وقتی مشتریان سادگی را بیشتر از هر چیز دیگری دوست دارند

امروزه با افزایش تمایل و نیاز برندها به رقابت در محیط بازاریابی مدرن مطالعات پیرامون رفتار برندها افزایش بسیاری یافته است. یکی از مهم ترین پژوهش های عرصه کسب و کار و برندسازی از سوی آژانس بین المللی طراحی و برندسازی Siegel & Gale انجام شده است. در این پژوهش به مدت شش سال نظرخواهی از ۱۲ هزار خریدار در هشت کشور مختلف صورت گرفت. پرسش اصلی این نظرسنجی رتبه بندی ۵۸۵ برند مختلف براساس سطح سادگی و پیچیدگی محصولات، خدمات، تعامل و روابط عمومی شان بود. در نهایت نیز پژوهشگران آژانس Siegel & Gale اقدام به بررسی نتیجه به دست آمده بر روی وضعیت وفاداری مشتریان به برندها و اوضاع مالی شان کردند.

در طول انجام این مطالعه آژانس Siegel & Gale به نتایج جالبی دست یافت. در حقیقت برخلاف انتظار بسیاری از کارشناس ها، ۱۰برند برتر در این نظرخواهی اغلب شرکت های ساده و بدون پیچیدگی خاص در نحوه فعالیت شان بودند. به این ترتیب علاقه مشتریان به تعامل و خرید از برندها دارای ویژگی سادگی ۲۱۴درصد بیشتر از سایر برندها ارزیابی می شود. براساس پژوهش آژانس Siegel & Gale ویژگی اساسی برندهای مورد علاقه مشتریان در قالب عبارت های ذیل قابل تعریف است: سادگی، تعامل پیوسته و وضوح.

افزایش وفاداری مشتریان برند

در ادامه مطالعه آژانس Siegel & Gale توضیحات جالبی در مورد برندهای برتر داده شده است: «برندهای موفق به صعود به رتبه های برتر فهرست به خوبی توانایی فهم خواسته مشتریان شان و پاسخگویی به آن در عین سادگی را دارند. مزیت های سادگی برای برندها علاوه بر جلب رضایت مشتریان شامل افزایش میزان وفاداری خریدارها، افزایش میزان خلاقیت و ایده پردازی در میان کارمندان و در نهایت افزایش سود است.»

اگر با دقت به آمار و ارقام نگاه کنیم، مزیت استفاده از عنصر سادگی در برندها بیشتر نیز می شود. ۶۹ درصد از شرکت کنندگان نظرسنجی Siegel & Gale تمایل خود به معرفی برندی با ویژگی فراهم سازی محصولات، خدمات پس از فروش و تعامل ساده با مشتریان به دیگران را اعلام کرده اند. همچنین ۶۳درصد از شرکت کنندگان نیز از تمایل شان به پرداخت هزینه بیشتر برای استفاده از محصولات و خدمات برندهای ارائه دهنده تجربه خرید ساده صحبت به میان آورده اند. همانطور که پژوهش موردنظر اعلام می کند: «امروزه مشتریان در دنیایی با انتخاب های محدود زندگی می کنند. به این ترتیب تجربه یک برند مسیری به سوی جذب وفاداری مشتریان خواهد بود. توجه به عنصر سادگی سرعت جذب مشتریان و وفاداری آنها را سرعت خواهد داد.»