فالوورهای تقلبی و ضرر ۱.۳ میلیارد دلاری برندها

امروزه بازاریابی تاثیرگذار بدل به یکی از مهم ترین الگوهای بازاریابی شده است. برندهای مختلف در سراسر جهان سالانه میلیاردها دلار به منظور توسعه محصولات شان از طریق افراد تاثیرگذار صرف می کنند. پلتفرم اصلی بازاریابی تاثیرگذار شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب شبکه های اجتماعی روز به روز عرصه تبلیغات و بازاریابی را بیشتر تغییر می دهد. بدون تردید تبلیغات از طریق افراد تاثیرگذار مزیت های خاص خود را دارد. بازاریاب ها و برندهای بزرگ نیز درست به همین خاطر اقدام به همکاری با افراد تاثیرگذار می کنند، با این حال اخیرا یک گزارش تازه به روی تاریک این الگوی بازاریابی مشهور پرداخته است. بر این اساس بسیاری از بازاریاب ها و برندها در سراسر دنیا در حال اتلاف وقت و بودجه شان در همکاری با افراد تاثیرگذار هستند.

الگوی بازاریابی تاثیرگذار به برندهای کوچک و بزرگ امکان دسترسی به مخاطب های مناسب را می دهد. مزیت اصلی این شیوه امکان بهره مندی تمام برندها در هر اندازه از آن است. در میان شبکه های اجتماعی مختلف نیز اینستاگرام، اسنپ چت و یوتیوب بیشترین نرخ فعالیت افراد تاثیرگذار را دارد. همگام به توسعه هرچه بیشتر الگوی بازاریابی تاثیرگذار ظهور شیوه های تقلبی و سودجویی نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود. به این ترتیب برخی از افراد تاثیرگذار اقدام به خرید فالوورهای تقلبی (فیک) و استفاده از روبات های مختلف به منظور دریافت لایک و کامنت برای پست های شان می کنند. اگرچه شبکه های اجتماعی مختلف اقدامات جدی در راستای مقابله با روبات ها انجام داده اند، اما همچنان راهکارهای تقلب برای اکانت ها وجود دارد.

الگوی بازاریابی تاثیرگذار فالوورهای تقلبی

براساس گزارش مشترک شرکت چگ (فعال در زمینه امنیت سایبری با محوریت فضای رسانه ای دیجیتال)، دانشگاه اقتصادی بالتیمور و پروفسور رابرت کاوازوس، استاد برجسته اقتصاد این دانشگاه، فعالیت جعلی و استفاده از فالوورهای فیک از سوی افراد تاثیرگذار سالانه هزینه ای معادل ۱.۳ میلیارد دلار بر روی دست برندها می گذارد.

براساس گزارش فوق میزان کل سرمایه گذاری برندها بر روی حوزه بازاریابی تاثیرگذار در سال جاری ۸.۵ میلیارد دلار برآورد می شود، با این حساب ضرر ۱.۳ میلیاردی برندها رقم بسیار شگفت آوری خواهد بود. نکته جالب در مورد مطالعه مشترک مورد بحث در این مقاله دقت بسیار بالای آن است. شرکت چگ با استفاده از بانک اطلاعاتی وسیع خود و تجزیه و تحلیل داده های مختلف اعتبار خاصی به این پژوهش داده است.

براساس اظهار نظر دانیل آویتال، مسئول ارشد بخش طراحی استراتژی شرکت چگ، پژوهش مشترک آنها بخشی از برنامه بزرگترشان برای تجزیه و تحلیل دقیق اتفاقات و جریان های مهم در حوزه بازاریابی و تبلیغات است. به این ترتیب هدف اصلی شرکت ایجاد فضایی واقعی در شبکه های اجتماعی و کمک به برندها به منظور سرمایه گذاری درست بر روی الگوی بازاریابی تاثیرگذار است. شاید با چنین فعالیت هایی ضررهای سنگین برندها کاهش یابد.

بدون تردید امروزه استفاده از بازاریابی تاثیرگذار رواج زیادی یافته است. به این ترتیب بسیاری از برندها استفاده از این الگو را نوعی ضرورت اجتناب ناپذیر قلمداد می کنند. براساس گزارش شرکت چگ، یک فرد تاثیرگذار در مقیاس محلی با داشتن حدود ۱۰ هزار فالوور امکان کسب درآمد ۲۵۰ دلاری برای هر پست تبلیغاتی را دارد. این رقم برای یک فرد دارای فالوورهای میلیونی تا ۲۵۰ هزار دلار نیز افزایش می یابد. بدون تردید فردی با ۵۰۰ فالوور نیز امکان انتشار پست های تبلیغاتی را دارد. نکته مهم در این میان مربوط به معنای میزان بازدید و تعامل کاربران با پست های تبلیغاتی است. در بسیاری از موارد این نوع تعامل ها به معنای فروش محصولات نیست. مثال عینی در این زمینه اکانت آریانا رنی است. وی با داشتن ۲.۶ میلیون فالوور یکی از افراد تاثیرگذار مشهور در سطح جهانی محسوب می شود. اخیرا وی اقدام به راه اندازی خط تولید لباس با برند خود را کرد، با این حال پس از مدت کوتاهی به دلیل فروش بسیار پایین مجبور به تعطیلی پروژه اش شد. این امر بیانگر نحوه تاثیر گذاری تبلیغات چنین اکانت هایی بر روی کسب و کار برندهاست. وقتی این فرد تاثیرگذار توانایی جلب توجه مشتریان کافی برای محصول برند خود را ندارد، باید نسبت به صحت فعالیت و ادعاهای وی دچار تردید شد.

اگرچه در دنیای بازاریابی تاثیرگذار افراد حرفه ای نیز یافت می شوند، اما فعالیت بسیاری از اکانت ها با استفاده از فالوور و شیوه های تقلبی شدت یافته است. این افراد با استفاده از روبات های مختلف سعی در افزایش شهرت، لایک و کامنت های اکانت شان به صورت غیرواقعی دارند.

به گفته آویتال، تا همین چند سال پیش فقط برخی از افراد بسیار مشهور در زمینه بازاریابی تاثیرگذار فعالیت داشتند، با این حال اکنون شمار افراد به اصطلاح تاثیرگذار به شدت افزایش یافته است. انگار دیگر نیازی به تخصص در یک زمینه به منظور جلب توجه برندها و دریافت مبالغ کلان برای تبلیغ وجود ندارد. درست به همین خاطر نیز میزان ضررهای برندها به شدت افزایش یافته است.

توصیه آویتال به برندها سرمایه گذاری بر روی راستی آزمایی ادعاهای افراد تاثیرگذار است. به این ترتیب همکاری آنها کمترین ضرر را در پی خواهد داشت. در غیر این صورت باید منتظر پیامدهای نامناسب همکاری با اکانت های جعلی باشیم. خوشبختانه در بسیاری از موارد تشخیص هویت جعلی یا واقعی افراد تاثیرگذار ساده است. به همین دلیل باید علاوه بر بازاریاب های حرفه ای و آژانس های تخصصی، امکان تشخیص این امر از سوی افراد معمولی نیز وجود دارد.

به گفته مائی کاروُوسکی، موسس و مدیرعامل آژانس بازاریابی Obviously، شیوه یافتن اکانت های تاثیرگذار جعلی با استفاده از برخی تکنیک های ساده بی نهایت راحت است: «فرض کنید یک اکانت دارای ۷۰ هزار فالوور است، با این حال هر کدام از پست های وی کمتر از ۱۰۰ لایک دریافت می کند. وضعیت کامنت های هر پست نیز چندان تعریفی ندارد. در حقیقت بسیاری از پست های این اکانت اصلا کامنتی دریافت نمی کند. در صورت مشاهده چنین اکانتی باید نسبت به اعتبار و درستی فعالیت آن دچار تردید شویم.» در دنیای شبکه های اجتماعی میزان تعامل یک برند (در اینجا برند شخصی افراد تاثیرگذار) با کاربران بسیار مهم است. این امر موفقیت کمپین بازاریابی ما را تضمین خواهد کرد. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به اهمیت این موضوع بسیار مهم توجه کافی را ندارند. اگر میزان تعامل یک اکانت کم باشد، این امر دو معنا دارد. نخست اینکه فالوورهای آن جعلی هستند. به این ترتیب باید از همکاری با آن اجتناب کرد. در معنای دوم و به صورت بسیار خوش بینانه، صفحه موردنظر مشغول تولید محتوای ناهماهنگ با سلیقه مشتریانش است. در این حالت نیز به نظر من همکاری با صفحه موردنظر چندان فایده ای نخواهد داشت.

خوشبختانه اکنون بسیاری از شبکه های اجتماعی در تلاش برای جلوگیری از فعالیت نامناسب اکانت ها هستند. در همین راستا اخیرا اینستاگرام از طرح حذف نمایش شمار لایک پست ها خبر داده است. بدون تردید این امر فرآیند خرید لایک فیک را متوقف می کند. با این حال شاید وضعیت تشخیص اکانت های جعلی را نیز دشوار سازد. به گفته باب گیلبرث، مدیرکل شرکت بازاریابی تاثیرگذار و مبتنی بر شبکه های اجتماعی Ahalogy، این امر میزان محبوبیت بازاریابی تاثیرگذار را کاهش خواهد داد. دلیل آن نیز سرمایه گذاری برندها بر روی این الگو براساس میزان لایک های دریافتی اکانت هاست. با این حال مزیت های این نوع رفتار پلتفرم های اجتماعی نیز اجتناب ناپذیر است: «هرچه ما بیشتر افراد سودجو و کلاهبردار را شناسایی و حذف کنیم، بهتر خواهد بود. حتی اگر این امر به معنای دشواری بیشتر فعالیت ما در زمینه بازاریابی تاثیرگذار باشد.» گیلبرث امیدواری بسیار زیادی به آینده امن و سالم تر فعالیت در حوزه بازاریابی تاثیرگذار دارد. بدون تردید اقدامات اساسی شبکه های اجتماعی و آگاهی هرچه بیشتر برندها از الگو بازاریابی تاثیرگذار تحقق این هدف را نزدیک تر خواهد کرد.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *