اشتباهات بازاریابی در شبکه های اجتماعی

فعالیت بازاریابی در دنیای مدرن تا حد زیادی معطوف به شبکه های اجتماعی است. این امر موجب تغییر شیوه های سنتی بازاریابی شده است. وقتی برندها به سوی فعالیت در شبکه های اجتماعی گام بر می دارند، احتمال بروز مشکلات مختلف افزایش می یابد. دلیل اصلی این امر عدم آشنایی کافی برندها با شرایط و وضعیت شبکه های اجتماعی است. هدف اصلی من در این مقاله بررسی پنج اشتباه ظریف و حساس در زمینه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی است. پیش از مطالعه موارد ذیل از فقدان اشتباهات بازاریابی در شبکه های اجتماعی در برندتان اطمینان حاصل کنید. سپس اقدام به مطالعه موارد زیر کنید.

اشتباه اول: صرف بارگذاری پست

شبکه های اجتماعی فضایی برای تعامل سازنده با دیگران است. این فضا ابتدا با هدف نزدیکی هرچه بیشتر مردم به یکدیگر ساخته شد. سپس برندها به سراغ استفاده تجاری از آن رفتند. از آن زمان تا به حال شیوه فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی برندها در پلتفرم های اجتماعی توسعه زیادی یافته است. با این حال هنوز هم یکی از اشتباهات رایج برندها دست نخورده باقی مانده است. متاسفانه بسیاری از برندها در شبکه های اجتماعی فقط برای بارگذاری پست به منظور اعلام حضور در فضای آنلاین فعالیت دارند. این امر تاثیر منفی روی روحیه و نظر کاربران در ارزیابی برند موردنظر دارد. امروزه برندهای مختلف در تلاش برای تولید محتوایی هرچه تاثیرگذارتر هستند. به این ترتیب فعالیت نامناسب برند ما در این زمینه موجب جا ماندن از سیر پیشرفت و توسعه برندها خواهد شد.

یکی دیگر از اشتباهات برندها در زمینه تولید محتوا تمرکز صرف بر روی مخاطب محلی است. امروزه امکان جلب نظر مشتریان بین المللی با سرمایه گذاری درست بر روی شبکه های اجتماعی وجود دارد. به این ترتیب استفاده از زبان بین المللی برای برخی از پست ها و توجه به سلیقه مشتریان در مقیاس جهانی اهمیت خواهد داشت. در این صورت برندها توان تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی مخاطب از خود نشان خواهد داد.

اشتباه دوم: اتکای انحصاری بر برنامه اصلی برند

فضای شبکه های اجتماعی نیازمند خلاقیت و نوآوری فراوان است. تعریف برنامه ای منسجم برای فعالیت در این فضا ضامن موفقیت ما نیست. گاهی اوقات تغییرات در لحظه برای موفقیت نیاز است. بسیاری از برندها به دلیل ماهیت محافظه کارانه شان از اعمال چنین تغییراتی سر باز می زنند. به این ترتیب در عمل مشکلات زیادی برای تعامل با مخاطب هدف خواهند داشت.

یکی از نکات منفی در مورد برنامه برندها مربوط به کپی مطالب از سایر صفحات است. امروزه بسیاری از برندها در زمینه فعالیت در شبکه های اجتماعی به بارگذاری جملات ناب و تاثیرگذار از شخصیت های معروف توجه نشان می دهند. نکته مهم در این زمینه استفاده از قالب و طراحی گرافیکی منحصر به فرد برای برندمان در این زمینه است. در غیر این صورت فعالیت برندمان با مشکلات عمده ای مواجه خواهد شد. توصیه من در این بخش طراحی استراتژی جامع فعالیت در شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف برای برند ما به بهترین شکل فراهم خواهد شد. مشکل بسیاری از برندها در دنیای امروز عدم علاقه به شناخت دقیق مخاطب است. به همین خاطر در عمل برخلاف سلیقه آنها عمل می کنند. یکی از اصول بدیهی فعالیت در شبکه های اجتماعی وفاداری به اصالت محتواست. در غیر این صورت اعتماد مخاطب به سرعت از بین خواهد رفت.

اشتباه سوم: تبلیغ بیش از حد محصولات

همانطور که پیش از این اشاره شد، فضای شبکه های اجتماعی برای تعامل نزدیک تر افراد ساخته شده است، بنابراین فعالیت برندها در آن باید همسو با این هدف باشد. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل این اصل را فراموش می کنند. به این ترتیب آنها پلتفرم های اجتماعی را فضایی برای تبلیغ محصولات و فروش بیشتر تلقی می کنند. بی تردید مشاهده تبلیغات بیش از حد در شبکه های اجتماعی برای هر کاربردی آزاردهنده خواهد بود. به همین خاطر بسیاری از شبکه های اجتماعی در عمل سیاست کاهش پست های تبلیغاتی را اتخاذ کرده اند. این امر فضای بهتری در شبکه های اجتماعی فراهم می سازد.

یکی از نکات مهم در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی تمرکز بر روی تفاوت آن با تبلیغات است. فرآیند بازاریابی همان تبلیغات نیست. متاسفانه بسیاری از برندها در فهم تفاوت میان این دو مقوله عملکرد مطلوب را ندارند. به همین خاطر در دنیای کنونی فرآیند بازاریابی و تبلیغات بیش از هر زمان دیگری با هم اشتباه گرفته می شود.

اشتباه چهارم: عدم ثبات در فعالیت برندها

بازاریابی یک فرآیند بلندمدت است. به همین خاطر باید برنامه مان با هدف دستیابی به نتایج در بلندمدت طراحی شود. اشتباه بسیاری از برندها در این بخش تلاش برای دستیابی به نتایج کوتاه مدت است. به همین خاطر در عمل به سرعت از عدم کسب نتیجه در کوتاه مدت ناراضی می شوند. اگر ما به دنبال موفقیت در حوزه بازاریابی هستیم، باید شرایط این بازی را به خوبی بدانیم. در غیر این صورت امکان دستیابی به موفقیت برای ما فراهم نخواهد شد.

اجازه دهید واضح تر صحبت کنم. ثبات اصل اساسی در موفقیت برندها در حوزه بازاریابی و به طور کلی کسب و کار است بدون رعایت این اصل امکان دستیابی به موفقیت وجود نخواهد داشت، بنابراین باید نسبت به پایداری به برنامه های برندمان توجه داشته باشیم.

اشتباه پنجم: استفاده از لینک به عنوان بیوگرافی اینستاگرام

بسیاری از برندها از لینک های مختلف در بخش بیوگرافی اکانت شان استفاده می کنند. از نظر آنها این اقدام بسیار موجه و تاثیرگذار است، با این حال تاثیر چندان مطلوبی بر روی مخاطب نخواهد داشت. وقتی مخاطب ما به جای معرفی برند در بخش بیوگرافی با یک لینک مواجه شود، چندان تمایلی به مشاهده آن لینک نشان نخواهد داد. به همین خاطر اغلب لینک های آنلاین در بخش بیوگرافی اینستاگرام بدون بازدیدکننده باقی می ماند. توصیه کاربردی من در این بخش تلاش برای استفاده درست از بخش بیوگرافی است. به این ترتیب انتظارات مخاطب به شیوه ای مناسب پاسخ داده می شود. در غیر این صورت واکنش منفی مخاطب به فعالیت ما اجتناب ناپذیر خواهد بود.

امروزه ابزاری به نام LinkTree به منظور مدیریت لینک ها میان برندها مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر من استفاده از این ابزار هیچ توجیهی ندارد. به جای آن باید بر روی سایت رسمی برندمان تمرکز کنیم. این امر فرصت تاثیرگذاری بسیار بیشتری به ما خواهد داد.

 

 

منبع: فرصت امروز

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *