۱۵ روش برای ایجاد محتوای ویروسی در شبکه‌های اجتماعی ،  یک کمپین بازاریابی ویروسی روشی عالی برای ایجاد آگاهی از برند با استفاده از قدرت شبکه های اجتماعی است.

مخاطبین شما در شبکه های اجتماعی حضور دارند. بیش از ۲٫۵ میلیارد نفر (رقمی که به سرعت در حال افزایش است) در سرتاسر جهان در شبکه های اجتماعی عضویت دارند. اگر شما هم یک کارآفرین در این عصر دیجیتال هستید ، باید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید. خلق یک کمپین بازاریابی ویروسی روشی عالی برای ایجاد آگاهی از برند سازی با استفاده از قدرت شبکه های اجتماعی است.

15 روش برای ایجاد محتوای ویروسی در شبکه‌های اجتماعی

به بازاریابی ویروسی به چشم یک منحنی نمایی نگاه کنید. اگر دو نفر که مستقیماً به برند مرتبط هستند محتوایی را به اشتراک بگذارند و این عدد سی بار دو برابر گردد ، بدین معنا خواهد بود که بیش از یک میلیارد نفر آن محتوا را به اشتراک گذاشته اند.

بازاریابی ویروسی ابزاری قدرتمند برای کسب و کار است و شیوه ای است که نشان می دهد چگونه سازمان هایی مانند فیس بوک و لیفت از میان هزاران وب سایت دیگر موفق شده اند مشتریان جدیدی کسب کنند. شما نیز می توانید یک کمپین شبکه اجتماعی را با دنبال کردن برخی اصول بازاریابی ویروسی خلق کنید که توسط برخی از بهترین برندهای جهان تست شده است. در ادامه با ایران تبلیغ همراه باشید.

۱۵ روش برای ایجاد محتوای ویروسی در شبکه‌های اجتماعی

۱- پست‌های جدید و قدیمی خود را با عناوین مختلف منتشر کنید

نکته‌ی مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که اجازه ندهید پست‌های قدیمی شما در میان انبوهی از محتوا خاک بخورد، بلکه آن‌ها را با عنوان‌های جدید و مختلف به اشتراک بگذارید. وقتی محتوای خود را در توییتر یا فیسبوک به اشتراک می‌گذارید از عنوان‌های متفاوتی استفاده کنید. نشریات بزرگی مثل نیویورک تایمز از چنین روش‌هایی استفاده می‌کنند. برای مثال در تصویر زیر می‌بینید که عنوان توییت با عنوان مقاله، اگر چه مفاهیم یکسانی را می‌رسانند، اما کاملا متفاوت هستند.

۲- برای نوشتن عناوینی جذاب برای محتوای ویروسی ، نکات زیر را به خاطر داشته باشید.

عناوین باید ضرورت داشتن مطالعه­‌ی مطلب را به مخاطبان القا کنند: افراد باید احساس کنند که در صورت مطالعه نکردن مطلب ، چیز مهمی را از دست خواهند داد.
عناوین باید سودمندی مطالب را بازگو کنند: هنگام مرور یک عنوان، افراد از خود سوال می­‌کنند که این مطلب چه سودی برای من خواهد داشت و اگر عنوان شما نتواند آنها را قانع کند از خواندن مطلب صرف نظر می کنند.
عناوین باید یکتا و منحصر به فرد باشند: یکتا بودن و تکیه بر ویژگی های منحصر به فرد خودتان ، استراتژی مناسبی برای جذب مخاطبان است.

۳- با تجزیه و تحلیل مطالبی که قبلاً پست کرده‌­­اید، موارد و موضوعات بیشتر به اشتراک گذاشته شده را بیابید

برخی موضوعات به صورت ذاتی بازدید و به اشتراک‌گذاری‌های زیادی می‌گیرند. برای این‌که میزان افزایش ترافیک سایت داشته باشید باید ببینید کدام موضوعات برای مردم ارزشمندتر هستند. قبل از هر چیز محتواهایی که تا به حال منتشر کرده‌اید را بررسی کنید و ببینید کدام یک بازدیدکننده ، اشتراک‌گذاری و تعاملات بیشتری داشته‌اند.

هم‌چنین از این سایت می­‌توانید برای یافتن مطالبی که بیشتر برای مخاطبان جذاب هستند، استفاده کنید. کافی است موضوع مورد نظر را دراین سایت جستجو کنید ، مطالبی که در ارتباط با این موضوع بیشتر به اشتراک گذاشته شده را بیابید و این مطلب را در صفحه شخصی خود مجدداً به اشتراک بگذارید.

۴- بخش هایی از مطلب‌تان را به صورت تصویر در آورید

شما می‌توانید کارهایی انجام دهید که میزان اشتراک‌گذاری مطلب‌های‌تان افزایش پیدا کند. از جمله راهکارهای افزایش جذابیت مطالب برای مخاطبان این است که بخش هایی از مطلب را به صورت تصاویر درآورید. بدین منظور:

بخش‌های مهم از مطلب مورد نظرتان را انتخاب کنید.
این بخش را خودتان به صورت تصویر درآورید و یا از سرویس های و ابزارهای موجود استفاده کنید.
این تصویر را به همراه لینکی که به مقاله مورد نظر مربوط است در شبکه های اجتماعی ارسال نمایید.

۵- مقاله‌­های محبوب خود را به صورت ویدئو درآورید

در عصر اطلاعات مفهومی به نام اقتصاد توجه وجود دارد ، اقتصاد به مفهوم بررسی کمیابی‌ها است. امروزه اطلاعات به اندازه‌ی کافی وجود دارد،  کار سخت‌تر جلب رضایت و توجه کاربران است. اگر می‌خواهید محتوای ویروسی تولید کنید ، قبل از هر چیز باید توجه کاربران را به خود جلب کنید. یک نوشته‌ی طولانی نمی‌تواند به خوبی این کار را انجام دهد ، اما اضافه کردن تصویر و ویدیو این امکان را به شما خواهد داد.

اگر تمایل دارید که مطالب‌تان بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود ، می‌توانید آن را در قالب ویدیو ارسال کنید. انجام این کار مشکل نیست و با استفاده از روش های موجود خودتان به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

۶- به تصاویر ارسالی برای محتوای ویروسی ، متن اضافه کنید

همان‌طور که گفتیم متن‌های خود را به صورت تصویر در بیاورید ، برای اینکه تصاویر شما گویایی و تاثیرگذاری لازم را داشته باشند ، لازم است متنی به آن‌ها اضافه کنید. به طور مثال می توانید تصاویر زیر را مورد مقایسه قرار دهید، اگر شما مخاطبان بیشتری می‌خواهید مطمئنا عکس دوم توجه های بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.

۷- برای بیان مطلب مورد نظرتان از اینفوگرافیک‌ بهره ببرید

اینفوگرافیک ، نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌­ها هستند که برای ارائه اطلاعات پیچیده به صورت واضح و سریع به کار می روند.

۸- عبارت ” توییت کنید” را به مطالب خود اضافه نمایید

اگرچه توییتر در کشور ما فیلتر شده است ، اما با این وجود بسیاری از مخاطبان شما روزانه زمان بسیاری را در آن صرف می‌کنند. استفاده از افزونه ” توییت کنید” یکی از بهترین روش ها برای افزایش به اشتراک گذاری مطالب‌تان است.

برای این کار در داخل متن مورد نظر، جملات مناسب و جذاب را پیدا کرده و عبارت ” توییت کنید را به آن اضافه نمایید. این روش یکی از تاثیرگذارترین راه‌حل‌های کنونی برای افزایش میزان اشتراک‌گذاری و افزایش ترافیک است.

کاربران امروزی به دلیل این‌که دامنه‌ی توجه کمتری دارند، همه‌ی مطلب را نمی‌خوانند ؛ اگر شما از چنین افزونه‌هایی استفاده کنید، علاوه بر این‌که محتوای ویروسی تولید می‌کنید باعث می‌شوید توجه آن‌ها به قسمت‌ها و جملات مهم جلب شود.

۹- به هنگام پست کردن مقالات خود هیجان ایجاد کنید

یکی دیگر از روش هایی که به کمک آن تاثیر گذاری یک مقاله به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند ، ایجاد هیجان است.شما باید هیجانی که از انتشار جدیدترین مقاله‌تان دارید را در معرض نمایش قرار دهید. اگر مردم ببینند شما از مطلب جدیدتان چقدر هیجان‌زده‌اید ؛ آن‌ها نیز به آن علاقه‌مند خواهند شد. یک اصل روانشناسی به نام اثبات اجتماعی کاربر وجود دارد ، این اصل می‌گوید اگر در ابتدا تعدادی زیادی از مردم مطلب شما را بپسندند ، این تعداد هم‌چنان رو به افزایش خواهد بود. به عبارت بهتر کاربران رسانه‌های اجتماعی هر کاری که دیگران انجام دهند را تکرار می‌کنند ؛ بنابراین اگر خودتان نسبت به نوشته‌های‌‎تان خوشحال باشید، مردم نیز چنین حسی خواهند داشت.

۱۰- مخاطب هدف خود را به خوبی برای محتوای ویروسی بشناسید

15 روش برای ایجاد محتوای ویروسی در شبکه‌های اجتماعی

برای ایجاد محتوای ویروسی باید در وهلۀ اول مخاطبین هدف خود را بشناسید. محتوای ویروسی صرفاً زمانی اثربخش است که آنقدر متقاعد کننده باشد که بتواند افراد را به اشتراک گذاری محتوا تشویق کند.

بازاریابان شبکه های اجتماعی باید کمپین ویروسی خود را با ایجاد حداقل یک شخصیتِ بازاریابی آغاز کنند. شخصیت معرفی است از مشتریان هدف که مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و روان شناختی به همراه اطلاعات مربوط به رفتارهای رسانه های اجتماعی و ترجیحات محتوایی می باشد.

این شخصیت بازاریابی را با صحبت کردن با مشتریان بالقوه و واقعی خلق کنید تا بفهمید چه چیزهایی به هنگام خرید و به اشتراک گذاری محتوای آنلاین برای آنها مهم است. با در دست داشتن این اطلاعات ، ایجاد محتوایی که کاربران آن را به اشتراک بگذارند برای شما و تیمتان بسیار ساده تر خواهد شد.

۱۱- پلتفرم صحیح شبکه های اجتماعی را انتخاب کنید

پلتفرم های شبکه های اجتماعی با هم متفاوت هستند. پیش از ایجاد محتوا ، پلتفرمی را انتخاب کنید که بتوانید در آن تخصصی عمل کنید. اینستاگرام و لینکدین پلتفرم های خوبی هستند که می توانید کمپین بازاریابی ویروسی را در آنها آغاز کنید. با این حال ، محتوایی که ایجاد می کنید بسته به پلتفرم انتخابی متفاوت خواهد بود.

برای مثال ، اگر بخواهید محتوای خود را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید ، یک سری استوری یا تصاویر با کپشن های قانع کننده می توانند جرقۀ بازاریابی ویروسی باشند. با این حال ، محتوایی که در لینکدین به خوبی جواب می دهد اغلب از یک مقالۀ جالب و یا آپدیت متفکرانه نشئت گرفته است.

پلتفرم انتخابی شما باید تحت تأثیر اطلاعاتی باشد که از کار خود جمع آوری کرده اید تا بدین ترتیب بتواند شخصیت بازاریابی را خلق کند.

۱۲- محتوای ویروسی با بیشترین مشارکت ایجاد کنید 

اغلب پلتفرم های رسانه های اجتماعی از الگوریتم هایی استفاده می کنند که محتوا را براساس احتمال مشارکت کاربر رتبه بندی می نمایند. محتوایی که احتمال مشارکت بالای کاربران در آن می رود اغلب در بالای صفحه جای گرفته و محتوایی که مشارکت کمتری برمی انگیزد ، در پایین صفحه جای می گیرد.

محتوایی که مشارکت بیشتری ایجاد می کند پاداش خود را با گسترش به سایر کاربران می گیرد و برعکس ، محتوایی که مشارکت چندانی ایجاد نمی کند مدفون می گردد. بازاریابان ویروسی باید بر خلق محتوایی با احتمال مشارکت بالا تمرکز کنند، چرا که احتمال دسترسی و امکان به اشتراک گذاری مجدد آن بیشتر است.

۱۳- محتوا را به گونه ای زمان بندی کنید که بیشترین بازدید را داشته باشد

برای اطمینان از بهترین عملکرد محتوایی ، انتشار آن را به گونه ای زمانبندی کنید که به نحو احسن دیده شود. زمان بندی ایده آل به عادات و ترجیحات مخاطبین هدف و پلتفرم رسانۀ اجتماعی مورد استفاده تان بستگی دارد.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد ، پلتفرم رسانه های اجتماعی از الگوریتم هایی استفاده می کنند که محتوا را براساس احتمال مشارکت کاربر رتبه بندی می نمایند. زمان بندی صحیح نیز نقشی کلیدی در این معادله بازی می کنند و آن بدین معناست که انتشار محتوا در زمان صحیح می تواند عملکرد را به گونه ای مثبت تحت تأثیر قرار دهد.

۱۴- قابلیت رؤیت را با تبلیغات افزایش دهید

گرچه غیرممکن نیست ، ولی خلق بازاریابی ویروسی برای یک سازمان کوچک دشوار است. سرمایه گذاری در تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی می تواند باعث بیشتر دیده شدن کمپین بازاریابی شما شود. ساخت تبلیغاتی را در نظر بگیرید که گروهی از کاربران تأثیرگذار را هدف می گیرند. اگر این کاربران نیز محتوا را مجدداً به اشتراک بگذارند ، تبلیغ به شیوه ای اثربخش تر و کم هزینه تر به دست طیف وسیعی از مخاطبین می رسد.

۱۵- برای محتوای ویروسی توجه رسانه ای ایجاد کنید

با اوج گرفتن کمپین بازاریابی ویروسی ، سعی کنید تا پیغام برند را از طریق خروجی های مختلف رسانه ای افزایش دهید. زمانی که روشن است برند کاری در خور توجه انجام داده است ، رسانه ها نیز برای جلب توجهات به سوی برند مشتاق خواهند بود.

یک راه عالی برای اثبات قابل توجه بودن آن است که به رسانه ها نشان دهید که هزاران یا میلیون ها نفر به کمپین برند شما پاسخ مثبتی نشان داده اند. به هنگام تماس با سازمان های خبری ، حتماً مقالۀ مطبوعاتی را آماده سازید که شامل تمامی اعداد و ارقام مرتبط و اطلاعات تماس باشد.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *