۱۰ اشتباه رایج در بازاریابی آنلاین ،  یک عنصر کلیدی در رشد بازار مشتری و تولید درآمد است. اما بازاریابی یک فرآیند ساده نیست و اغلب اشتباهاتی رخ می دهد.

آژانس های بازاریابی آنلاین در سال ۱۹۹۷ به وجود آمده است و در این مدت طبیعتاً کمپین بازاریابی ناموفق نیز وجود داشته است Failedmarketing و همین مورد مهم باعث می شود تا به ارزیابی کمپین های بازاریابی ناموفق پرداخته شود.

 10 اشتباه رایج در بازاریابی آنلاین

 

عوامل بسیاری در شکست و یا موفقیت یک کسب و کار نوپا دخیل هستند. متاسفانه بازاریابی استارتاپ ها یکی از عواملی است که بسیاری از صاحبان کسب و کارهای جدید از آن غفلت می کنند و یا از میزان اهمیت آن آگاه نیستند. توسعه استراتژی بازاریابی به اندازه ی توسعه بودجه مهم است.
در اینجا برخی از رایج ترین اشتباهات را در کنار برخی از استراتژی ها برای اجتناب از آنها را بررسی می کنیم :

۱۰ اشتباه رایج در بازاریابی آنلاین

۱- نداشتن اهداف مشخص و روشن برای کمپین ها

به یاد داشته باشید در تمامی کسب و کارها رقبا در رسانه های مجازی همانند فیس بوک وجود خواهند داشت، اما این دلیل کافی و خوبی برای اینکه ما هم کمپین های شبکه اجتماعی اجرا نماییم، نیست. بلکه لازم است که بسیار روشن و قابل فهم اهداف خود را تعیین نماییم ، به عنوان مثال تنها نباید گفت برای رتبهSeo این کارها انجام شود بلکه باید هدف روشنی داشته باشیم همانند: ما می خواهیم مطالب درست و قابل فهم در وب سایت خود جهت داشتنSeo مناسب و همچنین ۲۰ درصد تولید بیشتر در وب سایت در طی ۱۸ ماه فعالیت نماییم ” در این جمله تمامی موارد مثل : زمان و قابلیت اندازه گیری و همچنین کار انجام شده بیان شده است.

۲- تأکید بر معیار های اشتباه در کمپین بازاریابی

تنها این که یک هدف قابل اندازه گیری است دلیلی بر معنی دار بودن آن نیست، بسیاری از سازمان ها به دلیل سنجش کمپین بازاریابی خود با معیارهای اشتباه با شکست مواجه می شوند. برخی از این معیارها شامل این موارد می شود.

۱٫۲٫ رتبه شما در گوگل (Seo): موارد بسیار بالایی در رتبه شما در گوگل تأثیر گذار است جدا از اینکه کاربران خود (به دنبال چیزهای متفاوتی در نتایج جستجو هستند) می توان بیان نمود اگر رتبه شما در گوگل برای عبارتی که کسی دنبال آن نمی گردد بالاترین باشد در واقع هدر رفتن پول شما می باشد.

۲٫۲ . ترافیک: ایجاد ترافیک بیشتر در وب سایت شما لزوماً باعث فروش بیشتر و در آمد بهتر نخواهد شد.در واقع شما باید وب سایت خود را قوی نمایید و در آن به هیچ عنوان نشانه ای از ضعف محصولات خود را بیان ننمایید و کاربر پس از مراجعه به وب سایت شما باید با سایتی جذاب و قدرتمندی روبرو شود که در نهایت منجر به خرید و سود شما شود و صد البته می توانید از مشتریان بالقوه خود جهت ترغیب در خرید نیز استفاده نمایید.

۳- عدم اجرای تست های سیستماتیک بر روی کمپین ها

پس از اجرای کمپین آنلاین بازاریابی بدترین روز در اجرای کمپین ، روز اول می باشد در روز اول باید با آزمایش مؤلفه های مختلف کمپین آنلاین همانند: محتوا، پیشنهادات، تصاویر، کلمات کلیدی، و غیره، آن را به یک کمپین سازنده تر و کارآمد تبدیل نمود.
به یاد داشته باشید که کمپین ها را درست تست نمایید و تمامی جوانب را در نظر بگیرید.

۴- عدم در نظر گرفتن بودجه کافی

در تمامی کمپین بازاریابی یکی از شایع ترین مواردی که باعث شکست کمپین ها می شود، عدم بودجه بندی مناسب می باشد وسوسه کسب نتیجه خوب از هیچ، می تواند اغواکننده باشد. به علاوه بسیاری از سازمانها پیچیدگی و وسعت یک کمپین آنلاین با اهداف متوسط را به طور کامل درک ننموده و بودجه کافی برای آن در نظر نمی گیرند.

۵- عدم تست ایده های جدید

شرکت های موفق همیشه به دنبال ایده های بهتر هستند و سعی می کنند که همیشه ایده جدید و بهتری را در این راستا ارائه نمایند. این روحیه همواره باید در کمپین های آنلاین حفظ شود چنانچه شرکتی کاملاً خود را درگیر سئو و بازاریابی ایمیلی نماید، ممکن است هرگز متوجه این نکته نشود که تبلیغات PPC و یا شبکه اجتماعی روشهای مؤثرتر و کم هزینه تری برای ایجاد تولید محتوا و درآمد بیشتر هستند.
در صورتی که شما از تمامی موارد بالا اجتناب کنید، قطعاً در مسیر درست قرار دارید و می توانید بیان نمایید که کمپین های بازاریابی آنلاین درستی را به اجرا می گذارید.

۶- روش نادرست تولید محتوا در بازاریابی آنلاین

تهیه یک بخش محتوا برای شما چقدر زمان می‌برد؟ پاسخ بسیاری از افراد حرفه‌ای به این پرسش چیزی در حدود ۴ تا ۵ ساعت است و البته برخی هم چیزی در حدود ۱۰ ساعت را اعلام می‌کنند.

برای قضاوت عادلانه در این رابطه می‌توان گفت که مراحل ویرایش و تائید آن توسط دیگر بخش‌ها و سپس انتشار شاید بیشتر زمان شما به خود اختصاص دهد، اما اگر درمجموع شما زمانی کمتر از ۱ ساعت برای هر بخش از محتوای خود استفاده می‌کنید، باید گفت که این روند خیلی استاندارد نیست.

۷- عدم دانستن منبع آشنایی مشتریان با محصول شما

این سوال ساده که “از چه طریقی با محصول یا خدمات ما آشنا شدید؟” می‌تواند تاثیر زیادی در موفقیت فروش شما داشته باشد.

شما با این سوال نه تنها منابع اصلی جذب مشتریان خود را پیدا می‌کنید، بلکه رفتار آنها را نیز به خوبی تحلیل می‌کنید.

به طور مثال اگر یک مشتری شما را از طریق یک پست وبلاگی یا مطلب مرتبط با کسب و کار شما پیدا کرده باشد،

این نشان می‌دهد که مشتری یا مشتریان مورد نظر، علاقه دارند تا قبل از خرید و انتخاب، در مورد تصمیم خود مطالعه کنند.

و یا اگر فردی از طریق بازاریابی ایمیلی به محصول شما رسیده باشد، این نشان می‌دهد که مشتری مورد نظر برای خرید بسیار آماده است.

۸- تحمیل محصول به مشتری

فرقی نمیکند یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید و یا یک فروشگاه کوچک در یک خیابان فرعی زمانی که شما برای اولین بار یک نفر را با اطلاعاتی که در اختیارش قرار میدهید مجبور به خرید میکنید و محصولتان را به آنها تحمیل میکنید در وافع دارید شروع به تمام کردن اعتبار فروشگاه و محصولتان میکنید.

این اشتباه در زمان‌هایی که فروشنده قصد دارد با ذوق و شوق تمام از محصول خود تعریف کند و یا مشتری را تشویق به خرید کند، اتفاق می‌افتد.

سعی کنید به جای مجبور کردن مشتری، به او آموزش دهید و در نهایت انتخاب را بر عهده‌ی او بگذارید.

وقتی شما یک فروش مناسب داشته باشید و مشتری با قدرت انتخاب کامل محصول شما را بخرد، علاوه بر مشتری، یک بازاریاب خوب نیز بدست آورده‌اید.

اما زمانی که مشتری به اجبار محصول شما را انتخاب کند، تنها یک خریدار بدست‌ آورده‌اید و علیرغم حس پیروزی که از فروش محصول دارید، چهره‌ی نامناسبی از خود و کسب و کارتان در ذهن مخاطب ایجاد کرده‌اید.

۹- تاخیر در پاسخ گویی به ایمیل مشتریان در بازاریابی آنلاین

تاخیر در پاسخ گویی به ایمیل مشتریان در بازاریابی آنلاین

وقتی از استراتژی بازاریابی آنلاین استفاده میکنید باید بدانید برای پشتیبانی از فروش آنلاین خود باید یک پاسخ گوی آنلاین نیز باشید. در واقع آفلاین بودن و با تاخیر پاسخ دادن به ایمیل ها و تیکت ها چیزی نیست که هیچ گدام از مشترین شما بتوانند تحمل کنند.

آفلاین بودن نمیتواند شما را تبدیل به یک فرد موفق در زمینه فروش آنلاین کند.

زمانی که یک مشتری برای شما پیام یا ایمیلی ارسال می‌کند،

حتما منتظر پاسخ سریع شما است و شرکتی که بتواند پاسخ سریع‌تری به مشتریان بدهد، در رقابت پیروز خواهد بود.

پاسخ سریع نشان می‌دهد که شما همیشه در دسترس هستید. اگر پیام‌ها توسط کارشناسان مخصوص بخش‌های مختلف (مانند فروش یا پشتیبانی) به صورت اختصاصی پاسخ داده شوند تاثیر بسیار بهتری خواهند داشت.

اگر نمی‌توانید در زمان‌های مشخص و با سرعت بالا به پیام‌های مشتریان پاسخ دهید،

سرویسی برای ارسال پیام خودکار و زمان انتظار برای پاسخ تعبیه کنید تا به مشتری اطلاع دهد که پیامش دریافت شده و در دست بررسی است.

۱۰- استفاده از روش هویج و چماق به شکل نادرست در بازاریابی آنلاین

هویج و چماق

برخی از فروشندگان در فروش خود از حقه هویچ و چماق استفاده می کنند.

در حوزه نرم افزار به طور خاص، بسیاری از شرکت ها، محصول اولیه خود را رایگان ارائه می کنند.

اما پس از مدتی استفاده از ویژگی های مختلف، نرم افزار نیاز به پرداخت پول پیدا می کند و اینجاست که مشتری مجبور به پرداخت می شود چرا که به کار کردن با آن نرم افزار عادت کرده است و برای انجام کارهای خود به تمامی امکانات آن نیاز دارد؛ در نتیجه مجبور به پرداخت می شود.

این در حالی است که برخی از شرکت ها قادرند مدت استفاده مجانی از نرم افزار را در اولین اتصال به اینترنت کم کنند.

به طوری که با مدت زمانی که در ابتدای نصب آن به مشتری اعلام شده است، متفاوت است.

این کار به اعتبار شرکت شما لطمه وارد می کند و از اشتباهات رایج در تماس با مشتری است و مشتریان دیگر نیز نسبت به شرکت شما بی اعتماد می شوند.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *