۱ – قرار دادن آدرس سایت خود در قسمت کاور صفحه
به یاد داشته باشید که شما باید سایت خود و همچنین زمینه ی فعالیت خود را به بیننده برسانید این انتقال بیشتر و بهتر به کاربران
کمک می کند تا بتوانند کسب و کار شما را بشناسند .
چیزی به نام من در شبکه های اجتماعی وجود ندارد هر فعالیت شما کاملا برای جذب کاربر میباشد و قانع کردن که شما بهترین هستید پس در شبکه های اجتماعی مخصوصا شبکه هایی مانند فیسبوک که ارتباط شما گسترده تر است همیشه در ما و دیگران خلاصه میشود در نتیجه تنها به فکر خود نباشید.
شما هر کسی که هستید بهترین در عرصه یخود یا یک فرد معمولی فرقی ندارد همه در شبکه های اجتماعی برابر میباشند و در شرایطی کاملا مساوی شما قرار است با بقیه به رقابت بپردازید.
۲ – ارسال محتوای مفید
ارسال مطالب مفید و تازه می تواند یک تکنیک ساده ول کارامد در بازاریابی اینترنتی باشد و کاربران برای دیدن مطالب و پست هایجدید وجالب تر به صفحه شما بازمی گردند .
۳ – طرح سوالات جالب و سرگرم کننده
طرح سوالاتی که برای کاربران وبیننده که خیلی پیچیده نباشدو قابل حل باشد می تواند طرفداران را به فعالیت و کامنت گذاشتن و لایککردن تحریک کند .
بازاریابی شبکه های اجتماعی اینگونه در ویکی پدیا بیان شده است :
فرآیندی سیستماتیک در بازاریابی میباشد که در کنار دیگر کارها وبرنامه ها برای شما محیط و شرایطی را فراهم می آورند که به هدف خود در شبکه های اجتماعی برسید. هدف شما میتواند ایجاد یکباور اجتماعی یا نظر سنجی در مورد موضوع خاصی باشد.
همان طور که در تعریف مشاهده میکنید شبکه های اجتماعی بر این پایه ساخته نشده اند که فقط شما را به مقاصد اقتصادی و یا اینترنتی برسانند بلکه آنها میتوانند روشی باشند برای رساندن شما به هدفی دردنیای واقعی .
هر چند هدف اولیه و همه گیر این نوع بازاریایی مالی و اقتصادی میباشد.اما این بدین معنا نیست که اگر شما برنامه یاقتصادی ندارید و یا حتی میخواهید کاری را بدون هدف اقتصادی برای اولین بار انجام دهید نمیتوانید در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید.
برای شروع فعالیت حرفه ای و هدفمند در شبکه های اجتماعی شما باید ۲ همکار را در نظر داشته باشید :
۱ ( Parent Marketing ) مسئول بازاریابی :
یعنی کسی که مسئولیت ارائه برنامه و تعیین اهداف از تبلیغات را مشخص میکند.کسی کهبه عنوان مسئول بازاریابی فعالیت میکند باید مرور کند که تمامی افرادی که با او همکاری میکنند و تمامی برنامه هایی که او تعن میکندبه درستی عمل میکنند یا نه و اگر در بخشی از فعالیت های هدفمند شما مشکلی ایجاد شد او باید مشکل را رفع کند.
۲ (Parent Social ) مسئول اجتماعی :
یعنی فردی که قوانین اولیه و راه کارهای خاص را برای فعالیت در شبکه های اجتماعی تعیینکرده و نظاره گر و هدایت کننده شما و دیگران در فعالیتتان میباشد.
نکته مهم این است که بازاریابی در شبکه های اجتماعی کاملا با خوش گذرانی در شبکه های اجتماعی متفاوت است. زمانی که شما بادوستانتان در شبکه های اجتماعی در ارتباط هستید
اصلا جزء فعالیت تجاری و هدفمند شما محسوب نمیشوند و همیشه به خاطر داشته باشید برای فعالیت حرفه ای و هدفمند در شبکه های اجتماعی شما باید حداقل هفته ای ۱۰ ساعت را به صورت هدفمند در این شبکه هابه Marketing و Branding بپردازید.
اشتباهات متداول در بازاریابی شبکه های اجتماعی
عدم پشتیبانی شبکه های اجتماعی با سئو
استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای ارتقاء کسب و کار اینترنتی شما بسیار فوق العاده عمل می کند. اما اگر این امر همراه بااستراتژی سئو انجام شود، بسیار کاملتر خواهد بود. زیرا بازاریابی رسانه های اجتماعی به تنهایی برای تقویت و ترویج کسب و کار اینترنتی شما کافی نمی باشد.
این بزرگترین اشتباه در امر بازاریابی آنلاین از طریق رسانه های اجتماعی می باشد. اگر در حال انجام کسب و کاراینترنتی در رسانه های اجتماعی هستید، باید صفحات شبکه اجتماعی خود را با استفاده از قوانین سئو پشتیبانی نمایید.
عدم جداسازی مسائل شخصی از کسب و کار
من شخصی را می شناسم که هزاران فرصت تجاری و کسب و کار آنلاین را به دلیل تلفیق صفحهء کاربری تجاری خود با مسائل شخصیاز دست داده است.
هنگامی که افراد در می یافتند که او از زیبایی خاصی برخوردار است، تصمیم می گرفتند که به جای انتخاب محصولاتزیبا و با کیفیت، نگران مسائل شخصی او باشند!
صفحهءکاربری تویتر او به محل اظهارلطف در مورد او تبدیل شده بود و افراد فقط به دلیل اینکه می دانستند او زیباست به او پاسخ می دادند.
این استراتژی غلط، تقصیر خود او بود. زیرا که با اظهار نظرها و تملق های افرادخوشحال می شد و اجازه می داد که این امر بر روی کسب و کار آنلاین اش تاثیر بگذارد.
ارتباط برقرار نکردن با دنبال کننده هاشبکه های اجتماعی با هدف تعامل بین کاربران ایجاد شدهاند و مشتریها از کسب وکار موردنظر توقع دارند که در فیسبوک از خود پاسخگویینشان دهد.
پاسخ دادن به پستها، تشکر از مشتریها به خاطر کامنت دادن و رسیدگی به شکایت آنها باعث میشود که مشتریها احساسبهتری نسبت به آن برند داشته باشند. کسب وکارها باید یک استراتژی مناسب برای پاسخ دادن به کامنتها داشته باشند، چه این کامنتهامثبت باشند چه منفی و باید بدانند که چطور از این پلتفرم اجتماعی به عنوان بخشی از استراتژی مدیریت بحران استفاده کنند.
همه کامنتها نیاز به پاسخ ندارند اما پاسخ دادن به دنبال کنندهها سبب میشود که مشتری به برند احساس اعتماد پیدا کند که همین باعثافزایش میزان فروش در آینده خواهد شد.
نداشتن استراتژی
ساختن یک استراتژی شامل داشتن اهداف مشخص و قابل اندازهگیری، توسعه یک مجموعه قوانین واضح برای استفاده از شبکه هایاجتماعی، تفکر در راستای رفتار برند در شبکههای اجتماعی و ساختن یک تقویم محتوا با اهدافی معین میشود.
بدون یک استراتژی مناسب، کسب وکارها ممکن است بتوانند محتوای خوبی تولید کنند ولی زیاد مورد توجه قرار نگیرند.کاربران شبکههای اجتماعی در هر ثانیه با دریایی از پیامها و اطلاعات روبه رومیشوند.
کسب وکارهایی که استراتژی مناسبی برای استفاده از شبکه های اجتماعی ندارند نمیتوانند دراین دریای اطلاعات خودنمایی کنند و پیامهای خود را به مخاطبان اصلی خود برسانند.
تصاویر نامرتبط نام تجاری متفاوت با تصاویر به کاربرده شده در صفحات کاربری در شبکه های اجتماعی باعث گیج شدن مخاطبین خواهد شد.بنابراینتصاویر انتخابی شما باید با حرفهء شما مرتبط باشد. همچنین سعی کنید در به روزرسانی آن دقت لازم را به عمل آورید.
عدم وفاداری به محتوا
اگر به محتوا و مطالب ارائه شده در صفحهء خود وفادار نباشید مشتریان خود و مشتریان آینده را نیز از دست خواهید داد. از سوی دیگرباید مطابق ایدئولوژی و فعالیتهای تان افراد را جذب نماید.
این امر باعث ایجاد حس اعتماد و صداقت در آنها خواهد شد. مطمئنم باایجاد اعتماد توسط عمل کردن به مطالب ارائه شده، تعداد زیادی مشتری به دست خواهید آورد
اسپم
باید مراقب باشید که پیام های تکراری از طریق صفحهء کاربری خود به کسانی که مطالب شما را دنبال می کنند، ارسال نکنید. زیرا باعث تحریک آنها خواهید شد. این امر موجب هرزنگاری میشود.
اگر نمی خواهید صفحهء کاربری شما در شبکه های اجتماعی به حالت تعلیق در آمده و یا حذف شود، بهتر است به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی آنلاین و کسب و کار اینترنتی خود، از ارسال spam خوددارینمایید.
ارتباط و دوستیابی با افراد بی ربط و یا کاربری های غیر فعالباید صادق باشیم، اضافه کردن کاربری های غیرفعال به صفحهء کاربری تجاری شما فقط بار اضافه برای کسب و کار آنلاین شما محسوبمی شود. سعی کنید دوستان خود را بررسی و به درستی سازماندهی نمایید.
برخی از صفحه های کاربری فقط برای جاسوسی رقبا وسرقت ایده ها ایجاد شده اند. پس مراقب باشید در مقابل این رفتار ها به خوبی عمل کرده و هنگام اضافه کردن افراد عاقلانه رفتارنمایید.
مطالب و محتوای بد
محتوا و اطلاعات بی مصرف، مشتریان بالقوه را از شما دور می کند. اگر شما یک تاجر هستید پس باید صفحهء کاربری رسانه های
اجتماعی خود را همیشه تازه نگه داشته و با مطالب و اطلاعات جدید و مفید پر کنید.
بله، هرگز نباید صفحهء کاربری خود را غیر فعال نگهدارید اما این مطالب اصلاً نباید مطالب و محتوایی با بار منفی بوده و یا غیر منطقی و بیش از حد باشند.
پروفایل ناقص
اگر در کسب و کار آنلاین خود جدی هستید، اولین کار مهمی که در بازاریابی شبکه های اجتماعی باید انجام دهید، کامل کردن پروفایلتان در این وب سایت ها می باشد.
انجام این کار شامل آپلود عکس و نوشتن اطلاعات مرتبط دیگر می باشد. در واقع پروفایل شما اولیننقطهء عطف فروش برای شما محسوب می شود.
بعضی افراد پروفایل خود و مشخصات شان را ناقص می گذارند. اگر می خواهید یکشروع عالی و یک جهش در کسب و کار آنلاین خود داشته باشید، باید اجازه دهید تا مشتریان آینده شما را به راحتی بشناسند. این پروسه پر کردن مشخصات در پروفایل نباید یک سال طول بکشد!
مشتریان معمولاً تمایل دارند با اشخاص واقعی و نه رباتها، ارتباط برقرارکرده و معامله کنند. ساخت یک پروفایل کامل در واقع هویت شما را برای مشتریان می سازد.
عدم یکپارچه سازی با دیگر امکانات دیجیتالی
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بسیاری از کسب وکارها مرتکب میشوند این است که اکانتهای خود در شبکه های اجتماعی را از همه چیز مجزامیکنند. نه تنها اکانتها در شبکه های اجتماعی باید از طریق پروفایلها به هم مرتبط باشند، بلکه باید مستقیما به وبسایتها، ایمیلها و تبلیغاتهم متصل باشند.
شبکه های اجتماعی وقتی با دیگر امکانات دیجیتالی یکپارچهسازی شوند نتایج بهتری به دنبال خواهند داشت. مرتبط نکردن این موارد با یکدیگر باعث میشود که هر امکان دیجیتالی تاثیرگذاری کمتری داشته باشد.