مقدمه درباره بهینه سازی سایت برای موبایل
وقتی که در دنیای مدرن امروز ، موبایل ها بیشتر از رایانه های رومیزی توجهات را به مردم رو جلب کردند ، طراحان بیشتر بر تجربه کاربر از قالب سایت متمرکز شدند. البته که میان کاربری (زمانیکه کاربر در حال ظاهر سایت است (UI)) در طراحی های سازگار با موبایل ، نقش با اهمیتی ایفا می کند اما خواندن مطلب برای کاربر از ظاهر سایت (UX) هم به همان اندازه مهم است ؛ و بر این تاکید میشود که اکنون که تنوع دستگاه ها زیاد است و به تبع آن تجربیات کاربران نیز متفاوت خواهد بود.
طراحی واسط کاربری بدون نگاه کردن به تجربه کاربر از رویت سایت ، مانند نقش نگار ساختن بر روی کاغذ بدون فکر بر روی بوم است.راحول ، قیاس درستی از این موضوع داشته است. شما شاید جذاب ترین ، کاربرپسندترین ، منحصر به فردترین و بهترین ترین وب سایت را در اختیار داشته باشید اما اگر تجربه کاربر از دیدن سایت توسط موبایل را اهمیت نداده باشید ، مثل این است که بدون هیچگونه فکر و بیهوده ، نقاشی کرده اید.
نظر گوگل درباره بهینه سازی سایت برای موبایل
گوگل بهترین راه ها را در جهت بهینه سازی سایت برای موبایل و لب تاپ و انواع این وسایل استاندارد دانسته و روبات های گوگل قابلیت تشخیص آن را خواهند داشت.
مهمترین و تاثیرگذار ترین روش برای اینکار بکارگیری از طراحی رسپانسیو یا واکنشگرا است. در این روش کدهای HTML یا php ارسالی برای موبایل و کامپیوتر برابر هستند ولی با بکارگیری از دستورات CSS نحوه نمایش و چیدمان اطلاعات در صفحه تغییر خواهد کرد.
برای نمونه شما قادر هستید معین کنید که اگر عرض صفحه نمایش کاربر سایت کمتر از ۸۰۰ پیکسل باشد (مینی تبلت) اسلایدر سایت به صورت کلی نمایش و دلخواه شما نشان داده نشه ، چونکه تصاویر و محتویات آن در این ابعاد قابل تشخیص نیست.
پیروزی این روش به دو روش دیگر آن است که مشخص کردن کاربرانی که با موبایل و غیره خود وارد شده اند بسیار اسان تر بوده و نیازی به ریسترات کردن آنها به آدرس جدیدی وجود ندارد.
پذیرفتن جدا یا Dynamic Serving روش های دیگه از جانب گوگل برای بهینه سازی نسخه موبایل سایت است. در این روش کدهای HTML نشون داده میشه به مخاطبان با توجه به نوع دستگاه مورد استفاده فرق میکند و شما برای کارک درن این کار نیازمند کدنویسی های پیشرفته و متناسب در هدر سایت خود خواهید بود.
روش بعد در بهینه سازی سایت برای موبایل
مرحله پیشنهادی سوم که در واقع جزو قدیمی ترین روش بهینه سازی بوده و احتمالا در پایان راه خود جا دارد ، شامل ایجاد یک نسخه کاملا مجزا از سایت مخصوص تلفن های همراه و راهنمایی کاربران به آن لینک می باشد.
دراین روش شما باید با استفاده از تکنیک های مربوطه ارتباط میان نسخه موبایل و نسخه اصلی سایت را به گوگل بفهمانید تا این دو را بعنوان دو سایت از هم جدا نشناسد. و در این نکات شما باید کلیه مراحل ساخت را برای این نسخه موبایلی از ابتدا انجام دهید.
نکته ای که در پایان باید به آن اشاره کنیم آن است که اگر شما روش طراحی سایت رسپانسیو را انتخاب کرده و همه مراحل بهینه سازی سایت برای موبایل را بخوبی طی نمودید ، باید از درک گوگل نسبت به تلاش های خود مطمئن شوید. برای اینکار نباید دسترسی روبات های گوگل به فایل های CSS و Javascript سایت خود را محدود کرده باشید تا قادر به تشخیص رسپانسو بودن سایت شما باشند.
استراتژی «اول موبایل» را در بهینه سازی سایت برای موبایل نادیده نگیرید.
اگر قرار است وب سایت شما با موبایل مشاهده شود ، پس با استفاده از استراتژی «اول موبایل»، رسم سنتی در طراحی وب سایت را بشکنید. وقتی که می دانید بسیاری از کاربران از طریق موبایل ، سایت شما را مشاهده می کنند ، این تکنیک هیچ ضرری نخواهد داشت.
هیمن جور که سایت codemyviews باز پخش می کند ، طراحی وب سایت های موبایلی ، اقوام نیست زیرالان ، ۲/۱ میلیارد کاربر موبایلی در سراسر دنیا هستند و به نظر نمی رسد که به زودی این تعداد کم شود (حتی احتمال دارد که در آینده این تعداد افزایش یابد).
این مرحله شاید در ابتدا چالش برانگیز به نظر برسد ، اما اگر شما قصد دارید قبل از هر چیزی و اول از همه به کاربر خود توجه کنید ، ارزشش را دارد.
لایه های روان انعطاف پذیر در بهینه سازی سایت برای موبایل ایجاد نمایید
اندازه صفحات نمایش متفاوت است و شما باید لایه ای را ایجاد نمایید که با همه آنها به طور یکپارچه سازگار باشد. خوشبختانه امروزه لایه های انعطاف پذیر وجود دارند!لایه های انعطاف پذیر به یک استاندارد در میان طراحان وب تبدیل شده اند.
در طراحی این لایه ها به جای اندازه گیریهای دقیق مانند پیکسل ، از درصد استفاده می شود. این طراحی را می توان نوعی حیله دانست اما مطمئن باشید که با استفاده از این روش، بسیاری از کاربران راحت تر از سایت شما استفاده خواهند کرد.