یکی از مزیت های اصلی مدیریت کسب و کار آنلاین هزینه های پایین تر برای بازاریابی و تبلیغات است. این امر در کنار هزینه های جاری کمتر حوزه کسب و کار آنلاین را بدل به گزینه ای جذاب کرده است. موج راه اندازی کسب و کارهای آنلاین تا حد زیادی از چنین الگویی پیروی می کند. اگر نگاهی به فهرست برندهای برتر در سراسر دنیا داشته باشیم، اغلب آنها در حوزه آنلاین فعالیت دارند. برندهای آنلاین امکان کاهش هزینه ها و افزایش چشمگیر سود نهایی را دارند بنابراین در عمل مشکل خاصی پیش روی آنها نخواهد بود.

نکته مهم در زمینه مدیریت کسب و کار حسابرسی دقیق به نحوه سرمایه گذاری در حوزه بازاریابی و تبلیغات است. اگر ما بودجه بسیار زیاد و بدون حسابرسی به بخش بازاریابی اختصاص دهیم، به احتمال فراوان در پایان دچار مشکل خواهیم شد. برخی از برندها در حوزه بازاریابی بر روی شیوه آزمون و خطا سرمایه ‏گذاری می کنند. این استراتژی هزینه های جاری را به شدت افزایش می دهد بنابراین باید به دنبال راهکاری بهتر برای توسعه کسب و کار با استفاده از بازاریابی آنلاین باشیم. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی شیوه های بازاریابی و تبلیغات در فضای آنلاین است. بدون شک تمام برندها در زمینه فعالیت بازاریابی با محدودیت بودجه مواجه هستند، با این حساب توجه ویژه به میزان بودجه در دسترس و کاهش حداکثری هزینه ها باید مدنظر قرار گیرد.

۱. تولید محتوا ساده و ارزشمند

بسیاری از برندها در حوزه  بازاریابی محتوایی به سراغ الگوهای تولید محتوای پیچیده می روند. امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند. این امر به معنای دشواری بیش از حد کار برندها نیست. به عنوان مثال، یکی از انتظارات اصلی مشتریان از برندها تولید محتوای بازاریابی ساده و قابل فهم است. برخی از برندها محتوای بازاریابی بیش از اندازه پیچیده ای در اختیار مخاطب هدف قرار می دهند. نتیجه این امر ناتوانی مخاطب هدف در زمینه ایجاد ارتباط مناسب با محتوای برند مورد نظر است.

ما پیش از شروع طراحی محتوای بازاریابی باید به دنبال هدف اصلی مان از اجرای کمپین باشیم. اگر این مسئله به خوبی مشخص نشود، تمام مراحل بعدی ما نیز دچار مشکل خواهد بود. یکی از راهکارهای ساده برای آگاهی از هدف بازاریابی توجه دقیق به نیازهای برندمان است. وقتی نیازهای اصلی برندمان مشخص شد، امکان ایجاد هدفی واحد برای کمپین بازاریابی فراهم می شود. به این ترتیب ما فرصت بهتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهیم داشت.

تولید محتوا به صورت ساده و ارزشمند نیازمند پیگیری ۲ هدف به صورت یکپارچه است. نخست، ما باید نسبت به نیاز مشتریان آگاهی پیدا کنیم. بهترین راهکار در اینجا نگاه به وضعیت کسب و کار از زاویه دید مشتریان است. بدون تردید نوع نگاه برندها و مشتریان به دلیل پیش‎فرض های شان تفاوت بسیار زیادی دارد. ما در اینجا امکان همکاری با برخی مشتریان وفادارمان را نیز داریم. برندهای بزرگ همیشه پیش از نمایش عمومی محتوای بازاریابی شان به سراغ پیش‎نمایش آن برای مشتریان وفادار می روند. مزیت این امر امکان استفاده از نظرات و دیدگاه های مشتریان وفادار برای بهبود کیفیت نهایی کمپین است.

محتوای ساده توانایی تاثیرگذاری به مراتب بیشتری بر روی مخاطب هدف دارد. این امر نکته عجیبی نیست. امروزه اغلب ما به محتوای ساده در هر زمینه ای بیشتر توجه می کنیم. البته این امر به معنای تولید محتوای سطحی نیست. در حقیقت ما باید تعادل مناسبی میان سادگی کمپین و انتقال پیامی خاص ایجاد کنیم.

۲. تعامل با سلبریتی ها

اگر ما در زمینه تولید لوازم ورزشی نوآوری تازه ای انجام دهیم، بسیاری از برندها و حتی مشتریان کمترین توجهی به ما نخواهند داشت. این نکته عجیب برای بسیاری از برندها در فرآیند بازاریابی و معرفی محصولات تازه روی می دهد. نکته مهم در اینجا تلاش برای ایجاد ارتباط با افراد تاثیرگذار در کسب و کارمان است. اگر شما در عرصه تولید لوازم ورزشی تازه فعالیت دارید، توجه به وضعیت حرفه ای قهرمانانی مانند جو روگان یا تایسون فیوری جلوه خاصی به شما خواهد داد. این نکته در تمام عرصه های کسب و کار به یک میزان قابل مشاهده است. دلیل این امر توجه بیشتر مشتریان به وضعیت ستاره هاست. این امر تفاوت عمده ای با بازاریابی مبتنی بر همکاری با اینفلوئنسرها دارد. در این شیوه ما به جای تمرکز بر روی مهارت توضیح ویژگی های محصول از سوی اینفلوئنسر به شهرت و تاثیرگذاری ستاره مدنظرمان توجه می کنیم. به این ترتیب امکان تعامل بهتر با مخاطب هدف فراه خواهد شد.

یافتن سلبریتی های مرتبط با کسب و کارمان فرآیند دشواری نیست. امروزه به لطف شبکه های اجتماعی اغلب ستارگان مهم در عرصه های گوناگون به صورت آنلاین مشغول به فعالیت هستند. پس از یافتن فرد موردنظر باید مکاتبات اولیه با وی صورت گیرد. خوشبختانه اغلب افراد نسبت به همکاری تبلیغاتی با برندهای خوشنام نگاه مثبتی دارند بنابراین مشکل چندانی پیش روی برند ما نخواهد بود.

گام بعدی توضیح دقیق نوآوری محصول مان به ستاره موردنظر است. پس از آن امکان ضبط محتوای بازاریابی با حضور فرد موردنظر و سپس بارگذاری آن در شبکه های اجتماعی فراهم خواهد شد. اگر شما در شبکه های اجتماعی کمپین ویژه ای با حضور سلبریتی موردنظر برگزار کردید، تقاضا از وی برای درج کامنت در ذیل پست های برندتان ضروری خواهد بود. همچنین پاسخگویی به پرسش های برخی از مشتریان از سوی سلبریتی موردنظر جذابیت های کمپین مان را افزایش خواهد داد.

۳. بهینه‎‏سازی صفحات سایت

براساس گزارش رایان فلاناگان، کارشناس بازاریابی محتوایی در موسسه Nuanced Media، بازاریابی محتوایی بدون ارائه اطلاعات دقیق از محصولات امکان‎ناپذیر است. بهترین مرجع برای ارائه اطلاعات دقیق از محصولات به مخاطب هدف سایت رسمی برندهاست بنابراین ما باید سرمایه گذاری منطقی بر روی توسعه کیفیت سایت برندمان نماییم. متاسفانه برخی از برندها هنوز سایت رسمی ندارند. وضعیت بازاریابی برای چنین برندهایی به شدت دشوار خواهد بود. توصیه اصلی من برای هر برندی راه اندازی هرچه سریع تر سایت رسمی است. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فراهم می شود.

بهینه‎سازی صفحات سایت برای افزایش ترافیک ضروری است. هیچ‏کدام از ما انگیزه ای برای حضور در سایتی با سرعت پایین نداریم. این امر اغلب ما را نسبت به فرآیند بازاریابی و برندهای مقابل ناامید خواهد ساخت. افزایش سرعت سایت رسمی برند کار چندان دشواری نیست. نکته مهم در این میان همکاری با تیم های بازاریابی حرفه ای و کارشناس های طراحی سایت است. اگر شما در این زمینه دانش و مهارت بالایی داشته باشید، هزینه های جاری برندتان بیش از هر زمان دیگری کاهش خواهد یافت.

بهترین تکنیک برای ارزیابی کیفیت صفحات مربوط به محصولات مان در سایت رسمی مشاهده سرعت بارگذاری شان از سوی کارمندان یا خودمان است. ما به این ترتیب فرصت مناسبی برای ارزیابی دقیق وضعیت برندمان خواهیم داشت. بسیاری از اوقات مشکلات مربوط به سرعت بارگذاری صفحات با چند ترفند ساده رفع می شود. نکته مهم در این میان آگاهی از مشکلات صفحه سایت مان است. در غیر این صورت ریزش مخاطب هدف امری طبیعی خواهد بود.

۴. ساده‎سازی فر‎آیند ثبت سفارش

بسیاری از خرده فروشی های آنلاین و سایت های معتبر برای خرید آنلاین مشتریان مراحل مختلفی را مد نظر قرار می دهند. این امر شامل انتخاب سبد خرید، تایید نهایی، درج مشخصات کارت اعتباری و در نهایت پرداخت هزینه است. البته برخی از خرده فروشی ها در نهایت نیز یک مرحله تایید پایانی خرید قرار می دهند. شاید در نگاه نخست این مراحل بسیار جذاب به نظر برسد، اما یک مشکل اصلی در این میان وجود دارد: کاهش علاقه مخاطب برای خرید. این امر همیشه به معنای ناامیدی مشتریان از ثبت نهایی سفارش به دلیل مدت زمان مورد نیاز برای تایید نهایی نیست. گاهی اوقات مشتریان به دلایل دیگری، مانند مشغله کاری، فرآیند خرید را نیمه کاره رها می کنند. این وضعیت برای بسیاری از خرده فروشی ها و برندها چالش‎‏برانگیز است. ما در چنین شرایطی نیز به فروش محصولات در انبار یا انتظار برای تکمیل فرآیند خرید از سوی مشتریان دو دل خواهیم بود.

توصیه من در این بخش استفاده از فرآیند ترغیب مشتریان برای تکمیل خرید است. این امر شامل ارائه تخفیف های گسترده برای مشتریان و همچنین تلاش برای تعامل بهتر با آنها می شود. به این ترتیب انگیزه نهایی مشتریان برای خرید از ما افزایش خواهد یافت. گاهی اوقات مشتریان فرآیند تکمیل خرید را فراموش می کنند. این امر برای اغلب ما در زندگی روزمره و پر از اتفاقات ریز و درشت روی می دهد بنابراین سیستم پشتیبانی ایمیلی ما باید کاربر موردنظر را نسبت به تکمیل فرآیند خرید آگاه نماید.

برخی از برندها برای خرید ساده تر مشتریان اقدام به کاهش مدت زمان مورد نیاز برای ثبت نهایی محصول کرده اند. به این ترتیب کاربران فرصت ثبت و پرداخت هزینه سفارش شان در مدت زمانی کمتر را خواهند داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. سالانه بخش قابل توجهی از مشتریان آنلاین به دلیل فرآیند طولانی ثبت سفارش خریدشان را به مدتی بعد موکول می کنند. شاید در نگاه نخست این امر اندکی عجیب به نظر برسد، اما دلیل اصلی گرایش مخاطب هدف به سوی خرده فروشی های آنلاین ناشی از دشواری های خرید حضوری است بنابراین ما باید موانع و دشواری های خرید آنلاین را تا جای ممکن کاهش دهیم.

۵. ایجاد کانال های ارتباطی مناسب

ایجاد کانال های ارتباطی برای تعامل با مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه فرآیند بازاریابی دیگر جریانی یکسویه از سوی برندها به مشتریان نیست. پیش از این نسبت به افزایش انتظارات مشتریان از برندها صحبت کردیم. این امر در حوزه بازاریابی با افزایش علاقه مشتریان برای تعامل با برندها مشاهده می شود. کانال های ارتباطی شامل هرگونه تعامل با مخاطب هدف می شود. بنابراین بازاریابی در شبکه های اجتماعی، وبلاگ، سایت رسمی، ایمیل و حتی پیام کوتاه باید مدنظر قرار گیرد. ایجاد امکان مناسب برای پاسخگویی مشتریان یا واکنش نسبت به کمپین مان ضروری خواهد بود.

امروزه شمار بالایی از مشتریان پیش از خرید آنلاین اقدام به گفتگو با کارشناس های فروش سایت ها می کنند. این امر نکته جالبی به نظر می رسد. کارشناس های فروش در سایت های بزرگ دقیقا نقش فروشندگان در خرده فروشی های واقعی را دارند. فرصت طلایی برندها در این موقعیت امکان جلب نظر مشتریان به سوی محصولاتی خاص است. تغییر سلیقه مشتریان در یک بازه زمانی اندک روی نمی دهد بنابراین ما باید تمرکز بسیار بالایی بر روی فرآیند تاثیرگذاری بر روی مشتریان داشته باشم. در غیر این صورت تمام زحمات برند ما بی‎نتیجه باقی خواهد ماند.

یکی از نکات مهم در زمینه تعامل با مخاطب هدف توجه به تعداد کانال های ارتباطی است. برخی از برندها فقط یک کانال ارتباطی در اختیار مشتریان قرار می دهند. این امر انگیزه مشتریان برای تعامل با ما را به شدت کاهش می دهد. علاوه بر این باید ناتوانی مشتریان برای دسترسی به یک کانال مشخص را نیز مدنظر قرار داد. بهترین راهکار در این میان سرمایه‏گذاری بر روی کانال های بازاریابی و تعاملی متعدد است. در غیر این صورت ما همیشه بخش قابل توجهی از مخاطب هدف مان را نادیده خواهیم گرفت.

۶. اجرای مسابقات و اعطای هدیه

مسابقات همیشه شور و هیجان قابل توجهی دارد. این امر برای مردم اوقات خوشی را رقم می زند. اگر نگاهی به فرآیند توجه مردم به مسابقات ورزشی داشته باشیم، این امر به خوبی قابل ملاحظه خواهد بود. اغلب مردم به دنبال رویدادهای ورزشی یا انواع سرگرمی دیگر برای خلق دورهمی های شاد هستند. اگر برند ما امکان ایجاد برخی از دورهمی ها یا حتی ایجاد اوقاتی خوش برای مخاطب هدف را داشته باشد، جایگاه اش در نگاه مشتریان به شدت افزایش خواهد یافت. این امر در عمل موجب افزایش طرفداری مشتریان از برندها خواهد شد.

طراحی مسابقات برای شرکت مشتریان در فضای آنلاین کار دشواری نیست. برخی از برندها وقوع چنین امری در شبکه های اجتماعی را محال ارزیابی می کنند، با این حال اگر نگاهی کوتاه به فرآیند بازاریابی برندها در شبکه های اجتماعی داشته باشیم، خلاف این امر ثابت خواهد شد.

۷. ایجاد کلوپ مشتریان

هر برند در طول دوران فعالیتش تعداد مشخصی مشتری وفادار پیدا می کند. مشتریان وفادار همیشه بخش قابل توجهی از سود شرکت ها را تشکیل می دهند. به این ترتیب توجه به آنها برای کسب سود بیشتر ضروری خواهد بود. برخی از برندها در فرآیند جلب مشتریان تازه در عمل توجه کافی به مشتریان ثابت شان ندارند. این امر موجب ریزش مداوم مشتریان وفادار ما خواهد شد. اولویت اصلی برند با مشتریان وفادارشان باشد. این امر فقط با بیان نکات جالب و اکتفا به شعارهای جذاب عملی نمی شود.

توجه به سلیقه مشتریان در ساماندهی کلوپ مشتریان اهمیت دارد. این کلوپ متشکل از مشتریان وفادار و ثابت برندهاست. نکته مهم در این میان ارائه تخفیف های ویژه، رونمایی اولیه از محصولات برای آنها و همچنین تعامل بسیار نزدیکتر با مشتریان وفادار است. این امر نقش مهمی در حفظ مشتریان برای برندها دارد. به این ترتیب دیگر نیازی به جستجوی مداوم برای مشتریان تازه نخواهد بود. این امر اغلب برندها را نسبت به ترس مداوم یافتن مشتری تازه رها خواهد کرد.

وقتی ما تعداد مشخصی مشتری ثابت داریم، بخشی از فروش مان تضمین خواهد شد. این امر امکان جستجوی بهتر برای مشتریان دیگر را فراهم می سازد. با این حال همیشه باید وضعیت مشتریان ثابت را مدنظر قرار داد. ریزش چنین مشتریانی هزینه های بالایی برای برندها دارد بنابراین همیشه در دوراهی میان مشتریان تازه و وفادار جانب گروه دوم را بگیرید.

۸. ترغیب مداوم مشتریان بالقوه

اغلب برندها دارای یک طیف مشخص از مشتریان بالقوه هستند. این امر شامل مشتریان مردد برای خرید است. چنین مشتریانی ایده مشخصی از محصول مورد نیازشان ندارند. همچنین به برند خاصی نیز وفاداری نشان نمی دهند. رقابت اصلی در دنیای کسب و کار بر سر جذب شمار هرچه بالاتری از چنین مشتریان است. اگر ما در این زمینه موفقیت داشته باشیم، امکان افزایش قابل توجه میزان سود شرکت مان فراهم می شود. در غیر این صورت باید همیشه به دنبال مقدار مشخصی سود باشیم.

یکی از دلایل اصلی تردید مشتریان برای خرید از برندها عدم اطلاع از مشخصات محصولات و ویژگی های متمایز کننده شان است. همه ما تجربه انتظار برای خرید یک محصول و ناتوانی در زمینه انتخاب یکی بر دیگری را داشته ایم. این امر اغلب اوقات موجب پشیمانی مشتریان نسبت به خرید یک محصول بدون شناخت کافی می شود. وظیفه تیم های بازاریابی در این میان تلاش برای ترغیب مخاطب هدف به سوی خرید است. این امر با ارائه اطلاعات دقیق به مشتریان صورت می گیرد بنابراین ما در اینجا به دنبال ایجاد هیجان در مشتریان نیستیم. چنین شیوه ای دست کم بر روی مشتریان مردد کاربرد کافی ندارد. راهکار مورد نظر ما ارائه اطلاعات به شیوه ای متفاوت است. به عبارتی دیگر، هدف اصلی در این بخش نمایش ویژگی های منحصر به فرد محصولات مان به مشتریان مردد است هرچه توانایی ما برای ایجاد تمایز میان محصولات برندمان با سایر رقبا بیشتر باشد، شانس بالاتری برای جلب توجه شان خواهیم داشت.

۹. توجه به بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی همچنان تاثیرگذاری بالایی بر روی مشتریان دارد. این امر با ایجاد فهرستی از مخاطب ها و ارسال مداوم محتوای ارزشمند به آنها صورت می گیرد. نخستین نکته مهم در این میان عدم ارسال بیش از اندازه ایمیل برای مشتریان است. هیچ‎کس علاقه ای به مطالعه ایمیل های تبلیغاتی و بازاریابی متعدد ندارد بنابراین شاید ایمیل های ما در عمل بدون حتی توجهی اندک حذف شوند.

راه اندازی بخش خبرنامه و درخواست از مشتریان برای ثبت نام در آن ایده مناسبی محسوب می شود. این امر نتیجه به مراتب بهتری در مقایسه با ارسال ایمیل به صورت ناشناس یا حتی شانسی برای کاربران مختلف دارد. شود. در

۱۰. اهمیت سازگاری با گوشی های هوشمند

امروزه شمار بالایی از کاربران محتوای بازاریابی را با گوشی های هوشمند مشاهده می کنند. این امر برای برندها نکته مهمی را به همراه دارد. اگر ما در حوزه بازاریابی بر روی تجربه کاربری مشتریان با گوشی های هوشمند سرمایه‎گذاری نکنیم، امکان جلب نظر آنها و افزایش نرخ فروش مان فراهم نخواهد شد.

بسیاری از برندها هنوز هم بر روی الگوهای رایانه محور تبلیغات و بازاریابی تمرکز دارند. افزایش شمار کاربران گوشی های هوشمند بازبینی در شیوه بازاریابی و تبلیغات فوق را ضروری ساخته است بنابراین ما باید مهارت هرچه بیشتری در زمینه بازاریابی و تبلیغات برای کاربران گوشی های هوشمند نشان دهیم. در غیر این صورت فرصت مناسب برای بازاریابی و جلب نظر آنها را از دست می دهیم.

نخستین گام مهم برای سازگاری هرچه بهتر با تجربه کاربری گوشی های هوشمند توجه به وضعیت سایت رسمی برندمان است. انتخاب قالب های سبک و طراحی رابط کاربری برای گوشی های هوشمند نقش مهمی در افزایش سرعت بارگذاری صفحات دارد بنابراین ما باید همیشه این نکته را مد نظر قرار دهیم. در اینجا نیز اگر سرعت بارگذاری صفحات ما پایین باشد، کاربران گوشی های هوشمند حوصله مشاهده محتوای سایت ما را نخواهند داشت.

منبع: فرصت امروز

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *