انیمیشن چیست؟

هنر حرکت بخشیدن به اشیای بی جان را انیمیشن میگویند. این واژه از لغت Anima به معنی «نفس زندگی» منشق می شود.

به تعریف دیگر پویانمایی یا انیمیشن نمایش سریع و متوالی تصاویری از اثر دوبعدی ، یا موقعیت های مدلی واقغی ، برای ایجاد توهم حرکت است .

ساخت انیمیشن راه های زیادی دارد ولی برای کوتاه بودن مطلب به تیتر آنها اکتفا میشود(میتوانید با جستجوی کوتاهی به معانی آنها پی ببرید).

۱-طراحی عکس به عکس(فریم به فریم) ۲- استاپ موشن ۳-انیمه و مانگا ۴-موشن گرافیک ۵- موشن کپچر ۶-طراحی مدل واقعی و جان بخشی رایانه ای و…

اما امروزه متداول ترین نوع انیمیشن انیمیشن سه بعدی میباشد که در این روش تمام مراحل با نرم افزار پیش میرود تا به انیمیشن تبدیل شود و موضوع مطلب ما نیز در مورد همین روش انیمیشن سازی است .

مهارت های مورد نیاز برای انیمیشن سازی چیست؟

برای پاسخ به این سوال شما باید ابتدا به روش انیمیشنی که میخواهید به آن بپردازید نگاه کنید

برای مثال انیمیشن استاپ موشن مهارت عکاسی را نیاز مند است ولی انیمیشن سه بعدی نیازی به این مهارت ندارد.

اما ما در اینجا میخواهیم تنها درمورد انیمیشن سه بعدی صحبت کنیم پس مهارت های مورد نیاز انیمیشن سازی ۳d را نام میبریم.

امروزه مهارت های مورد نیاز برای ساخت انیمیشن ۳D به شرح زیر است:

۱-زبان انگلیسی(زیرا شما در ادامه کار باید آموزش هایی را ببینید که به زبان انگلیسی هستند و در صورتی که زبان بلد نباشید در سطح مبتدی گیر خواهید کرد).

۲-در صورتی که شما طراح استوری برد (در ادامه توضیح داده میشود) باشید نیاز به مهارت طراحی دارید که باید طراح خوبی باشید.

۳-برای کار با نرم افزار های سه بعدی باید مفاهیم پایه ی انیمیشن را هم بدانید که در ادامه توضیح داده میشود.

۴-همچنین شما باید کار کردن با رایانه را در سطح متوسط بلد باشید تا در ادامه راه به مشکل نخورید.

۵-همچنین شما باید یک مهارت بنیادین را که هر انیمیشن سازی به آن نیاز مند است را داشته باشید : صبر (در کار انیمیشن در همه مراحل صبر و حوصله بسیاری نیاز است پس در صورتی که فاقد این مهارت هستید این مقاله را ادامه ندهید)

۶- مهارت مورد نیاز بعدی پشتکار است (در کار انیمیشن شکست خوردن در هر مرحله ای امری مشهود است پس اگر پشتکار داشته باشید پس از هر شکست کار را ادامه میدهید)

۷-مهارت بعدی مورد نیاز شما تلاش است ( شما باید به کارتان علاقه مند باشید و برای همین تلاش یک مهارت بلا عوض در این کار است زیرا در این راه شما باید تمام مشکلات را خودتان حل کنید ، برای حل مشکلات ساعت ها مقاله بخوانید ، در ده ها انجمن سوال بپرسید ، صد ها دقیقه آموزش ببینید و ده ها روز تجربه کسب کنید و اگر کسی این مهارت را نداشته باشد حاضر نیست که برای حل این مشکلات زمان بگزارد )

نکته : برای اینکه شما بتوانید به این مهارت ها دست بیابید در ابتدا باید هدف و امید رسیدن به هدف را داشته باشید . تنها امید و هدف است که نیروی محرکه ی انسان را ده ها برابر قوی تر میکند.

قانون : هزینه / فایده ( هر کاری که برای شما سود داشته باشد فایده است و هرکاری که برای شما هزینه داشته باشد هزینه است. پس از ادامه مقاله درصورتی که هدفی ندارید صرف نظر کنید زیرا شما در حال هزینه کردن زمانتان برای خواندن مقاله ای هستید که سودی به شما نمیرساند چون هدفی ندارید)

مراحل انیمیشن سازی چیست ؟

در این بخش به شما توضیح میدهیم که چه مراحلی را برای ساخت یک انیمیشن حرفه ای باید پشت سر بگذارید

ساخت انیمیشن ۳ مرجله ی کلی دارد : پیش تولید ، تولید ، پس تولید 

که هر کدام به مراحل جزئی تری تقسیم میشود و ما در این مطلب به تمام جزئیات میپردازیم

PreProduction(پیش تولید): در این مرحله تمام مراحلی که برای تولید انیمیشن اصلی نیاز هستند اجرا میشوند 

۱- ایده : در این مرحله شما ایده ی کارتان را به دست می آورید. ایده شاکله ی اصلی انیمیشن است و انیمیشن به خاطر یک ایده ساخته میشود

۲- فیلم نامه : در این مرحله شما باید برای ایده تان داستانی را بسازید که ابتدا ، وسط ، و انتها داشته باشد.

۳- دیالوگ : در صورتی که انیمیشن شما یک انیمیشن صامت نبوده باید دیالوگ هایی را برای کاراکتر ها در نظر بگیرید . دیالوگ یعنی گفتگو ی بین کاراکتر ها. ( تصویر یک فیلم نامه و دیالوگ در پایین )

(برای بزرگ نمایی بر روی تصاویر کلیک کنید)

۴- استوری برد یا استوری ریل : در این مرحله شما باید زاویه ی دوربین ، صدا های پشت زمینه ، نور پردازی ، جهت حرکت مدل ها و … و به زبان ساده یک شمای کلی از انیمیشن خود را بر روی کاغذ یا تصویر ارائه دهید . این شمای کلی دو حالت دارد:

الف- استوری برد: در این حالت شما انیمیشن را در ذهن دارید سپس از هر چند ثانیه ی انیمیشن تصاویری را روی کاغذ یا رایانه نقاشی میکنید ( که میتوانید بامداد بر روی کاغذ این کار را بکنید و یا با قلم نوری بر روی رایانه )

ب- استوری ریل: در این حالت باز شما انیمیشن را در ذهن دارید ولی هر چند فریم از انیمیشن را در کاغذ میکشید به طوری که با به هم پیوستن آنها انیمیشنی ساده را در اختیار دارید ( این کار بسیار سخت تر و طولانی تر از استوری برد است و توصیه میکنیم در ابتدا با استوری برد شروع کنید)

 ۵-اطلاعات: در مرحله ی آخر شما به آنالیز نرم افزار ها ، تکنیک ها ، هزینه ها و … برای ساخت انیمیشن میپردازید . مثلا چه نرم افزار هایی را برای این کار نیاز دارید و چه هزینه های را باید انجام دهید و چه صحنه هایی با چه تکنیک هایی ساخته میشوند.

Production(تولید): در این مرحله با توجه به مراحل پیش تولید خود انیمیشن ساخته میشود .

۱- مدلینگ :در این مرحله تمام اشیاء و موجودات ساخته میشود ولی همه آنها تک رنگ هستند و هیچ بافتی را دارا نیستند که بتوان آنها را به اجسامی مانند : بتن ، فلز ، پوست ، چرم و … تشبیه کرد (مانند تصویر زیر)

۲- تکسچرینگ و متریال : در این مرحله شما باید به مدل هایی که ساخته اید یک بافت بدهید که این بافت ۲ جزء دارد

الف – تکسچر یا همان تصویر : در اینجا شما تنها تصویری از مواد را بر روی مدل خود می اندازید مانند تصویر زیر:

اما همانطور که میبینید اجزا تماما شبیه هم هستند و تفاوتی در بافت بین پارچه و پوست دیده نمی شود جز در رنگ

در صورتی که پارچه مقدار بازتاب نور بافت و حالتی متفاوت از پوست دارد پس مرحله دوم اینجا به کار می آید :

 ب – متریال یا بافت : در این مرحله شما برای نرم افزار تعریف میکنید که این جسم چیست و چه خواصی دارد زیرا هر جسمی به خودی خود مقدار بازتاب ، شفافیت ، شکست نور ، درخشش ، حالت و بافت مخصوص به خود را داراست .(مانند تصویر زیر)

 ۳- ریگینگ یا همان استخوان بندی : هم اکنون مدل شما دارای بافت است اما اگر این مدل فرضا یک انسان باشد چگونه باید حرکت کند؟ در این مرحله باید به استخواب بندی یک مدل بپردازید. این کار در هر نرم افزاری روش خاص خود را دارد ولی در حالت عادی استخوان هایی برای مدل خود رسم میکنید (مانند تصویر زیر)

۴-انیمیتینگ یا متحرک سازی: در این مرحله شما باید به کمک استخوان ها انیمیشن خود را متحرک کنید (مانند تصویر زیر)

 ۵- نورپردازی: در این مرحله شما باید نور پردازی صحنه تان را اجرا کنید

۶- دوربین: در این مرحله شما باید دوربین های صحنه تان را بچینید و حرکت های آنها را طبق استوری برد یا استوری ریل شبیه سازی کنید.

 ۷-سیمولیتینگ یا شبیه سازی: اگر در انیمیشن شما دود و غبار،سیالات،انفجار،تخریب،آتش،پارچه ها،مو ها و … در کل مواردی که به صورت نامنظم هستند وقابل ساخت نیستند مانند مایعات و آتش و پارچه وجود داشت باید در این مرحله آنهارا شبیه سازی کنید. در این مرحله نیاز به سیستم ها قدرتمند برای شبیه سازی های هرچه  بهتر هستیم.

آتش:

مایعات:

ابر :

پارچه:

تخریب:

مو :

 

تشعشات نور (caustics):

۸- رندر : هم اکنون تمام مراحل انجام شده ولی فایل کنونی یک فایل ساده است که زیبایی چندانی ندارد حال شما باید فایل انیمیشن تان را به پیکسل هایی تبدیل کنید که در تمام نمایشگر ها قابلیت نمایش را داشته باشند که رندر نامیده میشود و مرحله ی آخر در بخش تولید است .

 PostProduction(پس تولید): در این مرحله شما رندری که گرفته اید را ویرایش میکنید تا به انیمیشن دلخواهتان برسید.

۱-کامپوزیت : در این مرحله لایه های انیمیشن رندر شده را بر روی هم قرار میدهیم ، افکت های مختلف را برای زیبا تر شدن هر لایه به کار میبریم و در انتها با ترکیب لایه ها به کیفیت مطلوب میرسیم.

۲- جلوها های ویژه : در این مرحله جلوه های ویژه دوبعدی یا سه بعدی دیگری را بر روی انیمیشن اضافه می کنید.

۳- تدوین : در این مرحله تمام سکانس ها را به هم متصل میکنیم تا یک انیمیشن متوالی بدست بیاید.

۴- صدا گذاری : در صورتی که انیمیشن شما صامت نباشد در این مرحله روی انیمیشن دوبله صورت میگیرد تا از حالت خشک بی صدایی بیرون بیاید.

۵- موسیقی و جلوه های صوتی : در این مرحله موسیقی های متناسب با ژانر انیمیشن بر روی آن قرارداده میشود و همچنین صوت های پس زمینه مانند صدای اجسام و حیوانات و … با انیمیشن ترکیب میشود

۶- رندر نهایی : در انتها انیمیشن را رندر نهایی میکنند تا از نرم افزار به صورت فایل تصویری خارج شود و فیلم آماده ی پخش در هر نمایشگری باشد.

 

منبع

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *