.
چند سالی میشه که موضوع تاثیر کلیک هاروی رتبه ی سایت در رتبه بندی گوگل بسیار جا افتاده است . با ما تا پایان این مطلب جذاب همراه باشید .
مقدمه درباره رتبه ی سایت
چند سالی میشه که موضوع تاثیر کلیک ها روی رتبه ی سایت در رتبه بندی گوگل بسیار جا افتاده است و این اتفاق زمانی افتاد که متخصصان سئو در رتبه ی سایت به دنبال تاثیر نرخ کلیک روی رتبه بندی ها بودن و در آخر نشون دادن که یکی از عوامل تاثیر گذار روی رتبه ی سایت همین میزان کلیک های کاربران است . این موضوع خیلی دور از انتظار نیست چون گوگل اعلام کرده بود که به دنبال نشونه هایی برای پیدایش میزان محبوبیت سایت ها از دید کاربران است و این نرخ کلیک در رتبه ی سایت خیلی خوب می تونه میزان علاقه ی کاربران رو برای ورود به سایت نشون بده . با ما همراه باشید تا در مورد نرخ کلیک و تاثیر اون روی رتبه ی سایت بیشتر توضیح بدیم .
نرخ کلیک چیست
نرخ کلیک یا click through rate در بازاریابی اینترنتی مقیاسی است که تعداد کلیک ها روی تبلیغات شما رو نمایش میده ؛ این میزان در حقیقت درصد افرادی است که تبلیغ شما رو مشاهده و بعد روی اون کلیک می کنن که چنین فرمولی داره :
نرخ کلیک : (کل کلیک روی آگهی) (کل بازدیدها)
این نسبت که از تعداد کلیک کاربران به تعداد دفعات نمایش آدرس و نام برند در نتیجه های جست و جو به دست می آید به معنای نرخ کلیک نسبت به رتبه است . مثلا اگه سایتی در نتیجه ی جست و جوهای گوگل در واژه ی “طراحی سایت” ۲۰۰۰بار نمایش داده شده باشه و تعداد کلیک و رتبه ی سایت در الکسا روی اون ۱۷۰بار باشه ، نرخ کلیکش میشه ۲۰درصد ؛ یعنی ۲۰درصد جست و جو کنندگان روی لینک این سایت کلیک کردن .
نرخ کلیک ایمیل و رتبه ی سایت در گوگل
میزان کلیک ایمیل ها و رتبه ی سایت در گوگل به تعداد کلیک هایی گفته میشه که روی لینک ایمیل های دریافتی به صفحه ی وارد شده ، قرار گرفته باشه .
این نرخ کلیک به صورت درصد نمایش داده می شه و به نسبت تعداد کلیک ها بر تعداد پیغام های ارسالی به دست میاد .
به طور کلی اکثر بازاریابی های ایمیلی از ابزارهایی مثل open rate ، bounce rate و بقیه ی اندازه گیری ها برای درک تاثیر بازاریابی و موفقیت برای کمپین ها استفاده در رتبه ی سایت در گوگل می کنن . کلا نرخ کلیک ایده آلی وجود نداره و این روش اندازه گیری طبق نوع ایمیل ، تعداد ایمیل های ارسالی و فهرست افرادی که به اون ها فرستاده میشه و نحوه ی ارتباط با مخاطبان و خیلی عامل دیگه متفاوت است . این نرخ حتی در زمان هایی از روز هم میزانش در رتبه ی سایت در گوگل فرق می کنه ، مثلا در روزهای تعطیل نرخ کلیک ایمیلی تقریبا بیشتر است .
هدف نرخ کلیک در رتبه ی سایت های ایرانی
هدف این فاکتور اینه که بشه نسبت کلیک و رتبه ی سایت های ایرانی به نمایش رو روی تبلیغات آنلاین و بازاریابی ایمیلی اندازه گرفت . کلا بالاترین میزان کلیک بیشترین تاثیر بازاریابی رو روی کمپین ها و جذب افراد به سایت خواهد داشت . هدف طراحی اکثر رتبه ی سایت های ایرانی تجاری تعیین یکسری رفتارها است . مثل خرید کتاب ، خوندن اخبار یا مقاله در رتبه ی سایت های ایرانی ، دیدن ویدیو یا شنیدن موسیقی و یا حتی جست و جوی و رتبه ی سایت در الکسا پرواز .
معیار خوب بودن نرخ کلیک چیست
خب جواب این سوال از یه کمپین به کمپین دیگه یا حتی از یه کلمه ی کلیدی به کلمه ی کلیدی دیگه متفاوت است و هر چی که در مسیر تبلیغات شما نمایش داده میشه هدفش قرار دادن تبلیغاتتون در صفحه نتایج موتورهای جست و جو است .
آیا نرخ کلیک بالا برای کمپین و کسب و کارها در رتبه ی سایت ها در گوگل مضر است
بله، وقتی که از یه کلمه ی کلیدی پر بازدید که هیچ ربطی به کسب و کار نداره توی خبرنامه و رتبه ی سایت ها در گوگل استفاده بشه و صرفا به هدف دیده شدن باشه نمی تونه به افزایش فروشتون کمک کنه و برای کسب و کارتون مضر خواهد بود . در این حالت شما برای هر کلیکی یه مبلغی پرداخت می کنید ؛ کلیک های زیاد آگهی های در رتبه ی سایت ها در گوگل مصرفی زیادی تولید می کنه ؛
گاهی وقتا ممکنه کلیک روی کلمات کلیدی به علت قیمت بالاشون به جای سود داشتن بیشتر ضرر به همراه داشته باشه ؛ و همینطور متن هایی که به موضوع کسب و کارتون ربطی ندارن فقط باعث پول خرج کردن های در رتبه ی سایت ها در گوگل اضافی بدون بازگشت سود و حتی کاهش درآمد کسب و کارتون خواهد شد .
پس بهتره که با هر قیمتی دنبال بالاترین نرخ کلیک نباشید بلکه از کلماتی استفاده کنید که با متن آگهی ، محصول و خدمات یا صفحه فرود مرتبط باشن و مهم تر از همه از کلماتی استفاده بشه که از لحاظ قیمتی به صرفه باشن .
PPC یا نمایش رتبه ی سایت
وقتی که یه آگهی PPC می سازید به این آگهی نمایش رتبه ی سایت یه امتیاز کیفی داده میشه و این امتیاز از جمله مواردی است که گوگل از این طریق راجع به نمایش در آمدن یا عدم نمایش آگهی در یه قیمت خاص تصمیم گیری می کنه . اگه امتیاز کیفی شما پایین باشه باید پول بیشتری برای نمایش تبلیغات خودتون پرداخت کنید .
آیا CTR یا نرخ کلیک افزایش رتبه ی سایت تاثیر گذار است
چیزی که بیشتر از همه افزایش رتبه ی سایت مهم است کاربر پسند بودن سایت و محتوای در افزایش رتبه ی سایت مفید است . اصلی ترین هدف گوگل رسوندن کاربر به نتایج مطلوب از جست و جو است و به همین دلیل است که در حال حاضر بهترین موتور جست و جوی دنیا است و از این طریق به درآمد بالایی در افزایش رتبه ی سایت هم رسیده است . خود گوگل میگه همیشه به فکر اینه که کاری بکنه تا میزان محبوبیت سایت ها برای کاربران سنجیده بشه . این جا است که اگه صفحه ای نرخ کلیک بالایی داشته باشه گوگل اون رو به عنوان یه صفحه ی کاربر پسند در نظر می گیره و اینجوری رتبه ی بهتری در جست و جو پیدا می کنه . البته عوامل بسیاری در این مورد دخیل هستن که این یکی از آن ها است .
خب علاوه بر اینکه نظر گوگل روی تاثیر نرخ کلیک در رتبه سایت مهم است ، کاربران هم به تاثیر این فاکتور در سئوی سایت معتقد هستن اما تاثیر این عامل رو کوتاه مدت میدونن . مثلا وقتی که شما عبارتی مثل طراحی سایت رو جست و جو می کنید و بین نتایجی که با اون روبرو می شید یه سایتی رو می بینید که به همه ی سوالات شما پاسخ داده و یه سایت دیگه ای هم هست که هیچ محتوای مفیدی در پاسخ به عبارت شما نداره اما فقط با روش های قلّابی سئو در رتبه های بالای نتایج آمده است و شما به محض اینکه متوجه می شید برای شما محتوای مفیدی نداره از اون خارج خواهید شد و بعدها هم ممکنه با دیدن لینک روی اون کلیک نکنید . پس با این تفاسیر گوگل اهمیت زیادی به واکنش کاربران میده و نتایج رو طبق اون تعیین می کنه .
منبع: ایران تبلیغ