شاید اولین موضوعی که به ذهن شما برای فروش کالا در اینترنت خطور کند ، راه اندازی سایت اینترنتی است ، اما گرچه با راه اندازی یک سایت اینترنتی می توانید کالاهای خود را بفروشید اما روش های بسیار زیاد دیگری نیز برای این کار وجود دارند.
به خصوص اگر تازه کار هستید و تجربه زیادی در تجارت الکترونیک ندارید ، در مرحله اول راه اندازی سایت را به شما پیشنهاد نمی کنم، بلکه بهتر است ابتدا با روش های مختلف فروش کالا از طریق اینترنت و بازاریابی اینترنتی آشنا شوید و سپس اقدام به راه اندازی سایت کنید.
اینترنت بستری مناسب برای عرضه کالا و خدمات می باشد بگونه ای که استفاده درست و کمک گرفتن از اینترنت به منظور افزایش سوددهی ، می تواند بصورت مستقیم حساب بانکی شما را تحت تاثیر قرار دهد و حتی هنگامی که در خواب هستید کسب درآمد شما متوقف نشود.
فروش کالا در اینترنت
راه اندازی یک وب سایت کارآمد اولین گام ورود به دنیای تجارت آنلاین
وب سایتها نقش بسیار مهمی در بازاریابی اینترنتی و فروش محصولات شما به عهده دارند. وب سایت شما باید کلاس کاریتان را به رخ رقبا بکشد و حس حرفه ای بودن را به بازدیدکنندگان القا کند.
در این مورد بسیار دقت کنید زیرا آینده فعالیت اینترنتی شما به وب سایتتان بستگی دارد.
کالاهای فروشی خود را در معرض قضاوت دیگران قرار دهید
کالاهای خود را در شبکه های اجتماعی و انجمن های بازاریابی اینترنتی منتشر کنید و با کاربران به بحث و گفتگو بنشینید. در صورتیکه مکان مناسبی را برای این کار انتخاب کنید ، میزان فروش محصولاتتان افزایش پیدا خواهد کرد.
استفاده موثر از منابع رایگان اینترنت جهت یافتن مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی
موتورهای جستجو باید همواره مشتریانی که به دنبال کالا و خدمات شما هستند را به سمت وب سایت شما هدایت کنند و کاربران شبکه های اجتماعی باید بایکدیگر در مورد برند شما صحبت کنند.
اگر اینگونه نیست حتما جایی از کار نیاز به بازبینی دارد ( یا وب سایتتان برای گوگل بهینه نیست یا در شبکه های اجتماعی فعال نیستید ).
بررسی تاثیر فروش کالا در اینترنت
یادداشت کردن آمار و ارقامی که در ادامه مطرح می شود و بررسی دوره ای آنها می تواند به شما کمک کند که به تاثیرات وب سایت بر روی کسب و کارتان پی ببرید و در صورت نیاز استراتژی بازاریابی اینترنتی خود را به روز کنید.
- تعداد بازدید روزانه و ماهانه
- نرخ تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری
- تعداد اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
- تعداد ورودی های گوگل و سایر موتورهای جستجو
- بررسی تاثیر تبلیغات اینترنتی بر فروش شما و میزان بازگشت سرمایه
- بررسی وضعیت رقبا
روشهای فروش کالا در اینترنت
فروش کالاهای دست دوم
در صورتی که کالای دست دوم دارید یا در منزل وسایل اضافه دارید و نیازی به آن ها ندارید می توانید به راحتی آن ها را از طریق اینترنت بفروشید.
معروف ترین سایت فروش اجتناس دست دوم در دنیا سایت ebay.com است که مالک آن ( پیر امیدیار ) اصلیتی ایرانی دارد.
طبق آماری که سایت الکسا ارائه می دهد، سایت ebay هجدهمین سایت پربازدید دنیا محسوب می شود.
سایت هایی با کارکرد ebay در ایران نیز وجود دارند که از طریق آن ها می توانید اقدام به فروش کالاهای دست دوم خود بکنید ، جالب است بدانید که این گونه سایت ها برای افراد زیادی در ایران و دنیا اشتغال ایجاد کرده اند.
خرید و فروش از طریق این سایت ها باعث می شود واسطه ها از بین بروند و فروشنده در زمان بسیار کوتاهی بتواند کالاهای خود را به فروش برساند و از طرف دیگر، خریدار نیز کالاها را با قیمتی بسیار مناسب بخرد.
از نمونه سایت هایی که در ایران برای این کار مناسب هستند می توان به سایت هایی مثل sheypoor.com ، divar.ir و esam.ir اشاره کرد.
برای معرفی کالای خود در سایت های فروش اجناس دست دوم لازم نیست هزینه بپردازید ، مگر این که خودتان بخواهید آگهی های شما به صورت ویژه نمایش داده شود.
البته سایت هایی هستند درصدی از مبلغ فروش را به صورت کارمزد از حساب شما کسر خواهند کرد.
فروش و معرفی کالا در سایت های نیازمندی
کارکرد سایت های نیازمندی دقیقا مشابه صفحات نیازمندی روزنامه همشهری ست.
با این تفاوت که جستجوی آگهی ها و دسترسی به آگهی های محلی در این گونه سایت ها بسیار ساده تر است. طبق یک تخمین ساده می توان برآورد کرد که بیش از ۳۰۰۰ سایت نیازمندی در ایران وجود دارد.
البته همه این سایت ها موفق نیستند و بازدید مناسبی ندارند ، اما تقریبا همه آن ها به شما این امکان را می دهند که به صورت رایگان آگهی خود را ثبت کنید.
از معروف ترین سایت های نیازمندی در ایران می توان به سایت هایی مثل: Istgah.com , iran-tejarat.com و niazerooz.com اشاره کرد.
برای پیدا کردن سایت های نیازمندی کافی ست عباراتی مثل درج آگهی رایگان ، سایت نیازمندی ، سایت تبلیغاتی و… را در گوگل جست و جو کنید تا بتوانید با سایت های بیشتری در این زمینه آشنا شوید و در آن ها آگهی فروش کالای خود را درج کنید.
فروش کالا در سایت های B2B و B2C
سایت های B2B وب سایت هایی هستند که امکان ایجاد ارتباط بین تجارت های مختلف را مهیا می کنند. معروف ترین سایت B2B در دنیا وب سایت alibaba.com است.
جالب است بدانید که این سایت به تنهایی درصد قابل توجهی از صادرات کشور چین را به خود اختصاص داده.
سایت علی بابا پنجاه و نهمین سایت پربازدید دنیا و بیست و سومین سایت پربازدید در ایران است.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، لینکداین و نمونه های داخلی آن مانند سایت کلوب ، آپارات و… می توانند جای بسیار مناسبی برای معرفی کالاهایی که دارید و ایجاد ارتباط مناسب با مخاطب باشند.
با توجه به نوع کالایی که دارید ، می توانید بهترین شکل شبکه های اجتماعی برای تبلیغ کالای خود را پیدا کنید و اقدام به فروش آن کنید.
به عنوان مثال اینستاگرام برای محصولاتی که مخاطب عام دارند و مخاطب آن ها خانم ها هستند بسیار مناسب است.