قبل از درخواست ساخت اپلیکیشن کسب و کار استارتاپی را بشناسید
میگویید یک اپلیکیشن شبیه به اینستاگرام یا دیجی کالا میخواهم اما باید بدانید که ابتدا این اپها ، کسب و کارهای استارتاپی موفقی بودهاند.
توجه کنید که تنها ساخت وب سایت یا ساخت اپلیکیشن الزاما باعث شروع یک کسب و کار نیست چه برسد به یک استارتاپ.
همچنین قبل از اقدام به انجام هر کاری بهتر است اطلاعات کاملی کسب کنید ، ما در این مطلب اطلاعات مفیدی آماده کرده ایم تا قبل از درخواست مشاوره یا ساخت اپ از ما تا حدی با این مفاهیم آشنا شوید.
کسب و کار استارتاپی چیست
استارتاپ ، یک سازمان موقتی است که به دنبال مدل کسب و کار گسترشپذیر و تکرارشونده و سودآور است. استارتاپها معمولا برای رشد بیشتر نیازمند فناوری و تکنولوژی مخصوص به خود هستند.
وب سایت یا اپ ، میتواند فقط راه ارتباطی شما با مشتریان باشد. یک فروشگاه اینترنتی یا اپلیکیشن سفارش کالا ، خود به تنهایی ارزشی ندارد ؛ تأمین کالا ، نحوهی معرفی آن به مشتری و چگونگی رساندن کالا به دست مشتری است که به سایت یا اپ ارزش میبخشد.
توجه کنید وقتی شما به طور مثال درخواست اپلیکیشن مشابه اسنپ ، شیپور ، دیوار ، زودفود ، اینستاگرام ، دیجی کالا و … را میدهید ، اینها کسب و کارهای استارتاپی بودهاند که پس از پیدا کردن مدل کسب و کار خود از این مرحله عبور کرده و رشد کردهاند و همگی ارزش خاصی برای مشتریان ایجاد کردهاند و دارای ایده ، مدل کسب و کار ، سرمایه گذار و تیم بودهاند.
پس قبل از ارسال درخواست اول بررسی کنید اپلیکیشن درخواستی شما یک کسب و کار استارتاپی است یا نه !
ایده
ایده استارتاپی خوب ایدهای هست که مشکلی را حل کند و ارزشی برای مخاطبانش فراهم کند.
زمانی که ایده شکل گرفته موسسان این کسب و کارهای استارتاپی ماهها روی ایده زمان گذاشتهاند و سرمایه جذب کردهاند.
سعی کنید از ایدههای دیگران کپی نکنید
بر اساس نیازهای که در اطرافتون میبینید ایده جدید ارائه کنید و خلاقیت و نوآوری داشته باشید.
مدل کسب و کار
بعد از شکل گیری ایده این موارد را باید بررسی کنید :
ایده چه ارزشی برای مشتری ایجاد میکند ؟
چه مزیت رقابتی دارد ؟
چگونه درآمد ایجاد میکند ؟
و …
جذب سرمایه
موسسهای استارتاپها برای رشد بیشتر کسب وکارشان با افرادی که به تخصص آنها و یا سرمایهشان نیاز دارند شریک میشوند و از طریق ایجاد تیم کاری و انجام دادن کارها به صورت تیمی به رشد بسیار بالا میرسند. میزان سرمایه مورد نیاز در استارتاپها نامحدود است و با توجه به میزان رشد استارتاپها و گسترش آنها این سرمایه لازم است افزایش پیدا کند و در چندین مرحله استارتاپها نیاز به تامین سرمایه دارند.
به طور مثال شرکت ام تی ان که خود ۴۹ درصد از سهام ایرانسل را دارد روی اسنپ سرمایه گذاری کرده است ، شرکت راکت اینترنت آلمان زمانی که زودفود در مرحله توسعه و گسترش قرار گرفت زودفود را خریداری کرده است. شیپور ، دیوار و دیجی کالا سرمایه گذاران خارجی دارند و همانطور که میدانید اینستاگرام هم که کاملا استارتاپی خارجیست که توسط فیسبوک خریداری شده است.
تیم توسعه
برای پیاده سازی ایده نیاز به تشکیل تیم است و این یک موضوع مهم در راه اندازی یک استارتاپ موفق است. با توجه به نیازهایی که برای پیاده سازی ایده وجود دارد نیاز به وجود افراد با تخصص های مختلفی برای همکاری هست. مثلا برنامه نویس ، طراح ، بازاریاب ، …
مثلا اکنون در اسنپ بیش از ۵۰ نفر در بخشهای بازاریابی ، آیتی ، کالسنتر در حال کار هستند.
تیم کافه بازار و دیوار از بیش از ۷۰ نفر تشکیل شده است که مستقیما همکاری دارند. تیم توسعه دیوار همان تیم توسعه کافه بازار هستند.
تیم دیجی کالا در ابتدا یک استارتاپ ۵ نفره بود ولی در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰۰ نفر پرسنل دارد.
اپلیکیشن شبیه به اینستاگرام یا دیجی کالا میخواهم
آیا هنوز هم انقدر راحت همین درخواست را دارید؟ ! همان طور که در بالا توضیح داده شد اپلیکیشنهای نام برده شده کسب و کارهای استارتاپی بودهاند که مراحل زیادی سپری کردهاند تا به موفقیت رسیدهاند. ایده ارائه شده تحلیل شده ، مدل کسب و کار تعریف شده ، سرمایه گذار جذب شده ، تیم تشکیل شده و …
حال از خود بپرسید اپلیکیشنی که شما میخواهید مشابه اپِ فلان بسازید چه مزیت رقابتی دارد :
۱ . اصلا تا اپلیکیشن دیوار هست چرا باید از اپ شما استفاده شود ؟ !
۲ . چطور میخواهید یک شبه با اپ هایی که حاصل مدتها تلاش و تحقیق است رقابت کنید ؟ !
۳ . چطور بدون تشکیل تیم میخواهید به موفقیت برسید ؟ !
۴ . چطور بدون داشتن مدل کسب و کار میخواهید به رقابت بپردازید ؟ !
پس قبل از اینکه درخواست کنید که یک اپلیکیشن شبیه به اینستاگرام یا دیجی کالا میخواهم کمی تامل کنید.
اگر پاسخی برای چهار سوال بالا نداشتید بهتر است بیخیال شوید ولی اگر پاسخ داشتید فکر راه اندازی استارتاپ باشید.
توجه داشته باشید که آخرین مرحله راه اندازی استارتاپ پیاده سازی و ساخت اپلیکیشن است.
پس از شکل گیری ایده مدل کسب و کار خود را تعریف کنید و به فکر پیاده سازی ایده باشید.