نوعی از تبلیغات مقرون به صرفه که نقطه عطف برتری در رقابت به شمار میرود. اگر شما هم میخواهید کسب و کاری هوشمند داشته باشید و از دیجیتال مارکتینگ برای دیده شدن برندتان و جذب مشتریان خود استفاده کنید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و با مدلهای دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی الکترونیکی چیست
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اجازه بدهید قبل از هر چیزی با یکدیگر بر سر تعریفی از دیجیتال مارکتینگ به توافق برسیم.
دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال نوعی از بازاریابی است که با استفاده از ابزار های الکترونیکی مثل کامپیوتر وموبایل های هوشمند و یا به کمک کانال ها و بسترهای الکترونیکی از جمله وبسایت، پست الکترونیک و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام به معرفی محصولات و خدمات شما میپردازد و از این طریق برای شما مشتری جذب میکند.
مدلهای دیجیتال مارکتینگ
خب بعد از تعریف مفهوم نوبت به معرفی مدلهای دیجیتال مارکتینگ رسیده است.
باید بگوییم دیجیتال مارکتینگ عبارتی جامع در بازاریابی به شمار می رود که انواع مختلف ابزار و تکنیکهای بازاریابی را شامل می شود. دیجیتال مارکتینگ از کانال های دیجیتالی همچون بهینه سازی موتورهای جستجوگر، پلتفرم ها در شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی) و بازاریابی با اپلیکیشن های موبایل استفاده می کند؛ روش هایی که همگی جزو تکنیک های دیجیتال مارکتینگ به شمار می روند.
آژانس های تبلیغات دیجیتالی مختلفی وجود دارند که خدمات متنوعی را در این زمینه ارائه می دهند. به عبارت دیگر، می توانیم بگوییم که دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از اینترنت، اما این مساله شامل اپلیکیشن های موبایل و نشان دادن تبلیغات در آن ها نیز می شود.
عبارت “دیجیتال مارکتینگ” شامل طیف گسترده ای از فعالیت های بازاریابی است. ما در این مطلب روی رایج ترین و پذیرفته شده ترین مدل های دیجیتال مارکتینگ در سطح جهانی تمرکز می کنیم. این مدل ها بدین شرح هستند:
۱- بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)
بررسی ها نشان می دهد که ۹۰% مردم از پلتفرم شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. در عصر بازاریابی دیجیتال که همه در حال استفاده از شبکههای اجتماعی هستند، تمرکز روی استفاده موثر و مقرون به صرفه از محتوای شبکه های اجتماعی فرصت خوبی برای دیده شدن برند شما و جذب مشتری فراهم خواهد کرد.
شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و اسنپ چت نمونه هایی از استفاده متداول از بستر شبکه های اجتماعی به عنوان ابزارهای بازاریابی هستند. بازاریابی شبکه های اجتماعی و بهره وری این محتواها، پروسه ای است که مشارکت و توجه عموم را با استفاده از بسترهای محبوب اجتماعی جلب میکند.
۲- بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
بازاریابی محتوایی، یکی از مدل های مهم و متنوع خدمات بازاریابی است. در دنیای بازاریابی دیجیتال، این جمله به طور عمومی پذیرفته شده است که “محتوا، پادشاه است” (“content is king”). قابلیت و ظرفیت های محتوانویسی یک سازمان برای نوشتن محتوایی بی نقص برای تبلیغی یک صفحه ای، راهنماهای مفید و ایجاد بنرهای تبلیغاتی و همینطور بنرهای تبلیغات در گوگل، برخی از مدل های بازاریابی محتوایی را تشکیل می دهند که به طور قابل توجهی در جذب و جلب مشارکت مشتریان نقش دارند.
۳- بهینه سازی موتور جستجوگر (SEO)
بهینه سازی موتور جستجوگر که با نام اختصاری SEO نیز شناخته می شود، یکی دیگر از استراتژی های بسیار مهم دردیجیتال مارکتینگ است. این استراتژی به وبسایت هایی که اطلاعات، محصولات و خدمات ارائه می دهند این امکان را می دهد که به طور اخلاقی و به صورت کلی در فضای اینترنت بیشتر دیده شده و در موتورهای جستجوگری همچون گوگل، یاهو، بینگ و … صاحب رتبه های بهتری شوند.
۴- بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
بازاریابی ایمیلی، موثر ترین و مقرون به صرفه ترین مدل دیجیتال مارکتینگ است. مدلی که در وهله اول اکثر صاحبان کسب وکارها خیلی اعتماد زیادی به بازده آن ندارند اما تنها بعد از اولین کمپین ایمیل مارکتینگ به تاثیر آن ایمان می آورند. در واقع طراحی و توسعه بازاریابی ایمیلی به گونه ای است که در زمینه دسترسی به مشتریانِ احتمالی هیچ نظیری ندارد.
بازاریابی ایمیلی شامل خبرنامه و محتواهای اشتراکی است که مخاطب را جذب و او را دعوت می کنند تا برای محصول یا خدمت خاصی پول پرداخت کند.
۵- پرداخت به ازای کلیک (PPC)
مدل PPC (Pay Per Click) یا “پرداخت به ازای کلیک”، یکی دیگر از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ است. تبلیغ “پرداخت به ازای هر کلیک”، روشی تبلیغاتی با استفاده از لینک های اسپانسر شده و یکی از راه های کوتاه مدت در دیجیتال مارکتینگ است.
پرداخت به ازای کلیک صرفاً یعنی به ازای حضور تبلیغ محصولاتتان در دنیای دیجیتال، مستقیماً به یک موتور جستجوگر پول پرداخت می کنید.
۶- تبلیغات آنلاین (Online Advertising)
تبلیغات آنلاین متفاوت از پرداخت به ازای کلیک است. این روش، نوعی از دیجیتال مارکتینگ است که برای تبلیغ یک محصول یا خدمت مورد استفاده قرار می گیرد. تبلیغات آنلاین عبارت است از پروسه تبلیغ در وبسایتی دیگر از جهان دیجیتال مارکتینگ. از رایج ترین مدل های تبلیغات آنلاین می توان به فضای مختص به بنرهای تبلیغاتی در محبوب ترین وبسایت ها اشاره کرد.
۷- بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
بازاریابی ویروسی نیزاز جمله مدل های جذاب و موثرِ دیجیتال مارکتینگ است. این مدل از بازاریابی با جنبه منتشر کردن محتوا در وبسایت های دیگر با استفاده از کانال های رسانه ای متعدد سروکار دارد. بازاریابی ویروسی شامل یوتیوب، بلاگ ها و بازاریابی ایمیلی می شود.
به عبارت دیگر، می توانیم این گونه بگوییم که بازاریابی ویروسی ترکیبی بی نقص از تمام مدل های دیجیتال مارکتینگ است و همچنین از برخی عناصر روش های سنتی بازاریابی برای جلب توجه جوامع آنلاین بهره می برد.
تاثیر سئو بر دیجیتال مارکتینگ
همان طور که گفته شد دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیت هایی است که به هدف تحلیل رفتار مشتریان، تبلیغات و برندسازی انجام می گیرد. ابزارهای و استراتژی های زیادی در حوزه های مختلف برای این امر وجود دارد مثل وب سایت، شبکه های اجتماعی و ایمیل که می توان از طریق آنها مشتریان سود آور زیادی را به خود جذب کرد.
داشتن وب سایت زمانی کارایی خود را دارد که جزء نتایج اولیه گوگل باشد. اینجاست که نیاز به سئو مطرح می شود. اگر سایت در صدر نتایج گوگل نباشد چگونه می توان مشتریانی که از سایت و خدمات آن اطلاعی ندارند آن را بشناسند. بهترین راه برای سئو ، گذاشتن مطالب تازه و منحصر به فرد هست.
بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند.
ابزارهای بازاریابی دیجیتال
موارد زیر، نمونههایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب میشوند:
- بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]
- بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
- بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
- بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
- تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
- اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
- تبلیغات بنری (Banner Advertising)
- ایمیل مارکتینگ
- بازاریابی موبایل (Mobile Marketing)
- تبلیغات پیامکی (SMS Advertising)
- بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
- بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Markreting)