تلگرام مارکتینگ چیست ؟
همانطور که می دانید آینده اینترنت و موبایل مارکتینگ فعالیت در رسانههای اجتماعی است که روز به روز قویتر میشود و میتواند یکی از جایگزینهای ایمیل مارکتینگ باشد چون دسترسی شما به مخاطبانتان در لحظه میباشد در صورتی که افراد فقط زمانهای خاصی را در روز یا در هفته به ایمیل خود مراجعه میکنند.
اما چگونه میتوان مخاطبین رسانههای اجتماعی مثل تلگرام را افزایش داد و از آن سود کسب کرد؟!
بازاریابی تلگرامی یکی از شیوه های محبوب و جدید بازاریابی شبکه های اجتماعی برای بسیاری از افراد، برندها و کسب و کارها می باشد که با استفاده از راه کارهای مقرون به صرفه می توانند به اهداف خود در بازاریابی تلگرامی مانند افزایش فالوور، افزایش لید (فرصت های بالقوه فروش) و آگاهی برند دست یابند.
در حال حاضر Telegram، یکی از رسانههای اجتماعی بسیار محبوب در بین کاربران ایرانی است که دارای امکانات بسیار عالی برای استفادههای تبلیغاتی و تجاری است.
همین موضوع باعث شده است تا درصد عظیمی از کاربران و صاحبین کسب و کارهای مختلف فعالیت تجاری خود را در این شبکه آغاز کنند.
اما نکته اینجاست که آیا تمامی آنها موفق هستند و آیا تلاشهای آنها آنگونه که باید نتیجه بخش است؟؟
جواب در بسیاری از موارد خیر است و دلیل این موضوع هم رعایت نکردن برخی اصل ساده است که در این مقاله ما در مورد آنها صحبت میکنیم.
اما پیش از هر چیزی بدی نیست تا کمی در مورد تلگرام اطلاعات بیشتری داشته باشیم.
دانستنیهای تلگرام
آمار کاربران فعال تلگرام که بالغ بر ۱۶۲میلیون نفر در روز است.
زمانی که در فوریه ۲۰۱۴نرمافزار «واتسآپ» برای چهار ساعت متوقف شد، حدود پنج میلیون نفر در نرمافزار تلگرام ثبتنام کردند.
این برنامه به سرعت در جدول ردهبندی فروشگاههای برنامه موبایل رشد کرد و به برترین برنامه رایگان در ۴۶کشور از آلمان تا اکوادور تبدیل شد.
در آمریکا و چند کشور دیگر نیز تلگرام به رتبه نخست شبکههای اجتماعی دست یافت و بالاتر از فیسبوک، واتسآپ، کیک و …قرار گرفت.
اما واقعاً تلگرام از کجا آمده است؟
برخلاف شایعات متعدد درباره هندی بودن منشاء این برنامه، دو برادر روس به نام «های پل» و «نیکلای دوروف» این برنامه را طراحی کردهاند.
آنها بزرگترین شبکه اجتماعی این کشور یعنیVKontakte را نیز راهاندازی کردهاند که نمونه روسیهای فیسبوک به حساب میآید.
تلگرام در حقیقت یک خدمت پیامرسان است که سرعت واتسآپ و سبکی نرمافزارSnapchat را با اقدامات امنیتی تازه در هم آمیخته است.
واتسآپ سرآغازی برای محبوبیت تلگرام شد و به نظر میرسد این برنامه همچنان شاهد افزایش تعداد کاربر است و بدون شک این روند ادامه خواهد یافت.
حال که با پیشینه این نرمافزار آشناتر شدید نوبت به بررسی نکات مهم برای افزایش بازدهی زحمات شما در این بستر تبلیغاتی میرسد.
جذب مخاطبین فعلی به کانال تلگرام خود
همیشه دلیل خوب به مخاطبین خود بدهید تا به عضویت کانال یا گروه تلگرام در بیایند.
صادق باشید و دقیقاً به آنها بگویید که با دنبال کردن شما چه چیزی به آنها میرسد.
این موضوع باعث میشود تا شما کاربران و مخاطبین هدف خود را به سادگی به سوی کانال و یا گروه خود هدایت کنید.
برای اینکه بتوانید کاربران بیشتری را از صفحات اجتماعی مختلفی که قبلاً داشتید به کانال تلگرامتان دعوت کنید، محتوای متفاوتی را در کانال تلگرام قرار دهید تا مخاطبین شما با اشتیاق بیشتری تلگرام شما را دنبال کنند.
استفاده همزمان از فیلمهای کوتاه، تصاویر اینفوگرافیک، صوتهای کوتاه و متون مربوط به کسب و کارتان میتواند تأثیر بیشتری روی کاربران بگذارد.
راهکارهای جذب مخاطبین جدید به کانال یا گروه تلگرامی
تبلیغ در کانال و گروههای مرتبط و تخصصی
برای مثال شاید شما یک فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی دارید. جامعه مخاطب شما بانوان و تمامی مشاغل مرتبط به آنها همانند آرایشگاههای زنانه است.
این جامعه هدف شما به نظرتان جامعه هدف چه اصناف دیگری میتواند باشد؟؟
مزونها و مجموعههای آشپزی و …… . یکی از راهکارهای بسیار کارآمد برای شما تبلیغ در تمامی کانالهای مرتبط با قشر هدف خود است.
تبلیغ در کانالهای معرفی
یکی از بهترین روشهایی که در ابتدای شروع فعالیت کانالهای تلگرام بازخورد خوبی داشت تبلیغات در کانالهایی که مرجع معرفی بقیه کانالها هستند، است.
به دلیل اینکه امکان جستجوی تمامی کانالها در تلگرام برای عموم افراد امکان پذیر نیست، افراد زیادی در کانالهای معرفی عضو میشوند تا از کانالهای مختلف مطلع شوند.
معمولاً مخاطبین این کانالها از بیست هزار نفر به بالا باشد نتایج خوبی بهدست خواهید آورد.
معمولاً در این گونه کانالها برای اینکه پست آخر به مدت زمان خاصی باشید قیمتهای بیشتری دریافت میکنند.
این روش اوایل کار کانال تلگرام بازخورد خوبی داشت چون امکان جدیدی در تلگرام بود و کاربران مشتقانه تر کانالهای مختلف را دنبال میکردند ولی به مرور چون حجم کانالها بیشتر میشود کاربران خیلی سختتر در معرض تبلیغات شما قرار میگیرند.
تبادل لینک
شما میتوانید بر اساس مخاطبین هدف مشترکی که با کسب و کارهای مختلف دارید با کانال آنها تبادل لینک داشته باشید.
روال کار به این صورت است که تعیین میکنید پست آخر باشید یا نه؟
چه مدت زمانی؟
و از چه ساعتی تبادل را شروع کنید؟
پس از تفاهم در یکی دو دقیقه، عکس و متن تبلیغی را برای یکدیگر میفرستید تا در زمان به تفاهم رسیده تبادل را شروع کنید.
برای تبادل لینک از افراط بیش از حد دوری کنید. با هر کانالی تبادل لینک نداشته باشید چون اگر تبادلات لینک با حوزههای غیر مرتبط با فعالیت کانالتان داشته باشید به اعضای خود بی احترامی کردهاید و به مرور ریزش اعضای کانال خواهید داشت.
تبلیغات تلگرام در سایت
اگر سایت فعالی دارید که بازدیدکنندگان خوبی هر روز از سایتتان استفاده میکنند بهتر است در صفحه اصلی سایت یا صفحه تماس با ما حتماً کانال تلگرامتان را معرفی کنید و دلیلی به کاربران بدهید تا عضو کانالتان شوند.
تبلیغات تلگرام در قالب ایمیل مارکتینگ
اگر با ایمیل مارکتینگ آشنایی دارید و بهطور مرتب و هدفمند کمپینهای ایمیلی یا خبرنامه دارید حتماً در چند ایمیل کانال تلگرام خود را معرفی کنید.
تبلیغات تلگرام در اینستاگرام و دیگر صفحات اجتماعی
اگر صفحات اجتماعی مختلفی دارید که کاربران زیادی را جذب کردهاید همین کاربران را به کانال تلگرام خود هدایت کنید و سعی کنید مطالب مختلفی نسبت به بقیه صفحات اجتماعی در کانال خود ارائه کنید.
با توجه به اینکه اینستاگرام یکی از رسانههای اجتماعی محبوب است حتماً در قسمت معرفی و یا در تصاویر، کانال خود را معرفی کنید.
استفاده از آدرس کانال در زیر تمامی مطالب منتشر شده
در همه پستهای خود در تلگرام، چه تصویر چه متن، از آدرس استفاده کنید.
این کار باعث میشود تا افرادی که پستهای شما را برای دوستان خود به اشتراک میگذارند با کانال شما هم آشنا شوند.