در قسمت اول ” ویژگی های طراحی سایت تجاری ” به برخی نکات طراحی سایت تجاری موفق اشاره شد. در این قسمت به ادامه ی این نکات می پردازیم.
چه مواردی جز ویژگی های طراحی سایت تجاری موفق محسوب می شوند
امروزه داشتن وب سایت برای شرکت ها امری ضروری می باشد و در صورتی که شرکت ها بخواهند سهمی از بازار اینترنت داشته باشند و از طریق اینترنت بازاریابی خود را گسترش دهند باید به طراحی سایت تجاری خود بپردازند. در ادامه به ویژگی های یک طراحی سایت تجاری موفق مو پردازیم تا کسانی که تمایل به طراحی سایت تجاری برای خود دارند با آن ها آشنا شوند :
ویژگی های طراحی سایت تجاری موفق : داشتن دامنه ای تک زبانه
یکی از ویژگی های طراحی سایت تجاری و یا هر طراحی سایت دیگر انتخاب دامنه است. این که شما فکر کنید با انتخاب دامنه ای که تلفیق فارسی و انگلیسی باشد ، بتواند اثربخشی مطلوبی در معرفی دامنه به جامعه مختلفی از مخاطبان داخلی و خارجی داشته باشید ، تصور نادرستی هست. دامنه بخشی از هویت یک سایت اینترنتی موفق می باشد. هر اندازه دامنه یک سایت ساده و دارای معنی باشد ، موفقیت پرتال نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت. شما تصور کنید که دامنه ای برای یک سایت خبری با دید بین المللی ثبت شود به صورت Behtarinnews . آیا برای یک کاربر غیر فارسی زبان این دامنه معنی خواهد داشت ؟
آیا می توان به برد بین المللی جنین دامنه ای در کوتاه مدت و حتی بلند مدت امیدوار بود ؟ خیر . به دلیل آن که دامنه تلفیقی از کلمه فارسی behtarin و کلمه انگلیسی News هست. در حالی که کلمه بهترین، به صورت فارگلیسی ! درج شده است و این یک اشتباه رایج در میان دامنه های داخلی می باشد که نگاه فارگلیسی به ثبت دامنه دارند. در حالی که یک فرانسوی زبان یا یک اسپانیولی زبان ، در نام گذاری دامنه خود هیچ گاه تلفیقی از نام اسپانیولی و ژاپنی ! را انتخاب نمی کند.
این که چرا ما این قدر غرب زده شده ایم خود جای تعجب دارد بنابراین ، تلاش کنید در نام گذاری دامنه ، دامنه ای انتخاب شود که به فارسی یا انگلیسی یا هر زبان دیگری ، معنی درستی بدهد و اگر تلفیقی هست ، تلفیقی از یک زبان باشد نه چند زبان
ویژگی های طراحی سایت تجاری موفق : پسوند مرتبط
یکی دیگر از ویژگی های طراحی سایت تجاری که سریع به چشم می خورد پسوند سایت شماست که قبل از ورود به سایت مخاطب با آن مواجه می شود. قطعا کسی انتظار ندارد یک سایت خبری ، پسوند biz داشته باشد. بنابراین انتخاب پسوند نیز در نام گذاری دامنه یک پرتال از جایگاه مهمی برخوردار است. برای راه اندازی سایت های جدید در هر زمینه ای پسوندهای مختلفی از آن را ثبت کرده و به دامنه اصلی لینک دهید.
ویژگی های طراحی سایت تجاری موفق : اطلاعات تماس
اطلاعات تماس، یکی از مهم ترین ویژگی های طراحی سایت تجاری است و بخش ویژه و مخصوص به خود را دارد. چند بار اتفاق افتاده که به یک سایت مراجعه کرده اید و با خودتان فکر کرده اید که ” چقدر تماس گرفتن با این شرکت مشکل است ؟ ” . حتما یک شماره تلفن ، یک آدرس ایمیل و یک فرم تماس ساده و در دسترس داشته باشید. هیچ چیز بدتر از عدم دسترسی مشتری به اطلاعات تماس یک کسب و کار نیست.
وقتی آدرس ایمیل و یا شماره تلفن خود را روی سایت قرار می دهید ، این اطلاعات را به عنوان یک عکس بر روی صفحه آپلود نکنید. آدرس ایمیل یا شماره تلفن باید قابل کلیک کردن و یا کپی کردن از روی صفحه باشد و بتوان به راحتی و با سرعت از آن استفاده کرد. تقریبا همه گوشی های هوشمند این روزها قابلیت ” کلیک برای تماس / click to call ” را دارا هستند.
نمی خواهید تلفنتان زیاد زنگ بخورد ؟ پس از آدرس ایمیل استفاده کنید. اما مطمئن باشید که در زمان مناسب به ایمیل ها پاسخ دهید.
و حتما از آدرس ایمیلی بر روی دامنه خودتان استفاده کنید. استفاده از آدرس ایمیل عمومی مثل Gmail ، یا بدتر از آن yahoo و … اصلا حرفه ای نیست.
اگر به یک نشانی پست الکترونیک ، مخاطبی مکاتبه کند و ایمیل برگشت بخورد ، وجهه سایت مورد تردید قرار خواهد گرفت. متاسفانه در برخی از سایت های دولتی ایران نیز ، چنین موضوعی به وفور مشاهده می شود. پرتالی که صفحه ارتباط با ما الکترونیکی نداشته باشد، مسئولان پرتال مجهول الهویه باشند ، اطلاعات ارائه شده در پرتال نسخه قابل پرینت نداشته باشد و بارگذاری صفحات ، کند و تک زبانه باشد ، معمولا در مخاطب مداری با مشکل جدی مواجه خواهند بود.