سئو (SEO) در زبان انگلیسی مخفف Search Engine Optimization است و به زبان فارسی روان می‌شود بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بیان کرد، هر چند در زبان فارسی به اشتباه سئو می‌گویند و شکل صحیح تلفظ آن” اِس عی اُ “ می‌باشد ولی به هر شکل به دلیل جا افتادن SEO با تلفظ سئو ما هم برای راحتی کار در دوره آموزش بهینه سازی سایت از تلفظ سئو استفاده می‌کنیم.

seo چیست
سئو چیست – بررسی سئو در یک نگاه

سئو چگونه کار میکند

سئو چیست را به شکل خلاصه توضیح دادیم ولی به شکل دقیق‌تر سئو چه کار می‌کند؟ سئوی سایت یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یک فرآیند برای بهبود یک سایت یا یک صفحه از وب سایت در نتایج موتورهای جستجو نظیز گوگل به شکل طبیعی است و سایت‌هایی که در رتبه‌های بالاتر موتورهای جست و جو قرار می‌گیرند و بیشترین تکرار در صفحات بالای نتایج جستجو را دارند بازدید بیشتری از طریق موتورهای جستجو همانند گوگل را کسب می‌کنند. شاید بگویید منظور از طبیعی بودن چیست؟ ۲ روز برای بالا رفتن رتبه سایت وجود دارد، یکی به کمک سئو کردن و دیگری به کمک تبلیغات گوگل Adwords که روش اول مدت زمان زیاد ولی پایداری بهتری دارد ولی روش دوم مدت زمان کم و با پایداری کم است.
به ادامه اینکه سئو چه چیزی است می‌پردازیم، به عنوان یک استراتژی بازاریابی اینترنتی، سئو به چگونگی کارکردن موتورهای جستجو و اینکه چه چیزی جستجو می‌شود، رسیدگی می‌کند و همین‌طور کلمات کلیدی تایپ شده و اینکه کدام یک از موتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد توجه قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار می‌دهد ارتباط بین کلمات کلیدی ، نحوه انتشار مطالب باکیفیت و ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک دهنده و یا لینک‌های ورودی، از دیگر تاکتیک‌های جستجوگرها است. در کل سئو سایت به معنی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است که حاصل آن باعث افزایش رتبه سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌گردد و این یعنی تعداد بازدیدکننده‌های سایت ما بالاتر می‌رود ولی به معنی فروش بیشتر نیست!!

حال که با مفهوم کلی سئو سایت آشنا شدید شاید بپرسید چگونه سئو کنیم و سئو را چگونه شروع کنیم؟ از کجا سئوی سایت را آغاز کنیم؟ آیا خود می‌توانیم و یا باید به یک متخصص سئو بسپاریم؟ هزینه سئو به چه میزان است؟ و … پاسخ این سوالات را می‌توانید در مقالات آموزشی سئو سایت میزفا مطالعه نمایید ولی قبل از مطالعه پیشنهاد می‌کنیم به عنوان مقدمه این راه، ادامه این پست (همین قماله سئو چیست) را تا انتها بخوانید.

فرآیندهای لازمه در سئو سایت

فرآیندهایی که باید در بهینه سازی موتورهای جستجو انجام شود از زمان طراحی گرافیکی و چیدمان وب سایت شروع می‌شود و با نحوه کدنویسی و معماری وب سایت ادامه پیدا می‌کند و با تولید محتوای مفید و مناسب تکمیل می‌گردد. قطعاً تولید محتوای مناسب بخش مهمی از بهینه سازی موتورهای جستجو است و پس از این مرحله فعالیت بر روی عوامل خارجی می‌تواند موفقیت یک وب سایت را تضمین نماید. از جمله این عوامل می‌توان به افزایش سرعت سایت (یعنی سرعت لود یا باز شدن صفحه‌ای از یک وب سایت) ، قدمت وب سایت، فعالیت در شبکه های اجتماعی و غیره اشاره کرد؛ بنابراین بهینه سازی وب سایت برای موتورها جستجو به همه جوانب وب سایت مرتبط است. البته باید بدانید که برخی سایت‌ها در برخی کلمات نمی‌توانند با انتشار مقاله رتبه مناسب در گوگل کسب کنند، نحوه بهینه سازی و تاثیر فاکتورها در کلمه کلیدی متفاوت است و این پیچیدگی سئو را نشان می‌دهد.

سئو از نظر مفهومی به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود، سئو داخلی و سئو خارجی

سئو داخلی سایت چیست

سئو داخلی (بهینه سازی داخلی یا On Page SEO) به مجموعه فرآیندهایی می‌گویند که در داخل سایت انجام می‌شود اصولا به سئو داخلی، سئو درونی صفحه هم نیز گفته می‌شود. شما در سئو داخلی کنترل مستقیم بر روی کدها و محتوای موجود اعم از متن، تصویر، ویدیو و … را دارید. آنچه را که شما درون صفحات بهینه سازی می‌کنید مربوط به سئو داخلی است، سئو داخلی مقدمه بهینه سازی سایت است و هر چه این قدم محکم برداشته شود سئو سایت شما پایدارتر خواهد بود. شما برای ارتقای اصولی تجارت خود در فضای اینترنت باید اول سئو داخلی را به خوبی اجرا کنید سپس در راستای این فعالیت‌ها، سئو خارجی را شروع کنید.

سئو خارجی سایت چیست

سئو خارجی (بهینه سازی خارجی یا Off Page SEO) به مجموعه فرآیندهایی می‌گویند که در خارج از سایت صورت می‌گیرد و اصولا به سئو خارجی، سئو خارج صفحه هم نیز گفته می‌شود. شما در سئو خارجی کنترل مستقیمی بر روندکار ندارید. می‌توان گفت سئو خارجی قدرت بیشتری نسبت به سئو داخلی برای ارتقا یک وب‌سایت در رنکینگ دارد ولی تمرکز فقط بر روی سئو خارجی ممکن است به جای کاربر هدفمند صرفا بازدیدکننده بیاورد. بنابراین در جهت بهینه سازی صحیح و سئو اصولی، ابتدا تمرکز بر روی سئو داخلی داشته باشید و در راستای این فرآیند، سئو خارجی را به اجرا دربیاورید. از جمله فعالیت‌های مهم در سئو خارجی لینک سازی و ایجاد بک لینک و فعالیت در شبکه های اجتماعی است (مقاله بک لینک چیست می‌تواند برای درک بهتر به شما کمک کند).

در مقاله سئو چیست ما SEO را، از نظر مفهومی تعریف کردیم و گفتیم به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود حال در اجرای هر دو سئو داخلی و سئو خارجی روش‌های مختلفی وجود دارد که گاهی به نفع سئو است و گاهی به زیان سئو سایت تمام می‌شود. می‌توان گفت در اجرا، سئو به سه دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود، سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه. در ادامه مقاله SEO چیست به شکل مختصر به توضیح این دسته‌بندی میپردازیم ولی دقت داشته باشید این نوع دسته‌بندی به زمان بسیار وابسته بوده و گاهی با گذر زمان یک عمل مثلا از سئو کلاه سفید به سئو کلاه سیاه انتقال پیدا میکند، پس باید همیشه در SEO به روز باشید.

سئو کلاه سفید چیست

سئو کلاه سفید (white hat seo) به مجموعه اعمال، روش‌ها و استراتژی‌هایی که پیروی قوانین موتورهای جستجو است، گفته می‌شود که به شکل طبیعی برای افزایش رتبه سایت تلاش می‌کنند و از روش‌های فریب‌کارانه برای دور زدن موتورهای جستجو در جهت ارتقا سایت استفاده نمی‌کنند، درواقع به آن سئو اخلاقی نیز هم گفته می‌شود. در روش‌های سئو کلاه سفید ممکن است ارتقا سایت به طول بکشد ولی پایداری مطلوبی دارد. روش‌هایی مانند تولید محتوای باکیفیت، کدنویسی اصولی، انتخاب عناوین و توضیحات مناسب، لینک سازی داخلی اصولی، ایجاد بک لینک باکیفیت و طبیعی، بررسی کلمات کلیدی و … جز سئو سفید می‌باشد.

سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید
سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

سئو کلاه سیاه چیست

سئو کلاه سیاه (black hat seo) در نقطه مقابل سئو کلاه سفید می‌باشد در تلاش هستند با روش‌ها و استراتژی‌های خلاف قوانین موتور جستجو رتبه سایت را سریع‌تر از حالت طبیعی ارتقا بدهند، روش‌های آنها اصولا غیرطبیعی و ناپایدار است و در تلاش هستند تا با پیدا کردن ضعف‌های الگوریتم های موتورهای جستجو به اهداف خود برسند ولی از طرفی الگوریتم‌های موتورهای جستجو هر روز در حال هوشمندتر شدن هستند و روش‌های دور زدن را رفع می‌کنند و با سایت‌های خاطی برخورد لازم را صورت می‌گیرد. روش‌هایی مانند محتوای پنهان، استفاده بیش از حد یک کلمه کلیدی، تمرکز بر روی یک کلمه کلیدی در لینک سازی، خرید بک لینک، تولید محتوای تکراری، لینک سازی اسپم و … جز روش‌های کلاه سیاه می‌باشد و دلایلی برای پنالتی شدن سایت توسط گوگل است.

سئو کلاه خاکستری چیست

سئو کلاه خاکستری (gray hat seo) مابین سئو سفید و سئو سیاه است، شاید بتوان گفت بیشتر افراد سئوکار ، مهندسین سئو و متخصص سئو سایت در این حیطه فعالیت می‌کنند چرا که صرفا فعالیت به شکل سئو سفید برای ارتقا و بالا بردن رتبه سایت در مدت زمان لازم کفایت ندهد و سعی دارند به روش‌های سئو کلاه سفید سرعت ببخشند ولی نه در حدی که باعث حساسیت موتورهای جستجو شود همانند یک کاتالیزور عمل می‌کنند. تیم سایت میزفا هم بر همین تکنیک فعالیت دارد هر چند تمرکز بیشتر ما بر روی سئو داخلی است تا سئو خارجی.

اینفوگرافیک با موضوع “سئو چیست”

اینفوگرافیک سئو چیست
اینفوگرافیک سئو چیست

 

در پایان این مقاله باید بدانید SEO مخفف چیست و چگونه کار می‌کند اگر سوالی داشتید حتما در نظرات مطرح کنید.

درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *