مراحل طراحی کمپین ۳۶۰ درجه و دلایل اهمیت استفاده از آن
حتما بارها با یک تبلیغ در قالب های مختلف مواجه شده اید. چه به روش های سنتی و چه به روش های جدید؛ در تلویزیون، رادیو، روزنامه، بیلبورد، وب بنر و …
این دقیقا همان روش بازاریابی ° ۳۶۰ است که بدون در نظر گرفتن مخاطب هدف تلاش می کند تا یک تبلیغ را در هر قالبی به مخاطب عرضه کند و به نوعی در همه جا در معرض دید او قرار بگیرد. فرقی نمی کند که مخاطب کجاست؛ چرا که هدف، تنها دستیابی به مشتری و هدایت او در طول سفر (مشتری) است.
ویژگی بارز یک کمپین جامع و کامل، دربرگرفتن تمام پروسه خرید از اولین برخورد مشتری تا آخرین برخورد او است. کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه یکی از انواع مدل های بازاریابی است که تلاش می کند تا با حضور تبلیغات یک محصول خاص و برقراری ارتباط با مشتری از هر مدیا و رسانه ای تمامی پروسه خرید را در دست بگیرد. تمامی توجه این مدل به این موضوع است که پیامی را که مخاطب دوست دارد دریافت کند و نوع ارسالی که برای او خوشایندتر است را مدنظر قرار بدهد. اجرای کمپین ۳۶۰ درجه باید مطابق با پرسونای مخاطب باشد؛ در غیر این صورت تمام زمان و هزینه ای که صرف کرده ایم به هدر می رود.
یکی از مزایای کمپین ۳۶۰ درجه به دلیل دربرگیری تبلیغات محیطی، موبایل، تلویزیون، رسانه های اجتماعی و … این است که با تغییرات و پیشرفت تکنولوژی همگام است و این امکان را می دهد تا هر تغییری را در کمپین اعمال کنیم. علاوه بر این از دو روش آنلاین و آفلاین به صورت همزمان استفاده می کند و به شدت روی صرف زمان و ارسال پیام به صورت یکپارچه تمرکز دارد. این روش می تواند در قالب های مختلفی صورت بگیرد. قالب هایی چون وبلاگ ها، رسانه های اجتماعی، رسانه های جمعی، ویدیو، ایمیل، بنر، وب بنر و … .
در ادامه به مراحل و دلایل استفاده از روش بازاریابی ۳۶۰ درجه می پردازیم:
مراحل طراحی و اجرای کمپین ۳۶۰ درجه
مرحله اول: مخاطبان هدف مان را بشناسیم
استفاده از کلان داده ها هم در شناخت پرسونای مخاطب به ما کمک می کند و هم این سرنخ را به ما می دهد تا بدانیم انتقال چه پیامی برای مخاطب باورپذیرتر و خوشایندتر است. همچنین این امکان را می دهد تا به عکس العمل های مشتری سریعا پاسخ بدهیم و در زمان و مکان مناسب، پیام درست را به منتقل کنیم چرا که طراحی یک پیام مناسب در نهایت رضایت و وفاداری مشتری را به ارمغان می آورد. استفاده از رسانه ها بسته به نوع مخاطب و پیامی که می خواهیم ارائه بدهیم، متفاوت است.
مرحله دوم: مثل مشتری فکر کنیم
شناخت مخاطب به تنهایی برای ما کافی نیست، بلکه نیاز داریم خودمان را جای او قرار بدهیم، نیازهای او را دریابیم و تمامی راه هایی که می توانیم به درخواست های او پاسخ بدهیم را شناسایی کنیم. توجه به خواسته ها و نیازهای مخاطبان به مشتری احساس بهتری می دهد و کار ما را در هدایت او به قیف فروش و تبدیل او به مشتری وفادار، ساده تر می کند.
مرحله سوم: قیف فروش خودمان را طراحی کنیم
قیف فروش ابزاری است که به ما کمک می کند تا مشتری را در زمانی مناسب و با عبور دادن از مراحلی مشخص، به خرید و به اصطلاح اقدام کردن، ترغیب کنیم. مخاطب با عبور از مراحلی چون آگاهی، علاقه، تصمیم و اقدام در نهایت به مشتری بالفعل ما تبدیل می شود. باید بدانیم که قیف فروش و مراحل آن با توجه به ماهیت کسب و کارها قابل تغییر است.
مرحله چهارم: ۳۶۰ درجه را در نظر بگیریم
بر سر راه اجرای هر کمپینی می تواند موانع زیادی وجود داشته باشد؛ چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ بودجه. در این مرحله چاره ای جز جایگزینی منابع دیگر نداریم و برای مثال می توانیم از خلاقیت بیشتر استفاده کنیم؛ به نوعی سرمایه های انسانی نامحدود را جایگزین محدودیت های دیگری می کنیم. در نهایت برای کسب بهترین نتیجه، نیاز داریم تا به همه زوایا اشراف داشته باشیم و همه جوانب را در نظر بگیریم.
مرحله پنجم: ایده پردازی کنیم
در مرحله آخر نیاز به ایده پردازی داریم. باید بدانیم دقیقا چه کاری می خواهیم انجام بدهیم و کانسپت اصلی ایده، شعار، طرح کلی یا Key Visual را به دقت مشخص کنیم. توجه به هر مرحله اهمیت زیادی دارد اما برای رسیدن به نتیجه دلخواه و اجرای هرچه موفق تر کمپین مان نیاز به توجه ویژه ای به این مرحله داریم.
کمپین تبلیغاتی و بازاریابی ۳۶۰ درجه
دلایل استفاده از کمپین بازاریابی ۳۶۰ درجه
روش بازاریابی ۳۶۰ درجه به دلیل نگاه همه جانبه، یکی از روش های پرکاربرد برای کسب و کارها است که با در نظر گرفتن تمام زوایا، نتایج مثبتی را به ارمغان می آورد. در ادامه قصد داریم تنها به دو دلیل اصلی استفاده از روش بازاریابی ۳۶۰ درجه بپردازیم.
اولین دلیلی که ما را به استفاده از این روش ترغیب می کند نیاز کسب و کارها به داشتن جایگاهی مشخص در ذهن مشتری است. جایگاه یابی یا Positioning مرز تمایز ما با دیگر رقبا را برای مشتری روشن می کند؛ اینکه مشتری چه دیدی نسبت به برند ما داشته باشد و با شنیدن اسم برند ما چه ذهنیتی در او ایجاد شود بسیار اهمیت دارد. در نتیجه برای داشتن یک جایگاه مثبت در ذهن مشتری، باید به تبلیغ در همه رسانه ها توجه کنیم چرا که برای مثال توجه به تبلیغات تنها در رسانه های سنتی باعث می شود تا طیف گسترده ای از مخاطبان مان را خودبه خود از دست بدهیم. این کمکی است که بازاریابی ۳۶۰ درجه به کسب و کارها می کند.
دلیل دوم امکانی است که بازاریابی ۳۶۰ برای احیای یک محصول ضعیف به ما می دهد. بازاریابی ۳۶۰ درجه این امکان را می دهد تا موقعیت بد یک محصول را تغییر دهیم. در واقع این شانس دوباره را به کسب کارها می دهد تا بتوانند روی عرضه و معرفی یک محصول تمرکز کنند.