معنای کلمهی پروموشن promote پیشبرد، تبلیغ، پیشرفت و ترویج است.
پروموشن در کل به این معنا است که هر برند و کسب وکاری برای موفقیت و ادامه روند کاری، نیاز به شناخته شدن توسط مخاطب یا مشتری دارد. در کنار شناخته شدن برای موفقیت در رقابت با سایرین، نیاز به ثبت شدن در ذهن مخاطب یا مشتری وجود دارد. این کار را با پروموشن انجام میدهند. در حقیقت با پروموشن یک تصویر برجسته از کسب و کار یا محصول در ذهن مخاطب هدف ثبت میشود. با ادامه این روند حس نیاز در مخاطب ایجاد میشود و او تشویق به تهیه محصول یا استفاده از خدمات میشود.
شبکههای اجتماعی، سایتها و… فضای بسیار مناسب و قدرتمندی برای تبلیغات هستند. برای موفق عمل کردن در این فضاها باید قاعدهی درست آن را رعایت کرد. ازجمله مهمترین قواعد این فضاها داشتن محتوای ارزشمند و اصولی است.
تولید محتوا بخش مهم و اساسی داشتن محتوای ارزشمند است. پروموشن محتوا شاه کلید این بحث است.
پروموشن محتوا چه تاثیراتی دارد
فضای مجازی محل بسیار شلوغی است و پر از محتوا. به همین دلیل محتواهای زیادی هستند که هنوز دیده نشده و یا آنطور که باید به چشم نیامدهاند و رسالت خود را انجام ندادهاند. پروموشن محتوا تاثیر شگفتانگیزی روی دیده شدن مطلب و در نتیجه رونق کسب و کار دارد.
پروموشن محتوا در واقع شامل تاکتیکهایی است برای دیده شدن محتوا و در نتیجه دیده شدن سایت یا برند و کسب وکار. اکثر سایتها برای ایجاد محتوا شروع به کپیبرداری از سایرین میکنند. با این کار نهتنها وبسایت رتبه و جایگاهی کسب نمیکند بلکه توسط گوگل جریمه هم میشود. در واقع مطلب و محتوایی که تولید میشود نباید تکراری باشد.
محتوای تبلیغاتی از هر جنسی که باشد، تصویر، تیزر، متن و… یک محتوا به حساب میآید و برای دیده شدن و موفق شدن تبلیغ باید روی پروموشن محتوا کار کرد.
اگر یک کسب وکار دنبال ارتقاء رتبه و جایگاه خود باشد باید پروموشن محتوایی انجام دهد.
پروموشن محتوا موفق
در این راستا باید از متخصص پروموشن یا پروموتر محتوا استفاده شود. پروموتر باید تمام اصول تولید محتوا را بداند و برای دیده شدن یک محتوا راهکارهای اصولی را بلد باشد. پروموتر باید از روزی که شروع به محتواگذاری میکند تا روزی که مخاطب هدف را پیدا کرده و بازار را به دست میآورد، پروموشن یا ارتقاء و پیشبرد را درنظر بگیرد. برای مثال از جمله راههای پروموشن محتوا، تازهسازی و بروزرسانی محتوا است. برای این منظور باید متناسب با پیشرفت سایر مسائل مانند پیشرفت علم و تکنولوژی یا پیشرفت امکانات فضای مجازی، محتوا هم تازهسازی شود. جوری که با فضای نوین مخاطب هماهنگ باشد.
چرا پروموشن محتوا اهمیت دارد
در دنیای تجارت و در فضای مجازی تمام کسب و کارها روی به بحث پروموشن محتوا آوردهاند. چراکه همانطور که بالاتر گفتیم در دیده شدن یک برند و کسب و کار اهمیت بالایی دارد. اما موضوعی که اهمیت پروموشن محتوا را بالا میبرد بحث رقابتی است که ایجاد میشود. بنابراین نیاز به عمل کردن هوشمندانهتر در این زمینه کاملا ضروری است تا بتوان در این رقابت درخشید.
چند راهکار برای پروموشن محتوا
قبل از انجام پروموشن تاثیرگذار و موفق برای یک محتوا نیاز به مشخص کردن استراتژی است. استراتژی مناسب که بر مبنای خلاقیت و استفاده از ایدههای نوین باشد.
راه بعدی استفاده از نظرات و کارشناسی یک مشاور متخصص در این زمینه است. همچنین بهتر است برای پروموشن محتوا یک تیم متخصص وجود داشته باشد که تنها تمرکزش بر همین موضوع باشد.
در پروموشن محتوا بحث ارتباطات هم بسیار اهمیت دارد. محتوای شما برای موفق بودن و ترویج باید بتواند با مخاطب بهخوبی ارتباط برقرار کند. قبل از تولید محتوا و بحث پروموشن هم خوب است که شناخت و مطالعهای روی مخاطبان هدف یا مخاطبان احتمالی محتوای خود داشته باشید. با این کار محتوای خلق شده از ابتدا هدفمند است و روند پروموشن آن هم تسریع خواهد شد. سایتها، کسب و کارها و شرکتهای موفق برای این منظور تیم تحقیقاتی در نظر میگیرند.
در پروموشن محتوا تولید اهمیت ویژهای دارد. یعنی عکس، فیلم، پادکست و یا هرچه که به عنوان محتوا در نظر گرفته شده باید جدید باشد. بهتر است محتوا برای مخاطب قابل فهم باشد. پس محتوا به عنوان مهمترین عامل موفقیت یک سایت، برند یا کسب و کار حساب میشود. اگر این محتوا یونیک و دستنویس باشد پروموشن محتوا با موفقیت همراه خواهد بود.
گام دیگری که خوب است رعایت شود دیدن نظرات و نظارت بر محتوای منتشر شده است. خوب است که انتقادات و نظرات مخاطبان محتوای خود را دیده و روی آنها فکر کنید.