از زمان چاپ اولین روزنامه‌ها تبلیغات متولد شد و با اختراع رادیو و تلویزیون و فراگیر شدن اینترنت در دوره‌های مختلف تغییر کرد. از همان ابتدا، هدف از تبلیغات ارسال پیام به مخاطب بوده است. پیامی که مخاطب را ترغیب به انجام کاری کند.

 

تبلیغات، فعالیتی تشویقی است که گروه خاصی از افراد را ترغیب به خرید محصول یا خدمات می‌کند. یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی که تلاش می‌کند توجه مخاطب را به ویژگی‌های برتر یک محصول جلب کند تا او ترغیب به خرید شود. در ۱۵۰ سال گذشته، تنها رسانه‌های موجود برای تبلیغات، تلویزیون، رادیو و آگهی‌های کاغذی بودند.

 

در این مقاله از تبلیغات می‌گوییم و روش‌های ارسال پیام‌های موفق و اثربخش را به مخاطب بررسی می‌کنیم و با تبلیغات پیامکی، گوریلا مارکتینگ و بازاریابی دهان‌به‌دهان بیشتر آشنا می‌شویم.

 

تبلیغات چیست؟

تکنیک‌ها و فعالیت‌هایی که برای معرفی یک محصول یا خدمات به کار گرفته می‌شوند تا مخاطب را به خرید تشویق کنند، تبلیغات نامیده می‌شوند. تبلیغات می‌توانند در بسترهای مختلفی از جمله روزنامه‌ها، مجلات یا شبکه‌های تلویزیونی ارائه شوند. امروزه، با گسترش دانش دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی، تبلیغات دیجیتالی هم جایگاه خود را در بازار کسب‌وکار پیدا کرده‌اند.

 

چرا تبلیغات در بازاریابی مهم است؟

هر محصول یا هر کسب‌وکاری، برای موفقیت نیاز به تبلیغات دارد. اولین فایده تبلیغات، ایجاد مشتری جدید برای یک کسب‌وکار است. سازمان‌ها نیاز به مشتری جدید دارند، زیرا بدون مشتریان جدید، کسب‌وکارها از بین می‌روند. به همین دلیل سازمان‌ها از تبلیغات استفاده می‌کنند تا رفتار مشتری را تحت تاثیر قرار دهند و او را به خرید ترغیب کنند.

 

تبلیغات می‌تواند باعث افزایش ترافیک در وبسایت‌ها، افزایش فروش و آگاهی از برند شود و به روش‌های مختلف در بازاریابی تاثیرگذار باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • معرفی محصول: ساخت تبلیغات برای معرفی یک محصول، اولین قدم در چرخۀ زندگی یک کالا است. تبلیغات روی یک محصول، باعث می‌شود که نام این برند سر زبان‌ها بیفتد و مردم با این محصول نوظهور بیشتر آشنا شوند.
  • ایجاد تقاضا: تبلیغات باعث می‌شود در بین مخاطبان، احساس نیاز برای داشتن یک محصول ایجاد شود. کسب‌وکارهای موفق از استراتژی‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند تا محصول خود را به شیوه‌ای بهینه به بازار عرضه کنند.
  • ایجاد رقابت: تبلیغات موثر می‌تواند باعث برتری یک برند نسبت به رقبایش شود.

تبلیغات موثر چه ویژگی‌هایی دارند؟

صاحبان کسب‌وکار، معمولا زمان‌های طولانی را برای آنالیز کمپین‌های تبلیغاتی صرف می‌کنند تا بتوانند بهترین استراتژی را برای تبلیغات پیدا کنند. همه کمپین‌های تبلیغاتی، ویژگی‌های مشترکی دارند که آن‌ها را به تبلیغات موثر تبدیل می‌کند. در ادامه، به این ویژگی‌ها پرداخته می‌شود:

  1. تبلیغ باید ترغیب‌کننده باشد: یک تبلیغ موثر باید در مخاطب، هیجان خرید ایجاد کند. زیرا، به‌طورکلی، خرید فرآیندی هیجانی و احساسی است.
  2. تبلیغ باید متقاعدکننده باشد: تبلیغ متقاعدکننده، این باور را در مخاطب ایجاد می‌کند که محصول معرفی شده نسبت به رقیبانش بهتر است و هم‌چنین، می‌تواند پاسخگوی نیاز او باشد.
  3. بخشی از استراتژی بازاریابی سازمان باشد: همه سازمان‌ها، قبل از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، استراتژی‌های مختلفی را آنالیز می‌کنند. یک تبلیغ موثر در کنار معرفی محصول یا خدمات، توجهات را به سمت برند یا سازمان جلب می‌کند.
  4. تبلیغ باید هدفمند باشد: در گذشته، تنها بستر موجود برای تبلیغات، رسانه‌ها بودند. بنابراین عموم مردم تبلیغات یک برند را مشاهده می‌کردند. اما امروزه، تبلیغات دیجیتال، به شیوه‌ای هدفمند، فقط به مخاطبان بالقوه یک محصول یا کسب‌وکار عرضه می‌شوند.
  5. تبلیغ باید منحصربه‌فرد باشد: هر سازمان یا کسب‌وکاری، حتما باید از تبلیغات منحصربه‌فرد و خلاقانه استفاده کند. این کار تاثیر قابل توجهی در ماندگاری اسم برند در ذهن مخاطب دارد.

راهکارهای ایجاد یک تبلیغ موثر چیست؟

برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موثر می‌توان آزمون و خطا کرد. این کار به معنی از دست رفتن هزینه‌های مالی، زمان و سهم بازار یک کسب‌ و کار است. اما اگر از راهکارهای زیر استفاده کنید، نتایج بهتری در بازارهای رقابتی به دست خواهید آورید.

  1. روی وجوه تمایز خودتان نسبت به رقبا مانور دهید. در تبلیغات خود، برتری‌های کالا یا خدمات خود را نسبت به رقبا نشان دهید. به مشتریان احتمالی خود ثابت کنید که ویژگی‌های محصول شما در هیچ کالای دیگری یافت نمی‌شود.
  2. تبلیغ نویسی کنید. مخاطبان شما، هر روز با تعداد زیادی تبلیغ مواجه می‌شوند. اما متاسفانه، مشتریان احتمالی شما به همۀ این تبلیغ‌ها توجه نمی‌کنند. پس سعی کنید شعارها و تبلیغات خود را به گونه‌ای طراحی کنید که توجه آن‌ها را جلب کند.
  3. به آن‌ها پیشنهادی بدهید که نتوانند آن را رد کنند. مشتریان، عاشق چانه زدن هستند. پس به آن‌ها، فرصتی برای چانه زدن بدهید. در تبلیغات خود، برای مشتریان خود شرایطی قرار دهید که آن‌ها را به خرید سریع ترغیب کند.
  4. درباره ویژگی‌های مثبت محصول خود صحبت کنید. در تبلیغات خود، به مشتری اطمینان بدهید که محصول شما پاسخگوی نیاز او خواهد بود.
  5. در تبلیغات خود نوآوری داشته باشید. وقتی می‌خواهید محصول خود را معرفی کنید، به گونه‌ای این کار را انجام دهید که مخاطب احساس کند محصول شما، به تازگی و حتا برای اولین‌بار به بازار عرضه شده است.

  1. ریسک خرید مشتری را کاهش دهید. همه افراد در برابر پول خرج کردن، مقاومت می‌کنند. تبلیغات شما باید به مخاطبان‌تان نشان دهد که خرید آن‌ها بدون ریسک است. آن‌ها باید مطمئن شوند که در ازای پرداخت هزینه، انتظارات آن‌ها را برآورده می‌کنید.
  2. با مخاطبان خود تعامل ایجاد کنید. از کلمات و عباراتی استفاده کنید که مخاطب شما را به خرید ترغیب کنید. فقط معرفی محصول در تبلیغات کافی نیست، باید آن‌ها را به اقدام کردن فرا بخوانید. به طور مستقیم به آن‌ها بگویید که روی لینک کلیک کنند، سفارش خود را ثبت کنند یا برای خرید محصول اقدام کنند.
  3. به مشتریان خود دلیلی برای خرید بدهید. محدودیت زمانی، تخفیف‌های فصلی، جشنواره‌های مناسبتی، معرفی محصولات جدید همۀ استراتژی‌های تبلیغاتی هستند که مخاطب را وادار می‌کنند خریدش را امروز و همین لحظه انجام دهد.
  4. رضایت مشتریان قبلی خود را نشان دهید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک تبلیغ موثر، ایجاد اعتماد در مخاطب است. وقتی مخاطبان شما، رضایت مشتریان قبلی را می‌بینند با اطمینان خاطر بیشتری از شما خرید می‌کنند.
  5. جلوه‌های بصری تبلیغات را فراموش نکنید. مخاطبان شما، بصری هستند. آن‌ها تصاویر را بهتر از اسامی به خاطر می‌سپارند. پس سعی کنید جلوه‌های بصری تبلیغات خود را تقویت کنید تا در ذهن مخاطب ماندگار شوید.
  6. راه‌های ارتباطی خود را به طور کامل بیان کنید. یکی از اشتباهاتی که در تبلیغات رایج است، ارائه نکردن کامل راه‌های ارتباطی است. فقط به ذکر شماره تلفن یا سایت اکتفا نکنید. تمامی راه‌های ارتباطی مخاطبان را به طور کامل بیان کنید.
درباره f-parsa

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *