✨️ مزایای تبلیغات اینترنتی نسبت به سنتی
وقتی قصد دارید تبلیغاتی را مدیریت کنید باید ببینید در چه پلتفرمها یا محیطهایی میتوانید به مخاطب هدفتان دسترسی بیشتری داشته باشید و در همان جا تبلیغاتتان را در معرض نمایش قرار دهید تا به خوبی در دید مشتریان بالقوه قرار بگیرید. این روزها هم که اکثر مردم مدت زیادی از وقت خود را در شبکههای اجتماعی یا به وبگردی در دنیای آنلاین میگذرانند. قابلیت اتصال موبایل به این پلتفرمها باعث شده تا در هر ساعت از شبانه روز، در اوقات مرده، در زمانهای انتظار و حتی زمانی که بیحوصله یا تنها و بیکار هستند به سراغ موبایلشان بروند و سعی کنند وقت خود را در محیطهای آنلاین سپری کنند.
بنابراین بدون شک میتوان گفت بهترین مکان برای تبلیغات در این روزها همین پلتفرمهای آنلاین هستند. اما آیا این موارد تنها فواید تبلیغات اینترنتی کسب و کار به شمار میرود؟ در ادامه شما را با برخی از مهمترین مزایای آن آشنا میکنیم.
۱- دسترسی بیشتر به کاربران
مخاطبان هدف، زمان زیادی را در محیط اینترنت سپری میکنند و تبلیغات در این محیط میتواند بیشترین تأثیر را بر روی ایشان داشته باشد. اینترنت برای کسب و کارهای مختلف امکانی فراهم میکند تا صرف نظر از مکانی که هستند، محصولات یا خدمات خود را به مردم در نقاط دیگر عرضه کنند و کسبوکار خود را توسعه دهند.
یکی از اصلیترین مزایای این شیوه از تبلیغات این است که بدون حد و مرز، میتوانید در بستر اینترنت به راحتی یک کلیک، به تمام نقاط جهان دسترسی پیدا کنید. از نظر بسیاری از متخصصان بازاریابی دیجیتال، دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است که به بسیاری از استارتآپها چنان فرصت رشدی میدهد که در فضای آفلاین حتی نمیتوان آن را تصور نمود.
۲ هدفمند بودن تبلیغات الکترونیکی
در تبلیغ اینترنتی شما میتوانید با هدفگذاری دقیق و مطابق با نیاز کاربر، محصول خود را عرضه کنید. از امکاناتی که پلتفرمهای دیجیتال در اختیارتان قرار میدهد، استفاده کنید و مشتریان خود را در دستههای مختلف قرار دهید. میتوانید مخاطبان خود را برحسب علاقه، اولویتهایشان، جنسیت، سن و… تقسیمبندی کنید و محصول یا خدمتی را به دست آنها برسانید که نیازشان رفع شود و از آن استقبال کنند.
تا به حال به این موضوع اندیشیدهاید که آیا واقعا مردم به تبلیغاتی که در سکوهای مترو، بدنه اتوبوس و… که هر روزه با آن برخورد میکنند، توجهی نشان میدهند؟ آیا برایشان جذابیتی دارد؟ هزینههای کلان بسیاری صرف تبلیغات آفلاین میشود، به امید اینکه رهگذرها تبلیغات را ببینند، بخوانند و به واسطه آن با محصول یا خدمات شما آشنا شوند و از آن استفاده کنند. در صورتی که در تبلیغات آنلاین، با انتخاب و دستهبندی کاربران میتوانید به صورت بهینه و مقرونبهصرفه تبلیغات خود را به دست مخاطبان هدف برسانید.
امکان انتخاب مخاطب هدف در این نوع تبلیغات وجود دارد. شما میدانید مادران بیشتر از چه پلتفرمهایی استفاده میکنند یا به چه صفحاتی سر میزنند، پس میتوانند محصولات مرتبط با مادران را در همین صفحات بگنجانید. به همین ترتیب محل حضور کاربران مذهبی، ورزشکاران، کودکان و… کاملاً مشخص است. با هدفمند کردن تبلیغات میتوان با صرف هزینه کمتر به بیشترین بازدهی رسید.
به خصوص الگوریتمهایی که در شبکههای اجتماعی به کار میروند، بسیار هوشمند هستند و رفتار کاربران مختلف را مورد بررسی و مطالعه قرار میدهند. این موضوع باعث میشود تبلیغات مرتبط با نیاز و سلیقه کاربران به آنها نشان داده شود؛ در نتیجه این دستهبندی و هدفگذاری دقیق، میتوانید با صرف هزینهی تبلیغاتی کمتر، فروش و بازدهی تبلیغات خود را افزایش دهید.
۳- منعطف بودن
از دیگر فواید تبلیغات در فضای مجازی میتوان به قدرت انعطافپذیری بسیار زیاد آن اشاره کرد. شما میتوانید با یک کلیک ساده، سرمایهگذاری خود را روی کمپین مورد نظر افزایش دهید. ممکن است پس از شروع کمپین و بررسی نتایج موجود، نیاز باشد بعضی از پارامترها را بهینه سازی کنید و یا حتی گاهی کمپین را متوقف و از بودجه خود به شکلی دیگر استفاده کنید.
در صورتی که در تبلیغات فضای آفلاین، همانند آگهی تلویزیونی، وقتی تبلیغ خود را پخش میکنید، امکان تغییر سریع و راحت وجود ندارد. به طور مثال در تبلیغات بیلبوردی، شرایط استفاده و اجرا سخت و هزینهبر است. قراردادهای حداقل دو هفتهای بین طرفین امضا میشود و اگر شما بعد از شروع کمپین، بخواهید تصویر بیلبورد خود را تغییر دهید، هزینه و زمان زیادی از شما گرفته میشود. با تقریب خوبی برای آگهیهای تلویزیونی و دیگر تبلیغات آفلاین نیز همین شرایط حاکم است.
۴- ارائه اطلاعات مفید و کاربردی به مشتریان
در استراتژی تبلیغ در اینترنت به مشتری اطلاعات کافی و کاملی در مورد محصول یا خدماتی که ارائه میشود، راهکارهای جایگزین، امکان مقایسه با محصولات مشابه، نقد و بررسی محصولات و پاسخ به سؤالات مشابه در رابطه با خدمات ارائه میشود. شاید بتوان گفت یکی از دلایل تمایل مشتریان به خرید اینترنتی، کسب همین اطلاعات و امکان مقایسهای باشد که بین سایتهای مختلف برقرار است.
شما میتوانید با تولید محتوای مفید و اطلاع رسانی به کاربر در مورد خدمات یا محصولاتی که میفروشید این امکان را برای کاربران فراهم و به نوعی یک مزیت رقابتی برای خود ایجاد کنید.
۵- امکان گزارشگیری
اگر شما تبلیغات خود را در تلویزیون منتشر کنید، شاید به سختی بتوانید آماری افرادی که از طریق این تبلیغات شما را پیدا کرده و تبدیل به مشتری شدهاند را پیدا کنید. اما در تبلیغ اینترنتی، ابزارهایی وجود دارند که با استفاده از آنها میتوان فهمید مخاطبان از کدام کمپین تبلیغاتی به سایت مراجعه کردهاند، حتی سن، جنسیت، محل و سایر مشخصات مخاطبانی که از هر پلتفرم جذب شدهاند را جمع آوری کرد و از این اطلاعات برای بهبود تبلیغات بعدی استفاده کرد.
این نوع تبلیغات به شما اجازه میدهند سطح دقیق تعامل مشتری را بدانید. ممکن است تیراژ و شمار خوانندگان تبلیغات چاپی را بدانید، اما نمیتوانید بفهمید که چه مدتزمانی را صرف تعامل با آگهیتان میکنند یا چه مدتزمانی را در وبسایتتان صرف میکنند یا حتی آن آگهی به تبدیل انجامید یا نه. حضور آنلاین همه این اطلاعات ارزشمند را به شما ارائه میدهد و میگوید که در کجاها مشتریان بالقوه بیشتری دارید که میتوانید با آنها تعامل برقرار کنید.
۶- کاهش هزینهها
شاید بتوان گفت هدف از تبلیغات در اینترنت علاوه بر دسترسی به طیف وسیعی از مخاطبان واقعی، کاهش هزینهها نیز میباشد. همان طور که گفته شد با هدفگیری دقیق مخاطبان و گزارشگیری میتوان بازدهی را افزایش داد و به این ترتیب هزینههای حاصل از تبلیغات را کاهش داد.
صرف بودجههای تبلیغاتی برای بسیاری از کسب و کارهای جا افتاده و باتجربه، امری عادی، طبیعی و راحت است ولی استارتآپهای زیادی وجود دارد که هنگام بودجهبندی، دقت بسیار میکنند تا بهینه و موثر از سرمایه خود بهره ببرند. بازاریابی از طریق پلتفرمهای ایجادشده در فضای دیجیتال میتواند برای تمام کسبوکارها مناسب باشد.
تحقیقات نشان میدهد امروزه نسل جوان روزانه بیشتر از ۸ ساعت آنلاین هستند و از امکانات دنیای دیجیتال استفاده میکنند. برای دیدهشدن و موثر بودن میتوان به جای تبلیغات عظیم و گسترده در تلویزیون، رادیو، بیلبوردهای تبلیغاتی، چاپ برشور و کاتالوگ و … وارد دنیای دیجیتال شد و با پرداخت هزینههای بسیار کمتر، تبلیغات پربینندهتر و مقرونبهصرفهتری ایجاد کرد.
صرف هزینههایی گزاف در فضای آفلاین برای بسیاری استارتآپها به خصوص آنان که تازه شروع به کار کردهاند، همانند کابوس است. در صورتی که همین استارتآپهای به ظاهر تازهوارد میتوانند از انواع تبلیغات آنلاین همانند کمپینهای ایمیل مارکتینگ، شبکههای اجتماعی و… استفاده کنند و از مزایای آن بهرهمند شوند. آنها میتوانند با صرف هزینههای کمتر نسبت به فضای آفلاین، نتایج بهتری دریافت کنند و نرخ بازگشت سرمایه بسیار خوبی به دست آورند.
۷- قابلیت اشتراکگذاری
تقریبا تمام کانالهای بازاریابی دیجیتال قابلیت به اشتراکگذاری دارند. به راحتی یک کلیک، محتوای شما در سراسر فضای وب پخش میشود. اگر محتوای شما به اندازه کافی جذاب و قابل تعامل باشد، مخاطبان بسیاری محتوای مورد نظر را برای دوستان خود ارسال و در نتیجه افراد بیشتری از آن استفاده میکنند. این به اشتراکگذاریها تاثیر زیادی بر روی برند شما دارد و میتواند فروش شما را به طور قابل توجهی افزایش دهد.