در دهه حاضر اگر چرخی بزنید، می‌توانید لوگوهای متفاوتی را در منزل ببینید، آن‌ها همه جا هستند. لوگوهای بسیار باکیفیت مانند: شرکت کوکا کولا، هرچند باید این را هم در نظر گرفت که لوگوهای بی‌کیفیت هم کم نیست. حال می‌خواهیم در مورد انواع لوگو صحبت کنیم که کاملا مرسوم شده‌اند. در حال حاضر دسته‌بندی کلی برای نشانه‌ها وجود دارد که بنده سعی دارم آن را برای شما بازگو کنم و دسته‌بندی‌های جزئی‌تر را در یک مقاله کلی انشالله در آینده منتشر خواهم کرد.

۱. نشانه تصویری (Image Sign)

این مدل لوگوها معمولا توسط المان های گرافیکی شامل اشکال، سمبل ها و شیپ های هندسی طراحی می‌شوند. در عکس بالا لوگو شرکت اپل جزو نشانه های تصویری می‌باشد. نشانه های تصویری خود به دو دسته دیگر تقسیم می‌شوند:

لوگو آرم

این گروه از نشانه‌ های تصویری توسط نماد‌ها، اشکال هندسی، اشکال نامرتب، سمبل‌ها و… ایده‌پردازی و اجرا می‌شوند.

پیکتوگرام

پیکتوگرام‌ها معمولا برای دادن خبر یا آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عنوان مثال اگر به علامت‌های راهنمایی و رانندگی دقت کرده باشید دقیقا یک پک پیکتوگرام را رویت کرده‌اید.

۲. نشانه نوشتاری (Verbal Sign)

نشانه های نوشتاری در ایران چند‌دهه ایست باب شده و شخصی که استارت آن را بصورت جدی زد و توانست در زمان خود نشانه‌های نوشتاری بسیار حرفه‌ای طراحی کند مرحوم استاد مرتضی ممیز بود. بعد از ایشان طراحان بزرگ و بنام دیگر نیز این روال را دنبال کرده و امروزه شاهد پیشرفت این سبک نشانه در کشور هستیم. نشانه‌های نوشتاری خود به دو مدل تقسیم می‌شوند:

 

لوگو تایپ

این گروه از نشانه‌های نوشتاری معمولا به ۳ شیوه طراحی و دیزاین می‌شوند: ۱- با حرکت آزاد دست ۲- استفاده از فونت‌های مرسوم و پخته کردن آن‌ها و ایجاد حساسیت ۳- استفاده از خوشنویسی و شناخت خطوط و ایجاد چالش‌های جدید خط.
امروزه استفاده از لوگوتایپ ها بسیار مرسوم شده و برای هر نشانه‌ای معمولا یک لوگوتایپ فارسی و یک لوگوتایپ انگلیسی در نظر می‌گیرند.

مونوگرام

اگر دقت کرده باشید برخی لوگوها مثل لوگو LG و BMI از حروف اختصار برای لوگو خود استفاده می‌کنند، البته دلیل این کار اکثر به خاطر طول کاراکتر‌های نام برند مربوطه هست. به چنین سبک‌هایی برای طراحی لوگو مونوگرام گفته می‌شود.

 

۳. نشانه ترکیبی (Combined Sign)

به آن‌دسته از لوگو هایی که در طراحی آن‌ها از دو نشانه نوشتاری و نشانه تصویری استفاده شود، لوگو ترکیبی می‌گویند. اجزای لوگوهای ترکیبی را می‌شود جداگانه استفاده کرد، برخی لوگوها نیز هستند که زیرمجموعه نشانه های ترکیبی محسوب می‌شوند و لوگوهای تلفیقی نام دارند، علت این نام‌گذاری آن است که نمی‌شود اجزاء لوگوهای ترکیبی را جداگانه مورد استفاده قرار داد.

درباره f-parsa

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *