تفاوت هک کردن با هک رشد چیست ؟
اینکه آدم کاری را انجام دهد که ممنوع باشد، لذتبخش است! اصلاً سر همین موضوع بود که آن میوه ممنوعه را خوردیم و از بهشت رانده شدیم! به هر حال هر کاری، تبعات خودش را دارد.
هک کردن هم از آن کارهای ممنوع و لذت بخش است!
از آن چیزهای جذابی که همه ما یا سراغش رفتهایم و یا تیرش بهمان خورده!
عمومیترین تعریف هککردن برای ما این است که مثلاً رمز کسی را به دست بیاوریم و یا یک خرابکاری در سیستمش انجام دهیم.
اما هک کردن، همیشه معنای زیرآبی رفتن ندارد. یک طور دیگر هم معنی میشود که در کسبوکار کاربرد دارد و اتفاقاً خیلی هم چیز خوبیاست! این روزها هم حسابی پرطرفدار شدهاست.
معنای دیگر هک کردن :
این معنی خوب، به معنی میانبر زدن یا تسریع کردن است.
با همین معنی، می توان عبارتهای جدیدی مثل «هک فروش» را « اقداماتی سریع برای افزایش فروش » تعریف کرد.
و یا هک رشد یعنی اقداماتی سریع برای افزایش رشد (در هر چیزی).
مثلاً اگر «رشد تعداد بازدیدکنندگان سایت» مدنظر ما باشد، هک رشد یعنی کارهایی که در سریعترین زمان ممکن، بازدیدکنندگان سایت ما زیاد شوند.
اگر از رشد، منظورمان «رشد تعداد نصب کردن اپلیکیشن جدیدمان» باشد، هک رشد میشود کارهایی که ما را به این هدف، نزدیکتر کند.
این هک رشد ، در انگلیسی میشود Growth Hack و فردی به نام «شان الیس» آن را ابداع کرده. کتابی هم با همین نام دارد که انصافاً عالی است!
اما به شخصی که این کارها را انجام می دهد، هکر رشد میگویند.
ولی مگر همه ما هدفمان رشد و فروش بیشتر، نیست. پس همه ما به نوعی هکر رشد هستیم؟
راستش نه.
هک رشد، شامل مراحل مشخصی است. مثلاً :
• بررسی تطابق محصول یا خدمت با نیاز بازار
• تحلیل شرایط موجود
• ایده پردازی
• اولویت بندی
• آزمایش ایده ها
• تحلیل نتایج و اصلاح عملکرد
هک رشد ، احتیاج به فردی دارد که بتواند به خوبی با مخاطب درگیر شود. به خوبی دلایل رفتار مخاطب را کشف کند. به خوبی ایدهپردازی کند و بتواند ایدههای بهتر را با سرعت، پیاده کرده و نتایجش را هم بررسی نماید.
بنابراین برای عملیات هک رشد، نیاز به یک تیم داریم که غیر از تحلیلگر، افرادی را هم از بخشهای مدیریت، تکنولوژی (برنامهنویسی) و بازاریابی، در آن داشته باشیم.
مدیریت + تکنولوژی + بازاریابی = هک رشد (Growth Hacking)
منبع : مدیران ایران