رادیوی دیجیتال تعاملی چیست؟

هم اکنون بیش از ۱۰۰ سال از زمانی که Marconi پخش رادیو را برای نخستین بار اختراع کرد می‌گذرد تا به امروز چیزهای اندکی تغییر کرده‌اند خودتان را برای جهان کاملا تازه‌ای از رادیوهای دیجیتال آماده کنید. این فعالیت ثانویه بسیار ناخوانده و بسیار قابل اعتماد در حال تغییر برای همیشه است. با پایان یافتن این بخش، فرمت‌های مختلف iRadio و مزایا و معایب آن به عنوان ابزاری الکترونیکی را به خوبی درک خواهید کرد.
دو نوع رادیوی دیجیتال وجود دارد، رادیوی دیجیتال و رادیوی تحت وب که هر دو تعاملی هستند. رادیوی دیجیتال از طریق iDTV، تلفن همراه و داخل خودرو نیز در دسترس است.
رادیوی دیجیتال نیاز به خرید دستگاه دیجیتالی جدید دارد هر چند می‌توان آن را درست مانند رادیوی تحت وب آنالوگ سنتی پخش کرد رادیوی دیجیتال اغلب با یک صفحه نمایش کریستالی مایع LCD بزرگ همراه است. رادیوی دیجیتال در حال حاضر به طور گسترده به عنوان رادیوی بخش صدای دیجبال (DAB) معروف است.
رادیوی تحت وب یا رادیوی اینترنتی زمانی معنا پیدا می‌کند که پخش رادیویی موجود از طریق اینترنت صورت گرفته و با به کارگیری Plug – in هایی مانند Real Media یا Windows Media Player به آن گوش داده شود این روند مهمی است. چرا که خدمات مصاحبه شنوندگان رادیو Rajar گزارش می‌دهد که در سال ۲۰۰۴ نزدیک به ۲۰% از بزرگ‌سالان روی وب به رادیو گوش داده‌اند “streamies” کسانی هستند که در خانه یا محل کار به رادیوی تحت وب گوش می‌دهند برای بسیاری این کار یعنی ورود به یک ایستگاه رادیویی تحت وب و رها کردن آن برای پخش شدن در حین کار، در واقع، به محض آن‌که وارد یک ایستگاه شدید، روی شبکه هر جا بروید شما را همراهی می‌کند. بنابراین می‌توانید هر جایی که آنلاین هستید به گوش دادن ادامه دهید و اگر آهنگ خاصی را دوست دارید می‌توانید آن را سفارش داده و سپس آنلاین شوید. در پکیج جامع دیجیتال مارکتینگ تخصصی نوکارتو می‌توانید پیرامون موضوع بازاریابی تبلیغات اینترنتی، اطلاعات جامعی را به‌دست بیاورید.
مزایای رادیوی دیجیتال

طبق اظهارات انجمن عام DAB جهانی، انجمن تجاری مروج DAB مزایای DAB برای مصرف کننده عبارتند از:

“گذشته از دریافت صدای بی خش خش و با کیفیت دیجیتال، DAB از آن‌جایی که برای عصر چند رسانه ای طراحی شده است مزایای بیشتری هم ارائه می‌دهد DAB نه تنها صدا را پوشش می‌دهد بلکه متن، تصاویر، داده ها و حتی فیلم را نیز در بر می‌گیرد – همه را در رادیوی شما در منزل یا در حال حرکت!”
برای مثال، کلیه گل‌های ورزشی یا تحویل راهنماهای برنامه الکترونیکی با DAB امکان‌پذیر است (نمونه‌ای از همگرا شدن رسانه ها). برای بازاریاب های رادیوی دیجیتال یک سازنده نشان تجاری اثبات شده است. این سیستم برای پاسخ مستقیم فوق‌العاده است. دست‌یابی رادیوی محلی را به رادیوی جهانی ارتقا می‌دهد. جامعه ” glocal” را رشد می‌دهد، می‌تواند پیرامون یک نشان تجاری جوامعی بسازد و واسطه هدف گیرنده خوبی است و مانند وب می‌توان آن را از طریق پخش برنامه های رادیویی مناسب با سلیقه‌های فردی شخصی سازی کرد.
یک رقابت رادیویی سنتی شنوندگان را به سمت رادیو هدایت می‌کند، ولی اگر آن را آنلاین گوش بدهند یک  call – to – action فوری خواهند داشت. easyJet در سال ۲۰۰۴ ، ۶۰ درصد از بودجه غیر تلویزیونی خود را صرف رادیو و تبلیغات اینترنتی کرد Revolution گزارش داد Alistair Backle رئیس بازاریابی easyJet توضیح می‌دهد: “بسیاری از مردم به رادیو در محیط‌های مختلف گوش می‌دهند بیشتر مردم آن‌قدرها هم از دسترسی به وب برای رزرو یک پرواز دور نیستند و قصد ما این بود که از آن انگیزه بهره بیشتری ببریم.”
Martin Tod رئیس ارتباطات بازاریابی و نشان تجاری Vodafone UK، می‌گوید: “ما طرف‌داران پر و پا قرص تبلیغات اینترنتی و رادیویی هستیم (ارتباطی بین این دو وجود دارد) ساده‌تر است که رادیو را به صورت جغرافیایی هدف قرار دهیم و وب را برای رسیدن به مخاطبان هدف و اندازه گیری تأثیر مستقیم بر درآمد به کار گیریم، Revolution 2004. خدمات تخصصی اینستاگرام اعتبار و تداوم کسب و کارتان را تضمین می‌کند.

بیایید به این مزایا به عنوان “پنج ۵ ‌S بازاریابی الکترونیکی” نگاه کنیم.
فروش (Sell)

رادیوی تحت وب رادیویی با یک دکمه ویژه خرید است! فرصت‌های فروش متعدد بسیار زیاد هستند. یک آگهی برای CD، کنسرت یا کالا بشنوید – فورا کلیک کنید تا آن را به دست آورید (سرانجام تنها لازم است فریاد بزنید “بله” تا با صدای‌تان رادیوی خودروی شما فعال شده و گفت‌وگویی واقعی داشته باشید) و رادیوی تحت وب اغلب گروه‌هایی از مشتریان از قبیل مخاطبان جوان و فرهیخته بین المللی را جذب می‌کند که هدف گرفتن آنان دشوار است.
توجه داشته باشید که چنین “مسیر بازگشتی” تنها از طریق رادیوی تحت وب در دسترس است. یا DAB، پاسخ مستقیم حتما نیاز است از طریق ابزارهای الکترونیکی دیگری مانند یک وب سایت یا SMS به دست آید.
رادیوی اینترنتی برای رقابت‌های یکپارچه فوق‌العاده است. شنوندگان ممکن است در ابتدا تبلیغی را در روزنامه یا تلویزیون مشاهده کنند، در آن ثبت نام کنند ولی پاسخی ندهند. سپس هنگامی ( رادیوی دیجیتال ) که درباره آن آنلاین چیزی ببینند، پاسخ دادن محتمل‌تر می‌شود (آنان تنها نام شرکت یا شماره رقابت را در مرورگر خود تایپ می‌کنند). نتیجه برای مثال، برای کریسمس سال ۲۰۰۴ eBay UK برنامه کشف گنجی برای نمایش دامنه فروش محصولات از طریق سرنخ‌هایی در صفحه اصلی به راه انداخت که سبب جستجو می‌شد. این قضیه هم در جراید و هم در رادیوی تحت وب آگهی شد.
هیجان (Sizzle)

رادیو همیشه سازنده نشان تجاری خوبی برای بازاریاب ها بوده است در حال حاضر هم شروع کرده است به ارائه مسیرهای اضافی معاملات جدید محتوایی و پخش از چندین ایستگاه که به نوبه خود، می‌تواند به معنای برنامه های جدید باشد، یعنی فرصت‌های حمایت مالی تازه و حتی فرصت‌های جدیدی برای ایستگاه های رادیویی، هم اکنون بعضی از ایستگاه های رادیویی هنگامی که به رادیوی تحت وب گوش می‌دهید تبلیغات صوتی ( رادیوی دیجیتال ) به همراه یک بنر تبلیغاتی یا دکمه “همین حالا خرید کنید” ارائه می‌دهند آگهی را که می‌شنوید، روی دکمه کلیک می‌کنید رادیوی تحت وب معاملات شراکتی پر جنجالی نیز ارائه می‌کند که رادیوی ویژه را به وب سایت های دیگر تحویل می‌دهد این مسئله نشان تجاری را ارزش‌مندتر می‌کند و درآمد جدیدی نیز ارائه می‌دهد که کانال هایی را به عنوان درآمدهای تبلیغاتی سهم وابستگان و فروش کالاهایی از شرکت رادیوی تحت وب شریک ایجاد می‌کند. با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ شرکت نوکارتو می‌توانید به کسب و کار خود رونق بخشید.
صحبت (Speak)

در حال حاضر هم گفت‌وگویی با رادیوی سنتی در جریان است. مردم تلفن و ایمیل زده و نامه‌های سنتی به آن می‌فرستند حال می‌توانند کلیک کنند و بلافاصله پاسخ دهند و بازاریاب ها می‌توانند بلافاصله بفهمند چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی نه. به گفت‌وگوی خود بعدا ادامه دهید یا به بحثی گروهی بپیوندید ( رادیوی دیجیتال ). این امر باعث جذابیت بسیاری می‌شود چرا که مردم ساعت‌ها در یک ایستگاه و سایت آن می‌مانند به یاد داشته باشید زمانی که شنونده به ایستگاهی وارد شود، ایستگاه وی را به هر جایی که برود همراهی می‌کند تا بتواند طی انجام هر کار آنلاین ای به رادیو گوش دهد.
خدمت (Serve)

رادیوهای دیجیتال به شما اجازه می‌دهند تا درباره‌ی یک آهنگ، خریدن آن، ارتباط برقرار کردن با برنامه های زنده و رأی دادن اطلاعات اضافی به دست آورید. این امر در حال حاضر از طریق دکمه‌هایی امکان‌پذیر است، ولی سرانجام از طریق سیستم های بر مبنای صدای انسان و یک پایگاه داده آرشیوی خوب انجام خواهد شد رادیوی ماشین شما سرانجام باید بتواند تمام این کارها را برایتان انجام دهد، تصاویر دیجیتال اضافه کند و با صدا پاسخ شما را بدهد.
رقابت Comet برای تثبیت موقعیت و پاسخ‌دهی از Virgin Radio استفاده می‌کند

وب سایت Virgin Radio در هر ماه بیش از یک میلیون بازدید کننده ( رادیوی دیجیتال ) منحصر به فرد دارد رقابت Comet یک رقابت چندرسانه ای عادی است که از پیام گیری روی آنتن و وب سایت و تعامل استفاده می‌کند.

اهداف این کارزار

* آگاهی از قیمت وعده شده Comet را پشتیبانی می‌کند که در تمام طول سال قیمت پایین ارائه می‌کنند.
* در این باره که Comet هدیه‌های کریسمس فوق‌العاده‌ای برای همه خانواده در نظر دارد اطلاع‌رسانی می‌کند.
* ترافیک را به هدیه‌یاب Comet در سایت co.uk هدایت می‌کند.
* رقابتی برجسته از طریق فعالیت‌های عملی ایجاد می‌کند.

پیاده سازی

* شنوندگان به پخش آگهی (یا Comet “قیمت مناسب است”) در تبلیغی یک هفته‌ای از Drivetime Show دعوت شدند.
* هر روز، یک بسته جایزه حاوى محدوده گسترده‌ای از محصولات Comet با قیمت شروعی بالاتر از حد معمول آماده استفاده بود.
* سپس دو شنونده قیمت‌های رو به کاهش را حدس زده تا قیمت پایین واقعی Comet این بسته را حدس بزنند.
* اولین شنونده که قیمت صحیح را می‌گفت برنده بود یا اولین کسی که قیمت را بسیار کم می‌گفت بازنده (و دیگری به طور پیش فرض برنده).
* اشاره‌های روی آنتن شنوندگان را به هدیه‌یاب Comet هدایت می‌کرد که درون یک و میکرو سایت Co – branded در co.uk تعبیه شده بود.
* تبلیغات بنر و منطقه رقابتی در وب سایت بازدید کنندگان را به سمت هدیه‌یاب هدایت می‌کردند. شما می‌توانید با استفاده از پکیج جامع بازاریابی و تبلیغات تخصصی اینستاگرام باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.

معایب رادیو

پس، رادیو در حال تغییر است. حتی ممکن است در آینده رادیو هم نامیده نشود. حال اجازه دهید نگاهی به برخی از معایب رادیوی دیجیتال بیندازیم:

* پهنای باند هزینه دارد و هزینه پخش جریانی روی خط، بسته به تعداد شنوندگان افزایش می‌یابد.
* هنوز به اندازه تلویزیون مورد پسند نیست تلویزیون به نشان تجاری اعتبار می‌بخشد. (همان گونه که در بخش تلویزیون دیدیم) رادیو دقیقا همان تأثیر را در اعتباربخشی ندارد.
* همین‌طور که تعداد ایستگاه های آنلاین افزایش می‌یابند مخاطبان را پراکنده می‌کنند. بنابراین نیاز به کار (برنامه ریزی رسانه ای و خریداری رسانه ای) بیشتری دارد تا بتوان به مخاطب پراکنده خدمات رساند

آینده رادیو در رادیوی دیجیتال و رادیوی تحت وب است که در آن تعامل از طریق پاسخ دادن به پیام های روی صفحه‌ای مانند رأی دادن یا پست الکترونیکی امکان‌پذیر است. رادیوی دیجیتال مزایای بسیار زیادی از جمله ساختن نشان تجاری، تأثیرگذاری و پاسخ مستقیم دارد و دارای چندین عیب از جمله بریده بریده شدن است. رادیوی دیجیتال به شدت قابل حمل است. به طور خاص فرصت‌های تازه‌ای را به بسیاری از بازاریاب ها ارائه می‌دهد.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *