وقتی به بحث انواع محتوا رسیدیم به اینفوگرافیکها به عنوان یکی از انواع محتوا اشاره کردیم و به عنوان تمرین، از بچههای متمم خواستیم که به ما کمک کنند تا فهرستی از سایتهای حرفهای در زمینهی اینفوگرافیک را تنظیم کنیم. البته در ایران هم سایتهای مختلفی در این زمینه هستند که قبلاً به آنها اشاره کردهایم، اما آنچه در اینجا میبینید، عمدتاً سایتهایی هستند که در سطح جهان شناخته شدهاند و میتوانند برای طراحان اینفوگرافیک و همینطور کسانی که در حوزه محتوا فعالیت میکنند، الهام بخش باشند:
Daily Infographic هم سایتی است که اگر علاقمند به اینفوگرافیک باشید، حتماً برای شما آموزنده و مفید خواهد بود. مهمترین ویژگی اینفوگرافیکهای این سایت، کیفیت بالای فایلها برای دانلود، توضیحات متنی ارزشمند در کنار هر اینفوگرافیک و طبقه بندی دقیق و مناسب آنها برای جستجو است.
Infographic world سایت یک شرکت تجاری است که کارهای مختلف اینفوگرافیک انجام میدهد و البته نمونه های متعددی را هم به صورت رایگان در اختیار کاربران گذاشته است. طبعاً این سایت نمیتواند مرجعی برای جستجوی اینفوگرافیک ها و استفاده از آنها باشد. اما از آنجا که مشتریانی مانند گوگل و مک گروهیل و اوگیلوی دارد، میتوان فرض کرد که استاندارد بالایی دارد و میتواند الگوی خوبی باشد.
Nerd Graph هم جدا از سخت گیری در کیفیت اینفوگرافیکها، یک ویژگی خوب دیگر هم دارد و آن طبقه بندی زیبا و شفاف و حرفهای مطالب است.
Easelly هم اگر چه تعداد اینفوگرافیک های کمی دارد، اما خوبی جالب آن در این است که میتوانید با استفاده از قالبهای آن، اینفوگرافیکهای خودتان را طراحی کنید و آنها را ذخیره کرده و مورد استفاده قرار دهید. این سایت اعلام کرده که حدود هشتصد هزار کاربر دارد و به نظر میرسد با توجه به ارزیابیهایی که متمم از شاخصهای ترافیکی آن انجام داد، این ادعا درست باشد.
Infographic Pics یک وبلاگ است که اینفوگرافیکهای دریافتی کاربران و همینطور اینفوگرافیک های خود را ارائه میکند و معمولاً هر روز چند اینفوگرافیک جدید ارائه میکند. بعضی از آنها معمولی و بعضی جالب هستند. ما هنگام دیدن این سایت، یک اینفوگرافیک تحت عنوان «نویسندگان معروف میگویند که چگونه سبک نگارش خود را بهتر کنید» دیدیم که برایمان آموزنده بود.
Best Infographic هم اینفوگرافیکهای متعددی دارد که ویژگی بسیاری از آنها، خلاقیتهای خاص در طراحی گرافیکی است. به عنوان مثال، در اینفوگرافیک مربوط به غرق شدن تایتانیک، برای اینکه درک بهتری از عمق داشته باشیم، به زیبایی از نماد برج ایفل استفاده شده است.
Zanifesto هم میتواند سایتی خوب و الهام بخش برای اینفوگرافیکهای مختلف باشد. مخاطبان آن هم میتوانند اینفوگرافیکهای خود را برای آن ارسال کنند.
در کل، سر زدن به سایت Visually را هم فراموش نکنید. این سایت، یک سایت تخصصی حرفهای و تجاری در زمینه کارهای بصری است. جدا از نمونه کارهای اینفوگرافیک آن – البته عموماً با لاگین کردن در دسترس است – وبلاگ بسیار ارزشمند و آموزندهای در این زمینه دارد.
در پایان، بد نیست اگر وقت دارید نگاهی هم به این اینفوگرافیک در مورد مصرف آب بیندازیم که اگر چه آمار و ارقام آن مربوط به ایران نیست، اما طراحی زیبایی دارد و میتواند الهام بخش هم باشد. برای مشاهده آن، کافی است با ماوس یا با استفاده از نوار کنار صفحه، اسکرول کنید و به سمت پایین بروید.
یادداشت: اگر به خاطر داشته باشید، در بحث تولید محتوا اشاره کردیم که جز سایتهایی که حرفهی آنها عرضهی اینفوگرافیک است، برای بقیهی کسب و کارها (چه آنلاین و چه فیزیکی) اینفوگرافیک زمانی ارزش دارد که حول محور تخصصی کسب و کار متمرکز باشد. سایت Whoscored این کار را در زمینهی ورزش و مسابقات فوتبال انجام داده و اطلاعات را به شیوهای ساده و جذاب در اختیار دیگران قرار میدهد و همین مسئله رونق خوبی برای آن ایجاد کرده است.
نکته تکمیلی: اگر قصد دارید دست به کار شوید و خودتان برای خودتان اینفوگرام درست کنید. شاید این دو منبع هم برای شما مفید باشد. یکی دیاگرامهای خانم نانسی دوارت که میتوانید روی آنها متن بنویسید و در تصویر استفاده کنید و دیگری سایت Freepik که تصاویر خوب و ارزشمند و رایگانی دارد و میتواند در برخی موارد جایگزین بهتری از جستجوی عکس در انبار به هم ریختهی تصاویر گوگل باشد.