اطلاعات اگر به خوبی ارائه شوند ، هم مفید هستند و هم زیبا. در عصری که ما زندگی میکنیم سیل اطلاعات از هر سو به سمت ما هجوم آورده. طبقه بندی این اطلاعات و راهنمایی مخاطبین برای دسترسی سریعتر به اصل مطلب ، از مقبولیت بالایی برخوردار است. اینفوگراف ها طرحهایی بصری هستند که به ما کمک میکنند تا داده های پیچیده ای را به روشی ساده بیان کنیم. اما سوال اینجاست که چطور می توان یک اینفوگراف موفق و جذاب ساخت؟ در پروسهی طراحی یک اینفوگراف ، چه چیزهایی باید رعایت شود ؟ یک طراح موفق اینفوگراف چگونه دادهها را شکل داده و پیام را منتقل میکند؟ www.ParsCms.com
در دههی گذشته Hyperakt تجربیات فراوانی را در این زمینه کسب کرده و به تبع آن ، تخصص های لازم را به دست آورده است. در این مقاله بر آنیم که نشان دهیم که چگونه Hyperakt با طی ده مرحله ، موفق به طراحی یک اینفوگراف جذاب میشود؟
۱. جمع آوری دادهها
کار از گردآوری و غربال گری دادهها آغاز میشود. دادهها در قالبی به هم ریخته و بی نظم به دست ما میرسند. داده ها ممکن است ، در قالب یک صفحهی گستردهی اکسل ، یک فایل پی دی اف و یا لینکهایی به منابع دیگر تعریف شده باشند. حتی ممکن است ، مثلا در صفحهی ۱۲ و ۶۵ یک فایل ، دو جدول با داده های مشابه وجود داشته باشند که ما نیاز به مقایسهی آنها داشته باشیم. این خود ، نقطه شروع داستان است. زمانی که به دنبال مطالب در منابع دیگر هستیم نیز ، همین اتفاق میافتد. معمولاً تصویر کاملی که به دنبال آن می گردیم ، همانند یک پازل ، تکه هایش ، هر یک به گوشه و کناری افتادهاند.
اینفوگراف ها طرحهایی بصری هستند که به ما کمک میکنند تا داده های پیچیده ای را به روشی ساده بیان کنیم. اما سوال اینجاست که چطور می توان یک اینفوگراف موفق و جذاب ساخت؟ یک طراح موفق اینفوگراف چگونه دادهها را شکل داده و پیام را منتقل میکند؟
۲.بررسی جامع داده ها
اگر چه هر خواننده ای ، وسوسه می شود که صرفا بخشهای مهم و برجسته یک متن را بخوانند و حوصله بررسی سایر بخش های آن را ندارند ، اما مطمئن باشید که چنانچه تمام متن را به دقت مطالعه و بررسی نکنید ، زمانی که هم اکنون صرفه جویی کرده اید را ، در انتهای کار و به شکل ناخواسته صرف خواهید کرد. هرگز به اطلاعاتی محدود ، از یک منبع خاص بسنده نکنید. مطمئن باشید ، این کار موجبات انحراف تحقیق تان را فراهم می آورد. مخاطب شما بلافاصله پس از طراحی اینفوگراف ، به این موضوع پی خواهد برد و هیچ خبری بدتر از این نیست که پس از اتمام یک پروژه ی دشوار ، دریابید که کارتان ناقص بوده! طراحان اینفوگراف باید مطمئن شوند که حلقهی مفقوده ای در نجیرهی اطلاعاتی آنها وجود نداشته باشد. هیچ منبع اطلاعاتی مهمی نباید از قلم بیفتد. طراحان باید قبل از هر چیزی ، اطمینان حاصل کنند که اطلاعاتی که برای اینفوگراف خود تهیه کردهاند ، داستان کلی مورد نظرشان را پوشش می دهد.
۳. داستان شما باید یک خط سیر مشخص داشته باشد
دادهها و اطلاعات کسل کننده ، حتی اگر در قالب یک اینفوگراف ارائه شوند ، خسته کننده خواهد بود ، مگر اینکه از یک خط سیر داستانی برخوردار باشند. مطمئنا همهی اینفوگراف ها ، هدف ویژه ای را دنبال میکنند. این هدف ممکن است در رابطه با شفاف سازی مجموعهی پیچیده ای از دادهها باشد یا وظیفهی توضیح یک پروسه را بر عهده داشته باشد ، حتی ممکن است بخواهد موضوعی را رد و تأیید نماید! به هر حال لازم است تا یک خط سیر داستانی تعریف شود تا از این مانع ، به سلامتی گذر کنید. هم اکنون که شما یک داستان در اختیار دارید ، باید محک بزنید و ببینید که آیا اصلا ، این داستان ارزش گفتن دارد ؟ آیا سناریوی داستان ، خود شما را به موضوع علاقمند می کند؟
۴.شناسایی مشکلات
باید از صحت اطلاعات و مستدل بودن آنها برای رسیدن به هدف مورد نظر در اینفوگراف ، اطمینان حاصل کنید. در برخی اوقات مشتریانی خواهید داشت که قصد دارند با ارائه یک اینفوگراف ، صرفا چهرهی خوبی از شرکت خود به نمایش گذاشته و نام خود را در صدر بهترین ها قرار دهند. در اینجا ، هرگونه بحث دیگری زائد تلقی میشود. با چینش صحیح اطلاعات میتوانید داستان تان را در مجرای صحیحش تعریف کنید ، تا با ذائقهی مخاطبین تان همراه شود. انتخاب رنگها، فونتها و چشم نوازی طرح ، از مسائلی است که طراحان باید به دقت به آنها بپردازند. البته این کار اصلا ساده نبوده و اگر می خواهید از روی حقایق موجود در اطلاعات ، پرده برداری کنید ، نیاز به تجربه کافی خواهید داشت. دادههای استفاده شده باید همچون یک شاهد ، در داگاه از داستان شما حمایت کرده تا بتواند نظر هیات منصفه را به خود جلب کند! به عنوان نمونه ، ادعا شده که رانندگان خودروهای قرمز ، دو برابر بیش از کسانی که سوار خودروهای آبی رنگ هستند ، در معرض تصادفات قرار دارند. شاید این ادعا ، این مطلب را به ذهن شما متبادر کند که رنگ خودرو در تصادفات تأثیر گذار است. اما این حقیقت ندارد! در این مثال رنگ قرمز ، متغیری است که ما را به اشتباه می اندازد! توضیح صحیح این آمار در اینجاست که افراد پرخاشگر ، رنگ قرمز را به دیگر رنگها ترجیح میدهد. در واقع در این داستان ، رفتار پرخاشگرانهی رانندگان خودروهای قرمز است که موجب افزایش تصادف میشود ، اگر نه رنگ خودرو بی تقصیر است.!
۵.ساخت سلسله مراتب
تقریباً در تمامی داستان ها یک شخصیت اصلی ، تحت عنوان قهرمان وجود دارد ، که کلیت داستان را هدایت میکند. باید بتوانید این عنصر را سریعاً یافته و آن را در رأس سلسله مراتب اطلاعاتی خود قرار دهید. دیگر عناصر اطلاعاتی ، پشتیبان این عنصر اولیه هستند تا به پخته شدن داستان کمک نمایند. اینجاست که تقریباً تصویر کلی ، برای ما ساخته میشود.
۶.ساخت یک WIREFRAME
زمانی که دادهها ویرایش شدند حقایق جذاب آنها مورد انتخاب قرار گرفتند و سلسله مراتب اطلاعاتی آنها شکل گرفت یک WIREFRAME ساخته میشود در اینجا طراحان نسخهی قابل ارائهی تصویری از اطلاعات مهم و سلسله مراتب آن را ساخته و آن را برای مطالعه و ارایه ی نظر به دست مشتری میدهند. البته این طرح نهایی نیست اما ابزاری مناسب است که میتوان بر روی آن به بحث پرداخت و قرار دادها را بر پایهی آن تنظیم کرد.
۷.انتخاب قالب
راه های بیشماری برای ارائهی اطلاعات وجود دارد. در پاره ای از موارد بهتر است اطلاعات ، با استفاده از جداول و گرافهای قدیمی ارائه شود. همان ساختاری که اطلاعات را در قالب ستونهای مختلف یک جدول ارائه می دهد. در برخی از موارد ، برای ارائهی اطلاعات ، از نمودارها و فلوچارت ها کمک بگیرید تا توضیح اطلاعات ساده تر گردد. استفاده از یک نقشه نیز ، برای بیان بعضی از مفاهیم ، کمک شایانی میکند. البته چنانچه توان مالی پرداخت هزینه های گزاف آنرا داشته باشید ، استفاده از طرحهای تعاملی و اینتر اکتیو ، امکانات زیادتری را در اختیارتان قرار میدهد.
۸.تعیین روش بصری
دو روش کلی برای تعیین نحوه نمایش اینفوگراف وجود دارد که شمای کلی آن را شکل میدهد! روش اول ، مربوط به کسانی است که معتقدند ، باید داده های خام را سر و شکل داد و همانها را به صورت جذاب ارائه نمود. David McCandless, Nicholas Felton و برخی دیگر از طراحان معروف اینفوگراف در جرگه هواداران این روش هشتند. در این روش چارتها و گرافها به صورت زیبایی پیاده سازی شده و به شکل چشم نوازی ، منتشر می شوند. استفاده از رنگ و تایپوگرافی اینفوگراف را جذاب تر میکند. این اینفوگراف ها ، تبدیل به یک اثر هنری میشود. اما روش دوم که مورد علاقهی Peter Orntoft و Scott Stowell است ، از تصویر سازی و صنایع هنری در ساخت اینفوگراف ، به بهترین شکل استفاده می کند. در این روش ، از چارتها و گرافها خیلی استفاده نمی شود.
ما در Hyperakt ، بر روی هیچ یک از این دو روش قسم نخورده ایم! معمولاً چارتها و گرافها را در دل عناصر تصویری خاصی قرار میدهیم که تصویر کلی را به یک ارائهی ویژه بدل می کند.
۹.پالایش و آزمایش
زمانی که اینفوگراف ، شکل کلی خود را به دست آورد ، پالایشها شروع میشود. مشتریان نظرات خود را راجع به داده های استفاده شده و حتی خط سیر داستان بیان می کنند. بررسی ها آغاز می شود تا مشخص شود که آیا هدفی که از ابتدا مد نظر بوده ، به تحقق پیوسته یا خیر؟ همه در فاز آزمایش ، دست به دست هم داده ، تا از قابل فهم بودن دادهها اطمینان یابند. جالب اینجاست که کسانی که قبلاً دادهها را ندیده اند ، بیشتر کمک خواهند کرد. این کار را تا جایی ادامه میدهیم که به حداکثر سادگی و خوانایی متون و عناصر اینفوگراف دست یابیم.
۱۰. انتشار
بیشتر اینفوگرافیک ها به طور آنلاین منتشر میشوند. حتی برخی از نمونه های چاپ شده هم بعداً به شکل آنلاین مورد استناد قرار خواهند گرفت. اینجاست که شانس شما ، برای خوانده شدن اینفوگراف تان توسط طیف گسترده ای از مخاطبین فراهم میشود. بحثهای آنلاینی که پیرامون اینفوگراف شما شکل میگیرد ، ممکن است به گسترده تر شدن و یا حتی رد شدن نظریهی ارائه شده در آن بیانجامد و اینجاست که مشخص میشود که پروژه شما ، هنوز به اتمام نرسیده. ممکن است به این نتیجه برسید که بهتر است نسخه های جدیدی از آن را منتشر و مشکلات قبلی را مرتفع نمایید.
طراحان اینفوگراف معمولاً افراد خاصی هستند. اگر چه مبلغی که برای طراحی اینفوگراف اختصاص مییابد ، چندان زیاد نیست ، اما طراحان اینفوگراف ، همچنان ، عاشقانه به کار خود ادامه میدهند. شما هم اگر به این کار علاقمند هستید ، مطمئن باشید که موضوعات زیادی برای تبدیل شدن به اینفوگراف منتشر شما هستند. مثلاً اینکه آیا رانندگی موجب چاقی می شود؟ و یا اینکه پنج عمل زیبایی برتر در ایالات متحده کدامند؟ این موضوعات و موضوعات متفاوت دیگری که میتوان راجع به آنها بحث کرد ، همه بهانههایی هستند تا شما توانایی خود ، در ساخت اینفوگراف را به رخ دنیا بکشید.