طراحی متریال
به احتمال زیاد تا به امروز کلمه Material Design یا طراحی متریال به گوش شما خورده است و شاید چندین مقاله هم در این مورد خوانده باشید، در این مقاله در ایران تبلیغ قصد داریم از تاریخچه و ماهیت طراحی متریال اطلاعاتی در اختیار شما دوستان قرار دهیم.
اول از همه باید بدانیم متریال دیزاین به چه معناست؟
متریال دیزاین سبکی/زبانی جدید در طراحی است که گوگل در یکی از کنفرانس های خبری خود آن را معرفی کرده است. اگر بخواهیم دقیق تر باشیم در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ آن را معرفی کرد.
متریال دیزاین بیش از حد به سیستم گرید و انیمشینها اهمیت میدهد و عمق و سایهها برای المانهای طراحی شده بسیار مهم است. شاید بتوان گفت ورژن بروز شده طراحی تخت (Flat Design) باشد اما خیلی زیباتر با انیمییشنها و Transition های بسیار زیبا و در عین حال پیچیده.
خود گوگل ادعا دارد که زبان جدید طراحی آنها، الهام گرفته از مرکب و کاغذ است.
در ابتدا این نوع طراحی محدود به اپلیکیشنهای موبایلی بود که برای اندروید فراهم شده بودند و استفاده از آن در محیط وب کمی نامفهوم بود، ولی متریال دیزاین خیلی سریع جای خود را بین طراحان رابط کاربری وب پیدا کرده و می توان گفت در حال محبوب شدن است.
مزایای طراحی متریال
-
- نمایش سه بعدی تعامل با کاربر را آسان می کند.
- برخلاف فلت دیزاین استاندارد ها و دستورالعمل های مشخصی برای طراحی وجود دارد.
- یکپارچگی در طراحی شما میان سایت و اپلیکیشن به راحتی حفظ می شود.
- اگر به افزودن انیمیشن به سایت یا اپلیکیشن علاقه دارید طراحی متریال این امکان را به راحتی در اختیار شما قرار می دهد.
معایب طراحی متریال
-
- تحت اختیار گوگلمی باشد و تغییر دادن ساختار بدون اجازه صاحب اختیاران کار دشواری است.
- انیمیشن های موجود می توانند بر روی میزان مصرف انرژی دستگاه شما اثر بگذارند.
- طراحان به دلیل قوانینی که گوگل برای سبک های متریال دیزاین تعیین کرده است، محدود هستند. و این مسئله ممکن است روزی باعث توقف توسعه این سبک شود.
- انجام تغییرات در چهارچوب اولیه دشوار است.