شکست اپلیکیشن!!!!

امروزه اکثر کسب و کار ها و صاحبان مشاغل برای تبلیغ مشاغل خود اقدام به تهیه اپلیکیشن می کنند . تهیه اپلیکیشن  مزایای مناسبی برای کسب و کار دارد اما در کنار این مزایا باید توجهی هم به کسانی داشت که با شکست اپلیکیشن مواجه می شوند ، و سوال کرد که چرا با شکست اپلیکیشن خود مواجه شدند ، در این مقاله تیم ایران تبلیغ ۱۰ دلیل برای شکست اپلیکیشن ها آورده است که می توانید در ادامه آن را مطالعه نمایید!

جست و جو نکردن در مارکت ها:

این نکته را درنظر داشته‌باشید که ایده‌ی خوب دلیل بر موفقیت ۱۰۰% یک پروژه نیست! برای راه‌اندازی یک اپلیکیشن باید تحقیقات جامع و کاملی از بازار هدف خود انجام دهید.

ابتدا بررسی کنید برای آن نوع برنامه‌ ای که قصد تولید دارید مارکتی وجود دارد؟ بعد از پاسخ به این پرسش، پرسش دیگری مبنی بر ایجاد ارزش‌افزوده به کاربر را مطرح کنید. مثلا آیا اپلیکیشن شما نیازی از کاربر را حل می‌کند؟ یکی از مهم‌ترین موارد شکست، تحقیق نکردن در رابطه با مخاطبان بالقوه است.

کاربران به عنوان بازار هدف، مهم‌ترین عنصر در تولید اپلیکیشن شما به‌حساب می‌آیند. شما باید شناخت کافی و دقیقی از مخاطبان خود داشته‌باشید و به‌اینکه چطور مخاطبان شما از اپلیکیشن استفاده خواهند کرد دقت کنید. از کودکان تا سالمندان می‌توانند مخاطب هدف شما باشند که اگر این کا را به خوبی انجام ندهید با شکست اپلیکیشن مواجه خواهید شد.

دلایل شکست اپلیکیشن ها

تغییر در ساختار اصلی پلتفرم‌ها:

در طراحی اپلیکیشن برای هر پلتفرمی باید به دستورالعمل‌ های رابط‌ کاربری آن توجه کنید. تغییر در این ساختار نه‌ تنها برای کاربران جذاب نیست بلکه باعث سردرگمی آنها در استفاده از برنامه شده و در نهایت اپلیکیشن شما با شکست مواجه خواهد شد.

مثلا کاربران اندروید به دکمه بازگشت (BACK) که توسط سخت‌افزار ساخته شده‌ است عادت کرده‌اند، ولی کاربران محصولات اپل این امکان را ندارند. تغییر در عادت‌های کاربری می‌تواند تجربه‌کاربری را تحت تاثیر قرار دهد.

نکات بسیار ریزی در طراحی اولیه و ساختار کلی اپلیکیشن‌ها بسته به نوع پلتفرم‌ها وجود دارد. برای اینکه از مزایا، معایب، امکانات و ویژگی‌های پلتفرم iOS و اندروید کاملا آگاه باشید، باید تجربه‌ی کار با دستگاه‌های آن‌ها را به‌دست بیاورید. استفاده زیاد و مداوم از دستگاه‌ها و تسلط بر امکانات و ویژگی‌های آن‌ها به شما در ساخت اپلیکیشن  کمک زیادی می‌کند.

تجربه‌‌کاربری کم:

در گذشته، طراحان از اهمیت بالای تجربه‌ کاربری غفلت می‌کردند، اما در حال حاضر با فراگیر شدن اپلیکیشن‌ها در دنیای فناوری و تکنولوژی، دیگر مثل سابق از این ویژگی مهم به سادگی نمی‌ گذرند. طراحی تجربه‌کاربری فرآیندی‌ است که تعیین می‌کند تجربه یک کاربر از تعامل با محصول شما چگونه خواهدبود.

یکی از اشتباهات آگاهی نداشتن از درک کاربران است. طراحان فکر می‌کنند کاربران از کنترل‌ها اطلاع دارند، کار با آیکون‌ها و نمادها را درک و دستورالعمل‌ها را مطالعه می‌کنند. مشکل همین‌ جا می‌باشد که طراحان این پیش‌ فرض‌ها را منطقی می‌دانند. چند مثال برای تجربه‌ کاربری ضعیف: کند بودن برنامه مانند لودشدن طولانی اطلاعات، پروسه طولانی ثبت‌نام، دسترسی دشوار به برخی ویژگی‌ها و …

تست های بد:

افزایش تعداد اپلیکیشن‌های موبایل و کاربرد آن‌ها، رفتار کاربران را دچار تغییراتی نموده‌است. به‌گونه‌ ای که با دیدن یک باگ به سرعت آن را پاک کرده و فرصت دوباره‌ ای به اپلیکیشن نخواهند داد.

این موضوع بیانگر صبر و تحمل اندک کاربران است. بنابراین توسعه‌ دهندگان باید فشار حاصله از شکست اپلیکیشن و عدم پذیرش آن از سوی کاربران را متحمل شوند. این وظیفه‌ی هر توسعه‌دهنده‌ای ‌است که قبل از انتشار نهایی، اپلیکیشن را به دقت تست کرده و کوچکترین باگ و خطای موجود در برنامه را برطرف کند.

اگر از مراحل تست اپلیکیشن خود غفلت کنید، کاربران اپلیکیشن شما را تست می‌کنند. ۴۴% از ایرادات اپلیکیشن‌ها، توسط کاربران پیدا شده‌است. بیشتر نظرات منفی که در اپ‌استورها دیده می‌شود مربوط به کرش شدن اپلیکیشن‌ها می‌باشد. هر چه تعداد نظرات منفی بیشتر باشد یعنی احتمال شکست اپلیکیشن شما هم بیشتر خواهدبود. درصورت بی‌توجهی به این نکته، شخصا مسئولیت شکست پروژه خود را بپذیرید.

دلالیل شکست اپلیکیشن ها

به وجود نیاوردن شوق و ذوق در کاربران:

به غیر از موارد ذکرشده نباید از طراحی مناسب برای اپلیکیشن غافل بود. بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود در بازار از نظر فنی مشکلی ندارند ولی به‌علت عدم جذابیت بصری، کاربر رغبتی به ادامه کار با آن‌ها را ندارد.

انتخاب رنگ مناسب، انتخاب آیکون مناسب و داشتن محتوی مناسب از جمله نکات ایجاد اشتیاق در کاربران است. چرا که رنگ اپلیکیشن نشانه حال و هوای کار شما بوده و آیکون اپلیکیشن اولین چیزی است که کاربر با آن ارتباط برقرار می‌کند.

طراحی نامناسب و ساده اپلیکیشن ها

مبنی بر برخی از آمار و ارقام دریافتی، حدود ۸ درصد از اپلیکیشن های منتشر شده در سیستم عامل های گوناگون، شامل ویندوز، اندروید و آی او اس به دلیل طراحی بسیار ضعیف خود با شکست مواجه می شوند. طراحی ضعیف به این معناست که اپلیکیشن قادر به تاثیرگذاری بر روی کاربران نیست و این شرایط به رها کردن آن از سوی کاربران و در نهایت شکست اپلیکیشن منجر می شود.

 نادیده گرفتن رقابت

به طور کلی پیشنهاد می شود که استارتاپ های اپلیکیشن موبایل بر روی کار خود متمرکز شده و به رقابت موجود در این زمینه توجه نکنند، اما شواهد خلاف آن را نشان می دهد، به طوری که نادیده گرفتن رقابت موجود در این زمینه دلیل شکست در ۲۰ درصد از استارتاپ ها می باشد، از این رو هیچگاه رقبای خود را نادیده نگیرید، سعی در فهم فعالیت ها و شیوه بازاریابی آنها نمایید.

از طرفی رقابت حاکم تلاش بیشتری را می طلبد و کار بر روی اپلیکیشن را به امری دشوار بدل می سازد، بسیاری از رقبا به تجزیه و تحلیل ها دسترسی دارند و این امر آنها را قادر به طراحی استراتژی بهتر و قدرتمندتری می کند، از این رو لازم است تا ابتدا بر روی اصول اولیه متمرکز شده و از کارآمدی عملکرد و روش خود اطمینان حاصل نمایید.

دلایل شکست اپلیکیشن ها

نبود سرمایه کافی

در اختیار قرار داشتن تنها ۹۰ درصد از سرمایه لازم برای شروع کسب و کار کافی نیست، شما باید تمامی سرمایه موردنیاز را در اختیار داشته باشید.

 تعجیل و یا تاخیر در انتشار

توسعه دهندگان نرم افزارها و اپلیکیشن ها در انجام کار خود با دشواری ها و چالش های متعددی روبه رو هستند. استارتاپ های اپلیکیشن به بهانه های مختلف انتشار اپلیکیشن خود را به تاخیر می اندازند. از سوی دیگر انتشار زود هنگام نیز شما را مجبور به اتمام یک بخش از کار می کند و ممکن است کیفیت لطمه ببیند.

 استراتژی بازاریابی اپلیکیشن نادرست

بازاریابی اپلیکیشن موبایل نقش چشمگیری در ارتقا و پیشرفت کسب و کار ایفا می کند، از این رو عدم برخورداری از یک استراتژی بازاریابی قدرتمند در محصولات و سرویس های شما نیز تاثیرگذار است، حتی اگر این محصولات به خوبی ساخته شده و باکیفیت باشند.

اکثر استارتاپ های موبایل که با شکست مواجه می شوند، از منابع خود برای توسعه و ساخت اپلیکیشن بهره می گیرند، اما فرآیند بازاریابی را کاملا نادیده گرفته و همین امر نیز در مدت زمان کوتاهی به شکست اپلیکیشن می انجامد.

 

 

منبع: ایران تبلیغ

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *