سئو در اصطلاح بهینه ساختن یک وب سایت است؛ به این معنا که می توان با اعمال یک سلسله از اصول و بکارگیری فناوری بهینه سازی وب سایت، رتبۀ یک سایت در رتبه بندی موتورهای جستجو را بالا برد. این امر در نتیجه موجب بازدید بیشتر از سوی کاربران اینترنتی و جذب بیشتر مخاطب است.
بهینه سازی و سئو درونی On-Page Optimization:
عواملی که در درون سایت به منظور بالابردن رتبه سایت صورت می گیرد را بهینه سازی درونی می نامیم. در ادامه به چند مورد از عوامل بهینه سازی درونیرا بیان خواهیم نمود:
-
چگالی کلمات کلیدی
نسبت تکرار کلمات کلیدی به سایر کلمات را چگالی کلمات کلیدی می نامیم. چگالی نرمال کلمات کلیدی در سایت در حدود ۳ تا ۲۰ درصد خواهد بود.
-
نام گذاری دامنه
سعی کنید یکی از مهمترین کلمات کلیدی را در سایت خود بگنجانید. این مورد همچنین باعث میشود که سایت شما بهتر در ذهن کاربران بماند.
-
ایجاد محتوای مناسب
محتوا یکی از مهمترین عوامل بهینه سازی درونی می باشد. شما در تهیه محتوا باید استانداردهای قالب نظیر برجسته کردن کلمات کلیدی را رعایت نمائید.
-
عنوان
عناوینی که برای صفحات وب سایت خود تعیین میکنید یکی دیگر از عوامل بهینه سازی داخلی محسوب می شود. موتورهای جستجو برای نمایش صفحه شما به کاربر به عناوین صفحه توجه میکنند.
پیشنهاد ما برای تعیین عناون این است که کلمات عنوان بین ۱۰ تا ۶۰ کاراکتر باشند. سعی کنید در عنوان صفحه از کلمات کلیدی و مرتبط با محتوای مقاله استفاده نمائید. در ضمن به منحصر بفرد بودن عنوان ها برای هر پست نیز دقت نمائید.
-
بازسازی ارتباطات شکسته (broken links):
اگر ارتباطات شکسته در سایت شما وجود داشته باشد موتورهای جستجو سایت شما را نمایش نخواهند داد و بجای آن ۴۰۴ error page نمایش داده خواهد شد. مطمئن باشید بازدیدکنندگان با دیدن این صفحه به سایت دیگری خواهند رفت.
-
لینک های ناوبری
شما باید فهرستی و زیر مجموعه از مطالب وب سایت خود را تهیه کنید و آن را در سایت خود قرار دهید. اگر در انتخاب لینک های ناوبری وب سایت خوب عمل کنید می توانید میزان ماندگاری، میزان گردش در سایت را افزایش و همچنین میزان فرار از سایت را کاهش دهید.
بهینه سازی و سئو بیرونی : Off-Page Optimization
علاوه بر تغییراتی که شما میتوانید با رعایت استانداردهای ” On-Page ” جهت قرارگیری بالاتر در SERPs برای سایتتان لحاظ کنید عوامل دیگری نیز در این رتبه بندی تاثیر گذار هستند که در دسته سئو خارج سایت (Off-Page) قرار میگیرند.
بر خلاف سئو داخل سایت، بهینه سازی برونی سایت کاملا خارج از سایت اتفاق میافتد که مهترین آنها عبارتند از :
- لینک بیلدینگ(Link Building)
- فعالیت در شبکههای اجتماعی (Social Media)
- فعالیت در شبکههای اشتراک گذاری بوکمارک (Social bookmarking)
-
لینک بیلدینگ (Link Building)
لینک بیلدینگ به معنای ارائه راهکارهای جهت دریافت لینک از دیگر سایتها است. لینک بیلدینگ محبوبترین و تاثیر گذارترین عامل رتبه بندی در بهینه سازی خارجی به شمار میرود.
یکی از بهترین روشهای دریافت لینک تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند است. به عنوان مثال هر کسی دوست دارد می تواند این مقاله را در شبکههای اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارد یا از وبلاگ و سایت خود به این مقاله و منبع لینک بدهد، درواقع با اینکار به موتورهای جستجو میگویم این صفحه دارای اطلاعات معتبر و مفید است. از روشهای دیگر میتوان موارد زیر را نام برد :
- وبلاگ نویسی
- کامنت گذاری در سایتها
- ارسال پست در انجمنها
- ثبت سایت در دایرکتوری
- شرکت در سایتهای پرسش و پاسخ
- و…
-
شبکههای اجتماعی (Social Media)
شبکه های اجتماعی می توانند بخشی از استراتژی شما در بهینه سازی خارج سایت به شمار بروند و همچنین شکلی از لینک بیلدینگ داشته باشند. لازم به ذکر است که تقریبا همه لینکهایی که از شبکههای اجتماعی دریافت میشود خصوصیت “NOFOLLOW” دارند اما به این معنا نیست که هیچ ارزشی نداشته باشند.
ایجاد پروفایل و به اشتراکگذاری مقالات از جمله کارهای است که میتوان در سوشال مدیا انجام داد.
-
شبکههای اشتراک گذاری بوکمارک (Social bookmarking)
سوشال بوکمارکها جزو شبکههای اجتماعی هستند که کاربران میتوانند آدرس صفحاتی که علاقه دارند را ذخیره کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند. این روش میتواند در ترافیک ورودی هم تاثیرگذار باشد.
با توجه به زمینه فعالیتتان میتوانید در شبکههای reddit.com, stumbleupon.com, scoop.it ، delicious.com عضو شوید.
همینطور که گفتیم فاکتورهای گوگل بیش از ۲۰۰ سیگنال مختلف را شامل می شوند که نمیتوانیم همه آنها را در اینجا بیان کنیم ، اما می توانید برای ادامه نگاهی به اسلاید های زیر داشته باشید و با بقیه عوامل رتبه بندی آشنا شوید.