طراحی و ساخت یک فروشگاه اینترنتی ، امروزه کمپانی‌ها و تجار مختلف دریافته‌اند که پهنه‌ی اینترنت حرف اول و آخر را در فروش بیشتر برند تجاری آنها می‌زند.

با توجه به گسترش و دسترسی افراد بیشتر به اینترنت و فضای مجازی، تجارت‌های سنتی به مرور زمان جای خود را به نسخه‌های نوین‌تر تجارت یعنی تجارت الکترونیک می‌دهند و تجارتی که در آن نیاز بود برای خرید یک جنس به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مراجعه کنید، کم کم در حال منسوخ شدن است.. بنابراین با گسترش اینترنت و به همراه آن گسترش فرهنگ خرید های مجازی، تعداد فروشگاه های اینترنتی در حال افزایش است.

طراحی و ساخت یک فروشگاه اینترنتی

متخصصین ما می دانند که یک اپلیکیشن موبایل ( design android application ) و یا یک نرم افزار موبایل ( make mobile application ) برای تولید شدن چه مراحلی را باید طی کند.

طراحی و ساخت یک فروشگاه اینترنتی

۱- هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

اگر هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی را با یک فروشگاه یا مغازه مقایسه کنید. هزینه آن بیسیار اندک است. شما پول پیش پرداخت نمی کنید یا هزینه هنگفتی بابت خرید مغازه نمی دهید. هزینه های ماهیانه شما نیز بسیار اندک است و قابل مقایسه با اجاره مغازه و مخارج و مالیات های آن نمی باشد.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی شامل خرید یک نرم افزار (اسکریپت) فروشگاه ساز جهت راه اندازی فروشگاه و ثبت یک دامین و اجاره فضا (هاستینگ) می باشد. ثبت دامین بصورت یکساله صورت گرفته و تمدید می شود. بسته به اینکه چه پسوندی ثبت کنید معمولا از ۵ هزارتومان الی ۵۰ هزارتومان هزینه خواهد داشت.

اجاره فضای هاستینگ نیز بسته به کیفیت هاستینگ، میزان و حجم فضا و پهنای باند معمولا از ۱۰ الی ۲۰۰ هزارتومان درماه می تواند هزینه داشته باشد. البته برای شروع کار لازم نیست حتما هاست حجیم تهیه کنید.

و اما فروشگاه ساز! فروشگاه ساز یا همان سیستم نرم افزاری که بتوانید بدون دانش فنی خاصی یک فروشگاه کامل را با آن تاسیس کنید بسته به اینکه چه امکاناتی بخواهید و پشتیبانی بخواهید یا خیر می تواند رایگان یا چندین هزارتومان الی چند میلیون تومان هزینه داشته باشد. بسته های طراحی فروشگاه آماده یا همان اسکریپت فروشگاه سازبسیاری در اینترنت موجود است که می توانید توسط آنها یک فروشگاه کامل داشته باشید.

اما همیشه دو اصل را در انتخاب فروشگاه ساز مناسب خود درنظر بگیرید:

۱- پشتیبانی فروشگاه

۲- امنیت فروشگاه

طراحی و ساخت یک فروشگاه اینترنتی

پشتیبانی یک سیستم فروشگاهی برای شما که به تازگی شروع به کار نموده و زبان های برنامه نویسی و موارد فنی را آشنا نیستید بسیار مهم است. درست است که اسکریپت های رایگان بسیاری در اینترنت موجود است اما یک فروشگاه بدون پشتیبانی دوام زیادی نخواهد داشت! بلاخره در زمانی یک مشکل فنی بوجود می آید و اگر پشتیبانی مناسبی صورت نگیرد شما مشتریان خود را از دست خواهید داد.

امنیتی فروشگاه ساز نیز به همین صورت است. اگر سیستم شما امنیت نداشته باشد و سایت فروشگاهی شما هک شود به مشکلات زیادی برمی خورید. از دزدیده شدن اطلاعات مشتریان گرفته تا نابودی کامل سایت خود! پس امنیت را نیز درنظر بگیرید. درصدی از سیستم های رایگانی که در اینترنت بخصوص سایت های دانلود رایگان اسکریپت بصورت نال شده قرار داده می شوند دارای حفره امنیتی هستند. هیچ ارزانی بی دلیل نیست! البته این مورد برای همه اسکریپت ها صادق نیست و رایگان بودن یک سیستم دلیل بر ضعف آن نیست.

اگر واقعا نمی خواهید هزینه اندکی بابت خرید نرم افزار دهید حتما از وب سایت های رسمی اقدام به دانلود نسخه های رایگان بکنید و به سایت های دانلود رایگان اسکریپت ها اعتماد نکنید. نه اینکه صاحب آن سایت ها قصد بدی داشته باشند بلکه معمولا صاحبان این سایت ها دانش فنی زیادی نیز ندارند و هر سیستمی را که هکری در خارج یا داخل کشور “نال” کرده باشد را بدون هیچ بررسی برای دانلود می گذارند و شما گرفتار خواهید شد!

۲- چگونه کالایی را بصورت اینترنتی بفروشیم

هر کالایی را می توانید اینترنتی بفروشید به شرط آنکه خلاف قوانین و ممنوع نباشد. از کیف و کفش گرفته تا سرویس آشپزخانه! از نرم افزار و بازی کامپیوتری گرفته تا کارت شارژ و گوشی همراه. هر کالا یا خدماتی را می توانید اینترنتی بفروشید. همیشه خلاقیت داشته باشید. کالا یا خدمات را با قیمت مناسب قراردهید تا مشتری جمع کنید.

۳- برای فروشگاه اینترنتی خود تبلیغ کنید

طراحی و ساخت یک فروشگاه اینترنتی

در ابتدا نباید انتظار مشتریان زیادی داشته باشید. هر فروشگاهی چه اینترنتی چه غیر اینترنتی باید برای مشتریان جا بیوفتد. تبلیغ را فراموش نکنید. بدون تبلیغ سایت شما را فقط خود شما خواهید شناخت  و در دنیای اینترنت گم خواهد شد. از تبلیغات اینترنتی و تبلیغ در دنیای واقعی، دهان به دهان، بروشور  و کاتالوگ. کارت و آگهی و هر شیوه های که مناسب خودتان هست استفاده کنید تا به مرور شناخته شوید.

در زمینه سئو نیز هوشیار باشید. به جرات می توان گفت ۹۹ درصد افرادی که در ایران به عنوان سئو به شما پیشنهاد های میلیونی می دهند یا همان کاری که ذکر کردیم را انجام می دهند و چیزی در زمینه سئو بلد نیستند یا از روش های غیر حرفه ای همانند لینک دادن در سایت های غیر مرتبط استفاده می کنند که به مرور زمان باعث پنالتی شدن سایت شما خواهد شد.

بهترین سئو از نظر گوگل رسیدگی شخصی به سایت خود است. از سیستم فروشگاه سازی استفاده کنید که موارد اولیه سئو را داشته باشد و خودتان با اضافه نمودن اطلاعات کامل هر محصول و اضافه نمودن سایت های زیربخش برای ارائه مقالات مرتبط بهترین سئو را انجام می دهید که هیچ سئوکاری نمی تواند برای شما انجام دهد.

۴- روش های پرداخت آنلاین فروشگاه

طراحی و ساخت یک فروشگاه اینترنتی

از درگاه های پرداخت آنلاین بانک ها استفاده کنید. خوشبختانه بانک ها به سادگی درگاه اینترنتی ارائه می دهند. از فروشگاه سازی استفاده کنید که درگاه های بانکی را پشتیبانی کند.

۵- مجوز های لازم جهت تاسیس فروشگاه اینترنتی

درحال حاضر مجوز خاصی برای تاسیس یک سایت یا فروشگاه اینترنتی موبایل لازم نیست اما برای شروع کار و معتبر معرفی نمودن فروشگاه خود به مشتریان می توانید از وزارت صنعت نماد اعتماد دریافت نمایید. مراحل دریافت نماد از سایت enamad.ir صورت می گیرد و مراحل پیچیده ای ندارد. به شما پیشنهاد می کنید حتما نماد را گرفته و در سایت خود درج کنید.

۶- درآمد یک فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

طراحی و ساخت یک فروشگاه اینترنتی

درآمد یک فروشگاه بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله شناخته شده بودن، میزان رضایت مشتریان، میزان فروش و سود فروش هر کالا دارد. هرچه سایت شما شناخته تر و جا افتاده تر شود درآمد بیشتری خواهید داشت. در ابتدا منتظر درآمد زیادی نباشید و نا امید نشوید. سایت های فروشگاهی بزرگی همانند دیجی کالا با درآمد میلیاردی وجود دارند که تنها چندسال از تاسیس آنها می گذرد. شما نمی توانید در مدت کوتاهی دیجی کالای دوم شوید. دیجی کالا نیز در ابتدا یک فروشگاه ساده فروش دوربین بود و به مرور زمان مشتری جذب نمود. صرف داشتن یک فروشگاه با قالب مشابه دیجی کالا به منزله موفقیت نیست بلکه کیفیت کالا و خدمات حرف اول را می زند.

جمع ببندیم!

از انتخاب محصول مناسب تا ارزیابی ایده و تبلیغ و بازاریابی محصول، همه و همه فرآیند هایی سخت و شاید پر هزینه باشند. راهنمای گفته شده در بالا می‌تواند حکم یک نقشه‌ی گنج را برای شما داشته باشد. اما فراموش نکنید که هیج نقشه‌ی گنجی بدون تلاش به گنج ختم نمی‌شود. مطمئنا نکته‌های فوق صرفا جهت آشنایی بیشتر شما با روند راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی است. چالش‌های این مسیر بیش از هر چیز دیگری است اما نباید فراموش کرد که نتیجه آن نیز همانند تمامی کارهای دیگر لذت‌بخش خواهد بود.
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *