برای اینکه یک اپلیکیشن موبایل مورد توجه و استفاده کاربران قرارگیرد، به یک استراتژی دقیق و موثر نیاز دارد. در این مقاله این موضوع را مورد بررسی قرار میدهیم.
اگر در نظر دارید ایده تجاری خود را با ساخت اپلیکیشن عملی کنید، باید پیش از طراحی و ساخت اپلیکیشن ، استراتژی خود را تعیین کنید. داشتن استراتژی برای ساخت اپلیکیشن موبایل بسیار مهم است. بیشتر آپ های موفقی که امروزه میشناسیم از روز اول بهترین استراتژی را طراحی و اجرا کردهاند. آنها بعد از انتشار اپلیکیشن نیز استراتژی خود را ادامه داده اند.
استراتژی ساخت اپلیکیشن موبایل
برای طراحی استراتژی باید در گام نخست «هدف» از ساخت اپلیکیشن و «کارکرد» آن را مشخص کنید. سپس باید «مشتری هدف» و نیازها و انتظارات او، و نیز وضعیت بازار و «رقبا» را مشخص کنید. در نهایت مشخص کنید که «پلتفرم» آپ شما چیست و باید چه امکانات و ویژگیهای داشته باشد.
هدف از ساخت اپلیکیشن
به این سوال پاسخ دهید: هدف از ساخت اپلیکیشن چیست و قرار است چه مشکلی را حل کند؟ در حقیقت، اپلیکیشن شما قرار است باعث ساده تر شدن «چه کاری» شود؟ هرچه مشکل بزرگتری را برطرف کنید و به خوبی به نیازهای مخاطب پاسخ دهید، موفقتر خواهید بود.
مشتریان هدف
برخی از اپلیکیشن های موبایل برای عموم مردم قابل استفاده هستند و برخی دیگر صرفا برای گروه خاصی از جامعه. بنابراین درفرآیند ساخت اپلیکیشن موبایل، پس از تعیین هدف و کارکرد اپلیکیشن، باید مشخص کنید که مخاطب آن چه کسی است. آیا عموم مردم مخاطب آن هستند؟ یا گروه خاصی از مردم؟ آیا افراد برای استفاده از خدمات شما باید تخصص یا مهارت خاصی داشته باشند؟ آیا شرکت ها و سازمان ها نیز میتوانند از خدمات شما استفاده کنند؟ پاسخ این سوالات به شما در شناخت بهتر «مشتری هدف» کمک میکند، و میتوانید با توجه به نوع مشتری و نیازهای او پیام و خدمات خود را طراحی کنید و برای آن بازاریابی نمایید.
بررسی بازار اپلیکیشن
هنگام شروع به طراحی و ساخت اپلیکیشن موبایل، باید آپهای مشابه موجود در بازارهای اندورید و iOS را به دقت بررسی کنید، تا هم رقبای احتمالی خود را بشناسید، و هم از روند بازار، علایق کاربران، و جدیدترین امکانت و ویژگی آپ های موبایل مطلع شوید. بنابراین، حتما خود را در جریان آخرین تحولات بازار اپلیکیشن قرار دهید.
پلتفرم اپلیکیشن
پلتفرم مورد نظر خود برای ساخت اپلیکیشن موبایل را انتخاب کنید. برای این کار باید امکانات، ویژگی ها، مزایا و معایب هر یک از پلتفرمهای اندروید گوگل و iOS اپل را جداگانه مورد بررسی قرار دهید. البته بسیاری از اپلیکیشن های موفق از هر دوی این پلتفرم ها استفاده میکنند. همچنین، مشخص کنید که اپلیکیشن شما باید دارای چه امکانات و ویژگی هایی باشد تا به خوبی نیازهای مشتری را برآورده سازد.