سه رویکرد در عصر بازاریابی اپلیکیشن جدیدترین معیارهای مدرن برای تبدیل مخاطبان به مشتریان بالفعل و بالقوه در هر کسب وکار پایدار می باشند.
هر ترفندی هم که در تولید و عرضه اپلیکیشن به کار گیرید باز هم به بازاریابی اپلیکیشن نیازمندید.
اگر برخی از تاکتیک های ارتقای اپلیکیشن را استفاده می کنند در واقع بازار آینده ی اپلیکیشن خود را بیمه کرده اند یا ارزیابی وضعیت فعلی بازاریابی اپلیکیشن است که به شما نشان می دهد هر کاربر به مرور زمان برای چه فاکتورهایی ارزش قائل می شود یا سلایق آن چه طور تغییر می کند.
آشنایی با سه رویکرد در عصر بازاریابی اپلیکیشن
سه رویکرد در عصر بازاریابی اپلیکیشن که سهم زیادی در شکل گیری بازاری پررونق خواهند داشت عبارتند از:
نرخ تعامل با کاربران بعد از نصب
مطابق با آمار به دست آمده حدود ۸۵ درصد از شهرت و محبوبیت یک اپلیکیشن تنها به واسطه ی ۱۷ درصد از کاربران حاصل می شود.
بنابراین برای توسعه دهدگان توجه به این نکات مهم قبل از انتشار اپلیکیشن در مارکت ها ضروری است که مخاطبان خود را بشناسند و به همین گروه طی انتشار نسخه های مختلف برنامه بها دهند.
بدین منظور در سه گام مخاطبانتان را کشف و با آن ها تعامل برقرار کنید:
گام اول: محتوای اپلیکیشن
در قدم اول باید بررسی کنید که کدام بخش از اپلیکیشن شما با استقبال بیشتری مواجه شده و کاربران بدان ارزش داده اند یا این که چه کاربرانی بیشتر به این قسمت ها اهمیت داده اند .
گام دوم: شناخت کاربران هدف
کاربر را بشناسید؛ به خصوص اگر در حال توسعه اپلیکیشن های پولی هستید و بهتر می دانید که هر کاربری برای دانلود اپلیکیشن هزینه نمی کند.
زمانی که کاربر هدف شناخته شود می توانید در جهت تمایلات او بخش های مختلف اپلیکیشن را تقویت کنید.
به عنوان مثال در توسعه بازی شناخت کاربران مصممی که معمولا تا مرحله آخر می رسند مهم است؛ چون آن ها بیشتر برای خرید تمایل دارند.
گام سوم: جمع بندی نهایی
هر نوع فعالیتی که برای کسب وکار شما می تواند سوآوری به دنبال داشته باشد را شناسایی و افرادی که این فعالیت را با خرید خود تکمیل می کنند تحت نظر قرار دهید.
اهمیت دموگرافیک در بازاریابی دیجیتالی
بازاریابی دیجیتالی به منزله استفاده از هر نوع ابزار دیجیتالی برای تبلیغات است.
اگر برندی را در تبلیغات تلویزیون مشاهده می کنید به این دلیل است که آن کمپانی باور دارد بالاخره هدف دموگرافیک آن این تبلیغات را مشاهده می کند و در خرید او تاثیرگذار است.
در بازار موبایل و اپلیکیشن هم همین طور است.
با این اطلاعات است که مثلا مشخص می شود اکثر مخاطبان اپلیکیشن ۱۸ تا ۲۴ ساله هستند.
تعریف مخاطب دموگرافیک
مخاطب دموگرافیک همان فردی است که بعد از ارزیابی های انجام شده و در نظر گرفتن سه رویکرد در عصر بازاریابی اپلیکیشن متوجه شده اید به اپلیکیشنتان بیشتر توجه می کند و به سمت آن تمایل دارد.
تمرکز بر مخاطبان غیردموگرافیک
در برندسازی حرفه ای در کسب وکار اپلیکیشن موبایل مخاطبان غیردموگرافیک شاید اهمیت بیشتری داشته باشند. این دسته از مخاطبان شاید اپلیکیشن شما را دانلود نکنند ؛ اما ممکن است آن را به اشتراک بگذارند یا از زبان دوستانشان درباره ی محصول شما بشنوند.
نحوه تمرکز بر مخاطبان
اگر چه راه های زیادی مثل به کارگیری تعامل و سرگرمی در جذب مخاطب برای اپلیکیشن ها وجود دارد اما بعد از تولید اپلیکیشن استفاده از این روش ها عملا غیرممکن می شود.
از طرف دیگر نمی توان پیوسته مشغول آنالیز کاربران و نیاز های آن ها بود.
استفاده از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی اپلیکیشن
یکی از مهم ترین ذخایر هر کسب وکار و استارتاپ زمان و انرژی است که برای امور مختلف صرف می شود.
از این رو ابزار های اتوماسیون و ماشینی شدن بازاریابی کار توسعه دهندگان اپلیکیشن را ساده تر کرده است و می توانید با خیال راحت بازاریابی استراتژیک خود را به یکی از سه رویکرد در عصر بازاریابی اپلیکیشن یعنی اتوماسیون بازاریابی بسپارید.
آشنایی با اتوماسیون بازاریابی
از زمانی که اتوماسیون وارد عصر بازاریابی اپلیکیشن شد بهینه سازی اپلیکیشن ها به صورت دستی برای همیشه به فراموش سپرده شد.
ابزارهای اتوماسیون به عنوان ماشین های بازاریابی به خوبی می توانند معیارهای خود را بر اساس اهداف شما تعریف کنند و به ارزیابی مشتریان و کاربران بپردازند.
مزایای اتوماسیون بازاریابی اپلیکیشن
در اتوماسیون بازاریابی اپلیکیشن با یک تیر دو نشان می زنید:
بخش های پربازدید تر در اپلیکیشن شناخته می شوند و تبلیغات همان جایی گنجانده می شوند که کاربر بیشترین سروکار را با آن دارد.
سخن آخر:
هر سه رویکرد در عصر بازاریابی اپلیکیشن فرصت هایی حیاتی هستند که توسعه دهندگان اپلیکیشن برای درآمدزایی آینده باید به آغوش بکشند.
تاکنون این رویکردها به خوبی مورد توجه قرار گرفته اند و به نظر می رسد صنعت عظیم تولید اپلیکیشن به مرحله بلوغ خود نزدیک تر شده است.