بازاریابی بانکی به استفاده از روش ها و ابزاری گفته می شود که بانک ها برای جلب نظر مشتریان به سمت بانک خود از آن استفاده می کنند.

بازاریابی بانکی چیست و بانک ها چه هدفی را دنبال می کنند

بنا به گفته مدیران بزرگ بانک‌های معروف دنیا فقط ۵درصد از مشتریان بیش از ۸۵ درصد سودآوری بانک‌ها را تشکیل می‌دهند پس توجه بیش از پیش به مشتری در سیستم نوین بانکداری را لازم و ملزوم است.

همچنین تحقیقات محققان امور اقتصادی نشان داده که بانک‌ها با افزایش مشتریان ارزنده و تراز اول خویش و ایجاد رضایت موثر در مشتریان به طور بی‌سابقه‌ای به سودآوری خود می‌افزایند

 

بازاریابی بانکی راهی برای بهبود وضعیت بانک ها

 

در پاسخ به سوال بازاریابی بانکی چیست به طور خلاصه می توان بازاریابی بانکی را شامل موارد زیر دانست :

  • شناسائی مشتریان ، رقبا و کل بازار بانکی
  • شناساندن محصولات و خدمات به مشتریان بانکی
  • ترغیب مشتریان به استفاده از محصولات و خدمات بانکی
  • و کسب رضایت مشتریان و سازمان

مواردی که باید در بازاریابی بانکی به آن ها توجه کرد

اطلاع رسانی در بازاریابی بانکی

یکی از مهمترین عوامل موثر در بازاریابی اطلاع رسانی است. این اطلاع رسانی دو سویه است:

سوی اول: نظر سنجی از مشتریان است.

سوی دوم: اطلاع رسانی به مشتریان است.

اصلاح روش ها در بازاریابی بانکی

در عرصه ی رقابت بین بانکها بانکی موفق تر است که خدمتی نوین و جدید ارائه کند و این موضوع به اصلاح سازمان نیاز دارد بنابراین اصلاح روشها ارائه ی خدمت بر اساس نیاز مشتری است و البته باید مناقع بلند مدت سازمان ملحوظ نظر قرار گیرد.

نقش استخدام کارکنان در بازاریابی بانکی 

یکی از عوامل موثر بر بازارایابی خوب استخدام کارکنان مثبت اندیش است که تاثیر بسزایی در جلب مشتری و ارتقای بازاریابی بانکی دراد.

نقش آموزش در بازاریابی بانکی

برای انجام بازاریابی باید روشهای آن را به خوبی شناخت. آموزش باعث افزایش اطلاعات کارکنان می شود و افزایش اطلاعات در افزایش خلاقیت موثر است و خلاقیت نوآوری می آورد.

سنجش رقبا درر بازاریابی بانکی

یکی از مهمترین راهکارهای بازاریابی شناسایی رقبا و توانایی ها و محصولات آنها است. از این رو استفاده از سیستمی که به وسیله ی آن شعب خارج از کشور آخرین دستاوردهای بانکهای خارجی را به اطلاع مدیران برسانند لازم است.

امور بین الملل در بازاریابی بانکی

بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی که از وضعیت مناسب مالی برخوردار هستند حاضرند در ازای دریافت خدمات گوناگون ارزی و بین المللی منابع خود را در اختیار بانک مورد نظر قرار دهند.

مدیریت در بازاریابی بانکی

هر سازمان نیار به مدیریت دارد و هر مدیر باید بخش های گوناگون سازمان را از طریق سیستمهای مختلف ارائه کند و برای امور مختلف باید سیستم طراحی شود، طراحی سیستم موجب راحت تر شدن و کنترل بهتر امور می شود. بازاریابی نیاز به مدیریت دارد ، مدیریتی که طراحی سیستم را به همراه دارد و از طرفی باید سیستم بازاریابی را در کل شبکه ی بانکی فراگیر کردو بایستی کلیه ی کارکنان در تمامی سطوح شغلی به صورت گروهی در این امر مهم شرکت نماید.

نظام پیشنهادات در بازاریابی بانکی 

یکی از عناصر مهم در شناخت نیاز مشتریان کارکنان صف و به ویژه متصدیان امور که در خط مقدم فعالیت می نمایند محسوب می شوند. روش نظرخواهی از مشتریان و ارائه ی پیشنهادات برای جلب مشتریان را به متصدیان مذکور آموزش دهند قطعاً راهکارهای خوبی ارئه می شود. اصلاح سیستم پیشنهادها و اعطای انواع پاداش های مادی و معنوی به پیشنهاد دهندگان بسیار مهم و موثر است .

نوآوری در بازاریابی بانکی

هرگاه نقطه نظرات و انتظارات بالقوه مشتریان جمع اوری و طبقه بندی شود می توان با استفاده از برنامه ریزی اقدام به تحقیق و توسعه برای تامین نیازهای آنان کرد در این بین نظرسنجی از سوی روابط عمومی حائز اهمیت است.

نمونه هایی از روش ها تبلیغ خلاقانه در بازاریابی بانکی

۱- استفاده از افراد برای بازاریابی و جذب خودشان

بانک نروژی DNB با قرار دادن ویدئوهایی که از مردم دریافت کرده بود تحت تبلیغاتی ۲۴ ساعته در کانال تلویزیون در مورد مسائل روزمره مرد باعث شد تا آگاهی از خدمات ۲۴ ساعته­ ی DNB توسط مشتری از ۳۵٪ به ۷۵٪ در سراسر نروژ افزایش پیداکرد.

۲- تبلیغی از روی صداقت با اهدافی دیگر

در این تبلیغ جالب از سوی نوردنت ( Nordnet ) شخص سخنانی خود را این گونه آغاز می کند :

” سلام ، من یک بازیگر هستم. ۸۰۰۰ دلار به من پرداخت شده است تا از بزرگ بودن نوردنت در مقایسه با سایر بانک­ها به شما اطلاع دهم. آنها مرا به دلیل خوش تیپ بودنم نسبت به مدیرعامل واقعی انتخاب کرده اند. من از مجموعه ای از تبلیغات خواندم که نوردنت دارای هزینه های افتتاح حساب پایین تری بوده و یک مکان مناسب برای افتتاح حساب شماست. ”

۳- امنیت و مدیریت ساده ی پول

بخشی از پیام بانک آلی ( Ally ) : مدیریت پول باید ساده و راحت باشد.

در پایین به تصویر منتشر شده و حرف شخص موجود در آن در مورد پول خود توجه کنید.

بازاریابی بانکی راهی برای بهبود وضعیت بانک ها

۴- چشمه ی پول وسوسه کننده

حرکت جالب دیگر که از سوی LEG در رستای بازاریابی بانکی صورت گرفت ساخت یک چشمه ی پول بود.

محیط چشمه با دلارهایی پوشانده شده بود که عابرین آنها را دریافت می­ کردند. برخی از بازدیدکنندگان پارک به صورت کنجکاوانه به این قسمت نگاه می­ کردند. اما افراد مشتاق تر دلارها را برداشته و یادداشتی را در سمت دیگر آن مشاهده می­ کردند : “ اگر شما به دنبال پول بیشتری هستید به غرفه LGE مراجعه کنید. ”

۵- رسیدهای جالب

بانک HSBC در اقدامی جالب در راستای بازاریابی بانکی ایده ای برای رسیدهای خودپرداز خود دارد. در این کمپین ، پشت این رسیدها طرح هایی برای درست کردن اوریگامی ( شکلکهای کاغذی ) چاپ شده است.

بازاریابی بانکی راهی برای بهبود وضعیت بانک ها

بازاریابی یا مارکتینگ را می توان یک از مهم ترین قسمت های یک کسب و کار دانست که در صورت موفق بودن آن کسب و کار شما به بهترین شکل ممکن و در صورت شکست بازاریابی کسب و کار شما به بدترین شکل ممکن پیش می رود ، پیچیدگی های مارکتینگ می تواند شما را در دردسر بزرگی بندازد و از راه اصلی به کلی دور کند. پس در زمینه ی بازاریابی کمی بیشتر تامل کنید و از افراد متخصص کمک بگیرید.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *