بازاریابی تاثیرگذار افرادی که بر روی خریداران بالقوه نفوذ دارند را شناسایی کرده و فعالیتهای بازاریابی را حول این « تاثیرگذاران » جهت میبخشد.

بازاریابی تاثیر گذار ( بازاریابی نفوذ ) شکل جدیدی از بازاریابی است که حاصل طیف گسترده ای از مطالعات و تحقیقات اخیر میباشد که در آن تمرکز اصلی بر روی افراد کلیدی خاص ( یا انواعی از افراد خاص ) به جای تمرکز بر بازار هدف به عنوان یک کلیت است.

تاثیرگذاران ممکن است خود خریداران بالقوه یا اشخاص ثالثی باشند.

این اشخاص ثالث یا جزو زنجیره تامین (خرده فروشان ، تولیدکنندگان و غیره) و یا ممکن است در زمره به اصطلاح تاثیرگذارنده های دارای ارزش افزوده ( مانند روزنامه نگاران ، دانشگاهیان ، تحلیلگران صنعت ، مشاوران حرفه ای و غیره ) وجود داشته باشند.

The Importance of Marketing in 2017

آمارهایی از بازاریابی تاثیرگذار

  • ٨١ درصد بازاریاب هایی که از بازاریابی اثرگذار استفاده کرده‌اند عنوان کرده اند که در این کار موفق بوده اند که این نشان از موفقیت بزرگ بازاریابی تاثیرگذار دارد.
  • تحقیقات دیگر نشان می دهد که هر یک دلاری که برای Influencer Marketing خرج می شود به اندازه ٢٠ دلاربازگشت برای بازاریاب ها دارد( نرخ میانگین بازگشت در بازاریابی ۶.۵ دلار است )
  • با وجوداین نرخ بازگشت بالا، هر بازاریابی اثر گذار درتلاش است تا قبل از اینکه دیر شود ، وارد کار بازاریابی تاثیرگذار شود.
  • نکته ی قابل ذکر این است که در حال حاضر ارزش بازگشت سرمایه از هزینه های بازاریابی اثرگذار بیشتر است ، اما این روند شاید زمان طولانی دوام نداشته باشد ، به زودی تعداد برند هایی که از بازاریابی تاثیرگذار استفاده می کنند ، افزایش خواهد یافت و این خود باعث می شود که هزینه ها افزایش پیدا کند و همچنین حاشیه سود کمتر شود.

بازاریابی تاثیرگذار چهار فعالیت را دربرمیگیرد:

– شناسایایی تاثیرگذارها ، و رتبه بندی آنها به ترتیب درجه اهمیت
بازاریابی ثاثیرگذاران ، برای افزایش دانش و آگاهی از شرکت در جامعه تاثیرگذارها
– بازاریابی از طریق تاثیرگذارها، استفاده از تاثیرگذارها برای افزایش آگاهی بازار از شرکت در میان بازارهای هدف
–  بازاریابی همراه با تاثیرگذارها ، تبدیل کردن تاثیرگذارها به حامیان و طرفداران شرکت

نفوذ بازاریابی تاثیرگذار در سال ٢٠١٧

خیلی ها باور دارند که اینترنت برای بازاریابی در مقیاس بزرگ، بسیار هوشمند شده است. در واقع می توان این جمله را چنین عنوان کرد: با پیشرفت استراتژی بازاریابی ، مصرف کنندگان نیز زیرک تر شده‌اند و سخت تر تاثیر می پذیرند.
روش های بازاریابی سنتی مثل تبلیغات محیطی دیگر مثل گذشته کاربردی نیستند ، مردم دیگر تحت تاثیر آن ها خرید نمی کنند.

مردم دنیای امروز ، خودشان جست و جو های مورد نیازشان را انجام می دهند و بیشتر اوقات خرید های اینترنتی را به خرید های فیزیکی ترجیح می دهند.

بررسی یک نمونه واقعی

در سال ٢٠١۵ فروشگاه پوشاک Lord & Taylor با ۵٠ نفر از افراد شناخته شده در اینستاگرام شروع به همکاری کرد و از آن ها خواست تا تصاویری از خودشان با محصولات این شرکت در صفحات خود انتشار دهند.

با هزینه ای بین ١٠٠٠ تا ۴٠٠٠ دلار، این افراد شروع به همکاری کردند و تصاویر خود را در صفحات شبکه های اجتماعی شخصیشان منتشر کردند.
تصاویر توسط ١١.۴میلیون کاربر اینستاگرام دیده شد و باعث بازدید ٣٢٨هزار نفر از صفحه Lord & Taylor شد و لباس ها در مدت بسیار کمی به فروش رسید.

بسیاری از خریداران حتی متوجه اینکه تبلیغی دریافت کرده اند نیز نشدند ، زیرا تبلیغ باعث ایجاد هیچ مزاحمتی برایشان نشده بود و بطور غیر مستقیم انجام شده بود و تاثیرگذاری بسیاری بر روی آن ها داشت.

The Importance of Marketing in 2017

۶ راهکار استفاده از بازاریابی تاثیرگذار برای برند شما

راهکار اول : هدیه دادن محصولات و خدمات

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای متقاعد کردن مخاطبان به استفاده از خدمات / محصولات شما، نشان دادن آن در دست Influencer هایی است که دنبالشان می‌کنند.

کسانی که مخطبانشان ممکن است مشتریان شما باشند را پیدا کنید و خدمات / محصولات خود را به صورت رایگان به آن‌ها هدیه بدهید و بهانه‌ای به آن‌ها بدهید تا احساس خوبی که از برند شما دریافت کرده‌اند را با دیگران به اشتراک بگذارند.

راهکار دوم : پست‌های تبلیغاتی

در این راهکار شما از یک Influencer می‌خواهید که به ازای دریافت مبلغ مشخصی ، به زبان خودش محصولات / خدمات شما را به مخاطبان خود معرفی کند و کانال انتشار آن هم رسانه‌ی خود او باشد.

برای مثال اپلیکیشن دانرو Influencer هایی را انتخاب کرد تا با ضبط یک ویدئو از خودشان در شهر و انتشار در صفحه‌ی اینستاگرام ، فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود را دنبال کند.

راهکار سوم : انگیزه و تخفیف

اگر می‌خواهید تلاش‌هایی که برای ارسال هدیه به Influencer کرده‌اید و احیانا مبلغی که به او پرداخته‌اید راحت‌تر به افزایش نرخ بازگشت سرمایه بینجامد ، بهترین راه این است که به طور اختصاصی برای مخاطبان او یک طرح انگیزشی قرار دهید.

راه حلی که بسیاری از برندهای دیجیتال مارکتینگ انتخاب می‌کنند ، امکان استفاده از محصولات / خدمات آن‌ها با استفاده از کد تخفیف اختصاصی یک Influencer است.

اگر قصد استفاده از این راهکار را دارید، می‌توانید به انگیزه‌هایی خلاق‌تر هم فکر کنید.

معمولا Influencer ها شناخت خوبی از مخاطبان خود دارند – حداقل شناختی بیشتر از صاحب برندی که مهمان صفحه‌ی آن‌هاست و به همین دلیل بهتر است از نظرات آن‌ها هم برای طراحی یک مدل موفق کمک بگیرید.

راهکار چهارم : برگزاری مسابقه به داوری Influencer ها

اگر بخواهید بین استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی تاثیرگذار خود ، راه حل میانه‌ای بیابید و این دو فعالیت بازاریابی را با هم ادغام کنید ، و اگر برای شما مهم است که مردم در مورد برندتان صحبت کنند و با آن در شبکه‌های اجتماعی درگیر شوند ، راهکار چهارم برای شما مناسب خواهد بود.

در این راهکار ، می‌توانید مسابقه‌ای طراحی کنید تا مردم در شبکه‌های اجتماعی عکس ، ویدئو ، متن ، هشتگ و … مربوط به برند شما را استفاده کنند و بعد داوری مسابقه را به Influencer ها بسپارید.

محبوبیت آن‌ها در کنار تعیین جوایزی که برای مخاطبان دسته‌بندی‌شده براساس Influencer انتخابی شما و برندتان – جذاب باشد ، می‌تواند به کمک برند شما بیاید.

در بسیاری از این مسابقات ، خود Influencer ها هم برای جذابیت جایزه‌ها وارد جریان مسابقه می‌شوند ، این اتفاق حتی می‌تواند به دعوت برند شما انجام شود تا هیجان شرکت در مسابقه برای مخاطبان بیشتر شود.

 

راهکار پنجم : حضور جمعی از Influencer ها یا مسابقه حضوری

کسب‌وکارهایی مثل رستوران‌ها ، کافه‌ها و … و بسیاری از برندها، از حضور Influencer ها در یک رویداد ، مسابقه و یا یک دورهمی کوچک بهره‌مند می‌شوند.

افتتاحیه‌ی کافه زهیر و مسابقه‌ی آشپزی واسابی از جمله نمونه‌های پر سر و صدای این راهکار هستند.

در مسابقه‌ی واسابی ، تعدادی از Influencer های اینستاگرامی برای پختن سوشی دعوت شدند ، دو به دو مسابقه دادند و مردم برای رای دادن می‌توانستند در این رستوران حاضر شوند.

اگر کسب‌وکار شما از رویدادهای حضوری در استراتژی بازاریابی استفاده می‌کند ، می‌توانید با دعوت Influencer ها و پوشش حواشی رویداد در کانال‌های آن‌ها به برندتان کمک کنید.

اهکار ششم : ادغام با بازاریابی محتوایی

اگر یکی از Influencer ها در زمینه‌ی آموزش موضوعی فعال است که محصولات / خدمات شما می‌توانند نقشی در آن داشته باشند می‌توانید بخشی از استراتژی بازاریابی محتوایی خود را بر پایه‌ی آموزش‌های او بنا کنید.

فرض کنید برند شما در زمینه‌ی تولید مواد خوراکی فعالیت دارد و Influencerای در زمینه‌ی آشپزی فعالیت می‌کند.

می‌توانید با صرف بودجه‌ی بازاریابی ، از او بخواهید در جریان آموزش غذاها ، از محصولات خوراکی برند شما استفاده کنید.

یکی از بهترین نمونه‌های این راهکار توسط برند روزانه انجام شد. این برند در جریان ویدئوهای یک دقیقه‌ای آموزش غذا در اینستاگرام ، به خوبی مخاطب را به استفاده از پنیرهای خود راغب کرده است

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *