بازاریابی پزشکی چه اهمیتی دارد نام مقاله ای است که امروز تیم ایران تبلیغ در نظر دارد آن را در اختیار کاربران خود بگذارد با این آرزو که این مقاله نیز برای شما دوستان مفید واقع شود.

بازاریابی پزشکی چه اهمیتی دارد

بازاریابی پزشکی

همانند بسیاری از مشاغل امروزی، بازاریابی یک رکن اساسی برای موفقیت در پزشکی است. برخلاف تصور بیشتر افراد، بازاریابی تنها مجموعه‌ای اقدام در جهت افزایش تعداد مشتریان نیست، بلکه هدف اصلی بازاریابی ایجاد اعتبار و محبوبیت در بین مخاطبین و افراد یک جامعه است. از این رو بازاریابی می تواند پلی محکم برای موفقیت و گامی بلند در جهت ایجاد شهرت برای یک پزشک یا کلنیک پزشکی باشد.

در عصر تکنولوژی شاهد تغییرات اساسی در نحوه زندگی و تحولی بزرگ در نگرش افراد بوده ایم. ظهور رسانه های دیجیتالی تاثیر مستقیم بر افکار، سلیقه‌ها و حتی انتخاب انسان ها داشته است. همین تاثیرپذیری بالا موجب گشت مفهومی جدید در بحث بازاریابی با عنوان “بازاریابی دیجیتالی” پدید آید. امروزه بهره‌گیری از رسانه‌های مختلف دیجیتالی در جهت بازاریابی، از ضروری ترین اقدامات هر کسب و کاری برای کسترش تجارت خود محسوب می شود.

همانطور که بیان شد فضاهای مختلف دیجیتالی و به ویژه فضای اینترنت نفوذ بالایی در نگرش و انتخاب افراد جامعه‌های امروزی دارد. مردم اغلب در مواجهه با مشکلات خود به اینترنت مراجعه کرده و با جستجو در آن به دنبال یافتن بهترین راه حل و روش رفع آن هستند. یکی از معمول ترین چالش‌های افراد، یافتن روش‌های مناسب برای رهایی و بهبودی از یک بیماری است.

در چنین موارد بسیاری از افراد از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل شروع به کاوش کرده و مقالات اینترنتی را مطالعه می کنند. برخی افراد دیگر نیز به شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و لینکدین رجوع کرده و به جستجو در آن‌ها می پردازند. نتیجه تلاش آن‌ها معمولا انتخاب یک روش درمان، دارویی خاص و یا آشنایی با یک پزشک متخصص و مراجعه به وی است.

بنابراین می توان گفت حجم زیادی از مخاطبین در صنعت پزشکی می تواند از طریق رسانه های دیجیتالی کسب شود.

اما چطور یک پزشک یا مجموعه پزشکی می تواند از طریق این رسانه ها اقدام به بازاریابی مناسب در جهت ایجاد شهرت و در نتیجه آن افزایش تعداد مشتریان کند. این کار تنها با انجام یک برنامه ریزی مدون و زمانبندی شده امکانپذیر خواهد بود. در ادامه با ۴ مورد از مهم‌ترین اقدامات لازم برای بازاریابی دیجیتالی در صنعت پزشکی آشنا خواهیم شد. اگر شما نیز یک پزشک یا مسئول بازاریابی یک مجموعه پزشکی هستید و می خواهید وارد دنیای بزرگ بازاریابی دیجیتال شوید با ما همراه باشید.

بازاریابی پزشکی / ۱- داشتن یک وبسایت واکنش‌گرا

مطمئنا ایجاد یک وبسایت را می توان اولین و مهم‌ترین اقدام برای حضور موفق در جامعه مجازی و بازاریابی دیجیتال دانست. در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون کاربر اینترنتی فعال در کشور ما وجود دارد و بیشتر این افراد بطور تخصصی و بصورت حرفه ای از امکانات آن بهره می برند. با توجه به گستره وسیع پلتفرم‌های موجود برای دسترسی به اینترنت (گوشی‌های همراه هوشمند، تبلت‌ها، لپتاپ‌ها و رایانه های رومیزی) مفهومی جدید به نام واکنش‌گرایی (Responsively) در دنیای اینترنت تعریف شده است. از آنجا که افراد با دستگاه های مختلف که دارای صفحه نمایش با ابعاد متفاوت هستند وارد فضای اینترنت می‌شوند، لازم است یک وبسایت قابلیت نمایش بر روی همه آن ها را بصورت اختصاصی داشته باشد.

در حقیقت یک وبسایت واکنشگرا (Responsive Website) این ویژگی را دارد که بر روی صفحات نمایش با اندازه های متفاوت، اطلاعات را بصورت ساده و بدون نیاز به بزرگنمایی یا اسکرول کردن توسط کاربر نمایش دهند. کاربران ترجیح می دهند که بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن و به ساده ترین روش اطلاعات لازم خود را از یک وبسایت دریافت کنند. بنابراین یک وبسایت باید علاوه بر زیبایی در طراحی، سادگی و دسترس‌پذیری بالا را نیز داشته باشد.

به خاطر داشته باشید شما تنها ۱۵ ثانیه برای جلب نظر کاربران سایتتان فرصت دارید. پس فرصت را از دست نداده و اقدام به تهیه یک وبسایت واکنشگرا نمایید.

بازاریابی پزشکی / ۲- بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)

بیشتر کاربران اینترنت در کشور ما از موتور جستجوی گوگل برای یافتن نیازهای روزمره و پاسخ سوالات خود استفاده می کنند. تحقیقات بیانگر این مطلب است که بطور میانگین حدود ۷۰ درصد کاربران ورودی به یک وبسایت از طریق موتورهای جستجو هدایت شده اند. از سوی دیگر بیشتر کاربران از نتایج صفحه اول موتورهای جستجو استفاده کرده و بنابراین می توان گفت حضور یک وبسایت در صفحه اول این موتورها می تواند تضمینی بر دریافت حجم بالای کاربران باشد.

در کشور ما بیشتر افراد با یک جستجوی ساده در گوگل به دنبال راه حل‌های پزشکی و سلامت خود هستند. آن‌ها علاقه دارند اطلاعات اولیه پزشکی را از روی وبسایت ها مطالعه نموده و درصورت جلب نظر به پزشک مربوطه مراجعه نمایند. اما این سوال مطرح می شود که چگونه یک وبسایت در صفحه اول نتایج گوگل قرار می گیرد؟

فرایند ارتقاء رتبه وبسایت ها در موتورهای جستجو با عنوان سئو شناخته می شود. سئو در حقیقت شامل مجموعه ای اقدامات برای بهینه سازی یک وبسایت به منظور افزایش اهمیت آن از دید موتورهای جستجو و در نتیجه آن ارتقاء رتبه است. بنابراین اگر می خواهد مشتری‌های بالقوه اینترنتی را تبدیل به مشتری دائمی خود کنید، بهینه سازی سایتتان را در اولویت قرار دهید.

بازاریابی پزشکی / ۳- بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به معنی انتشار مطالب ارزشمند و معتبر بر روی رسانه های دیجیتالی و به دنبال آن کسب مشتری‌ است. در حقیقت انتشار مقالات و اطلاعات علمی می تواند موجب جلب اعتماد کاربران اینترنتی شده و آن‌ها را برای شروع تعامل با شما ترغیب نماید.

در بخش پزشکی اهمیت این نوع بازاریابی بسیار بیشتر بوده و نشر مطالب ارزشمند پزشکی می تواند بهترین روش هدف قرار دادن مشتری‌ها باشد. بیان روش های مناسب درمان، معرفی روش‌های پیشگیری از بیماری، هشدارهای پزشکی و یا مطرح نمودن مسائل روانپزشکی و سلامت راهکارهای ساده برای بازاریابی محتوا برای شما خواهد بود. از سوی دیگر بازاریابی محتوا بهترین اقدام در جهت افزایش رتبه وبسایت شما در گوگل و کسب محبوبیت بین مشتری‌ها خواهد بود.

محتوای منتشر شده شما می تواند در قالب مقالات کوتاه یا بلند، اینفوگرافیک ها، ویدئو و یا حتی صوت باشد. بنابراین برای شتاب دادن به روند بازاریابی خود انتشار محتوا در وبسایت خود را فراموش نکنید.

بازاریابی پزشکی / ۴- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی توانسته اند بخش زیادی از زمان روزمره افراد را به خود اختصاص دهند. تحقیقات نشان میدهد در کشور ما کاربران فضای دیجیتالی بطور میانگین حدود ۴۵ دقیقه در روز را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. بنابراین بهره گیری از این بستر مناسب برای اهداف بازاریابی می تواند تاثیر بسیار زیادی در تحول کسب و کار داشته باشد.

در بحث پزشکی از شبکه‌های اجتماعی می توان به خوبی برای انتشار محتوا استفاده نمود. در حقیقت می توان با ترکیب بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یک استراتژی قدرتمند را برای کسب و کار خود ایجاد نمایید. اگر می خواهید در بازاریابی دیجیتال به موفقیت دست یابید، حضور قدرتمند در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، گوگل پلاس، فیسبوک و البته یوتیوب و آپارات را فراموش نکنید.

 

 

منبع: ایران تبلیغ

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *