بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) یکی از انواع بازاریابی دیجیتالی است که در آن هدف برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان به منظور ارائه محصولات، خدمات و کسب و کار است بنابراین می توان از رسانه های اجتماعی برای برندسازی یک محصول و یا کسب و کار در فضای اینترنتی و بازاریابی اینترنتیاستفاده کرد. در واقع می توان گفت استفاده از رسانه های اجتماعی به منظور تبلیغ و ارائه محصولات و کسب و کار خود را بازاریابی رسانه های اجتماعی می گویند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

امروزه رسانه های اجتماعی بستری برای حضور افراد در فضای آنلاین است که به راحتی می توان افراد را در این فضا پیدا کرد. از آنجا که رسانه های اجتماعی بیشترین بازدید کننده و استفاده کننده را دارند و همچنین از نظر محتوا بسیار غنی هستند، می توان از آنها به عنوان ابزاری برای بازاریابی اینترنتی استفاده کرد. در واقع می توان گفت رسانه های اجتماعی بستر برقراری ارتباط با جمع کثیری از مخاطبان و مشتریان را به راحتی فراهم می کند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی یکی از انواع بازاریابی دیجیتالی می باشد که به منظور برقراری ارتباط و تبلیغ یک برند و معرفی آن به مخاطبان استفاده می شود.

همانطور که می دانید رسانه های اجتماعی خود نیز انواع متعددی دارند که استفاده از هر کدام نیاز به استراتژی و روش خاص خود را دارد تا بتواند مخاطب خود را جذب کند. بنابراین رسانه های اجتماعی در برندسازی یک محصول، بالابردن اعتماد مشتریان، تبلیغات کسب و کار و بازاریابی اینترنتی محصول می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد.

به طور خلاصه می توان گفت بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی از بازاریابی اینترنتی است که برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان مهم تر از فروش مستقیم محصولات است چون زمانی که توجه مخاطب جلب شود دیر یا زود به عنوان مشتری اقدام به خرید محصول و یا مشتری کسب و کار شما خواهند شد.

بنابراین رسانه های اجتماعی می توانند فرصت بزرگی را در اختیار تمام کسانی که قصد بازاریابی محصول و کار خود را دارند قرار دهد به این دلیل که در رسانه های اجتماعی ارتباط به صورت سنتی و یک طرفه نیست بلکه یک ارتباط دو طرفه بین شما و مخاطبان شکل می گیرد و این خود می تواند نقطه قوتی در بازاریابی باشد.

استراتژی مناسب برای بازاریابی شبکه های اجتماعی

به طور کلی استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی می تواند موارد زیر را شامل شود:

  • طراحی و ساخت صفحات شبکه های اجتماعی

طراحی این صفحات باید بسیار جذاب و همراه با تصاویر و لوگوی محصول باشد. یک طراحی خوب می تواند باعث جذب مشتری و مخاطب شود.

  • مدیریت شبکه های اجتماعی

مدیریت و تولید محتوای خوب در شبکه های اجتماعی بسیار دارای اهمیت است و مهم ترین استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی است. یک محتوای خوب می تواند مخاطب را تشویق به خرید محصول و یا مشتری بالقوه کند.

  • رقابت در شبکه های اجتماعی

در بازاریابی با رسانه های اجتماعی باید به طور مداوم رقبای خود را زیر نظر داشت تا بتوان روش ها و ترفندهای تاثیرگذار را انتخاب و به کار گرفت.

  • تبلیغ صفحه شبکه های اجتماعی

می توان از طریق همان شبکه اجتماعی، صفحه خود را تبلیغ کرد تا بیشتر در معرض دید قرار گیرد و این باعث افزایش مخاطبان شما می شود.

اهداف استفاده از این نوع بازاریابی شبکه های اجتماعی

  • افزایش ترافیک وب سایت
  • دریافت بازخورد و ارتباط با مشتریان درباره محصول و خدمات
  • ایجاد یک برند مشخص (برند سازی)
  • تغییر و تحول در کسب و کار
  • جذب مشتری از طریق نام برند

آمارهای مربوط به بازاریابی شبکه های اجتماعی

در ادامه آمار هایی از شبکه های اجتماعی مطرح می شود که می تواند دیدگاه شما را نسبت به این ابزارهای آنلاین تغییر دهد.

  • ۵۶ درصد از کاربران هر روز فیس بوک را چک می کنند.

۷۴ درصد از کاربران برای خرید هایشان به شبکه های اجتماعی مراجعه می کنند. ۵۱ % کاربران فیس بوک از برند مورد علاقه شان در این شبکه خرید می کنند. این شبکه یکی از مهم ترین ابزارها در بحث seo وبازاریابی محتوا است.

  • روزانه ۷۰ میلیون عکس در اینستاگرام آپلود می شود

اینستاگرام در ابتدا یک ابزار ساده برای انتشار عکس بود اما در طی سال های گذشته این اپلیکیشن محبوبیت زیادی پیدا کرده است. کاربران ایرانی تمایل زیادی به این شبکه دارند. در سطح جهانی ۱۳ % کاربران هر روز به اینستاگرام سر می زنند و روزانه ۷۰ میلیون عکس آپلود می شود. این نشان می دهد که ایستاگرام یک اپلیکیشن حاشیه ای نبوده و می تواند یکی از بهترین ایزارها برای تبلیغ برند و کسب و کار باشد.

  • ۸۰۰ میلیون مخاطب در یوتیوب

شبکه یوتیوب، از محصولات محبوب گوگل است. این وب سایت در روز ۱۵ دقیقه کاربران را مشغول می کند. ویدیو یکی از شیوه های انتشار محتوا در بازاریابی دیجیتالاست و با افزایش سرعت اینترنت کاربران علاقه بیشتری به تماشای فیلم دارند. بنابراین تاثیر یوتیوب در گسترش و تبلیغ یک برند واضح و روشن است.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *