در سال های اخیر بیشتر کسب و کارها از اینترنت برای انجام تجارتشان استفاده می کنند. این فرآیند شامل خرید و فروش اینترنتی کالاها و خدمات می گردد.
امروزه خرید اینترنتی به یک روش رایج خرید تبدیل شده است. افراد بسیاری هستند که به دنبال گزینه های شگفت انگیز خرید هستند ، طراحی فروشگاه اینترنتی برای چنین افرادی خلق شده است.
خرید اینترنتی دارای مزایای بسیاری است به همین دلیل است که طراحی فروشگاه اینترنتی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و فروشگاه های اینترنتی به یک تجارت پر رونق تبدیل شده است.
مشتریان دلایل متعددی برای خرید اینترنتی ذکر می کنند.
بسیاری از این دلایل به خصویات منحصر به فرد محیط اینترنت شامل دسترسی جهانی به کالا و خدمات ، وجود اطلاعات فراوان در مورد محصولات ، امکان مقایسه محصولات و قیمتهای آن ها ، صرفه جویی در زمان ، انعطاف پذیری در زمان خرید ، عدم نیاز به تحرک فیزیکی ، وجود قیمت های رقابتی ، تنوع محصولات و سهولت در سفارش خرید بر می گردد.
شاید بتوان با توجه به مطالعات صورت گرفته عمده ترین مزیت خرید اینترنتی را راحتی دانست.
تاریخچه شروع خرید و فروش اینترنتی
اولین بار در سال ۱۹۹۱ تیم برنرز لی تجارت الکترونیک را پایهگذاری کرد و در سال ۱۹۹۴ که بانکداری آنلاین ایجاد شد ، شرکت پیتزا هات اولین فروش اینترنتی خود را آغاز کرد.
در همان سال شرکت نت اسکیپ ارتباط امنیت لایه انتقال ( SSL ) را ابداع و ایجاد کرد و خرید اینترنتی به وسیله این پروتوکل ایجاد شد.
همچنین در همان سال کمپانی آلمانی اینترشاپ ( Intershop ) اولین سیستم فروش اینترنتی خود را ایجاد کرد.
۱۹۹۵ شرکت آمازون. کام و سال ۱۹۹۶ شرکت ئی بی نیز فعالیتهای خود را شروع کردند.
مزایای خرید و فروش اینترنتی
حق انتخاب :
مشتریان اینترنتی دارای قدرت انتخاب بالایی در طیف وسیعی از فروشگاه های اینترنتی هستند.
کاربران اینترنتی محدود به انتخاب فروشگاه های محلی نیستند و می توانند کالای مورد نیاز خود را از دورترین فروشگاه اینترنتی تهیه نمایند.
در حال حاضر با توجه به افزایش روند خرید و فروش اینترنتی ، خریداران اینترنتی نگرانی زیادی برای انتخاب فروشگاه اینترنتی مطمان نیستند ، با مقایسه ای که در کوتاه ترین زمان می توانند انجام دهند به راحتی می توانند گزینه ی مناسب را انتخاب نمایند و از طرفی نیز فروشگاه های اینترنتی به منظور جلب رضایت مشتری و تبدیل مشتری یه یک مشتری همیشگی ، استاندارد های لازم را رعایت می کنند.
افزایش قدرت خرید
تنها با چند کلیک و صرف چند ثانیه ، مشتری می تواند محصولات شما را ببیند ، مقایسه کند و به سبد خرید خود اضافه کند . بدون صرف زمان و هزینه های رفت و آمد ، جای پارک ماشین و … خرید اینترنتی انجام خواهد شد.
این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث افزایش توان خرید مشتریان شما می شود .
صرفه جویی در زمان
با خلق و طراحی فروشگاه اینترنتی این امکان برای کاربران فراهم می شود که تنها با چند کلیک تمام نیاز های خود را خریداری کنند و این امر تا حد زیادی در زمان صرفه جویی می کند.
صرفه جویی در سوخت
بازار صنایع سوختی هر روزه با افزایش و کاهش هزینه های سوخت در جدال هستند.
یکی از مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی و خرید آنلاین این است که افراد دیگر برای خرید نیاز به وسایل نقلیه ندارند در نتیجه هزینه ای برای سوخت پرداخت نخواهند کرد.
صرفه جویی در انرژی
گاها خرید نیاز به زمان زیادی دارد و به همین دلیل ممکن است خسته کننده باشد. بدتر از این زمانی است که محصول مورد نظر شما در بازار موجود نباشد.
طراحی فروشگاه اینترنتی ، این مشکل را نیز برطرف کرده است. در خرید اینترنتی لازم نیست شما انرژی پر ارزشتان را هنگام خرید صرف کنید.
مقایسه قیمت ها
یکی از مزیت هایی که در طراحی سایت ( طراحی فروشگاه اینترنتی ) موجود است ، امکان مقایسه است.
در واقع این یک نوآوری پیشرفته است که اجازه می دهد تا به راحتی برند ها و قیمت ها را تنها با چند کلیک بررسی و مقایسه کنید.
با این امکان کاربران قادر خواهند بود تا مقرون به صرفه ترین فروشگاه اینترنتی را برای خرید محصول مورد نظر خود انتخاب کنند.
دسترسی ۲۴ ساعته
فروشگاه اینترنتی امکان خرید را در طول ۲۴ ساعت روز، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال فراهم می کند.
در حالی که به ندرت می توانید فروشگاهی را پیدا کنید که ۲۴ ساعته در طول تمام هفته باز باشد. طراحی فروشگاه اینترنتی این امکان را فراهم کرده و به خریدار اجازه می دهد تا به صورت آزاده در هر زمان که می خواهد به خرید بپردازد.
عدم وجود صف
با طراحی فروشگاه اینترنتی این مشکل نیز برطرف می شود. در هنگام خرید اینترنتی هیچ گونه صف طولانی برای خرید کالای مورد نظر شما وجود ندارد.
تمام فروشگاه های اینترنتی با ویژگی های سفارش شخصی منحصر به فرد برای خرید طراحی شده اند.
جستجوی آسان کالا
این نوع طراحی سایت به کاربر این امکان را می دهد تا به راحتی، کالای مورد نظر با رنگ، سایز، مدل و سبک خاص خود را برای خرید بیابد.
علاوه بر این می تواند به راحتی وجود و یا عدم وجود کالا ها را بررسی کند.
دسترسی بیشتر به خدمات و محصولات :
با توجه به اینکه هیچگونه محدودیت زمانی و مکانی برای فروشگاه اینترنتی وجود ندارد ، هم برای صاحبان فروشگاه اینترنتی و هم برای خریداران اینترنتی این یک مزیت محسوب می شود . مشتریان در هر نقطه ی مکانی و زمانی با دسترسی به آدرس اینترنتی فروشگاه محصول خود را نتخاب نموده و خرید می کنند و صاحبان فروشگاه نیز در هر لحظه از زمان می توانند از فروشگاه اینترنتی خود ، کسب درامد کنند.
حذف هزینه های سربار :
با راه اندازی فروشگاه اینترنتی هزینه های سربار خرید و اجاره مغازه ، دکوراسیون و قبض های خدماتی و …. حذف خواهد شد.
فروشگاه های موفق خرید و فروش اینترنتی
یکی از فروشگاههای معروف خرید و فروش اینترنتی در جهان سایت ئی بی هست.
این سایت با نوآوری خدمات و همچنین گستردگی پوشش توانسته است یکی از سایتهای موفق در این زمینه باشد. تقریباً کمتر کالایی را میتوان یافت که در این سایت به فروش نرسد. خرید اینترنتی در این سایت برای اکثر کشورها به راحتی میسر است.
این سایت قابلیت عرضه کالا حتی به صورت دست دوم را نیز به کاربران خود میدهد.
این سایت با ثبت کلیه اطلاعات خرید و فروش، خریداران و فروشندگان خود را نیز رتبهبندی میکند و بدین صورت اجازه سوء استفاده به کاربران خود را نمیدهد.
یکی دیگر از فروشگاههای موفق اینترنی در جهان سایت آمازون. کام است.
این سایت در عرصه فروش کتابهای الکترونیکی نیز یکی از پیشتازان است. همین امر حتی این سایت را بر آن داشته است که خواننده الکترونیکی مخصوصی برای کتابهای الکترونیکی خود تولید کند؛ ولی همچنین در عرصه سایر محصولات نیز یکی از موفقترین هاست.