مقدمه در مورد نامگذاری برند
انتخاب نام برند یا نامگذاری برند یکی از انتخابهای بنیادین است ، زیرا اغلب ، نقش اصلی را در میان عناصراصلی برند سازی یابرندینگ را بازی میکند .
و تداعیات ذهنی قدرتمندی در نامگذاری برند را در زمینه ی محصول یا خدمات به صورت فشرده ، مختصر و مفید ارائه می دهد .
نامها جزو مؤثرترین ابزارهای ارتباط برند و نامگذاری برند با مخاطبان به شمار می آیند . آگهی های تبلیغاتی معمولاً حداکثر به مدت پنجاه ثانیه نمایش داده میشوند ، در حالی که مشتریان به سادگی تنها در مدت چند ثانیه نام برند را مورد توجه قرار میدهند و مفهوم آن را در ذهن ثبت میکنند یا آن را به حافظه ی خود می سپارند .
از آنجا که نام برند در ذهن مصرف کنندگان در نامگذاری برند وابستگی بسیار زیادی با محصولات یا خدمات می یابد ، تغییر نام برند برای بازاریابانبسیار دشوار است . به همین دلیل، قبل از نامگذاری برند ، باید نام برند مورد مطالعه و بررسی عمیق قرار گیرد . دیگر زمان آن گذشته که مانند Henry Ford ، محصول خود را به صورت کاملاً اتفاقی و به نام یکی از اعضای خانواده-Edsel- نام گذاری کنیم .
آیا نامی که انتخاب کرده اید در نامگذاری برندها مناسب است
از دید مشتریان تان به نامی در نامگذاری برندها که انتخاب کرده اید نگاه کنید . به نظر خودتان هم خسته کننده است ؟! در اینصورت باید به فکر تغییر آن باشید . بله این کار هزینه بر خواهد بود ، اما در عین حال به شما این فرصت را خواهد داد که نظر ها را به سوی خود جلب کنید و حرکتی در راستای نوسازی برند خود کرده باشید . نگاهی به هزینه ها و سود این کار بیاندازید در نامگذاری برندها و به یاد داشته باشید که همواره تغییر اندکی ترسناک به نظر می رسد ، اما برندی که فلج شده در نامگذاری برندها به مراتب ترسناک تر است .
تولد نام برند و استراتژی نامگذاری برند
البته که پیدا کردن یک نام مناسب اندکی دشوار خواهد بود ! مدیران و صاحبان استراتژی نامگذاری برند مشاغل مدت هاست فرزندان نوپای خود را با نام هایی منحصر به فرد پرورش داده اند ، بعد ها شرکت های مبتکر و آژانس های تبلیغاتی در استراتژی نامگذاری برند نیز وارد میدان شدند ، و حالا این هنر ، علم و مهارت شکلی تخصصی به خود گرفته . نام گذاری برند به تجارتی بزرگ تبدیل شده و برای استخدام یک شرکت کارکشته در این حوزه باید مبلغی بین ۱۰ تا ۱۰۰ هزار دلار یا حتی بیشتر ، علاوه بر هزینه ی استراتژی نامگذاری برند کارهای گرافیکی ، بپردازید .
پس داشتن یک نام خوب چه ارزشی در نامگذاری یک برند دارد
البته که بسیار زیاد ! اگر برند شما به خوبی تغذیه در نامگذاری یک برند شود ، رشد کرده و زمان بقای بیشتری خواهد داشت . همه ی اسم های خوب آن قدر ها هم هزینه بردار نیستند .
Nike یکی از بهترین مثال هاست . Nike در زبان یونانی به معنای پیروزی است ، به علاوه نام خدای پیروزی در اسطوره های یونانی نیز هست . اما این نام از یک خواب به فکر Jeff Janson اولین کارمند “واقعی” این شرکت رسید ! بله به همین سادگی! و توانست ایده ی Phil Knight برای تغییر نام شرکت به “Dimension 6” شکست دهد و این در حالی بود که شرکت در سال ۱۹۷۱ مبلغ ۳۵ دلار به Carolyn Davidson ، یک دانشجوی طراحی گرافیک در دانشگاه دولتی پورتلند پرداخت تا لوگوی معروف شرکت را طراحی کند .
وقتی با چالش نامگذاری روبرو شدید قبل از هر چیزی با ایده های نامگذاری یک برند خود و کارمندان تان شروع کنید . مهم نیست چه چیزی باشد ، حتی اگر اسم های پیشنهادی بوی گند می دهند این تمرین خوب و خلاقانه ای برای تعریف ماهیت برندتان خواهد بود . اگر بودجه لازم را دارید با سپردن کار به دیگران دغدغه کمتری خواهید داشت و شاید این یک سرمایه گذاری مناسب باشد . باید به یاد داشته باشید که بقا و سود رسانی نام برندتان ممکن است سال ها ادامه در نامگذاری یک برند داشته باشد .
یک نام مبهم و نا آشنا می تواند یک علت نامگذاری برندها موفق باشد
اپل ، نایک ای ، گوگل و یاهو را که شرکت های نامدار در علت نامگذاری برندها و موفقی هستند در نظر بگیرید . همگی آنها در ابتدا شرکت هایی کوچک بودند . می بینیم که نام های توصیفی و لفظی هم در برخی شرایط می توانند موفق باشند . در حالت کلی درمورد اینگونه نام ها باید دقت بیشتری به خرج دهید چرا که به آسانی کپی برداری و تقلید می شوند و خریدار به دلیل مشابهت اسمی دچار اشتباه خواهد شد .
البته اگر برای برندینگ خود بودجه بالایی در علت نامگذاری برندها در نظر گرفته اید ، می توانید از تاثیر بد یک نام برند خسته کننده و کلی به کمک مکمل های دیگر در امان باشید .
به عنوان مثال Southwest Airlines را در نظر داشته در علت نامگذاری برندها باشید ، تبلیغات بی نقص و مبتکرانه آنها از یک نام تکراری یک برند فوق العاده ساخت. با این حال بسیاری از شرکت ها توانایی مالی Southwest را برای تامین بودجه ی تبلیغات رسانه ای ندارند و نمی توانندآژانس تبلیغاتی فوق العاده ای همچون GSDM را استخدام کنند .
نام های کلی و بی معنی
اسم های گنگی مثل فناوری های نوین ، راه گشایان دیجیتال و مانند این ها . چنین نام هایی شما را به زحمت بیشتری خواهند انداخت تا بتوانید یک برند بسازید . این طور نام های بی دست و پا به احتمال قوی در دریایی از مشابهت های اسمی غرق خواهند شد . استفاده کردن از چنین نام هایی در بسته های کالایی مصرف کنندگان که امروزه در حال رونق گرفتن هستند نیز به وفور قابل مشاهده است . به ویژه که برچسب های تقلید شده توسط خرده فروش ها به طور گسترده ای رواج یافته اند . در چنین وضعیتی یک نام متفاوت می تواند یک نقطه قوت برای کسب و کار شما باشد .
سوال های بزرگتری در راه نحوه نامگذاری برند است
تاثیر نام انتخابی شما در جایگاهی که برندتان در نحوه نامگذاری برند در بازار خواهد یافت قابل چشم پوشی نیست . آیا مفهوم یا وابستگی منفی درباره این نام در بازار کار شما وجود در نحوه نامگذاری برند دارد ؟ آیا این نام قبلا استفاده نشده است ؟ در جاهای دیگر یا در فضای وب چطور ؟
بعد از این که لیست خود را به چند مورد را نحوه نامگذاری برند خلاصه کردید ، می توانید گروهی را با تمرکز به واکنش های افراد به نام انتخابی به وجود آورید و آن را بسنجید . یا اینکه مطالعه قابل سنجشی برای اندازه گرفتن مقبولیت ، خوشایندی یا تداعی معنی نام های احتمالی ترتیب دهید .
منبع:ایران تبلیغ