بسیاری از افراد معتقدند با روی کار آمدن و قوی تر شدن ربات های اسپم گوگل، دوره ایمیل مارکتینگ به پایان رسیده است اما من به شما می گویم این ربات ها دوره ایمیل مارکتینگ را برای کسانی خاتمه داده اند که ایمیل های نا خواسته برای کاربران ارسال می نمایند و یا به عبارتی برای ارسال ایمیل از کاربران اجازه نمی گیرند، اما کسانی که می توانند یک لیست از ایمیل کاربرانی که داوطلب دریافت ایمیل های آنها هستند جمع آوری کنند می تواند همچنان پروسه ایمیل مارکتینگ را به قوی ترین شکل ممکن انجام دهند و از مزایای آن بهره مند گردند.
در واقع ربات های اسپم گوگل پروسه ایمیل مارکتینگ را برای کسانی متوقف کرده اند که با استفاده از خرید لیست ایمیلپروسه ایمیل مارکتینگ خود را شروع می نمودند اما کسانی که با استفاده از روش های صحیح یک لیست از ایمیل یابانک ایمیل فعال و رایگان افرادی که داوطلب هستند که ایمیل های آنها را دریافت نمایند ایجاد می نمایند با این مشکل مواجه نخواهند شد. شاید بپرسید که چگونه باید یک لیست از ایمیل کاربرانی تهیه نمود که علاقه مند به دریافت ایمیل از جانب ما باشند؟؟
چرا نباید از وبسایتها، لیست ایمیل بخرید؟
اگر عبارت “خرید لیست ایمیل” را در گوگل جستجو کنید، سایتهایی را مشاهده خواهید کرد که کارشان فروش بانک ایمیل است. ما در نوین بر اساس تحقیقات و تجارب خود به این نتیجه رسیدهایم که خرید بانک ایمیل اشتباه است. چرا؟ خب، اجازه بدهید من دلایل خودم را برایتان شرح دهم:
- علیرغمِ تأکید این سایتها به فعال بودن آدرس ایمیلها، هیچ تضمینی وجود ندارد که آدرس ایمیلها فعال باشند. ممکن است آدرس ایمیلها جعلی یا متعلق به کاربرانی باشند که دیگر از آنها استفاده نمیکنند.
- افراد موجود در لیست ممکن است هیچ علاقه و ارتباطی به کسب و کار شما نداشته باشند.
- بعضی وبسایتها کار فروش بانک ایمیل خود را یک سطح ارتقا داده و این لیستها را بر اساس مشاغل طبقهبندی کردهاند. علاوه بر اینکه نمیتوان مطمئن بود که تمام آدرس ایمیلهای موجود در این لیستها مرتبط با کسب و کار ذکر شده هستند، به فعال بودن و جعلی نبودن آنها نیز نمیتوان اطمینان کرد.
- خطر اسپم شدن اکانت ایمیل شما، مهمترین دلیلی است که باید از خرید لیست ایمیل اجتناب کنید.
ارسال ایمیلهای تبلیغاتی چه مزایایی دارد ؟
- ایندکس سریع مطالب سایت شما
- تاثیر در رتبه و افزایش رتبه الکسا
- جذب کاربرهای جدید و کاهش Bounce Rate (در صورت ترویج مطالب ارزشمند و مفید)
- هزینه بسیار کمتر از دیگر تبلیغات اینترنتی
- فروش محصولات بیشتر مخصوصا محصولات جدید و…..
- برند سازی
ساخت لیست ایمیل یا خرید بانک ایمیل
قرار دادن فرم عضویت در انتهای پروسه خرید:
زمانی که کاربران وب سایت شما خریدی از وب سایت شما انجام می دهند در واقع به نوعی علاقه خود را به محصولات وب سایت شما نشان داده اند و این نشان دهنده آن است که احتمال آن وجود دارد که آنها مجددا از وب سایت شما خرید نمایند. از این رو شما باید برای آنکه مشتریان خود را از دست ندهید و با آنها رد ارتباط بمانید در انتهای پروسه خرید آنها به یک کلید CTA در محلی بسیار قابل رویت و قابل دسترسی برای آنها قرار دهید که تنها با کلیک کردن بر روی آن قادر به عضویت در خبرنامه شما باشند.
دقت داشته باشید که این کلید عضویت باید حتما در انتهای پروسه خرید و در یک صفحه مجزا قرار داشته باشد و به هیچ وجه نباید در ابتدا و یا در اواسط پروسه خرید کاربران قرار داده شود زیرا ممکن است کاربران به دلیل کم حوصلگی با دید این کلید از خرید منصرف گردند. دقت داشته باشید که صفحه حاوی کلید عضویت باید دارای گزینه ای برای بستن سریع صفحه باشد تا کاربران برای خارج شدن از آن با مشکلی مواجه نشوند.
ارائه پیشنهاد خدمات و یا محصولات رایگان:
هیچ چیز مثل پیشنهادات ارائه خدمات و محصولات رایگان نمی تواند در جلب نظر مشتریان تاثیرگذار باشد. شما می توانید با ارائه پیشنهاداتی مثل امکان استفاده رایگان از یک ابزار برای مدت یک روز یا یک هفته، امکان دانلود رایگان یک فایل آموزشی یا یک کتاب و هر گونه پیشنهادات رایگان دیگری نظر کاربران را جلب کنید و در ازای دریافت آن خدمات و یا محصولات رایگان تنها از کاربران بخواهید که رد فرم عضویت شما ثبت نام نمایند وعضو لیست ایمیلی شما شوند.
ارائه پیشنهادات اختصاصی تنها برای اعضای لیست ایمیلی وب سایت:
شما می تواند هرچند وقت یکبار یا در مناسبت های خاص، یک فروش فوق العاده یا فروش با تخفیف های ویژه برای کاربران لیست ایمیلی خود ترتیب بدهید و یا پیشنهادات ویژه ای برای کاربران لیست ایمیلی خود ارائه کنید مثلا محصولات یا خدمات جدیدی ارائه کنید و امکان خرید آن را تنها برای کاربران مجاز بدانید. در واقع شما می تواندی با ارائه هر خدمات ویژه ای مختص به کاربران لیست ایمیلی آنها افراد را مجاب و ترغیب نمایید که در لیست ایمیلی شما ثبت نام نمایند.
به خاطر داشته باشید که افراد به دو چیز علاقه وافری دارند اول خرید با تخفیف ویژه و دوم قرار گرفتن در یک گروه انحصاری که برای آنها خدمات ویژه ای ارائه می گردد. ترکیبی از این دو می تواند نوعی پیشنهاد غیر قابل در کردن برای کاربران وب سایت شما به وجود بیاورد.
امکان اشتراک گذاری ایمیل های خود را برای کاربران فراهم کنید:
کاربران بهتر و راحت تر از شما می توانند دیگر افراد را متقاعد کنند که محصولات و خدمات شما از کیفیت خوبی برخوردار هستند زیرا با وجود آنکه نمی توانند به خوبی شما درباره محصولات شما صحبت کنند اما چون نفعی از این قضیه نمی برند سایر افراد راحت تر به آنها اعتماد می کنند. شما باید این امکان را در ایمیل های خود ایجاد کنید که کاربران بتوانند آنها را برای سایر دوستان و آشنایان خود ارسال کنند و در واقع ایمیل های شما باید قابل اشتراک گذاری باشند.
شما باید دکمه اشتراک گذاری را در محلی از ایمیل خود قرار دهید که کاملا قابل دید و قابل دسترسی باشد، این امر موجب می شود که کاربران شما به این کار تشویق شوند. دقت داشته باشید که هرچقدر تعداد دفعاتی که ایمیل شما اشتراک گذاری می شود بیشتر باشد شما می توانید تعداد کاربران بیشتری را به لیست ایمیلی خود جذب نمایید و هرچقدر تعداد اعضای لیست ایمیلی شما بیشتر باشد تعداد مشتریان بالقوه شما نیز بیشتر است.
در ایمیل های خود مطالب ارزشمند و مفیدی قرار دهید:
ایمیل های تبلیغاتی که مطالب آنها تنها پیرامون فروش محصولات یک کمپانی است و هیچ مطلب با ارزش و مفیدی در آنها وجود ندارد بسیار آزار دهنده هستند و اگر شما چند نمونه از این گونه ایمیل ها برای کاربران لیست ایمیلی خود ارسال کنید احتمال آنکه آنها از لیست ایمیلی شما اشتراک خود را لغو نمایند بسیار زیاد خواهد بود و علاوه بر این کاربران معمولا چنین ایمیل هایی را نخوانده حذف می نمایند و این تنها برای صاحبان وب سایت ها هزینه در پی دارد بدوتن آنکه هیچ سودی برای آنها داشته باشد.
بجای آنکه مطالبی ایجاد نمایید که در آن دائما تاکید شده باشد “از ما خرید کنید”، شما باید مطالبی ایجاد کنید که برای کاربران ارزشمند و مفید باشد و کاربران از خواندن آن لذت ببرند و سپس منافع خودتان را که فروش این محصولات است در لا به لای این مفاهیم بگنجانید. یک قانونی کلی برای قرار دادن مفاهیم تبلیغاتی در ایمیل ها وجود دارد، قانون ۴:۱ . طبق این قانون به ازای هر ۴ ایمیل ارزشمندی و دارای محتوای مفید که برای کاربران ارسال می نمایید تنها اجازه ارسال یک ایمیل تبلیغاتی دارید با رعایت این قانون می توانید از ریزش تعداد کاربران لیست ایمیلی خود جلوگیری نمایید.
در شبکههای اجتماعی شما
در صورتی که تعداد دنبال کنندگان شما در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و … عدد قابل توجهی است، پیشنهاد میکنیم تلاش کرده و این افراد را به لیست ایمیل خود ملحق کنید. حتماً میپرسید چگونه در شبکه اجتماعی خود گزینه اشتراک قرار دهید؟ باز هم میگویم نگران نباشید، بسیاری از ابزارهای ایمیل مارکتینگ این امکانات را به شما عرضه میکنند. در فصلهای آینده تمام ابزارهای مفید بازاریابی ایمیلی در دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد.
در امضای ایمیل شما
بسته به اندازۀ سازمان شما، ممکن است ماهانه به مشتریان خود ایمیل ارسال کنید. افرادی که ماهانه برای آنها ایمیل ارسال میکنید قطعاً با شما و سازمانتان ارتباط نزدیکی دارند، پس قرار دادن یک لینک به منظور ملحق شدن به لیست ایمیل شما در قسمت امضای ایمیلتان برای این افراد تحریک کننده خواهد بود.
رو در رو با مشتری
برای بعضی از کسب و کارها، کانالهای آنلاین مانند وبسایت و شبکههای اجتماعی متداولترین محل ارتباط مشتری با آنها نیست. بسیاری از کسب و کارها به صورت رو در رو با مشتریان خود تعامل دارند، اینها چگونه میتوانند گزینه اشتراک را پیشِ پای مشتری خود بگذارند؟
- در نقطه فروش: از کارمندان خود بخواهید که هنگام نهایی کردن خرید از مشتریان بپرسند آیا تمایل دارند به لیست ایمیل شرکت ملحق شوند؟ البته که Lead Magnet را هم نباید فراموش کنید، تفاوتی با فضای مجازی ندارد، انگیزه دادن همیشه لازم است.
- فرم Opt-In در فروشگاه: به روش سنتی میتوانید این کار را انجام دهید. یک فرم و یک خودکار و صد البته Lead Magnet را در پیشخوان مغازه قرار دهید. پیشنهاد میکنیم از یک تبلت برای دریافت آدرس ایمیل مشتریان استفاده کنید. این روش جذابیت و کلاس کاری بالاتری خواهد داشت.
- جمعآوری کارت ویزیت: در دنیای پر سرعت امروز وارد کردن اطلاعات به صورت دستی برای خیلی از افراد خوشایند نیست. خوشبختانه این روزها اکثر افراد کارت ویزیتی شامل آدرس ایمیل خود دارند. کافی است محفظهای در فروشگاه یا در مکانی که