بازاریابی و برندسازی همواره دقدقه بسیاری از مدیران آینده نگر و خوش فکر بوده است ، در این مطلب قصد داریم تا به بررسی تاثیر روابط عمومی در برندسازی را بررسی کنیم ، حواستان را جمع کنید و تا انتها با ما باشید .
نقش روابط عمومی در بازاریابی و برند سازی
امروزه دوره ی بازار های انحصاری به سر آمده است و اکنون بازاریابی رقابتی جایگزین بازارهای انحصاری شده اند . امروزه در بازارها ، مردم سالاری مصرف کننده حاکم است و مصرف کنندگان انتخاب های متعددی دارند . در این بازار مشتری بیش از تولید کننده اهمیت دارد .اوست که انتخاب میکند کدام کالا و خدمات را از چه کسی بخرد .کافی است مشتری ، کالایی را انتخاب نکند ، آنگاه چرخه تولید با تمام دستگاهها و نیروهای انسانی آن از گردونه خارج میشوند . به همین دلیل است که سالها پیش برای مشتری نام و نشان برگزیدند . اروپایی ها گفتند : مشتری رییس است ، ژاپنی ها گفتند : مشتری خداست و….
اینجاست که روابط عمومی بعنوان یک عامل تاثیر گذار نمایان میشود . موسسه روابط عمومی انگلستان در تعریف وظایف روابط عمومی می گوید : روابط عمومی،مجموعه فعالیت هایی است که با هدف حفظ و توسعه خوشنامی سازمان صورت پذیرد . بدین رو با چنین نگاهی میتوان گفت : مدیریت خوشنامی همان مدیریت برند است . دو وظیفه از وظایف روابط عمومی که به مدیریت خوشنامی می انجامد شامل
الف ) گسترش خوشنامی شرکت
ب ) خنثی کردن شایعات بد علیه شرکت
بدین ترتیب میتوان تعریفی تازه از روابط عمومی ارائه کرد . روابط عمومی مترادف است با حفظ و توسعه خوشنامی و آن برایندی است از آنچه شما میگویید عمل میکنید و دیگران درباره شما می گویند.
بخش های مهم روابط عمومی در برندسازی و بازاریابی
خالق روایت : محیط کنونی کسبوکار با فقدان اعتماد و اطمینان مصرفکننده همراه است . در یافتههای تحقیق آمریکا درسال ۲۰۰۵ یک مثال از رشد این تفکر در مصرفکنندگان مشاهده میشود و فاش میسازد که ۶۵ درصد از مطالعهکنندگان مجلات اعتقاد دارند که تبلیغکنندگان هزینه میکنند تا محصولات یا ویژگیهای آنها را در بخش مقالات مجلات جای دهند . این موضوع بیانگر تغییر مهمی در نگرش و ادراک مصرفکننده است . هدف از برندسازی ایجاد ارتباط با جوهر وجودی سازمان است و این نیازمند داستانی است که معمولا توسط محصول یا خدمت یا از طریق تبلیغات دهان به دهان مصرفکننده بهعنوان پیامی معتبر بازگو میشود .
رسانههای اجتماعی : رشد رسانههای اجتماعی و مخاطبان آنها بازی برای تبلیغکنندگان و بازاریابان را تغییر داده است . زیرا رسانههای اجتماعی بر پایه ارتباطات تعاملی و دوطرفه هستند که دقیقا نقطه مقابل مفهوم سنتی یک طرفه و فرستنده مدار (sender orientation) تبلیغات و ارتباطا ت بازاریابی است . ارتباطات فرستنده مدار روی فرد فرستنده تمرکز دارد . بهویژه تئوری ارتباط فرستنده مدار فرض میکند که طراحی پیام ، کلید موفقیت ارتباط است . در پروتکل ارتباطی تبلیغات و بازاریابی فرستنده مدار یک طرفه سنتی ، ارتباط تنها از طرف فرستنده که به موضوعی اشاره میکند ، اتفاق میافتد . طراحی پیام ، کلید موفقیت ارتباط پیام است واگر گیرنده پیام ، معنی پیام را درک نکند ارتباط شکل نمیگیرد . (استیدمن، ۱۹۷۵)
این توضیحات مفید در رابطه با مدیریت بردنسازی را از دست ندهید
بازاریابی و برندسازی ارزش برند می تواند توسط عملکرد سازمان و هر آن چه که مربوط به داشتن روابط با مشتریان است ، مورد قضاوت قرار گیرد . شناخت و تقویت وفاداری به برند توسط فرهنگ و عملکرد سازمانی از طریق ایجاد یک کمپین ارتباطاتی متمرکز بر اتصال کارکنان با نتایج کسب و کار و شهرت ، می تواند اثرات بسیار قوی داشته باشد .
هویت برند باید از درون سازمان ، سراسر مناطق جغرافیایی ، سطوح و عملکردها ساخته شود .
برندسازی و مدیریت برند مفهوم فرهنگ برند در طول زمان از طریق استخدام ، آموزش ، ساختار و پاداش تقویت شده و هم سو با ابعاد ارزش های برند ، رفتار های کارکنان ، موقعیت یابی خارجی و نمادها به رسمیت شناخته شده است .
بازاریابی و برندسازی ارزش های مبتنی بر برند بر خلاف شعارهای بی معنی به سازمان ها کمک می نماید تا به وعده های خود عمل نمایند ؛ بازاریابی و برندسازی در ایران همچنین رفتار های تعریف شده مرتبط با زندگی روزانه کارکنان ، این ارزشها را در زندگی آن ها جاری و ساری می نماید . ایجاد مجموعه ای از کارکنان که درک درستی از این ارزش ها و رفتار ها داشته باشند موجبات شادابی ، چالاکی و حرکت سازمان را فراهم نموده و به آن ها کمک می نماید تا بر نیاز به استاندارد های عملکردی در حال پیشرفت تمرکز نمایند . این منبعی جهت رضایت مشتری و شهرت شرکت های بزرگ است .