ما در انواع برند اغلب به گونه ای در مورد “برند” صحبت می کنیم که انگار فقط یک نوع برند وجود دارد . اما اینگونه نیست . با ما تا پایان این مطلب همراه باشید .
انواع برند
مقدمه
ما اغلب در انواع برند به گونه ای در مورد “برند” صحبت می کنیم که انگار فقط یک نوع برند وجود دارد . اما اینگونه نیست ، در حقیقت معنا و مفهوم این واژه با توجه به زمینه ای که در آن فعالیت می کند ، در انواع برند تغییر می یابد . برای برند طبقه بندی های مختلفی معرفی شده ، در این مقاله سعی شده انواع برند که تا کنون شناخته شده اند ، معرفی شود .
از آنجایی که برندسازی از ضروریات هر کسب و کاری محسوب می شود لازم است انواع برند را به خوبی بشناسید تا نوعی از برند را برگزینید که بیشترین هماهنگی را با استراتژی بازاریابی و انواع برند شرکت تان داشته باشد .
برند فردی و یا برندسازی شخصی
به اینگونه ، برند شخصی برندسازی شخصی Individual Brand نیز گفته در برندسازی شخصی میشود . این نوع برند بهصورت یک هاله، پیرامون شخصیت فرد ساخته میشود تا با برنامهریزی مشخص و مدون ، فرایند رشد و ارتقاء جایگاه اجتماعی ،سیاسی ،علمی ، …. فرد را در جهت دستیابی به فرصتهای جدید در برندسازی شخصی ، تقویت نماید.
روش ایجاد برند برای یک فرد را برندینگ فردی (پرسنال برندینگ) Personal Branding گویند .
تصویر برند ایجادشده از فرد، کاملاً با روش بهکارگیری کانال برای ارائه برنامه بازاریابی آن فرد ، مرتبط است .
توجه نمایید : در اغلب موارد به علت عدم وجود برنامه یا مدل تجاری مشخص ، کمپین برندینگ فردی به استراتژی تجاری افراد کمکی نمینماید .
برند محصول
اینگونه از برند، موجب افزایش درک مخاطب از ایده موجود در کالا و اجناس میگردد . ایدهای که به افزایش قابلیتهای کاربردی کالا منجر شده است . برندهای مرتبط با محصولات بستهبندیشده مصرفی Consumer packaged goods) CPG) که با عنوان محصولات مصرفی تندرو fast moving consumer goods) FMCG) شناخته میشوند ، بهترین مثال هستند.با ایران تبلیغ همراه باشید .
برند خدمات مانند برندسازی داخلی
شبیه به برند محصول یا برندسازی داخلی است ، اما ارزشهای پیشنهادی پیچیدهتری به خدمت اضافه میگردد . از بسیاری از جنبهها ، ایجاد یک برند برای محصول سختتر است . زیرا باید یک کالای غیرملموس را به مشتری ، پیشنهاد نمود.
ضرورت وجود برند خدمات در فضای رقابت بین شرکتهای برندسازی داخلی ارائهدهنده خدمات ، بیشتر نمود پیدا مینماید . برندسازی برای خدمت ، بازاریابان حوزه خدمات قادر میسازد تا چانهزنی بر سر قیمت و برندسازی داخلی ارائه خدمات به حداقل رسد ، زیرا برندینگ خدمات (اگر بهدرستی صورت پذیرفته باشد) میزان مهارت ارائهدهنده خدمات را به نمایش میگذارد . از سوی دیگر ، هنگام ارائه خدمات توسط یک انسان ، به علت حضور احساسات انسانی ، قابلیت برندسازی داخلی اثرگذاری بیشتری از سوی برند برمشتری وجود دارد . روشهای نوین پرداخت آنلاین مانند استفاده از انواع اَپ برندهای گوناگون ، سبب شده است تا نحوه دسترسی مشتری به محصول یا خدمت تغییر نموده و انتظار برندها از مفهم وفاداری و تکنولوژی بهسرعت تغییر نماید .
برند شرکتی
از برند شرکتی بهعنوان برند سازمانی Organizational Brand نیز یاد میشود . دیوید آکر چنین بیان مینماید : برندشرکتی، معرف شرکتی است که پشت ارزش پیشنهادی به مشتری ایستاده است . شرکت باید این اطمینان را بهمشتریان خود دهد که برند شرکتی حاوی میراث غنی، داراییها و تواناییها ، کارکنان ، ارزشها و اولویتها ، نماینده قواعد اصلی و مرجع بومی یا جهانی ، برنامههای شهروندی و سابقه عملکرد است .
برند سرمایهگذار مانند برندسازی اینترنتی
به برند شرکتهای سهامی برندسازی اینترنتی عام و سرمایهگذاران این بخش گفته میشود . وضعیت اینگونه واحدهای تجاری بر اساس نحوه سرمایهگذاری و عملیات پیرامون سهام انجام میشود . این شرکتها با ترکیب برنامههای مالی و استراتژیک باارزشهای پیشنهادی به ذینفعان و جامعه ، به دنبال افزایش میزان شهرت برند از طریق برندسازی اینترنتی تقویت CSR (مسئولیت اجتماعی شرکت) میباشند . یک برند سرمایهگذار قوی ، انعطافپذیری قیمت سهام و درک آگاهانه از ارزش سهام خود را از طریق برند خویش ، مدیریت در برندسازی اینترنتی مینماید .
برند موسسه غیرانتفاعی
به آن برند موسسه غیردولتی NGO Brandنیز گفته میشود . اینگونه موسسهها به دنبال توسعه مدلهای ایجاد ارزش (مدلهای ارزشآفرین) هستند تا علاوه بر جمعآوری کمک و اعانه ، از راههای دیگری قادر به افزایش سرمایه در جهت انجام پروژههای عامالمنفعه بهعنوان مأموریت اصلی خویش باشند . برند قدرتمند در این حوزه موجب جلبتوجه بیشتر سرمایهگذاران و خیرین میگردد . بسیار دیدهشده است که این نوع موسسهها بهنوعی عملیات برندینگ را برای افزایش سطح فروش انجام میدهند ، فروشی که عواید آن بر حمایت از مأموریت اصلی سازمان استوار است .
برند عمومی و برندسازی شخصیت
این نوع برند تحت یک فرایند در برندسازی شخصیت برندسازی به نام برندینگ دولت Government Branding ایجاد و توسعه میابد .
یک برند ساخته نمیشود مگر آنکه حق انتخاب مصرفکننده و یک مدل رقابت ، در آن وجود نداشته باشد . در این فرایند از متدولوژی و قوانین برندینگ در جهت ایجاد اعتماد به برندسازی شخصیت و اعتبار برای یک دولت استفاده میشود . در گام بعدی باید برند را به نشان اعتباری و بعد به نشان در برندسازی شخصیت علاقه تبدیل نمود .
برند فعال یا عملگرا
آن را برند هدف نیز مینامند . این برند مترادف با علت یا هدف انجام یک فعالیت است که ذهن مصرفکنندگان نیز به همین صورت تداعی میگردند .
برای مثال : برند BodyShop تولیدکننده لوازمآرایشی (حضور در ۶۰ کشور جهان) با موضع ضد خشونت علیه حیوانات به برندی فعال در حوزه حقوق حیوانات تبدیلشده است . همچنین برند Benetton که بر مد تمرکز دارد با مواضع خویش در خصوص تعصب و مشکلات جهانی ، بسیار مشهور شده است .
برند مکان
از این برند بهعنوان برند مقصد Destination Brand نیز یاد میشود . برند مکان خود را بر اساس منطقه جغرافیایی تعریف مینماید و دارای سه سرفصل اصلی است :
۱ ٫ برندینگ کشور Nation Branding
۲ ٫ برندینگ شهری City Branding
۳ ٫ برندینگ منطقهای Region Branding
فرایند ایجاد این برند را برندینگ مکانی Place Branding مینامند . برندی که پیرامون یک منطقه یا شهر یا کشور ایجاد میشود . برند مکانی خود را با ایجاد ارتباط با ایدهها بهجای امکانات بیان مینماید . این نوع برندسازی غالباً برای جذب توریست ، سرمایهگذار ، کسبوکار و اقامت انجام میگردد .
تمام گروهای فوق ، حق انتخابهای فراوانی از میان مناطق جغرافیای دارند ، اما سؤال اساسی اینجاست : الویت انتخاب با کدام منطقه جغرافیایی است ؟ پاسخ : منطقهای که بهترین برندسازی را برای کنترل ذهن و روح مشتریانش انجام داده است .
یکی عوامل حیاتی موفقیت عبارت است از درگیر نمودن شهروندان و ارائهدهندگان خدمات در این فرایند است .
برند کشور یا برندسازی شهری
از آنجایی برند مکانی یا برندسازی شهری در خصوص مناطق است ، برند کشور نیز جزئی آن در برندسازی شهری بهحساب میآید . برندینگ کشوری ، فرآیند معرفی به برندسازی شهری یک کشور بهعنوان یک برند است و تلاش بر درک و معرفی آنان دارد . سایمون انهولت از دانشگاه آکسفورد از پیشگامان این حوزه است .
منبع: ایران تبلیغ