در ایران نیز تبلیغات پیامکی موضوعیست که کاملاً جا افتاده و کمتر کسب و کار بزرگی پیدا میشود که از تبلیغات پیامکی استفاده نکند. با این حال اوضاع بازاریابی پیامکی در ایران مانند سابق نیست و چند وقتی است که دیگر بازار داغ خود را از دست داده است. شاید بپرسید چرا؟ خب، پاسخ به این سوال دلایل متفاوتی دارد. برای مثال نبود قوانین واضح و شفاف باعث شده است که کسبوکارهای بسیاری در همان ابتدا از این ابزار ارتباطی سو استفاده کنند و کاربران تلفن همراه را زیر تبلیغات پیامکی خود بمباران کنند.
همین ارسالهای بیربط و بی اجازه باعث شد تا محاطبان ایرانی نسبت به تبلیغات پیامکی واکنش منفی داشته باشند و به محض مشاهده یک پیامک تبلیغاتی در اینباکس موبایل خود به سرعت آن را حذف کنند. همچنین، بسیاری از کاربران به دلیل همین موضوع از اوپراتور تلفن همراه خود خواستند که شماره آنها را در لیست سیاه پیامکهای تبلیغاتی قرار دهد تا دیگر پیامک تبلیغاتی دریافت نکنند.
در تبلیغات پیامکی، هدف وسیله را توجیه نمیکند!
زمانی بود که نه تنها بسیاری از صاحبان کسبوکارها با شنیدن هزینه تبلیغات پیامکی به وجد میآمدند و به سرعت به دنبال راهاندازی یک کمپین تبلیغات پیامکی بودند، بلکه مردم هم از دریافت چنین تبلیغاتی استقبال میکردند.
در مقایسه با بسیاری از روشهای تبلیغاتی مانند تبلیغات محیطی، تبلیغات پیامکی هم از هزینه کمتری برخوردار است و هم برای کسب و کارهای محلی نتایج قابل قبولی را ارائه میدهد. تبلیغات محیطی مؤثر به خصوص در شهرهای بزرگ اگرچه میتواند توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کند اما معایبی مانند هزینه بسیار بالا و محدودیت در پوشش منطقه جغرافیایی را به همراه دارد. همچنین، طیف مخاطبان تبلیغات محیطی به شکل تصادفی و غیرقابل انتخاب است؛ بنابراین چندان نمیتوانید بر اساس رفتار آنها شیوه تبلیغاتی خود را کنترل کرده و معایب آن را برطرف کنید.
این موضوع درباره تبلیغات ایمیلی نیز صدق میکند. تبلیغات ایمیلی خیلی قبلتر از تبلیغات پیامکی توسط اسپمرها مورد سو استفاده قرار گرفتند. این موضوع باعث شد تا عدهای باور کنند که تبلیغات ایمیلی دیگر کاربردی ندارد. اما متاسفانه این جمله صحت ندارد. اگر شما بتوانید به درستی و اصول بازاریابی رضایت مشتریان خود را داشته باشید و کاری کنید که محاطبان خودشان با رضایت کامل ایمیلشان را در اختیارتان قرار دهند. مطمئناً بازخورد خوبی از این نوع تبلیغات خواهید داشت. تبلیغات پیامکی نیز دقیقاً به همین شکل است. رضایت مشتری همیشه حرف اول را میزند!
نرمافزارهای پیام رسان یا شبکههای اجتماعی جایگزین خدمات پیامکی نیستند، بلکه همسو با این خدمات در راستای اهداف تبلیغاتی شما حرکت میکنند.
خب، اگر با تبلیغات پیامکی آشنایی ندارید باید بدانید که این روش از تبلیغات، مزایای مهمی دارد که شاید برخی از آنها کاملاً منحصربفرد باشند. در ادامه با این مزایای تبلیغات پیامکی آشنا میشویم:
۱۰ مزیت تبلیغات پیامکی
۱-ارسال فوری
ارسال پیامک تبلیغاتی در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی مبتنی بر وب یا ایمیل به زمان زیادی نیاز ندارد. تنها کافی است که درباره متن پیام خود تصمیم بگیرید و آن را به مشتریان خود ارسال کنید. همچنین در تبلیغات پیامکی این امکان را دارید تا با ارسال چند نوع پیامک تبلیغاتی، میزان اثرگذاری هر یک از متون را بسنجید. به این ترتیب شما میتوانید پیشنهاد جذابی را تهیه کرده و تنها با فشار دادن یک دکمه، پیامک خود را به هزاران نفر ارسال کنید. پیامک شما در مدت کوتاهی به دست تمام مخاطبان شما خواهد رسید.
۲-تحویل و مشاهده سریع
همانطور که گفتیم پیامهای متنی در مدت زمان کمی به دست گیرندگان میرسد. بر اساس آمارهای منتشر شده میانگین زمانِ تحویل پیامک به تلفنهای همراه کمتر از ۱۰ ثانیه است. از سوی دیگر دادههای محققان نشان میدهد که ۶۲% از کاربران گوشیهای هوشمند پس از بیدار شدن از خواب تلفنهای خود را چک میکنند و ۷۹% از آنها زمانی در حدود ۱۵ دقیقه را به این کار اختصاص میدهند و به احتمال قوی صندوق پیام خود را نیز چک میکنند.
لبته باز هم تاکید میکنم که این اتفاق زمانی میافتد که کاربر برای دریافت پیامکی از جانب شما رضایت داده باشد و بخواهد که پیامکی از جانب شما دریافت کند. در غیر این صورت دکمهی حذف، تنها دکمهای است که او میفشارد.
۳-دریافت بازخورد سریع از مشتریان
تحقیقات نشان میدهد که ۳۱% از مخاطبان با استفاده از گوشیهای هوشمند به نظرسنجیهای پیامکی پاسخ میدهند. در نتیجه برندها میتوانند در آغاز کار با استفاده از نظرسنجیهای پیامکی در مدت زمان کوتاهی نتایج با ارزشی دریافت کنند. این نتایج به کمپانیها کمک میکند تا بتوانند کیفیت محصولات و سرویسهای خود را بهبود بخشند. همچنین آنها میتوانند با استفاده از این نتایج بفهمند که مخاطبان چه چیزی را دوست دارند و از چه چیز بیزار هستند. بر اساس برآوردها میانگین زمانی پاسخ مشتریان به نظرسنجیهای پیامکی کمتر از ۶ دقیقه است. این امکان برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان مفید است.
۴-نرخ تبدیل بالا
شاید بتوان گفت تبلیغات پیامکی اگر به درستی صورت گیرند، بالاترین نرخ تبدیل را دارند و کاربران گوشیهای تلفن همراه در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی، بیشترین واکنش را به پیامهای متنی نشان میدهند. هر ساله حدود ۲٫۲۷ تریلیون پیامک متنی در جهان ارسال میشود و تنها در ایالات متحده آمریکا روزانه ۶٫۳ بیلیون پیامک جابجا میشود یعنی ۲۰ پیام به ازای هر نفر! نتیجه آنکه پیامکهای متنی حاوی پیشنهادات ویژه و یا مشارکت در برنامههای مختلف ۸ برابر بیش از بازاریابی و تبلیغات ایمیلی مورد توجه قرار میگیرد.
در ایران نیز تقریباً آمار مشابهای برای ارسال پیامکی وجود دارد (یا حداقل قبل از همه گیر شدن پیام رسانهایی مانند تلگرام وجود داشت). توجه داشته باشید که نرخ تبدیل بیشتر بر روی مشتریان فعلی تمرکز میکند تا مشتریان جدید و بالقوه. برای مثال اگر شما پیامکی درباره یک محصول جدید از فروشگاه مورد علاقهتان دریافت کنید، مطمئناً برای خرید آن محصول اقدام میکنید. هم اکنون وبسایتهای فروشگاهی معتبر با ارسال پیامک، کاربران علاقمند را از موجود بودن یک محصول مطلع میکنند.
۵-سازگاری با انواع گوشیهای تلفن همراه
سازگار کردن کسب و کار با تلفنهای همراه دیگر مقولهای نیست که بتوان از آن چشمپوشی کرد. تلفنهای همراه سالهاست که در میان مردم هستند و بعید است تا ده سال آینده وسیلهای جایگزین آنها شود. هم اکنون تمام کمپینهای تبلیغات دیجیتالی برای تلفن همراه بهینه سازی میشوند. یکی از مزایای پیامک این است که ابزار ارتباطی سادهای است که با تمام گوشیهای تلفن همراه سازگار است و بیشتر کاربران با شیوه استفاده از آن آشنا هستند؛ بنابراین دیگر لازم نیست نگران دیده نشدن تبلیغات در اثر بیگانه بودن مخاطبان با شیوه تبلیغاتی خود باشید یا این نگرانی را داشته باشید که تبلیغاتتان به درستی به مخاطبان نشان داده نشوند.
۶-دوستدار محیط زیست
در مقایسه با تبلیغات کاغذی و محیطی، تبلیغات پیامکی کمترین تاثیر را در آلودگی محیط زیست دارد. در حقیقت، پیامک یکی از معدود راههای ارتباطی است که هیچ ضرری به محیط زیست وارد نمیکند. پس اگر به دنبال شیوهای پاک برای گسترش کسب و کار خود هستید تبلیغات پیامکی گزینه مناسبی به نظر میرسد.
۷-ارتباط مستقیم با مخاطب
بسیاری از ما بدون گوشی تلفن همراه از خانه خارج نمیشویم. در حقیقت موبایل به طور دائم در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانهروز همراه ماست. به جز گفتگوی مستقیم هیچ راه ارتباطی را پیدا نخواهید کرد که به اندازه تبلیغات پیامکی با مخاطبان مستقیماً در تعامل باشد.
نرخ بازگشت تبلیغات پیامکی رو می دونید؟
اگر میخواهید یک سیستم بازاریابی پیامکی موثر راه بیندازید، می توانید روی کمک ما حساب کنید.
۸-تبلیغات پیامک قابل پیگیری است
پیگیری یکی از اصول پایه در هر کمپین تبلیغاتی است و اگر میزان اثربخشی یک ارتباط تبلیغاتی بهدرستی قابل اندازهگیری نباشد استفاده از آن تقریباً بیهوده است. بسیاری از سرویسهای پیامکی گزارش دریافت پیامک توسط گیرنده را به شما ارائه میدهند تا مطمئن شوید که پیامکتان با موفقیت به دست مشتریان رسیده است.
البته اگر به دنبال رهگیری هوشمندانهتری هستید بد نیست بدانید برخی شرکتهای فعال در این زمینه تنها به ارائه گزارش دریافت بسنده نمیکنند و با قرار دادن لینکهای کوتاه شده در متن پیامک، مشتریان را به صفحات وبسایت یا شبکههای اجتماعی خود هدایت میکنند. همچنین شما میتوانید با ارائهی کد تخفیف به مشتریان خود، بازدهی کمپین تبلیغات پیامکی خود را به خوبی اندازه گیری کنید.
۹-امکان شخصیسازی پیامک
شخصیسازی یک راه مناسب برای دریافت نتایج عالی از یک شیوه تبلیغاتی است. این کار در تبلیغات پیامکی میتواند بر اساس اطلاعاتی که از مشتریان خود نظیر نام، شغل، علاقه و میزان تحصیلات وجود دارد، به آسانی صورت میگیرد. خوشبختانه در این راه محدودیت چندانی ندارید و اگر با رعایت ادب و با در نظر گرفتن نیازها و علایق هر گیرنده پیامکها را شخصیسازی کنید نتایج بسیار بهتری میگیرید.
به یاد داشته باشید که ایمیل یا اینباکس گوشی بسیاری از مردم مملو از پیامهای ناخواسته و هرزنامههایی است که بدون خوانده شدن پاک میشوند، اما مردم تنها در سرویس پیامکی کمپانیهایی ثبتنام میکنند که با آنها تعامل دارند. بنابراین هنگامیکه از تبلیغات پیامکی استفاده میکنید اطمینان دارید که پیامتان به شخص مورد نظر رسیده و خوانده میشود.
شخصی سازی کمپین تبلیغات پیامکی برای افراد، تاثیر بسیار بالایی در جذب اعتماد و رضایت مشتریان شما دارد. اگر در حال حاضر از پنل اس ام اس تبلیغاتی استفاده میکنید، حتماً این نکته را در پیامکهای خود لحاظ کنید و تاثیر بازدهی آن را با پیامکهای غیر شخصیسازی شده مقایسه نمایید.
۱۰-مقرون بهصرفه بودن تبلیغات پیامکی
تبلیغات پیامکی نه تنها به بودجه زیادی نیاز ندارد، بلکه پس از انجام صحیح آن بهسرعت شاهد بازگشت سرمایه خواهید بود. ارزان قیمت بودن این شیوه نباید شما را در رابطه با نتایج حاصل از آن به اشتباه بیاندازد. پیامکهای تبلیغاتی با نرخ باز شدن (دیده شدن) ۹۸% چیزی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت یا روشی دیگر را جایگزین آن کرد. همچنین، در تبلیغات پیامکی شما میتوانید با مبلغ بسیار کمی، تعداد بسیاری از مشتریان خود را هدف قرار دهید. این موضوع به این معنی است که شما با مبلغ بودجه خود میتوانید با بیشترین تعداد مخاطب ارتباط داشته باشید.
اگر افزایش فروش و بهبود ارتباط با مشتریان از اولویتهای شما محسوب میشود، اما زمان و توان مالی بالایی برای سرمایهگذاری در دیگر بخشهای تبلیغات را ندارید، تبلیغات پیامکی میتواند برایتان ابزاری مفید، ساده و کمهزینه باشد.
مطالب زیبایی دارید ممنونم ازتون