در ایران نیز تبلیغات پیامکی موضوعی‌ست که کاملاً جا افتاده و کمتر کسب و کار بزرگی پیدا می‌شود که از تبلیغات پیامکی استفاده نکند. با این حال اوضاع بازاریابی پیامکی در ایران مانند سابق نیست و چند وقتی است که دیگر بازار داغ خود را از دست داده است. شاید بپرسید چرا؟ خب، پاسخ به این سوال دلایل متفاوتی دارد. برای مثال نبود قوانین واضح و شفاف باعث شده است که کسب‌و‌کارهای بسیاری در همان ابتدا از این ابزار ارتباطی سو استفاده کنند و کاربران تلفن همراه را زیر تبلیغات پیامکی خود بمباران کنند.

همین ارسال‌های بی‌ربط و بی اجازه باعث شد تا محاطبان ایرانی نسبت به تبلیغات پیامکی واکنش منفی داشته باشند و به محض مشاهده یک پیامک‌ تبلیغاتی در اینباکس موبایل خود به سرعت آن را حذف کنند. همچنین، بسیاری از کاربران به دلیل همین موضوع از اوپراتور تلفن همراه خود خواستند که شماره آن‌ها را در لیست سیاه پیامک‌های تبلیغاتی قرار دهد تا دیگر پیامک تبلیغاتی دریافت نکنند.

در تبلیغات پیامکی، هدف وسیله را توجیه نمی‌کند!

زمانی بود که نه تنها بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کارها با شنیدن هزینه تبلیغات پیامکی به وجد می‌آمدند و به سرعت به دنبال راه‌اندازی یک کمپین تبلیغات پیامکی بودند، بلکه مردم هم از دریافت چنین تبلیغاتی استقبال می‌کردند.

در مقایسه با بسیاری از روش‌های تبلیغاتی مانند تبلیغات محیطی، تبلیغات پیامکی هم از هزینه کمتری برخوردار است و هم برای کسب و کارهای محلی نتایج قابل قبولی را ارائه می‌دهد. تبلیغات محیطی مؤثر به خصوص در شهرهای بزرگ اگرچه می‌تواند توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کند اما معایبی مانند هزینه بسیار بالا و محدودیت در پوشش منطقه جغرافیایی را به همراه دارد. همچنین، طیف مخاطبان تبلیغات محیطی به شکل تصادفی و غیرقابل انتخاب است؛ بنابراین چندان نمی‌توانید بر اساس رفتار آنها شیوه تبلیغاتی خود را کنترل کرده و معایب آن را برطرف کنید.

این موضوع درباره تبلیغات ایمیلی نیز صدق می‌کند. تبلیغات ایمیلی خیلی قبل‌تر از تبلیغات پیامکی توسط اسپمرها مورد سو استفاده قرار گرفتند. این موضوع باعث شد تا عده‌ای باور کنند که تبلیغات ایمیلی دیگر کاربردی ندارد. اما متاسفانه این جمله صحت ندارد. اگر شما بتوانید به درستی و اصول بازاریابی رضایت مشتریان خود را داشته باشید و کاری کنید که محاطبان خودشان با رضایت کامل ایمیل‌شان را در اختیارتان قرار دهند. مطمئناً بازخورد خوبی از این نوع تبلیغات خواهید داشت. تبلیغات پیامکی نیز دقیقاً به همین شکل است. رضایت مشتری همیشه حرف اول را می‌زند!

۱۰ مزیت تبلیغات پیامکی

نرم‌افزارهای پیام رسان یا شبکه‌های اجتماعی جایگزین خدمات پیامکی نیستند، بلکه همسو با این خدمات در راستای اهداف تبلیغاتی شما حرکت می‌کنند.