بازاریابی محتوا، یکی از مفیدترین روش‌های بازاریابی در عصر حاضر است. مشتریان کنونی دیگر منتظر تبلیغات و بازاریاب‌ها نمی‌مانند

بازاریابی محتوا چیست و به چه دلیل شکل گرفت؟

تعریف کامل بازاریابی محتوا چیست ؟

بازاریابی محتوا و یا همان Content Marketing نوعی بازاریابی است که به فرایند جذب مشتری بیشتر با استفاده از تولید محتوا می پردازد. بازاریابی با استفاده از تولید محتوا روش جدیدی نیست و تاریخی بسیار قدیمی دارد. در این روش شرکت ها، سایت ها و حتی اشخصاص آزادکار برای جذب مشتری بیشتر و یا نگه داشتن مشتریان قدیمی سابق اقدام به تولید محتوا می کنند که این محتوا می تواند به شکل های مختلف باشد باشد. اما از معروف انواع محتوا می توان به محتوا های زیر اشاره کرد:

  • محتوای متنی
  • محتوای تصویری
  • محتوای ویدئویی

بازاریابی محتوا، یکی از مفیدترین روش‌های بازاریابی

بازاریابی محتوا متنی چیست؟

به تولید و انتشار محتوا به صورت نوشتاری و متنی محتوا متنی گفته میشود. محتوا متنی یکی از متداول ترین و نخستین روش های بازاریابی محتوا است، تولید محتوا سایت در این روش ساده تر و در عین حال پیچیده تر از روش های دیگر است. یکی از ویژگی های محنصر به فرد این روش تولید محتوا افزایش مخاطب سایت از طریق سئو و موتور های جستجوگر است.

بازاریابی محتوا، یکی از مفیدترین روش‌های بازاریابی

 

بازاریابی محتوا تصویری چیست؟

محتوا تصویری به معنای تولید محتوا و رساندان مفهوم یک محتوا با استفاده از تصاویر است. تولید محتوا تصویری قدیمی ترین نوع تولید محتوا در تاریخ است و در این چند ساله با همه گیر شدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام رشد چشم گیری در تاثیر گذاری بر روی مخاطبان نسبت به دیگر روش های تولید محتوا داشته است. حتما دقت داشته باشید که برای استفاده از تصاویر در وب سایت نکات سئو و بهینه سازی لازم را رعایت نمایید تا رتبه خوبی در رتبه بندی تصاویر گوگل داشته باشید. در تصویر زیر نمونه از محتوا تصویری را مشاهده می کنید.

بازاریابی محتوا، یکی از مفیدترین روش‌های بازاریابی

 

بازاریابی محتوا ویدئویی چیست؟

تعریف محتوا ویدئویی این طور بیان می شود که هر محتوایی که به طور فیلم، سریال، کلیپ و یک تصویر چند دقیقه ای باشد محتوا ویدئویی نام دارد. محتوا ویدئویی یکی از بهترین و مدرن ترین روش های بازاریابی است اما معمولا هزینه بسیار سنگینی دارد. از بارزترین نوع بازایابی محتوا ویدئویی می توان به تبلیغات در تلوزیون و ساخت فیلم اشاره نمود.

بازاریابی محتوا، یکی از مفیدترین روش‌های بازاریابی

 

بهترین روش بازاریابی از طریق محتوا چیست؟

بستگی دارد! اگر قصد دارید تا یک وب سایت اینترنتی راه اندازی کنید بهترین نوع بازاریابی، بازاریابی از طریق محتوا متنی است چرا که با تولید محتوا اختصاصی و مفید متنی با یک تیر دو نشان می زنید، هم محتوا سایت خود را تولید کرده اید و توجه موتور های جستوگر را به وب سایت خود جلب کرده اید و به نوعی یکی از مهم ترین فاکتور های سئو و بهینه سازی سایت را انجام داده اید.

نکات و روش های بازاریابی محتوا

برای اینکه محتوا شما در بین مخاطبان بهتر دیده شود باید از چند قانون ساده پیروی کنید:

  1. محتوا تازه تولید کنید
  2. محتوا اختصاصی و ناب تولید کنید
  3. محتوا های قدیمی خود را آپدیت کنید
  4. سعی کنید تا روند تولید محتوا به صورت یک شکل نشود
  5. و از انواع روش های بازاریابی محتوا استفاده کنید

بازاریابی محتوا، یکی از مفیدترین روش‌های بازاریابی

بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا هم از این نوع محتوا برای بازاریابی خود حداکثر استفاده را می‌برند و کاربران را به تولید آن تشویق می‌کنند؛ به همین دلیل محتوای آن‌ها ارزش بازگشتی زیادی پیدا خواهد کرد. هرچه محتوای تولیدشده کیفیت بیشتری داشته باشد، توجه بیشتری به خود جلب می‌کند. برای تولید چنین محتوایی، ۳ استراتژی اساسی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

 ۳ استراتژی اساسی برای بازاریابی محتوا

۱- محتوای مربوط به آینده

همه‌ی ما این توصیه را که برای پیشرفت باید به آینده نگاه کرد شنیده‌ایم. در دنیای کنونی، مشتری‌ها با وجود اطلاعات و محتوایی که هرروزه دریافت می‌کنند، باز هم ممکن است همه‌ی اطلاعات لازم در زمینه‌ی مورد نظر را نداشته باشند. در این مواقع وظیفه‌ی یک بازاریاب محتوا این است که محتوا و اطلاعاتی مربوط به آینده و پیشرفت آن صنعت را در اختیار کاربر قرار دهد. به‌عنوان مثال به‌جای آن‌که در مورد مزایای خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیاء محتوا تولید کنید، در مورد مشکلات امنیتی و حملات سایبری آن‌ها اطلاعات منتشر کنید.

بازاریابی محتوا، یکی از مفیدترین روش‌های بازاریابی

این نوع محتوا نه‌تنها شما را در رقابت خاص‌تر نشان می‌دهد، بلکه توجه کاربران را به جایی جلب می‌کند که پیش از آن به آن توجه نداشته‌اند. آن‌ها به مسیری توجه خواهند کرد که به سمت شما منتهی خواهد شد.

بهترین روش برای درک محبوبیت این نوع از محتوا، همان سبک قدیمی مطالعه و آنالیز است. پس از انتشار هر محتوای جدید، آن را بررسی و میزان توجه کاربران را آزمایش کنید.

۲- با تعصب خداحافظی کنید

کاربران امروزی بسیار هوشمندتر شده‌اند و نمی‌توان تنها با عباراتی مانند «برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید» آن‌ها را جذب کرد. تأکید بیش از اندازه و کم‌ارزش بودن محتوا می‌تواند خطرات زیادی برای شما داشته باشد. این خطرات ممکن است شامل از دست دادن همیشگی یک کاربر شود.

بازاریابی محتوا، یکی از مفیدترین روش‌های بازاریابی

در صنعت و زمینه‌ای که درخواست بالا برای محصولات وجود دارد، محتوای تحقیق‌شده یک سرمایه‌ی ارزشمند است. در این شرایط، شرکت‌های بزرگ طرح‌هایی تشویقی دارند که به کاربران فعال در زمینه‌ی محتوا، امتیازاتی برای خرید محصول یا خدمات ارائه می‌کنند. به بیان دیگر، در عصر حاضر محتوایی که تنها جذاب باشد مفید نخواهد بود و محتوا بهتر است توسط کاربر علاقه‌مند تولید و وارد چرخه‌ی اشتراک شود. این شرایط برای هر دو طرف کاربر و شرکت، برد-برد است.

 

۳- زیرساخت قوی ایجاد کنید

خودتان را جای مخاطب بگذارید. شرایط انتشار محتوا را بررسی کنید و مطمئن شوید محتوای تولیدی در همه‌ی شرایط به‌خوبی قابل مشاهده باشد. از انتشار محتوای اسپم خودداری کنید و این قانون طلایی را به یاد داشته باشید: «اگر محتوایی برای خودتان ارزشمند و جذاب نیست، آن را منتشر نکنید.»

اگر محتوایی تولید کنید که در طول زمان محبوب بماند، اثرات مثبت آن در ماه‌ها و سال‌ها برای شما باقی خواهند ماند. گوگل نیز این سبک محتوا را تأیید می‌کند و به آن علاقه‌مند است. به بیان دیگر این محتوا جایگاه مناسب را در گوگل برای شما تضمین می‌کند.

بازاریابی محتوا، یکی از مفیدترین روش‌های بازاریابی

چه کاربر شما به دنبال محتوای مفید باشد و چه شخصا علاقه به انتشار آن داشته باشد، یک حقیقت غیر قابل اجتناب است: دانش، قدرت اصلی شما در بازاریابی محتوا است. مردم علاقه‌مند هستند که انتخاب‌هایی هوشمندانه جهت بهبود زندگی داشته باشند و به لطف اینترنت، همه‌ی افراد به دنبال حقیقت علمی هستند. این انرژی دانش را در خود تقویت کنید و مطمئن باشید که نتیجه‌ای بسیار مثبت خواهید گرفت.

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *