مقدمه
بازاریابی داخلی و اصول بازاریابی حضوری چند سال پیش برای اولین بار بهعنوان یک مفهوم مطرح شد، اما زمانی که نظرات جدید به میان آمد، از واژگان کسبوکار کنار گذاشته شد اما در حال حاضر به نظر میرسد که بار دیگر صحبت از بازاریابی داخلی در میان است. بازاریابی داخلی دقیقا چیست و چرا از اهمیت ویژهای برخوردار در اصول بازاریابی حضوری است؟پیش از پرداختن به موضوع اصلی، لازم است اصطلاح بازاریابی را تعریف کنیم. در سال ۱۹۷۶، موسسه خبرگان بازاریابی، فرآیند بازاریابی را این گونه تعریف کرد: شناسایی، پیشبینی و برآورده کردن نیازهای مشتریان بهطور سودمندانه. اگرچه این روزها از کلمه بازاریابی به صورت گستردهای برای توضیح فروش، تبلیغات یا ارتقای یک محصول یا خدمات استفاده میشود.
اما تعریف آن یک فرآیند مدیریتی است. تنها هدف هر کسبوکاری، کسب درآمد برای کارفرمایانی است که برای تجارت خود ظرفیتهای لازم و نیروی انسانی تدارک میبینند. هدف نیروی انسانی نیز تامین نیاز مشتریانی است که درآمد سازمان را تضمین میکنند. مشتریان نقش مهمی در تامین درآمد هر کسبوکاری ایفا میکنند.
تعریف بازاریابی داخلی
طبق تعریف بری ؛ بازاریابی داخلی شامل جذب، توسعه، انگیزش ونگهداری و روش بازاریابی حضوری بهترین کارکنان با استفاده از مشاغلی است که نیازهای آنها را برطرف میکند. در این تعریف کارکنان، مشتریان سازمان هستند و محصولی که به آنها فروخته میشود شغل آن هاست که باید با نیازهای آنها منطبق باشد و در همین حال سازمان یا روش بازاریابی حضوری را به اهدافش برساند.
راهنمایی، مشاوره و هشدار
مرجعهای بسیاری در رابطه با بازاریابی داخلی و اصول بازاریابی و فروش در بازار موجود است که باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند. بسیاری از این مراجع به مثالهایی از آمریکا و ژاپن اشاره کردهاند که شرکت اپل هم نمونه یکی از این اصول بازاریابی و فروش مثالها است. آنها همچنین لیستی از اقداماتی که باید صورت بگیرد را ارائه میدهند اما بهدلیل وجود اختلاف فرهنگی، چنین مثالهایی در سطح بینالمللی به آسانی قابل انتقال نیست. استفاده افراطی از برنامههای رادیویی، وبلاگها و روزنامهها برای آموزش از طریق تبلیغات، در جهت ارتقای فرهنگ سازمانی، نتیجهای جز بدبینی و کاهش اثربخشی و روش بازاریابی حضوری در سازمانها نخواهد داشت. استفاده بیش از حد از فرآیندهای القایی و دیگر فرآیندها ممکن است.
نگرشهای منفی
باعث نگرشهای منفی و تمسخر و بازاریابی سایت شود، درحالیکه روند کاری یا فرهنگ یک سازمان یا بازاریابی سایت ممکن است مناسب یک کشور باشد، ولی در جای دیگر کاربردی نداشته باشد. در بازاریابی داخلی، در ارائه طرحهای تشویقی برای کارکنان دقت زیادی باید کرد و همه افراد، آنان که مستقیما یا غیرمستقیم با مشتریان در ارتباط هستند را در نظر گرفت، زیرا در غیر این صورت سبب اختلاف و نتیجه معکوس میشود. از سوی دیگر، این طرحهای تشویقی ممکن است به گونهای عمل کنند که افراد ذینفع در این طرح ها، بیشتر بر منافع خود تمرکز کنند و نه بر اهداف شرکت.
هدف کلی از بازاریابی به اصطلاح داخلی اطمینان یافتن از این موضوع است که تمام کارمندان شرکت باید برای برآوردن نیازهای مشتریان، همکاری کامل داشته باشند تا به اهداف شرکت دست یابند. مهمترین اصل در این فرآیند، چگونگی همکاری یک شرکت با مشتریانش در شناسایی، پیشبینی و رضایت بخشی نیازهای آنها برای به دست آوردن و حفظ رسوم و سرمایه است. متاسفانه، مدیران تجاری به ندرت تسلط کامل در تمام زمینههای کسبوکار دارند.
اهمیت بازاریابی داخلی چیست
ضرورت توجه به مشتریان داخلی در ادبیات مدیریت بهطور وسیعی موردبحث قرارگرفته است. نپو (۱۹۹۱) ضمن تأکید بر اهمیت مبادلات داخلی اظهار داشته است: «بیتوجهی به تأمینکنندگان و مشتریان داخلی، رضایت مشتریان خارجی را به مخاطره میاندازد».
درواقع ارتباط بین تأمینکنندگان و مشتریان داخلی تعیینکننده کیفیت نهایی خدماتی است که به دست مشتری خارجی میرسد و ارائه خدمات بهتر مشتریان داخلی درنهایت منجر به ارائه خدمات بهتر به مشتریان خارجی خواهد شد. مشتری و تأمینکننده داخلی به این صورت تعریف میشود که هر بخشی که دارای نیاز میباشد مشتری و بخشی که آن نیاز را برطرف میکند تأمینکننده داخلی است.
بازاریابی درونی بر روابط درونی مناسب بین افراد در همه سطوح سازمان متمرکز است، بنابراین یک رویکرد خدمت محور و مشتری محور بین کارکنان ایجاد میشود. بازاریابی درونی بهعنوان یک فرایند مدیریتی جامع عمل میکند که وظایف چندگانه سازمان را در دو مسیر، تلفیق و یکپارچه میکند. نخست موجب میشود که تمام کارکنان در همه سطوح سازمان، فرایندهای مختلف در متن یک محیط را درک و تجربه کنند. دوم آنکه موجب میشود تا همه کارکنان برای فعالیت در یک مسیر خدمت محور، آماده و انگیزهمند شوند
کاتلر بازاریابی درونی و تعریف بازاریابی را بهعنوان وظیفه بهکارگیری، آموزش و انگیزش موفقیتآمیز کارکنان توانا برای خدمت بهتر به مشتری تعریف میکند . بری و پاراسورامان بازاریابی درونی را نگاه به کارکنان بهعنوان مشتریان درونی و نگاه به مشاغل را بهعنوان محصولات درونی میدانند بهطوریکه خواستهها و نیازهای مشتریان برآورده شده و رضایت آنها جلب گردد البته بهشرط آنکه تمام این امور در راستای اهداف شرکت باشد.
اصول بازاریابی داخلی
رغبت کارمندانتلاش کنید ابتدا بتوانید کارمندان خود را ترغیب کرده و انرژی لازم برای ادامه کار را در آنها ایجاد کنید.
در نظر گرفتن مشتریان خارجیکارمندان یک شرکت به عنوان مشتریان داخلی آن شرکت محسوب و تعریف بازاریابی می شوند و مشتریان و مخاطبان آنها به عنوان مشتریان خارجی و تحقیقات بازاریابی هستند. بنابراین ، مدیران شرکتها باید در نظر داشته باشند که با ایجاد رغبت در کارمندان یک شرکت و می توانند بهتر به مشتریان خود خدمات رسانی کنند در تحقیقات بازاریابی و به آنها توجه داشته باشند.
به کارگیری استراتژیهای کارآمد برای رسیدن به مقاصددر این بخش سعی می شود از راهبردهای کارآمد و قدرتمند برای بازاریابی داخلی استفاده شود تا تحولات جدید و مورد نیاز در شرکت بوجود بیاید و از طریق آنها به اهداف خود برسند.
منبع:ایران تبلیغ