مقدمه
در اوایل دوره سلطه استودیو، هنرپیشههای مجبوب نه فقط باعث تفاوت و تمایز فیلمها از یکدیگر بودند، بلکه از نظر فروش و بازار، ارزش فراوانی به هر فیلمی میدادند که در آن بازی میکردند. اما به تدریج که تعداد فیلمهای ساختهشده افزایش یافت، شیوههایی برای کنترل بازار ابداع شد که دسترسی به فیلمهای هنرپیشگان بزرگ یا اجاره فیلمهای نامطلوبتری را که هنرپیشگان بزرگ در آن بازی نمیکردند، ممکن میکرد.
تا زمان گسترش صنایع رسانهای منطقهای در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، سینمای کمتر کشوری ستارههایی ارائه کرده بود که مانند هالیوود در فروش فیلمها در بازارهای خارجی مؤثر باشند.علت عمده این امر انبوه فیلمهای آمریکایی است که با حضور هنرپیشگان محبوب این کشور برای تماشاگران آشنا با آنان عرضه میشوند.
استودیوهای هالیوود، در کنار نظام ستارهای و ارزشهای عالی تولید، مدتها از تبلیغ مشترک کالاهای مصرفی برای به دست آوردن درآمد اضافی استفاده کردهاند. این امر در دهه ۱۹۱۰ رایج شد و مطبوعات برای پیوند دادن فیلمها به طیف گستردهای از محصولات و کسب و کار، پر از اندیشههای تبلیغاتی بودند.
رابطه تبلیغاتی بین فیلم و کالاهای مصرفی
رابطه تبلیغاتی بین فیلم و کالاهای مصرفی نخستین بار در نتیجه ورود فیلمهای آمریکایی به بازار بینالمللی مورد توجه استودیوهای فیلمسازی این کشور قرار گرفت. صادرکنندگان متوجه شدند که به دنبال نمایش فیلمهای هالیوود در کشورهای دیگر، تقاضا برای کارهای آمریکایی افزایش یافت و تا سال ۱۹۳۳، استودیو برادران وارنرفسمتی را برای آگهیهای تجاری ایجاد کرد و برای معرفی وسایل آشپزخانه و اتومبیل با شرکت جنرال الکتریک و جنرال موتور قراردادهایی منعقد کرد.
در همان سال مترو گلدوین مایر یک قرارداد ۵۰۰ هزار دلاری با کوکاکولا امضا کرد. از طرف دیگر، تا سال ۱۹۲۹، اهمیت تماشاگران زن، فعالیتهای تبلیغاتی مربوط به مد را به جنبهای مهم در بازاریابی فیلم در آمریکا و انگلیس تبدیل کرده بود و استودیوهای فیلمسازی طرحهای لباس را به خردهفروشان لباس میدادند و تعداد بسیار زیادی از عکسهای مد و نسخههای تبلیغاتی درباره لباس را بین مجلات و روزنامهها توزیع میکردند.
اهمیت فیلم و سینما در بازاریابی گردشگری
گردشگری فیلم یک نمونه خاص از گردشگری رسانهمحور است که بینندگان را ترغیب میکند حین یا بعد از تولید، از مکانهای نمایش داده شده در یک فیلم داستانی بلند یا یک تولید تلویزیونی بازدید کنند. براساس تعریف سازمان ملی گردشگری اسکاتلند گردشگری فیلم کسب و کار جذب بازدیدکنندگان از طریق نمایش یک مکان یا طرح داستان یک مکان در فیلم، ویدئو و تلویزیون است. در ادبیات دانشگاهی اصطلاح گردشگری فیلم و گردشگری القایی فیلم یکسان بهکار میرود. تاثیر فیلم بر زندگی مصرفکنندگان آنچنان زیاد است که به انتخاب مقصدهای گردشگری نیز سرایت کرده است. تصاویری که فیلمها ارائه میکنند در طول دههها باقی میمانند.
شهرت به همراه میآورند؛ خلق هویت میکنند؛ و از آنجا که یکسونگریهای موجود در دیگر انواع رسانههای تبلیغی، مثلا رسانههای چاپی، در فیلمها مشهود نیست بهتر میتوانند اعتماد افراد را جلب کنند. نمایشی که یک فیلم برای شهر، استان یا کشور دارد به مثابه تبلیغی است که میلیونها نفر تماشا میکنند. این در حالی است که با فعالیتهای ترویجی هدفدار گردشگری نمیتوان به این تعداد بیننده دست یافت.
با توجه به اینکه به نظر میرسد اثرگذاری تکنیکهای بازاریابی در حال کم شدن است میتوان بیان کرد که از طریق تبلیغات درون فیلمی ارتباطات بهتر هدفگیری میشوند. در واقع جایابی مقصدها در فیلمها باعث میشود یک تصویر ذهنی مثبت از مقصدها خلق شود؛ مقصدها در میان رقبا متفاوت باشند و برای مدت زمانی طولانی ایجاد علاقه کنند. طبق این ایده است که فیلمها از طریق آشنا ساختن بینندگان با مقصد – به مثابه یک کالا – بازار بالقوه را ترغیب به بازدید از آن میکنند.
گردشگری فیلم گستره وسیعی دارد که شامل این موارد است
گردشگری فیلم گستره وسیعی دارد که شامل این موارد است: بازدید از سایتهایی که فیلمها و برنامههای تلویزیونی در آنجا فیلمبرداری شدهاند؛ تورهایی با هدف بازدید از استودیوهای تولید، پارکهای موضوعی مرتبط با فیلم و هر فعالیت گردشگری مرتبط با صنعت فیلم خواه در محل باشد خواه در (یا نزدیک) استودیوی تولید. همچنین مضامین و اشکال مختلفی برای گردشگری فیلم و تلویزیون معرفی کردهاند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
تجارب موفق کشورها در گردشگری فیلم
گردشگری فیلم از دهه ۱۹۹۰ بهمراه خرید فالوور رایگان مورد توجه قرار گرفته است و برخی کشورها فعالانه در ترویج آن تلاش کردهاند. کشورهای انگلستان، استرالیا، نیوزیلند، ایرلند وکره از جمله مواردی هستند که فیلم موهبتی برای صنعت گردشگریشان بوده است. پژوهشی در انگلستان نشان داده است که از هر۱۰بریتانیایی ۸ نفر ایده سفر تعطیلات خود را از فیلمها میگیرند و از هر ۵ نفر یکی واقعا به لوکیشن نشان داده شده در فیلم مورد علاقه، سفر و خرید فالوور رایگان میکند. در سال ۱۹۹۳ از هر ۶ بازدیدکننده ایرلند بیش از یک نفر بیان داشتند.
که یک فیلم زمینهساز بازدید از آن کشور بوده است. در مورد گردشگری فیلم در کره نیز قابل توجه است که از هر ۷ گردشگر ورودی در کره یک نفر گردشگر فیلم مرتبط با درامهای تلویزیونی این کشور است. این در حالی است که در مورد توسعه گردشگری فیلم در کشورهای غیرغربی اطلاعات بسیار اندک است و تاثیر فیلمهایی که زمان و محل رویدادشان خاورمیانه است بر گردشگری در این مناطق، کمتر بررسی شده است. در ایران نیز تاکنون پژوهش قابل ملاحظهای در زمینه بهرهبرداری از ظرفیت فیلمها و سریالها در ترویج گردشگری انجام نشده است.
چرا سینما نیاز به بازاریابی دارد؟
منبع:ایران تبلیغ