در برندسازی سیاسی یا پلیتیکال برندینگ ، با توجه به عمومی بودن شیوه های بازاریابی در رویه های کسب و کار، با گروه های سیاست‌مداران نیز شبیه به عناصر تشکیل دهنده برندها برخورد شده است. در ادامه به بررسی برندسازی سیاسی می پردازیم.

برندسازی سیاسی چیست؟

افرادی که در عرصه سیاست فعالیت می کنند، می توانند با مطالعه در زمینه برندسازی اطلاعات و دانش بسیار زیادی را بدست آورند؛ از این طریق می‌توان از تمامی رفتارهای سیاسی یک تحلیل استخراج نمود. می‌توان یک حزب را به عنوان یک برند در نظر داشت، که البته هر حزب دارای یک نام، لوگو، نمادهای رنگی و یک پیشینه سیاسی از افراد و درست اندر کارانش از گذشته تا حال را دارا می باشد. هر کاندیدا یک برند سیاسی محسوب می گردد، و نیاز به برندسازی سیاسی دارند که این برند به طور کلی مجموعه ای از تمامی اثرهایی است که بر روی روابط آنها با مخاطبان خود می گذارد، این نوع برندسازی برای هر برند سیاسی حسی و شهودی می باشد. مثلا گذاشتن نام سبز برای یک حزب سیاسی و کاندیدا توضیحی برای مخاطبان آن حزب و کاندیدا می باشد که این حزب رابطه مستقیم با طبیعت و محیط زیست و حفاظت از آن دارد و به طور کلی مفهوم اصلی و پایه برندسازی سیاسی این است که: چگونگی یادآوری تمامی خصوصیات از یک فرد یا سازمان سیاسی توسط همه مردم.لازم به ذکر است که چون برند سیاسی خلاف برند تجاری به دلیل عدم داشتن کالا ناملموس است و کاملا روانشناختی می باشد مفهوم وسعتری خواهد داشت. یک برند سیاسی نشان دهنده تمامی کشف و شهود، تداعی کننده تصویری از یک سیاستمدار و یا سازمان سیاسی در ذهن مردم می باشد. برندسازی سیاسی برای یک برند سیاسی مربوط به یک حزب یا کاندیدا برای تغییر و یا حمایت، ایجاد حسی از هویت یک حزب سیاسی و یا یک کاندیدا برای بدست آوردن یک رابطه بر اساس اعتماد از سوی مخاطبان می باشد. برندسازی سیاسی برای یک حزب و یا یک کاندیدا باعث کمک به حامیان سیاسی آنها کمک می شود تا آنها کاندیدا و یا حزب سیاسی را سریعتر درک نموده و از سایر رقبا تمیز دهند.

برندسازی سیاسی

ویژگی های برندسازی سیاسی

۱-روایت های مملو از عناصر ارزشی-عاطفی

در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که عناصر ارزشی-عاطفی چیست؟

عناصر ارزشی-عاطفی یکی از پر کاربرد ترین مفاهیم در حوزه ی سیاست است.کاربرد اصلی این مهم در مقاطع سرخوردگی ملت ها یا فشار اقتصادی، جنگ و … با تغییر معنای سیاست، مشارکت را گسترده می کند.
این بدان معناست که احزاب در زمان های مختلف با ارزش بخشیدن به سیاست با چاشنی احساس و عاطفه، حضور مردم در مشارکت ها را افزایش می دهند.
بنابراین در یک تعریف کلی، عناصر ارزشی-عاطفی مجموعه دلایل، برای متقاعد سازی عوام برای تغییر رویه و تفکر آن ها نسبت به سیاست است.
حال اگر در ساختار سیاسی، برند سیاسی بیش از حد دارای این عناصر باشد، حزب یا شخص مورد نظر به سمت عوام فریبی حرکت می کند.

در واقع فقط از طریق تصویر ساخته شده ی برند سیاسی است که هویت و تفاوت های هر دو محصول مشخص می شود. از این رو، هنگامی که ادعا می شود محصول الف بهتر عمل می کند یا محصول ب ارزان تر و موثر تر است، مصرف کنندگان باید با توجه به عناصر ارزشی-عاطفی، اقدام به صرف نظر از محصولی و خرید محصول دیگر کنند.

تمام این فعالیت ها که به نوعی فرآیند های تبلیغاتی نیز محسوب می شود انسان را از نظر ذهنی قادر می کند با مشارکت، روایتی آرمانی و دموکراتیک از زندگی بسازد.

برندسازی سیاسی

۲-چند کانالی بودن

از دیگر ویژگی های اساسی برند سازی سیاسی، چند کانالی بودن است.
مفهوم چند کانالی بودن را می توان با توجه به مثال زیر روشن کرد:

تولید کننده ی یک اتومبیل مجلل باید مطمئن شود تبلیغاتش در تلویزیون، مطبوعات، پست و… نشان داده می شود تا همه ی احساسات و معانی مورد نظر وی از این کانال های متفاوت، بر مشتریان تاثیر بگذارد تا از این طریق بتواند احساسات مختلف مشتریان را درگیر کند.

در دنیای سیاست  نیز به همین صورت است.احزاب و شخصیت هایی که در بازار سیاسی و انتخابات، فعالیت می کنند برای گسترش برندسازی خود تمام کانال های ارتباطی را در نظر می گیرند تا بتوانند به گسترش برند خود و افزایش وفاداری به شخصیت سیاسی یا حزب یا دولت مورد نظر مبادرت ورزند.

۳-اعتماد سازی

اصل مهم دیگر برای موفقیت در برندسازی سیاسی، اعتماد سازی است.در متن دنیای سیاست، صداقت یکی از عوامل اصلی جهت ظهور روابط است.خوردن برند اعتماد به هر محصول تولیدی یا سیاسی، موفقیت آن ها را در مبارزات سیاسی و در بازار سیاست، تضمین می کند و باعث گسترش ارتباطات سیاسی مشارکتی می شود.بنابر موارد گفته شده، تمام فعالیت های سیاسی یک سازمان، حزب یا شخص باید بر مبنای به دست آوردن اعتماد مشتریان باشد و همچنین حفظ این اعتماد نیز از جمله موارد مهمی است که باید بر آن متمرکز شوند.
شکل زیر ارتباط بین این سه مورد را در زمینه ی برند سازی سیاسی نشان می دهد.هر برند سیاسی باید دارای هر سه یا حداقل دو مورد از این ویژگی ها باشد.

 

 

منبع:ایران تبلیغ

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *