مطالعه دقیق سئو و بهینه سازی یا استخدام بعنوان یک سئو کار ، دانستن اصطلاحات در سئو ضروری است . در این مقاله اصطلاحاتی که هر سئو کاری را معرفی کرده ایم .
نام الگوریتم های گوگل در بهینه سازی و نحوه عمل آنها
- گوگل پاندا
- مرغ مگس خوار
- گوگل پنگوئن
- گوگل دنس
این چهار الگوریتم در بهینه سازی معروفترین الگوریتم های گوگل هستند که همانطور که گفتیم هر سئو کاری در بهینه سازی باید با نحوه کار آنها آشنا باشد .
الگوریتم گوگل پاندا
این الگوریتم با بررسی کیفیت محتوا در بهینه سازی ؛ سایت های بی محتوا و بدون بهینه سازی را از نتایج گوگل حذف می کند . حساسیت این الگوریتم به نسبت کد به محتوا و کپی بودن یک محتوا است .
الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم مرغ مگس خوار با بررسی کلمات کلیدی در تعیین رتبه سایت در گوگل نقش بازی می کند . ممکن است زیاده روی در بکارگیری کلمات کلیدی و یا استفاده از کلمات کلیدی ترند شده باعث حذف سایت از نتایج گوگل شود .
الگوریتم گوگل پنگوئن
سایت های اسپم را براساس تعداد لینک خارجی و تعداد لینک واردشده به سایت شناسایی می کند . خرید یا فروش بکلینک توسط این الگوریتم شناسایی می شود .
الگوریتم گوگل دنس
این الگورتیم با حذف یک سایت از نتایج جستجو میزان کاربر وفادار آن را مشخص می کند . سپس براساس آن رتبه جدیدی در گوگل به آن سایت میدهد . با ما در ایران تبلیغ همراه باشید.
اصطلاحات رایج در سئو داخلی
- سئو داخلی (on page seo)
- متن لنگر شده (anchor text) انکور تکست
- نقشه سایت (Site map)
- Robot text
- طراحی ریسپانسیو
- عکس های وکتور در وب (SVG)
- صفحات موبایلی (AMP)
- صفت ALT تصاویر
- کلمات کلیدی
- تگ های متا (meta tags)
- متای کلمات کلیدی(Meta keyword)
- متای توضیحات (meta description)
- عنوان صفحه
- تگ های عنوان بندی صفحه
- لینک های فالو و نو فالو(Follow & NoFollow)
- چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density)
- متن های پنهان (Invisible Text)
- ریدایرکت (Redirect)
- اسپم (Spam)
- اعتبار دامنه و اعتبار صفحه (PA , Da)
- تعداد درخواست به سرور (Request or hit)
سئو داخلی
کلیه فرایند های سئو که در داخل سایت انجام میشوند را سئو داخلی می گویند . این فرایند ها شامل : کد نویسی، محتوا گذاری ، نقشه سایت و تمام موارد ذکر شده در بالا میباشند .
متن لنگر شده یا انکر تکست
یک تگ a به شما اجازه میدهد که یک متن یا یک تصویر را به صفحه ای دیگر لینک دهید . متنی که درون تگ a قرار دارد را anchor text می گویند .
نقشه سایت در بهینه سازی قالب سایت
نقشه سایت فایلی در بهینه سازی قالب سایت است که کلیه صفحات سایت را به صورت درختچه ای در خود نگه میدارد . هر سایت حتما باید حداقل یک نقشه با پسوند XML داشته باشد . بهتر است سایت ها علاوه بر داشتن نقشه های بهینه سازی قالب سایت XML که برای موتور جستجو برای بهینه سازی قالب سایت قابل خواندن هستند . نقشه هایی با پسوند ASP یا PHP را نیز برای کاربران ایجاد کنند .
Robot text
فایلی متنی با نام Robot.text که در ریشه اصلی سایت در سرور قرار داده می شود . این فایل به موتورهای جستجو اعلام می کند که اجازه دسترسی به چه اسنادی را ندارند .
طراحی ریسپانسیو
طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا به معنی آن است که سایت را در هر دستگاهی با هر ابعادی که به نمایش در بیاوریم . بدرستی نمایش داده شود . در طراحی ریسپانیو طول و عرض عناصر برحسب درصد محاسبه می شود .
عکس های وکتور در وب و بهینه سازی چیست
SVG یک تگ است که در آن مختصات نقاطی در بهینه سازی چیست را درج می کنند . این نقاط با خطوط به هم وصل شده و اشکال گوناگونی را ایجاد می کنند . با توجه به اینکه SVG تماما با کد ایجاد میشود . ابعاد تصاویر ایجاد شده توسط آن میتواند بدون افت کیفییت بی نهایت بزرگ و یا کوچک شود . فتوشاپ با کمک ابزار های در بهینه سازی چیست رسم شکل مانند ابزار تایپ ، ابزار PEN ، ابزار مستطیل ، بیضی ، خط ، چندوجهی ، ابزار رسم شکل سفارشی در بهینه سازی چیست ، میتواند کد های SVG تولید کند .
صفحات موبایلی
ایجاد یک سایت با کدهایی ساده تر برای دستگاه های موبایل با کمک دستورات AMP انجام میشود . AMP در حقیقت پروژه گوگل برای بهینه کردن سایت ها برای موبایل ها است . در AMP شما میتوانید اسلایدر ، کد های جاوا و… را حذف کنید تا موبایل ها با سرعت بیشتری صفحات وب را باز کنند . نکته : سایت های AMP از کاربر موبایل می پرسند که آیا میخواهد به نسخه موبایل منتقل شود یا خیر . بنابراین حتی در صورتیکه سایت را AMP طراحی کرده باشید . باید سایت ریسپانسیو هم باشد. تا اگر کاربری مایل به انتقال به صحفه ویژه موبایل نبود . همچنان سایت را بدرستی مشاهده کند .
صفت ALT تصاویر
کلیه اصلاحات HTML را میتوان در ذیل اصطلاحات سئو داخلی لیست کرد . اما این کار سودی برای کاربر و خواننده ندارد . دلیل آنکه اصطلاح ALT برای تصاویر را انتخاب کرده ایم . این استکه: نبودن این صفت موجب بروز خطا در سئو میشود . در HTML تگ ها دو نوع صفت دارند صفات GLOBAL : که صفاتی هستند که میتوان به همه تگ ها نسبت داد . و صفاتی که تنها به تگ خاصی نسبت داده میشوند . صفت ALT متن جایگزین ایجاد می کند . و برای تگ های img,area,inpup بکار میرود . وجود صفت ALT برای تصاویر اجتناب ناپذیر است و بیشتر نرم افزارهای مدیریت محتوا در صورت عدم وجود این صفت خودشان این صفت را با مقدار تهی ایجاد می کنند . تا با بروز خطای در سئو مواجه نشوند .
کلمات کلیدی در بهینه سازی استوار
کلمات کلیدی در بهینه سازی استوار ، کلماتی هستند که در تگ متا Keyword درج در بهینه سازی استوار میشوند . این کلمات برای آن است که به موتورهای جستجو بگوییم موضوع اصلی در بهینه سازی استوار صفحه ما در باره چیست .
تگ های متا
تگ های متا اطلاعاتی مانند زبان سایت ، نحوه ترجمه سایت ، کلمات اصلی سایت ، موضوع سایت و غیره را به اطلاع موتور جستجو میرسانند .
متای کلمات کلیدی
در این متا عبارات کلیدی یا کلمات کلیدی نوشته شده و هر کلمه ای از کلمه دیگر با یک ویرگول جدا میشود .
متای توضیحات در بهینه سازی قابلیت اطمینان
توضیحاتی درباره محتوای صفحه بهینه سازی قابلیت اطمینان را بصورت یک پارگراف در این تگ می نویسند .
عنوان صفحه در بهینه سازی قالب وردپرس
در تگ Title در بخش Head سایت نوشته در بهینه سازی قالب وردپرس میشود . عنوان صفحه در نتایج جستجو بصورت لینکی ، کاربر را به صفحه مد نظر هدایت می کند . بنابراین از نظر سئو و بهینه سازی قالب وردپرس بسیار حائز اهمیت است .
تگ های عنوان بندی صفحه
تگهای H1-6 هستند که عناوین داخل صفحات را مشخص می کنند . گوگل با کمک این عناوین ارتباط سایت باکلمات کلیدی را تائید میکند . صرف وجود ارتباط معنایی میان تگ های عنوان بندی و کلمات کلیدی برای جریمه نشدن در گوگل کافی است . برای بدست آوردن رتبه های بهتر در گوگل باید عین کلمات کلیدی را در ابتدای تگ های عنوان بندی قرار داد .