بهینهسازی موتورهای جستجو از زمانی که اولین صفحه نتایج جستجو ظهور کرد تابهحال بهشدت پیشرفت کرده و همچنان در حال پیشرفت است، اما دنبال کردن همه تغییرات و فرآیندهایی که در الگوریتمهای مختلف جستجو به وجود میآید، کاری بسیار مشکل است. از طرفی اشتباههای رایجی هم درروند سئو موبایل وجود دارد که ممکن است بهترین بازاریابها و کارشناسهای مربوطه هم ناآگاهانه مرتکب آنها شوند.
میانگین افرادی که از موبایل برای مرور اینترنت استفاده میکنند، از کاربران کامپیوترهای خانگی و نسخه دسکتاپ بیشتر است. طبیعت و فناوری موبایل و تبلت کمی متفاوتتر از دسکتاپ طراحیشده است، بنابراین بهینهسازی صفحههای جستجو هم برای این دستگاههای هوشمند نیازمند اعمال تغییرات است.
انتخاب شرکت هاستینگ مناسب میتواند بسیاری از مشکلات عملکردی مربوط به SEO را رفع کند، اما بااینحال حجم عمده کار بهینهسازی وبسایتها بر عهده توسعهدهندگان وب است. برای مثال اگر طراح درزمینه بهینهسازی وب ضعیف عمل کند، حتی سرور قدرتمند و پرسرعت هم نمیتواند مفید واقع شود.
در ادامه این مطلب اشتباه در سئو موبایل را بررسی خواهیم کرد. با رعایت این نکتهها قادر خواهید بود رتبه وبسایتتان را در رتبهبندی گوگل افزایش دهید.
۱. استفاده نکردن از طراحی واکنش گرا (Responsive)
از همان زمانی که گوشیهای هوشمند فراگیر شدند و کاربران توانستند با استفاده از آنها به اینترنت دسترسی پیدا کنند، بسیاری از طراحان تلاش کردند وبسایتهایشان را به شیوه واکنش گرا و پاسخگو به سیستم موبایل طراحی کنند. در طراحی واکنش گرا اگر با موبایل وارد سایت شوید، پلتفرم وبسایت قادر است تشخیص دهد کاربر صفحههای وب را بهجای استفاده از نسخه دسکتاپ، به کمک یک صفحهنمایش کوچک مرور میکند. بااینحال بهینهسازی واکنش گرا هنوز هم برای بسیاری از توسعهدهندگان وب در اولویت نیست.
حدوداً یکسوم کاربران موبایل با توجه به وبسایت رسمی شرکتها درباره برند آنها تحقیق میکنند. به همین دلیل اگر به طراحی ظاهری وبسایتتان اهمیت دهید و آن را بهگونهای طراحی کنید که روی همه دستگاههای هوشمند بهدرستی اجرا شود، در موفقیت آنلاین برندتان هم نقش مهمی ایفا کردهاید.
البته همه طراحیهای واکنش گرا هم الزاماً روی موبایل و تبلت بهخوبی اجرا نمیشوند. عوامل زیادی ازجمله قالب اصلی وبسایت تا تعداد تصاویری که در صفحهها به کار میبرید ممکن است بر واکنش گرا بودن آن تأثیر منفی بگذارد.
navigation، بنرها و پاپ آپهای تبلیغاتی و حتی فوترهایی که بهخوبی طراحی نشدهاند میتوانند مانع بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو باشند.
۲. بیتوجهی به سرعت وبسایت
سرعت بارگذاری یکی از مهمترین عواملی است که هنگام طراحی سایت باید به آن توجه داشت. متأسفانه در حال حاضر اغلب توسعهدهندگان بیش از آنکه به عوامل کلیدی در بهینهسازی طراحی واکنش گرا روی موبایل اهمیت دهند، توجهشان را همچنان بر نسخههای دسکتاپ معطوف کردهاند. به همین خاطر است که همچنان اغلب وبسایتها روی گوشی و تبلت بهخوبی اجرا نمیشوند.
برخی از این اشتباه
- استفاده نکردن از تصاویر بهینهسازی شده
- استفاده بیشازحد فراخوانهای جانبی مانند شبکههای اشتراک تبلیغات و بازاریابی وابسته
- استفاده بیشازحد از کدهای JavaScript و CSS در طراحی
- استفاده از فایلهای فلش در طراحی
اغلب کاربران وقتی از موبایل برای مرور وب استفاده میکنند، به دنبال یافتن پاسخ سریع هستند. اصلاً هدف استفاده از دستگاههای پرتابل و قابلحمل برای مرور وب هم همین است که بتوان در کمترین زمان ممکن به پاسخ موردنظر دستیافت. اغلب کاربران اینترنت در هنگام بازدید وبسایت مایل هستند بهسرعت پاسخ موردنظرشان را دریافت کنند. بهعنوان یک طراح یا توسعهدهنده وب لازم است با روشهای مختلف افزایش سرعت وبسایت بهخوبی آشنا شوید و آنها را امتحان کنید.
بیتوجهی بهسرعت وبسایت ازنظر موتورهای جستجو امتیاز منفی محسوب میشود و رتبه سایت شمارا تحت تأثیر قرار میدهد. همه بخشهای روند طراحی و توسعه برای ارائه تجربهای باکیفیت به کاربران انجام میشود و سرعتپایین سایت، شایسته کاربران نیست.
۳. جستجوی کلمههای کلیدی موبایل
کلمههای کلیدی در جستجوی موبایلی هم از اهمیت ویژهای برخوردارند. تکنولوژی موبایل گاهی شیوه بهکارگیری کلمههای کلیدی را در فضای وبسایت دستخوش تغییر میکند. درواقع این موضوع میتواند یکی از مهمترین اشتباهات در سئو موبایل به شمار برود.
کاربران دسکتاپ در هنگام جستجو به دنبال محتوای موردنظرشان قادر هستند از صفحه کلیدی در اندازه واقعی و ۱۰ انگشتی استفاده کنند. شاید برایتان سؤال باشد که این موضوع چگونه ممکن است بر سئو موبایل تأثیر منفی بگذارد؟ پاسخ شما ساده است. به خاطر دو شیوه رایج جستجو در موبایل که تایپ کردن با انگشت شصت و استفاده از سیستم تشخیص صدا را شامل میشود.
تایپ کردن دوانگشتی
در هنگام تایپ با گوشی هوشمند ممکن است دو موقعیت مختلف به وجود آید. کاربران ممکن است گاهی مرتکب اشتباههای تایپی در کلمات شوند یا حتی آنها را کوتاه و مختصر بنویسند. در طراحی استراتژی کلمههای کلیدی وبسایتتان ابتدا تصور کنید که یک کاربر چگونه با گوشی هوشمند محتوای شمارا جستجو میکند.
فرمان صوتی یا سیستم تشخیص صدا
بسیاری از کاربران استفاده از سیستمهای تشخیص صدا مانند دستیارهای هوشمند Siri، Cortana و Google را ترجیح میدهند. جستجوی صوتی بسیار ساده است و به همین خاطر میتواند طولانیتر از عبارتهای جستجوی تایپی باشد. در این مورد هم تصور کنید کاربران چگونه میتوانند محتوای وبسایت شمارا با استفاده از فرمان صوتی جستجو کنند.
۴. طراحی نکردن دکمههای کلیک شونده
گاهی توسعهدهندگان دکمههای صفحه را بهقدری کوچک طراحی میکنند که کاربر موبایل نمیتواند آن را ببیند یا میان دکمه و سایر نوشتههای معمولی تمایز قائل شود. موضوع طراحی نامناسب دکمهها بهگونهای که بهآسانی توسط کاربر شناخته نشود و همچنین طراحی اشتباه شیوه تعامل کاربر با صفحه موبایل ازجمله مشکلات توسعهدهندگان وب است. دکمهها و لینکهای کوچک ممکن است روی نسخه دسکتاپ بهخوبی دیده شوند اما در صفحه موبایل و تبلت کارایی ندارند.
البته تکنولوژی ضربه زدن صفحهنمایش بهمنظور بزرگنمایی آن بسیار مفید است اما نمیتوان این واقعیت را نادیده گرفت که همین روند گاهی ممکن است بازدیدکنندگان وبسایت را آزار دهد. دکمهها باید بهاندازه کافی بزرگ طراحی شوند تا کاربران هم بتوانند برای کلیک کردن بهآسانی آنها را لمس کنند. در طراحی دکمههای صفحه حتماً آنها را در شرایط صفحهنمایش ۴ اینچی هم آزمایش کنید تا به درک بهتری از نمای موبایلیشان دستیابید.
یکی دیگر از اشتباههای رایج در سئو موبایل که باید از آن دوریکنید، استفاده نکردن از تگهای ALT در تصاویر و دکمههاست. تگ ALT به موتورهای جستجو توضیح میدهد که دکمه یا تصویر شما نشاندهنده چه چیزی است. این تگ درواقع یک نشانگر تشخیص هویت و تعریفی است که برای باتها عمل میکند.
۵. جدا نکردن عناصر لمسی
در کنار هم قرار گرفتن عناصر لمسی و دکمهها بدون فاصله مناسب ممکن است برای کاربران هم دردسرساز شود. به خاطر داشته باشید که لمس انگشتی روی صفحهنمایش کوچک گوشی و تبلت هرگز نمیتواند از دقت بالایی در حد نشانگر ماوس بهره ببرد.
البته برخی مرورگرها و تمها در هنگام لمس دکمههای نزدیک برای افزایش دقت، یک پنجره کوچک با تصویر بزرگنمایی شده از آن موقعیت را به کاربر نشان میدهند و میپرسند دقیقاً کدام دکمه را لمس کردید؟ اما این قابلیت هم دردسرساز است و درواقع کاربر را وادار میکند تا دکمه موردنظرش را دوباره لمس کند. اگر خاطرتان باشد در موارد قبلی هم اشاره کردیم که کاربران موبایلی اینترنت بسیار بیحوصله هستند و ترجیح میدهند با کمترین دستورات ممکن به نتیجه دلخواهشان برسند؛ پس قدم اضافه ممنوع.
علاوه بر اینها، استفاده از لینکهای متعدد ممکن است تأثیر منفی در نظر بازدیدکننده وبسایت ایجاد کند. اگر خاطرتان باشد، گفتیم که موتورهای جستجو ازجمله گوگل در بررسی صفحات وبسایت و رتبهبندی آنها به میزان مرتبط بودن لینکها اهمیت میدهند. استفاده بیشازحد از لینکهای خارجی ممکن است نامرتبط به نظر برسد و همچنین مرور محتوا را هم دچار مشکل کند.
البته استفاده نکردن از لینکهای خارجی یکی از اشتباههای رایج در سئو موبایل است، اما استفاده بیشازحد از آنها هم مرور صفحه را مخصوصاً روی صفحهنمایش موبایل مختل میکند.
۶. فونتها مهم هستند
یکی از مشکلاتی که اغلب ما در هنگام مرور صفحات وب روی موبایل با آن مواجه شدهایم، نمایش فونت است. رنگ و اندازه فونتها ممکن است در دستگاههای مختلف کاملاً متفاوت به نمایش درآید. حتماً شما هم تابهحال با این موقعیت مواجه شدهاید که در هنگام مرور وبسایت، هدر بالای صفحه بهخوبی به نمایش درنیامده است. مخصوصاً اگر هدر طولانی باشد، ممکن است فاصله بین خطها از بین برود.
حتی رنگها هم ممکن است در صفحه موبایل کاملاً متفاوت به نظر برسند. البته حل این مشکل چندان هم ساده نیست چراکه کیفیت صفحهنمایش گوشیهای سازندگان مختلف میتواند کاملاً متفاوت باشد. بههرحال بهتر است در طراحی و توسعه وبسایت به این موضوع هم توجه کنید.
البته نمایش تصویری فونتها و رنگ آنها بر سئو موبایل شما تأثیر نمیگذارد اما استفاده از هدر در محتوای صفحهها کاملاً اثرگذار است. برای مثال اگر قصد دارید ویژگی Google snippets را در وبسایت اجرا کنید تا محتوای آن بهصورت مخصوص در یک باکس مجزا توسط گوگل نمایش داده شود، باید هدرهایتان را بهدقت طراحی کنید و آنها را صحیح به کار ببرید.