در مقالهی قبل ۶ اشتباه رایج در سئو موبایل را با هم بررسی کردیم. در این مقاله نکات و اشتباهات رایج در سئو موبایل را تکیمل خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
۶. فونتها مهم هستند
یکی از مشکلاتی که اغلب ما در هنگام مرور صفحات وب روی موبایل با آن مواجه شدهایم، نمایش فونت است. رنگ و اندازه فونتها ممکن است در دستگاههای مختلف کاملاً متفاوت به نمایش درآید. حتماً شما هم تابهحال با این موقعیت مواجه شدهاید که در هنگام مرور وبسایت، هدر بالای صفحه بهخوبی به نمایش درنیامده است. مخصوصاً اگر هدر طولانی باشد، ممکن است فاصله بین خطها از بین برود.
حتی رنگها هم ممکن است در صفحه موبایل کاملاً متفاوت به نظر برسند. البته حل این مشکل چندان هم ساده نیست چراکه کیفیت صفحهنمایش گوشیهای سازندگان مختلف میتواند کاملاً متفاوت باشد. بههرحال بهتر است در طراحی و توسعه وبسایت به این موضوع هم توجه کنید.
البته نمایش تصویری فونتها و رنگ آنها بر سئو موبایل شما تأثیر نمیگذارد اما استفاده از هدر در محتوای صفحهها کاملاً اثرگذار است. برای مثال اگر قصد دارید ویژگی Google snippets را در وبسایت اجرا کنید تا محتوای آن بهصورت مخصوص در یک باکس مجزا توسط گوگل نمایش داده شود، باید هدرهایتان را بهدقت طراحی کنید و آنها را صحیح به کار ببرید.
۷. استفاده نکردن از منوی بهینه
درگذشته وبسایتها را بهگونهای طراحی میکردند که منوی اصلی آنها با چندین شاخه مختلف دیگر در قسمت بالای صفحه قرار میگرفت. بسیاری از این منوهای اصلی به زیرشاخههای متعدد دیگر ختم میشد و گاهی برای رسیدن به یک لینک باید سه زیر دسته مختلف را دنبال میکردید. متأسفانه این شیوه طراحی اصلاً برای مرور روی موبایل مناسب نیست.
هرچه تعداد لینکها در منوی بالای صفحه بیشتر باشد، فضای بیشتر از صفحهنمایش کوچک موبایل و تبلت اشغال میشود. این موضوع باعث پرت شدن حواس بازدیدکننده میشود و تجربه کاربری را هم مستقیماً تحت تأثیر میگذارد. همچنین ممکن است کاربران با لمس صفحه و اسکرول کردن هم با مشکل مواجه شوند.
البته ایجاد لینکهای متعدد در منو به سئو موبایل کمک میکند اما این منو باید ابتدا بهینهسازی شود. تمهای موبایلی باعث میشوند منوی شلوغ وبسایت شما ساماندهی شود و به شکل یک دکمه کوچک به نام منو در قسمت بالای صفحه روی موبایل به نمایش درآید. حالا کاربر میتواند منو را تنها با یک کلیک باز کند و به محتوای موردنظرش دست یابد.
۸. نمایش بیشازحد تبلیغات
یکی از بدترین اشتباهها در سئو موبایل ، نمایش تعداد بیشازاندازه تبلیغات اینترنتی روی صفحات وبسایت است. البته این موضوع کاملاً حقیقت دارد که برخی کاربران صرفاً به خاطر کسب درآمد به ایجاد صفحات وبلاگ اقدام میکنند اما وبسایت حرفهای را باید از این امر متمایز کنیم. اگر تعداد زیادی بنرهای تبلیغاتی روی صفحههای وبسایتتان وجود داشته باشد، مرور آن روی موبایل با مشکل مواجه میشود. با این کار سرعت وبسایتتان کاهش مییابد و تجربه مرور محتوا توسط کاربر هم خوشایند نخواهد بود.
پیشتر گفتیم که دادههای جانبی بر سرعت بارگذاری وبسایت شما تأثیر میگذارند. درواقع این نوع اطلاعات باید از سرورهای خارجی استخراج شوند تا روی وبسایت شما به نمایش درآیند. اگر این سرورها دور باشند، رتبه وبسایتتان هم از این موضوع تأثیر میگیرد.
البته منظور استفاده نکردن از تبلیغات اینترنتی نیست؛ بلکه باید تحقیق کنید چگونه از این خدمات بهره ببرید و از تبلیغات بهاندازه کافی استفاده کنید.
هیچچیز برای بازدیدکنندگان ناراحتکنندهتر از این نیست که هنگام مرور محتوا اشتباهی تبلیغات را کلیک کنند.
۹. بررسی نکردن خطاهای ۴۰۴
این موضوع معمولاً زمانی اتفاق میافتد که توسعهدهندگان تنها نسخه مخصوص موبایل وبسایت را طراحی میکنند. وقتی لینک به صفحهای بر روی نسخه موبایلی وبسایت ظاهر نمیشود، با خطای ۴۰۴ مواجه میشویم؛ حتی اگر این لینک روی نسخه دسکتاپ در دسترس باشد.
متأسفانه بسیاری از توسعهدهندگان و طراحان وب فراموش میکنند لاگ خطاهای ۴۰۴ را بررسی کنند و این لینکها را پیدا کنند. بهعنوان یک توسعهدهنده وب باید بدانید که در دنیای واقعی ممکن است کسی به شما درباره خرابی لینکها اطلاع ندهد. به همین خاطر بهتر است خودتان دستبهکار شوید و خطاهای ۴۰۴ را به کمک روشهای زیر پیدا کنید.
- استفاده از ابزار Broken links
این ابزار همه قسمتهای وبسایت را بررسی میکند و هر لینکی با مشکل مواجه شد را به شما نشان میدهند.
- استفاده از ابزار Google Webmaster
گوگل هم crawler مخصوص خودش را به کار میبرد و هرگاه مشکلی در وبسایت شما پیدا کرد، ابزار Webmaster را به نمایش درمیآورد. اگر این بات خزنده لینک غیرفعالی را پیدا کرد، مطمئناً به شما اطلاع میدهد.
- استفاده از طراحی واکنش گرا (Responsive)
خطای ۴۰۴ درواقع مشکلی است که با تغییر طراحی از mobile-only به Responsive کاملاً رفع میشود. البته این تغییر با توجه به توسعه وبسایتتان، مستلزم صرف وقت و انرژی زیادی است.
توجه نکردن به خطاها یکی از بدترین اشتباهها در بهینهسازی وبسایت است. این بیتوجهی میتواند به بهای رتبه وبسایتتان در موتورهای جستجو تمام شود و میزان محبوبیتتان را هم بهسرعت کاهش دهد.
۱۰. دسترسی ضعیف به محتوا
دسترسی محتوا معمولاً برای کاربران موبایل و تبلت مشکل جدی قلمداد میشود. برای مثال ویدیوهایی که برای اجرا به برنامه Flash نیاز دارند و سایر عناصر متحرکی که نیازمند صرف قدرت پردازش و زمان بیشتری هستند، نمیتوانند در محیط موبایل بهخوبی اجرا شوند. به همین خاطر ممکن است وبسایت شما روی صفحه موبایل بسیار ضعیف اجرا شود. برای مثال ویدیوهای وبسایت یوتیوب پس از تغییر از Flash به HTML۵ حالا روی موبایل و تبلت بسیار بهتر از گذشته اجرا میشوند.
در میان همه اشتباههای محتوایی در سئو موبایل ، ویدیو مهمترین مورد به شمار میآید. مورد مهم دیگر هم به اشتراک گذاشتن فایلهایی است که تبلتها و گوشیهای هوشمند از آنها پشتیبانی نمیکنند.
تقریباً ۷۰% بازاریابها ادعا میکنند ویدیوها بیش از هر نوع محتوای دیگری قادرند نرخ تبدیل را افزایش دهند. همین نرخ تبدیل میتواند توسعهدهندگان وبسایت را تشویق کند ویدیو را هم در استراتژی محتوایشان بگنجانند. البته موضوع مهم اینجاست که ویدیوها باید بهینهسازی شده باشند تا بهخوبی در صفحهنمایش کوچک موبایل و تبلت اجرا شوند.
۱۱. آزمایش نکردن پلتفرمها
احتمالاً آزمایش نکردن محیط وبسایتی که طراحی کردهاید، بدترین اشتباه ممکن در سئو موبایل است. درگذشته مثلاً در سال ۲۰۰۱ طراحان وبسایت بهآسانی میتوانستند عملکردهای اولیه وبسایتشان را توسط مرورگرها و دستگاههای اجرایی مختلف مورد آزمایش قرار دهند اما حالا روند آزمایش وبسایت کمی پیچیدهتر شده است. البته این پیچیدگی و دردسر نباید شمارا دلسرد کند.
همیشه در طراحی وبسایت برای دستگاههای کوچک به خاطر داشته باشید اندازه و وضوح تصویر در موبایل و تبلت افراد متفاوت است و اگر وبسایتتان را با در نظر گرفتن این شرایط مختلف آزمایش نکنید، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را نادیده گرفتهاید.
درروند آزمایش وبسایت تنها به آزمایش سرعت عملکرد و بارگذاری صفحات بسنده نکنید. راه ساده و ارزان دیگری هم وجود دارد تا وضعیت نمایش صفحات را روی موبایل هم موردبررسی قرار دهید. برای این کار اندازه مرورگر را کاهش دهید تا وضعیت نمایش صفحه را در مقیاس کوچکتر هم مشاهده کنید. البته نمیتوان این روش را کاملاً صحیح و اصولی قلمداد کرد اما با استفاده از آن تا حدودی به میزان واکنش گرا بودن طراحیتان پی میبرید.
سعی کنید وبسایتتان را دائماً مورد آزمایش قرار دهید. بررسی مداوم صفحات باعث افزایش احتمال بهبود رتبه وبسایتتان در موتورهای جستجو و جذب مخاطب میشود.