بیایید یک وضعیت کابوسوار را تصور کنیم: صبح از خواب بیدار میشوید و میبینید جایگاه کسبوکار شما در نتایج جستجوی گوگل، توسط رقبا و افرادی بدطینت دستکاری شده و ناگهان ثمره ماهها و سالها زحمت شما بر باد رفته و اکنون وبسایتتان دارد یک سقوط آزاد را در نتایج گوگل تجربه میکند!
متاسفانه در سئو منفی چیست این از آن تصوراتی نیست که در آخر بگویم «خیالتان راحت، چنین چیزی امکان ندارد!»، در واقع این کابوس برای برخی کسبوکارها و وبسایتها تعبیر شده و خسارات سنگینی به آنها زده است. اسم این کابوس در دنیای واقعی سئوی سیاه یا سئو منفی چیست (Negative SEO) است!
اگر دست یافتن به رتبههای بالاتر در نتایج گوگل را میدان نبردی بین خود و رقبایتان فرض کنید که مهارت داشتن در تولید محتوا، عرضهی محتوا و آگاهی از کار با امکانات و ابزارهای مختلفِ مربوط به SEO، سلاحهای مشروع شما در این جنگ مجازی باشند، باید یک احتمال را نیز در نظر داشته باشید: همه مثل شما جوانمردانه نمیجنگند!
سئوی منفی چیست
تاریخچه سئو منفی به بیان ساده، سئوی منفی یا Negative SEO به مجموعهی اقدامات غیراخلاقی و سیاهی گفته میشود که رقبا یا خرابکاران برای ضربه زدن به جایگاه شما در نتایج جستجو در پیش میگیرند.
تاریخچه سئو منفی سئو منفی یا سئوی سیاه نقطهی مقابل سئوی مثبت است. در سئوی مثبت، تمرکز فرد بر روی بهرهگیری از امکانات و قواعد سئو در جهت ارتقاء رتبه و جایگاه وبسایت خود و بالاتر ایستادن از رقبا است. اما سئوی منفی به بیان عامیانه یعنی زدن به زیر میز بازی و در پیش گرفتن اقداماتی غیراخلاقی برای به زیر کشیدن رقیب در نتایج جستجو!
آیا سئو منفی واقعاً امکانپذیر است
همه میدانیم که عملکرد ضعیف و ناقص در سئو و بهینه سازی سایت میتواند به جایگاه شما در نتایج جستجو آسیب بزند، مثلاً اگر به وبسایتهای بیکیفیت لینک بدهید یا حتی از سایتهای بی کیفیت لینک بگیرید، نتیجه عکس خواهند داد. پس منطقی است که فرض کنیم اگر شخص دیگری همین سئوی ضعیف یا مخرب را به اسم شما انجام دهد و آنقدر هوشمندانه این کار را بکند که گوگل متوجه نشود، سئوی سیاه یا منفی هم امکانپذیر است.
بنابراین پاسخ سوال بالا این است که: بله، سئوی منفی امکانپذیر است و اگر به قدر کافی پیچیده و هوشمندانه انجام شود، تشخیص آن برای گوگل دشوار و گاهی امکانناپذیر است.
با این حال در سئو و بهینه سازی سایت، این موضوع نباید موجب وحشت شما شود چرا که سئوی منفی اقدامی آن قدر زمان بر است و احتیاج به انرژی دارد که اصولاً اتفاقی رایج نیست، اما به هر حال اگر رقبای سرسختی دارید و مدتی طولانی در برخی کلمات کلیدی از آنها بالاتر ایستادهاید، بد نیست این احتمال بدبینانه را همواره گوشهای از ذهن خود داشته باشید.
آشنایی با تاریخچه سئو منفی
از روز اول خلق گوگل و سئو تضمینی، این موتور جستجو سئو تضمینی سعی کرده است تا در موقع ارزیابی اعتبار صفحات وب، لینکهای غیرطبیعی را شناسایی کند. در ابتدا، لینکهایی که به نظر گوگل اسپم میرسیدند نیز به راحتی نادیده گرفته میشدند و نمیتوانستند هیچ تغییری در پیج رنک صفحه داشته باشند. در پاسخ، افراد فعال در زمینه بهینه سازی سایت، هزاران (گاهی نیز میلیونها) لینک خریداری کرده و یا میساختند و این نیز هیچ تاثیر منفی روی سایت نمیگذاشت.
گوگل در سئو وردپرس در آوریل سال ۲۰۱۲، آپدیت پنگوئن را منتشر کرد. هدف آپدیت پنگوئن در سئو وردپرس این بود که گوگل و سئو وردپرس بتواند در برابر سایتهایی که از لینکهای در سئو وردپرس دستکاری شده استفاده میکنند، ایستادگی کند. هرچند که این آپدیت به گوگل و سئو تضمینی کمک کرد تا نتایج بهتر و عادلانهتری را نمایش دهد، اما همانطور که در نمودار Google Trends زیر میبینید، یکی از تبعات دیگر آن این بود که باعث تولد سئو منفی نیز شد. در ادامه به انواع مختلف سئو منفی اشاره خواهیم کرد.
منبع: ایران تبلیغ