میتوانم بگویم اغلب اوقات اولین سوالی که مشتریان تبلیغات در گوگل فرنیان از ما میپرسند ، شیوه محاسبه هزینههای بسته تبلیغاتی و تعرفه هر کلیک است .
معرفی تبلیغات در گوگل
یکی از مهمترین فاکتورهای مهم در تجارت تبلیغات می باشد . از آنجایی که یکی از بهترین روشهای تبلیغ ، تبلیغ در موتور جستجوگر گوگل (google adwords) می باشد ، با توجه به بازدید صدها میلیونی ازسایت گوگل و امکانات بسیار زیادی که نرم افزار تبلیغات گوگل (google adwords) در اختیار تبلیغ کنندگان قرار می دهد ، به راحتی مشتریان شما از هر کجا که شما بخواهید و به صورت کاملا هدفمند و با کمترین هزینه ، شما را در صفحه اول گوگل پیدا می کنند .
این فرایند موجب بهبود رتبه سایت شما در گوگل میشود . رایان هاست با تجربه ۱۱ ساله در امر تبلیغ در گوگل و دارا بودن مدرک رسمی تبلیغات در گوگل و با کادر مجرب سالهاست که این خدمات را بگونه ای در تبلیغات در گوگل مپ حرفه ای و هوشمند در اختیار مشتریان خود قرار میدهد و تعداد مشتریان این شرکت در حال حاضر از مرز ۱۴۰۰۰ شرکت عبور نموده و این شرکتها و موسسات همواره با توجه به گسترش فعالیت سرآمد بازار رقابتی خود میباشند .
بهطور کلی تعرفههای تبلیغات در گوگل در دو مرحله محاسبه میشوند
- هزینه خرید بسته تبلیغات در گوگل و شارژ اکانت
- هزینه هر کلیک روی تبلیغات
من ابتدا مورد اول را شرح میدهم و سپس به سراغ شیوه قیمتگذاری هر کلیک در ادوردز میروم .
هزینه خرید بسته تبلیغات در گوگل
پیش از راهاندازی و نمایش تبلیغات در گوگل کروم در صفحه اول نتایج گوگل میبایست به میزان مورد نیاز ، بسته تبلیغاتی خریداری کنید. این بستهها با ارزهای مختلفی ارائه میشوند و هر شرکت قیمتگذاری متفاوتی برای آن در نظر میگیرد . اما چه چیزی هزینه تبلیغات را با نرخ واقعی ارز معرفیشده متفاوت میکند ؟ فرمولی که ما در فرنیان از آن بهره میبریم و نرخ بستهها را مشخص میکنیم به شکل زیر است :
در نتیجه هزینهای که شما پرداخت میکنید به صورت مستقیم صرف خرید ارز نخواهد شد . هر شرکتی بسته به هزینههای جاریاش مسلما نیازمند دریافت هزینه برای انجام کارهای مدیریتی مثل راهاندازی تبلیغات ، بررسی روزانه ، ارائه گزارش ، ارائه مشاوره ، پوشش هزینههای جاری خود و … است که ما در فرنیان همه این هزینهها را در قالب پکیجهای منصفانه جمعآوری کردهایم . ما برای ارائه خدماتی مثل تغییر در تبلیغات ، متوقف کردن، ارائه گزارش، ارائه مشاوره و … بر خلاف برخی از رقیبانمان هزینه جداگانهای در تبلیغات در گوگل فارسی دریافت نمیکنیم .
شیوه محاسبه قیمت هر کلیک در گوگل ادوردز
پس از این که بسته تبلیغاتی خود را خریداری کردید و تبلیغات شما توسط ما یا هر شرکت دیگری راهاندازی شد ، گوگل ادوردز به ازای هر کلیک روی تبلیغات از بودجه خریداری شده شما ، رقمی را کسر میکند . بهطور کلی هزینه هر کلیک در ادوردز به صورت مزایدهای محاسبه میشود . یعنی شما و رقیبانتان ، رقمهای پیشنهادی خود را برای هر کلیک به گوگل اعلام میکنید . مثلا تنظیم میکنید که میتوانید تا سقف ۱ دلار برای هر کلیک هزینه کنید (رقم فرضیاست) . حالا گوگل از رقم ۱ سنت کار خودش را آغاز میکند و با پلههای ۵ سنتی ، رقم پایه هر کلیک را بالاتر میبرد .
اگر در نظر بگیریم که رقیب A ، رقم ۰.۳ دلار، رقیب B رقم ۰.۵ دلار و شما رقم ۱ دلار را به عنوان حداکثر قیمت هر کلیک خود مشخص کرده باشید ، گوگل ابتدا تبلیغ شما را در بالاترین نقطه به نسبت دو رقیب دیگر قرار میدهد . سپس رقیب B چون حداکثر قیمت هر کلیکش بالاتر از A بوده است و در نهایت رقیب A را نمایش میدهد .
اما قیمت تبلیغات در گوگل از شما بابت هر کلیک ۱ دلار دریافت نمیکند . بلکه به بالاترین رقم رقیبتان (که در این کمپین فرضی، ۰.۵ دلار بوده است) ۵ سنت اضافه میکند و ۵۵ سنت از شما دریافت میکند . البته چیزهایی که گفتیم، روش محاسبه قیمت به ازای هر کلیک به شکل کاملا ساده بود . در این میان موارد دیگری مثل Ad Rank و Quality Score برای نحوه محاسبه این قیمتها در قیمت تبلیغات در گوگل در نظر گرفته میشود و این ارقام همیشه به این شکل از حساب شما کسر نخواهدشد .
مزایای تبلیغات در گوگل
- قرار گیری سایت شما در صفحه اول گوگل با استفاده از تبلیغات در گوگل رایگان در کوتاهترین زمان و بدون صرف وقت و هزینه بر روی سئوی سایت
- شما می توانید تبلیغات خود را درصفحات گوگل بدون هیچ هزینه ای نمایش دهید و فقط زمانی هزینه می پردازید که مشتری و بیننده تبلیغات شما ، وارد وب سایت شما شود و به عبارتی روی لینک سایت شما کلیک کند
- قرار گرفتن وب سایت شما در رتبه اول جستجوهای گوگل در کوتاهترین زمان و با کمترین و ارزان ترین هزینه
- آگهی شما در قسمت بالا یا سمت راست موتور جستجوی گوگل و کلیه سایتهای مرتبط با آگهی شما که با موتور جستجوی گوگل قرار داد دارند نمایش داده می شود
- امکان نمایش تبلیغ شما در صفحات فارسی جستجوی گوگل و برای بینندگان داخل ایران
- این آگهی ها برای کسانی به نمایش در می آیند که به دنبال خدمات و کالاهای شما هستند
- هزینه تبلیغات تنها به ازای کلیک روی تبلیغات در گوگل مپ شما از هزینه شما کسر می گردد
- سقف هزینه روزانه در این سرویس قابل کنترل می باشد
- امکان تعیین کشوری که تبلیغات در گوگل مپ در آنها نمایش داده شود
- امکان تعیین زبانهایی که تبلیغات برای آنها نمایش داده شود
- امکان تعیین ساعاتی که تبلیغات نمایش داده شوند
- امکان تعیین صفحه ای که بینندگان آنها را رویت کنند
- امکان نمایش آگهی از همان زمانی که آگهی ساخته شود
- سهولت دستیابی به تعداد بیشتری از مخاطبان
- امکان تعیین هزینه برای هر کلیک در تبلیغات در گوگل پلاس